Consument ziet de zon doorbreken
24-08-2009
• leestijd 2 minuten
De Nederlandse consument ziet de toekomst van de economie veel zonniger in dan een paar maanden geleden. Na maandenlang gesomber heeft het aantal mensen dat denkt dat de economie komend jaar weer vooruit zal gaan, de groep zwartkijkers zo goed als ingehaald.
,,Een spectaculaire verbetering'', betitelde econoom Michiel Vergeer van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) het grotere optimisme over de toekomst. ,,Consumenten hebben het idee dat de vrije val van de economie voorbij is.'' Door het grotere vertrouwen in de toekomstige economische ontwikkeling verbeterde ook het algemene consumentenvertrouwen. De index van het vertrouwen, die in maart nog een dieptepunt van min 34 bereikte, steeg van min 24 in juli tot min 17 in augustus. Pessimisten hebben daarmee nog altijd de overhand, maar hun dominantie over de optimisten neemt af.
Het CBS meet het vertrouwen door consumenten te vragen naar hun inschattingen over de ontwikkeling van de economie en de eigen financiële situatie in het afgelopen jaar en in de komende twaalf maanden. Daarnaast wordt aan deelnemers gevraagd of ze het een goed tijdstip vinden om grote aankopen, zoals meubelen of wasmachines, te doen.
In augustus werd vooral de vraag over de ontwikkeling van de economie in het komende jaar veel positiever beantwoord. Deze deelindicator steeg met maar liefst 22 punten tot een stand van min 1. In maart dit jaar stond deze graadmeter nog op min 59.
De minder sombere kijk op de economische toekomst valt samen met herstel van de aandelenkoersen, constateert het CBS. Die zijn sinds maart in grote lijnen vooral omhooggegaan. ,,Het optimisme van de belegger doet steeds meer opgeld bij de consumenten'', aldus Vergeer. ,,Maar er is ook steeds meer goed nieuws over de economie, bijvoorbeeld over het prille herstel in Duitsland.'' Het toegenomen vertrouwen kan de kwakkelende economie een aardige duw in de rug geven, stelt de hoofdeconoom van het CBS. ,,Het is een duidelijke stap in de goede richting. We moeten nu afwachten of we het ook terug gaan zien in de bestedingen. Er zit nog best wat geld bij de mensen. Als ze besluiten dat wat meer uit te geven, kan dat de economie zeker helpen.'' Volgens het CBS is er zeker een verband tussen het vertrouwen en de uitgaven van consumenten. Het is echter moeilijk in te schatten hoelang het duurt voordat optimistischere consumenten meer geld gaan uitgeven. ,,Het is in ieder geval niet zo dat door een opleving van het vertrouwen in augustus, de winkels worden bestormd in september of oktober'', schetst Vergeer. Economen van De Nederlandsche Bank concludeerden twee jaar geleden dat het vertrouwen ongeveer zes maanden vooruitloopt op de consumptie.
Consumenten waren in meer dan een jaar tijd niet zo opgewekt over de omstandigheden voor het doen van een grote aankoop als nu.
ANP