'Consument geeft meer uit aan Sinterklaas'
11-11-2014
• leestijd 1 minuten
Sinterklaas zal dit jaar meer te besteden hebben dan vorig jaar. Evenveel mensen vieren het sinterklaasfeest, maar de bestedingen per gezin zullen omhooggaan. Dat blijkt uit een dinsdag verschenen onderzoek door Q&A Research & Consultancy.
Ongeveer 60% viert Sinterklaas
Het aantal mensen dat Sinterklaas zal vieren, blijft ongeveer 60 procent. Maar de gemiddelde besteding neemt toe, waardoor de Nederlandse winkels op zo’n 4,5 procent meer omzet kunnen rekenen dan een jaar geleden. Meer dan 20 procent van de cadeaus is al in huis, maar de meeste bestedingen worden in de week voor Sinterklaas verwacht.
Discussie rond Zwarte Piet
Uit reacties van de onderzochte consumenten blijkt ook dat de discussie rond Zwarte Piet in ieder geval niet zorgt voor minder bestedingen en misschien juist wel voor meer. Zo merkt een consument op: ,,Juist nu moeten we de traditie in stand houden!'' Overigens vinden veel Nederlanders dat de hele discussie het feest er niet leuker op maakt; 41 procent geeft aan dat het feest er op deze manier minder leuk op wordt.
Kopen via smartphone stijgt in populariteit
Het aantal mensen dat cadeautjes via internet koopt (57 procent) blijft ongeveer gelijk, daarentegen stijgt het kopen via de smartphone wel fors in populariteit. Vorig jaar was dit aandeel slechts 3 procent en is dit jaar gestegen naar 7 procent, blijkt uit het onderzoek. ,,Langzaamaan beginnen mensen de smartphone als winkelplatform serieus te nemen'', aldus de onderzoekers.