Beter de trap dan de lift
13-07-2009
• leestijd 1 minuten
Bedrijven gaan hun werknemers oproepen de trap te nemen in plaats van de lift. Een beetje meer bewegen kan voor de Nederlandse werknemers geen kwaad, is de gedachte.
De campagne maakt deel uit van de Nationale Traploopweek 2009, die van 14 tot en met 18 september wordt gehouden. ING Amsterdam, Philips, de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie, diverse grote gemeenten en hotelketen Hampshire hebben toegezegd mee te doen.
Met de actie willen het Diabetes Fonds en het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB) duidelijk maken dat mensen die de trap nemen aan hun gezondheid werken. Bedrijven die zich aanmelden (www.traploopweek.nl) krijgen in augustus posters met 'Start climbing the Dutch Mountains' voor in het trappenhuis.
,,De Traploopweek wil werknemers anders laten kijken naar de trap door deze te zien als een Nederlandse berg'', legt een woordvoerder uit. Die berg is door iedereen te beklimmen. Stickers op de grond en op de lift moeten medewerkers de weg wijzen naar de trap.
Deelnemende bedrijven ontvangen tevens stappentellers om bijvoorbeeld een wedstrijd te organiseren en prijzen om op de trap te leggen, alleen bereikbaar voor de traplopers.
Onderzoek heeft uitgewezen dat te weinig bewegen, overgewicht en een zittend leven risico's opleveren voor de gezondheid. Een gezond leven voorkomt een vorm van suikerziekte (diabetes type 2) en hart- en vaatziekten die daarvan het gevolg kunnen zijn.
Bron: ANP