Consument kan rekeningen niet meer betalen
11-02-2012
• leestijd 2 minuten
Nederlandse consumenten en bedrijven hebben een recordbedrag van 6,3 miljard euro aan schulden openstaan bij incassobureaus. De bedragen bij consumenten staan steeds langer open en het bedrag dat de bureau's konden innen, nam door betalingsproblemen het laatste kwartaal van 2011 flink af.
Dit blijkt uit een analyse door ANP en Sargasso.nl van zaterdag gepubliceerde cijfers van de Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI). ,,Ik schrok toen ik de cijfers zag,'' zegt Jet Creemers, voorzitter van de NVI. ,,We zijn nu kennelijk op het punt aangekomen dat het spaarpotje van mensen leeg is, er ontstaan behoorlijke betalingsproblemen.''
Meer dossiers
Bij de consumenten steeg aantal openstaande dossiers met 7 procent. Het aantal nieuwe dossiers nam echter met 6 procent af. De dossiers die er zijn, staan dus steeds langer open. Het bedrag dat incassobureaus konden innen is het vierde kwartaal van 2011 met 26 procent afgenomen. Creemers: ,,Hieruit mogen we concluderen dan het voor consumenten moeilijker wordt om aan hun financiële verplichtingen te voldoen.''
Consumenten voorzichtiger
Dat het aantal nieuwe dossiers van consumenten afneemt, duidt op twee dingen. ,,Aan de ene kant zijn consumenten voorzichtiger geworden met het aangaan van schulden en aan de andere kant zijn bedrijven kritischer geworden in het accepteren van klanten die kopen op krediet'', aldus de voorzitter van de NVI. Bedrijven onderling zijn ook voorzichtiger geworden, ze schakelen voor steeds kleinere bedragen een incassobureau in.
Het totaal van openstaande bedragen, bij zowel consumenten als bedrijven, lag eind 2011 op 6,3 miljard, een record. Het aantal dossiers is met 3,5 miljoen ook hoog, maar dit is vergelijkbaar met de stand in het laatste kwartaal van 2010.
De NVI vertegenwoordigt ongeveer 70 procent van de incassobureaus in Nederland.
ANP
Reageren? Laat hieronder uw reactie achter!