Consumentenbond komt met eigen code 'snoepreclames'
11-06-2009
• leestijd 1 minuten
De Consumentenbond vindt dat er nu echt een eind moet komen aan reclame voor 'ongezonde' producten die gericht zijn op kinderen tot twaalf jaar. Omdat de branche naar de mening van de Consumentenbond te lang wacht met het opstellen van een gedragscode, heeft de bond dat nu gedaan. Dat liet de Consumentenbond donderdag weten.
Het voorstel is neergelegd bij de koepel van levensmiddelenfabrikanten FNLI en de bond verwacht voor 15 juni een reactie. ,,Op 22 juni komt de nota Overgewicht in de Kamer aan de orde, we willen niet dat het daaroverheen getild wordt. Nu is het moment om knopen door te hakken'', aldus een woordvoerder van de bond.
De Consumentenbond wil onder andere dat er tussen zes uur 's ochtends en negen uur 's avonds geen reclame voor 'ongezonde' producten als ijs, chips en fris op de buis of op de radio wordt uitgezonden. Ook mogen geen kinderhelden gebruikt worden in die reclames en kunnen spaaracties zoals de Flippo's van destijds wat de bond betreft niet meer door de beugel.
Bron: ANP