Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Consument erkent voordelen nieuwe energiezuinige verlichting

22-08-2012
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
gloeilamp_11.jpg
De Nederlandse consument heeft mentaal afscheid genomen van de gloeilamp en gebruikt steeds meer nieuwe energiezuinige varianten. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Nederlandse Lichtassociatie (NLA) en Stichting LightRec. Gaf in 2009 nog een groot deel van de consumenten aan gloeilampen te zullen gaan hamsteren, nu blijkt vier op de vijf Nederlanders hier überhaupt niet aan te beginnen. Acht op de tien ondervraagden prefereert een energiezuinige lamp boven een gloeilamp.
Verdwijning gloeilamp Het onderzoek bevestigt dat het merendeel van de consumenten al is overgestapt op nieuwe verlichtingsbronnen. Bijna 80% van de Nederlanders geeft aan het dan ook een goede zaak te vinden dat de gloeilamp uit het assortiment verdwijnt. Van nostalgie rondom het peertje is geen sprake meer. Motieven als een lagere prijs of een betere lichtkwaliteit van de gloeilamp spelen bij consumenten nog maar nauwelijks een rol. Positief perspectief
In twee jaar tijd zijn Nederlanders anders tegen licht aan gaan kijken, aldus Marcel van Haren van de NLA. "Consumenten begrijpen dat de gloeilamp niet zaligmakend is. Deze lamp heeft ons de afgelopen eeuwen natuurlijk veel gebracht, maar inmiddels heeft de technologie ervoor gezorgd dat er veel betere en vooral ook zuinigere alternatieven zijn. Consumenten zien de voordelen van de nieuwe verlichting beter in dan drie jaar terug," aldus Van Haren. "Nu zoeken consumenten nog vooral retrofit modellen ter vervanging van de gloeilamp. Maar we verwachten dat ook deze op korte termijn steeds vaker vervangen zullen worden door geïntegreerde verlichtingstoepassingen, een armatuur met vaste leds er in. Deze techniek zal overigens een ongekende hoeveelheid designmogelijkheden teweegbrengen en grote invloed hebben op huis- en werkomgevingen."
Grote uitdaging
De grote uitdaging is niet meer consumenten overtuigen van het feit dat er betere alternatieven zijn voor de gloeilamp. Maar wel dat energiezuinige lampen apart ingeleverd moeten worden. "Omdat energiezuinige lampen inmiddels de normaalste zaak van de wereld zijn, is het bewustzijn dat deze lampen niet in het huisvuil mogen worden gegooid essentieel", aldus Jeroen Bartels, manager van Stichting LightRec. "Er zullen de komende jaren steeds meer energiezuinige lampen gebruikt worden en dus ook kapot gaan. Veel consumenten weten wel dat deze lampen apart ingeleverd moeten worden, maar gooien deze toch uit gemakzucht in de glasbak of vuilniscontainer. Door de lampen gescheiden in te leveren kunnen we ze voor ruim 90% recyclen. De basisgrondstoffen kunnen we hergebruiken,. Dat wordt gewoon gebruikt voor de productie van nieuwe lampen."
Naar verwachting zal de markt voor ledlampen de komende vijf jaar nog eens verdriedubbelen. De markt voor spaarlampen zal naar schatting met circa 30% groeien.
Bron: NLA/LightRec
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor