Banken zetten in op service rond sparen
03-02-2011
• leestijd 3 minuten
Nederlandse banken lijken elkaar steeds minder te beconcurreren met de hoogte van de spaarrente en meer met de kwaliteit van de dienstverlening rondom spaarproducten. De lage spaarrentes willen de banken graag zo houden, omdat ze daar enorme winstmarges op pakken.
,,Ze lenen nu heel goedkoop en dat lenen ze uit voor een veel hoger percentage. Daardoor zijn hun marges op dit moment heel erg hoog'', aldus Sylvester Eijffinger, hoogleraar financiële economie aan de Universiteit van Tilburg.
Verbetering
Toch hebben banken volgens Eijffinger de laatste tijd enorme stappen gezet om hun dienstverlening te verbeteren. ,,Al die dingen die vroeger allemaal automatisch gebeurden zonder de klant te informeren, dat ze op een zeker moment een hogere rente moesten gaan betalen, dat soort dingen is nu afgelopen. Dat merk je heel duidelijk'', aldus de hoogleraar.
SNS loopt voorop
De ene bank is daar beter in dan de andere. ,,SNS vind ik voorop lopen in termen van klantgerichtheid. Ook ING heeft een enorme draai gemaakt naar het klantenbelang. Rabobank heeft de klant altijd wel centraal gesteld wegens het coöperatieve karakter'', meent Eijffinger.
De bank die volgens de econoom een beetje achter loopt is ABN Amro. Dat komt door het fusieproces tussen ABN Amro en Fortis. ,,Dat heeft ze heel veel energie gekost.''
SNS informeerd klanten
SNS Bank houdt zijn klanten sinds kort op de hoogte welk spaarproduct het beste past. De bank heeft inmiddels 275.000 klanten geïnformeerd, enkele tienduizenden spaarders zijn overgestapt naar een betere spaarrekening, liet SNS Bank weten.
,,Wij informeren de consument welk spaarproduct het beste bij hem past door aan te geven op welke spaarrekening hij de meeste rente kan krijgen. Dat gaat per brief, telefoon of via mijnSNS. Verder hebben we het aantal spaarproducten teruggebracht om het overzichtelijker te maken'', liet een woordvoerder weten. Of de bank de rente ook aantrekkelijker gaat maken voor de spaarders, kon hij niet zeggen.
Nieuwe klanten aantrekken
SNS wil met zijn verbeterde dienstverlening ook nieuwe klanten aantrekken. ,,Het is natuurlijk ook de bedoeling dat klanten van andere banken voor ons kiezen. Daarmee halen we nog meer spaargeld binnen.'' SNS Bank heeft momenteel 30 miljard euro aan spaargeld in beheer.
ING: Spaarrente Wekker
Ook ING zet in op een verbetering van de dienstverlening rond zijn spaarproducten. Zo introduceerde de bank in december de Spaarrente Wekker. ,,Een aantal dagen voordat de rente wijzigt, krijgt de klant een e-mail over de rentewijzigingen op spaarrekeningen met een variabele rente'', aldus een woordvoerster. Ook ING is bezig om het aantal spaarproducten verder terug te dringen.
En de bank probeert eveneens nieuwe spaarders aan te trekken. ,,Het blijft een concurrerende markt'', aldus de woordvoerster. ,,Maar we willen ook ING-klanten die nog geen spaarrekening hebben overtuigen.''
'Rente levert niets op'
Ondanks de verbeteringen bij veel banken levert de huidige rente spaarders volgens econoom Eijffinger nagenoeg niets op. ,,De inflatie is nu opgelopen tot boven de 2 procent. Als je dus een spaarrente krijgt van bijvoorbeeld 2,5 procent en je moet over je vermogen 1,2 procent vermogensrendementsheffing betalen, betekent het dat je vermogen afneemt. Dat is natuurlijk een heel perverse prikkel voor spaarders.''
ANP