'Bellers betalen miljoenen te veel'
11-11-2010
• leestijd 3 minuten
De telecombedrijven KPN Mobiel, KPN Hi en Telfort hebben sinds de invoering van het afrekenen per hele minuut afgerond naar boven samen al honderden miljoenen euro extra verdiend. Dat heeft Stichting Meldpunt Collectief Onrecht (SMCO) berekend op basis van onderzoeken naar het afronden van belseconden.
Door de wijziging van de voorwaarden betalen klanten gemiddeld meer dan 100 euro per jaar te veel voor mobiel bellen, stelt Ferdy Roet van het meldpunt. SMCO is onlangs een actie begonnen om een collectieve claim tegen de telecombedrijven te kunnen indienen. Het meldpunt roept klanten van Telfort, KPN Mobiel en KPN Hi op zich hierbij aan te melden. Volgens Roet hebben inmiddels ongeveer honderd boze klanten gereageerd die een schadevergoeding of ontbinding van hun contract eisen.
Voormalig minister Maria van der Hoeven (Economische Zaken) heeft de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) eerder dit jaar gevraagd een onderzoek in te stellen naar de manier waarop telecombedrijven bellende klanten kosten in rekening brengen. Het was de minister ,,opgevallen'' dat het erop lijkt dat partijen ,,afgestemd gedrag'' hebben vertoond.
KPN liet vorige maand weten
de nieuwe berekeningsmethode deels terug te draaien. Alle klanten van KPN, Telfort en Hi die zonder het te weten per minuut betalen, worden teruggezet naar een abonnement waarbij weer per seconde wordt afgerekend. Ze moeten zich hiervoor wel aanmelden via de
website
van KPN. Ook maakte KPN bekend dat er een nieuw abonnement komt, waarbij wel weer per seconde wordt afgerekend.
De Tweede Kamerfracties van D66 en GroenLinks hebben aangekondigd een motie in te dienen tegen de omstreden afrekenpraktijken van telecombedrijven. De fracties rekenen op een meerderheid, omdat ook andere partijen zich positief hebben uitgelaten over maatregelen tegen afronding op belminuten.
GroenLinks-Kamerlid Bruno Braakhuis: ,,Hoe noem je het als je moet betalen voor iets wat je nooit hebt gekregen? Telecomaanbieders die de belkosten afronden op minuten, zijn gewoon dieven van onze portemonnee. Daar moet zo snel mogelijk een einde aan komen.'' ANP
uitzending van 4 september
toonde Kassa aan dat u voortaan fors duurder uit kan zijn als uw provider per minuut afrondt. U bent namelijk veel sneller door uw belbundel heen dan voorheen en daardoor belt u meer buiten de bundel tegen een hoger tarief.
In de uitzending van
18 september
blijkt dat de eerdere uitzending van Kassa veel stof heeft doen opwaaien.
In de uitzending van
23 oktober
laat KPN weten dat de klanten van KPN en Hi die het gevoel hebben dat ze niet goed zijn geïnformeerd over de minutenafronding de mogelijkheid krijgen om naar hun oude abonnement terug te gaan. Klanten van KPN en Hi kunnen zich hier melden:
www.kpn-mobiel.nl
. Telfort-klanten kunnen zich melden bij de klantenservice van Telfort. Telfort zal dan alle gevallen individueel bekijken.
Klanten van Vodafone of andere providers die vinden dat deze providers eerlijk per seconde moeten afrekenen, roepen wij op onze
petitie
te tekenen. En laat het ons ook weten als u onaangekondigd bent omgezet naar een abonnement waarbij de belminuten worden afgerond.