Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

'Bellers betalen miljoenen te veel'

11-11-2010
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
bellen_groot_07.jpg
De telecombedrijven KPN Mobiel, KPN Hi en Telfort hebben sinds de invoering van het afrekenen per hele minuut afgerond naar boven samen al honderden miljoenen euro extra verdiend. Dat heeft Stichting Meldpunt Collectief Onrecht (SMCO) berekend op basis van onderzoeken naar het afronden van belseconden.
Door de wijziging van de voorwaarden betalen klanten gemiddeld meer dan 100 euro per jaar te veel voor mobiel bellen, stelt Ferdy Roet van het meldpunt. SMCO is onlangs een actie begonnen om een collectieve claim tegen de telecombedrijven te kunnen indienen. Het meldpunt roept klanten van Telfort, KPN Mobiel en KPN Hi op zich hierbij aan te melden. Volgens Roet hebben inmiddels ongeveer honderd boze klanten gereageerd die een schadevergoeding of ontbinding van hun contract eisen.
Voormalig minister Maria van der Hoeven (Economische Zaken) heeft de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) eerder dit jaar gevraagd een onderzoek in te stellen naar de manier waarop telecombedrijven bellende klanten kosten in rekening brengen. Het was de minister ,,opgevallen'' dat het erop lijkt dat partijen ,,afgestemd gedrag'' hebben vertoond.
KPN liet vorige maand weten de nieuwe berekeningsmethode deels terug te draaien. Alle klanten van KPN, Telfort en Hi die zonder het te weten per minuut betalen, worden teruggezet naar een abonnement waarbij weer per seconde wordt afgerekend. Ze moeten zich hiervoor wel aanmelden via de website van KPN. Ook maakte KPN bekend dat er een nieuw abonnement komt, waarbij wel weer per seconde wordt afgerekend.
De Tweede Kamerfracties van D66 en GroenLinks hebben aangekondigd een motie in te dienen tegen de omstreden afrekenpraktijken van telecombedrijven. De fracties rekenen op een meerderheid, omdat ook andere partijen zich positief hebben uitgelaten over maatregelen tegen afronding op belminuten.
GroenLinks-Kamerlid Bruno Braakhuis: ,,Hoe noem je het als je moet betalen voor iets wat je nooit hebt gekregen? Telecomaanbieders die de belkosten afronden op minuten, zijn gewoon dieven van onze portemonnee. Daar moet zo snel mogelijk een einde aan komen.'' ANP
Stop het stelen van belminuten door afronding. Teken nu de petitie! In de
uitzending van 4 september toonde Kassa aan dat u voortaan fors duurder uit kan zijn als uw provider per minuut afrondt. U bent namelijk veel sneller door uw belbundel heen dan voorheen en daardoor belt u meer buiten de bundel tegen een hoger tarief. In de uitzending van
18 september blijkt dat de eerdere uitzending van Kassa veel stof heeft doen opwaaien. In de uitzending van
23 oktober laat KPN weten dat de klanten van KPN en Hi die het gevoel hebben dat ze niet goed zijn geïnformeerd over de minutenafronding de mogelijkheid krijgen om naar hun oude abonnement terug te gaan. Klanten van KPN en Hi kunnen zich hier melden:
www.kpn-mobiel.nl . Telfort-klanten kunnen zich melden bij de klantenservice van Telfort. Telfort zal dan alle gevallen individueel bekijken. Klanten van Vodafone of andere providers die vinden dat deze providers eerlijk per seconde moeten afrekenen, roepen wij op onze
petitie te tekenen. En laat het ons ook weten als u onaangekondigd bent omgezet naar een abonnement waarbij de belminuten worden afgerond.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor