Consumentenbond begint campagne Veilig Online
23-08-2010
• leestijd 1 minuten
De Consumentenbond heeft twintig websites onderzocht. Zeventien van deze websites bleek sterke wachtwoorden niet af te dwingen. Bij Modern.nl is een wachtwoord van één karakter lang al voldoende en het wachtwoordbeleid bij PayPal is onvoldoende. Zodoende is een combinatie van wachtwoord met e-mailadres voor kwaadwillenden al voldoende informatie om op andermans kosten online te winkelen. De Consumentenbond start deze week de campagne Veilig Online, in deze campagne worden tips gegeven voo het kiezen van sterke wachtwoorden.
Een slechte wachtwoordbeveiliging geeft naast toegang tot privégegevens ook een open deru naar identiteitsdiefstal. Hackers met slechte bedoelingen kunnen simpele wachtwoorden met speciale programma's eenvoudig hacken. Om die reden moeten webwinkels alleen wachtwoorden toestaan die lang genoeg zijn en een combinatie bevatten van cijfers en letters.
Met de campagne 'Laat je niet hacken' informeert de Consumentenbond over de risico's van internet. Van 23 tot 27 augustus zijn op
laatjeniethacken.nl dagelijks tips en adviezen te vinden voor het veiliger maken van de thuis PC-omgeving. Daarnaast kan de consument op deze website een gratis software scan doen.
Bron: De Consumentenbond