Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Iedere zaterdag 19.05 uur op NPO1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Geluidsoverlast van de buren: zo pak je dat aan

19 jul 2019
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
45921 keer bekeken
  •  
Zielig alleen hoofdpijn moe boos
In een klein landje als Nederland woon je al snel dicht op elkaar. Het is niet zo gek als je af en toe geluid hoort van je buren. Als je continu last hebt van geluiden van je buren, dan heb je te maken met geluidsoverlast. Denk dan aan te harde muziek, continu blaffende honden, gebonk en geschreeuw. Je wilt natuurlijk geen ruzie met de buren, dus hoe los je dit het beste op?
Lawaai door de buren wordt vooral veroorzaakt door zogeheten ‘contactgeluiden’ in woningen, zoals lopen op harde vloeren, traplopen en slaan met de deuren. Maar ook harde muziek is een veelvoorkomende oorzaak. Naast dat geluidsoverlast vervelend is, is het ook slecht voor je gezondheid. Door het lawaai kun je mogelijk slechter slapen en als je ramen en deuren dichthoudt, ontbreekt er een ventilatie in huis.

Ga in gesprek met je buren

Het Juridisch Loket geeft aan dat je eerst het gesprek met de buren moet aangaan. De buren ervaren de geluidsoverlast waarschijnlijk niet zoals jij dat doet. Misschien hebben ze helemaal niet in de gaten dat bijvoorbeeld de muziek zodanig hard staat dat jij er last van hebt.
Maak afspraken met de buren. Zo kun je afspreken dat ze de deuren wat zachter dichtdoen, kun je tijden afspreken tot wanneer de buren gitaar spelen en tot hoe laat de muziek aan mag. Je kunt ook kijken naar praktische maatregelen. Bijvoorbeeld doppen onder de stoelpoten, een stopper voor de deur of isolatiemateriaal op bepaalde plekken in de woning. Als je een huurwoning hebt, overleg dan met de verhuurder over aanpassingen van de woning.
In het rapport van het RIVM staat overigens dat burenlawaai lastig aan te pakken is met beleidsregels. Het is dus belangrijk om er samen uit te komen.

Schrijf het op

Houd in een logboek bij wanneer en wat voor overlast je hebt. Je moet namelijk kunnen bewijzen dat er sprake is van overlast. Je kunt ook opnames in je eigen woning maken om geluidsoverlast vast te leggen.

Ken de regels

Voor woningen en flatgebouwen zijn er vaak woonregels of huishoudelijke reglementen opgesteld. Daarin staan soms regels over geluidsoverlast. Je kunt de reglementen opvragen bij de verhuurder. Meld overtredingen schriftelijk bij de verhuurder, woningbouwvereniging of gemeente. De verhuurder kan eventueel bemiddelen of andere maatregelen nemen om de geluidsoverlast te beperken.

Hulp van toezichthouders

Sommige woonwijken of wooncomplexen hebben een toezichthouder, zoals een huismeester, conciërge of stadswacht. Meld de overlast bij de toezichthouder, zo kan hij of zij een oogje in het zeil houden. Ook kan de toezichthouder meldingen over buurtbewoners bundelen.

Schakel buurtbemiddeling in

Gemeenten en sociale wijkteams hebben buurtbemiddelaars. Zij zijn gespecialiseerd in het oplossen van problemen tussen buren. Verstandig dus om contact op te nemen om de mogelijkheden te bespreken. Je kunt hier buurtmiddeling vinden.

Meld het bij het meldpunt overlast

In veel gemeenten is er een meldpunt overlast. Na een melding kan een rapporteur langskomen om de situatie te onderzoeken. De rapporteur kan desnoods andere instanties inschakelen om tot een oplossing te komen. Op de website van de gemeente kun je kijken of een meldpunt overlast aanwezig is.

Schakel de politie in

Het is één van de laatste opties, als alle voorgaande stappen niet lukt. De wijkagent kan bemiddelen bij burenoverlast. Verder kan de politie optreden als de openbare orde wordt verstoord of als er sprake is van een strafbaar feit.

Neem contact op met een advocaat

Werkt een politieoptreden ook niet en is er sprake van onrechtmatige geluidshinder? Dan kun je met behulp van een advocaat de rechter vragen de buren te verbieden door te gaan met de geluidsoverlast. Je moet wel kunnen bewijzen dat de geluidsoverlast van de buren onrechtmatige hinder oplevert. De beslissing van de rechter is een afweging tussen het belang van jou en de buren.
Bron: Het Juridisch Loket, Rijksoverheid

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (19)

zilverbrain
zilverbrain18 jan 2022 - 22:45

buren die klagen dat we veel geluid maken. partner heeft een relatief luide stem door medische verleden. kind lief die nog jong is en regelmatig wat laat vallen op een laminaat vloer. we zijn echt bereid om mee te denken. we hebben gordijnen laten maken dubbel gevoerd tegen galm. we gaan nog een kleed kopen voor bij de speelhoek en zijn aan het kijken voor een geluidsdempende muur bekleding. de huizen blijken echt heel gehorig te zijn. wij merken hier zelf weinig van gezien we wel wat gewend zijn. en het is ook maar 1 kant die aangeeft overlast te hebben. laatst hadden we een pittige nacht/ochtend wat iedere ouder (denk ik) wel eens heeft. kind lief was van half 4 tot half 7 WAkker. we zijn naar beneden gegaan en kind heeft wat rond gelopen, gegeten en ja wat laten vallen. later in de middag stond de buurvrouw stond woest aan me deur dat haar man ziek is en wij daar rekening mee behoren te houden. we waren volgens haar met spullen aan het gooien en op de muren aan het bonken. ik was nogal overrompelt hierdoor. ik verzekerde haar dat er niet werd gegooid met spullen of op de muren werden gebonkt. ik was niet goed bij me hoofd en op mijn vraag of ik de handjes van mijn kind dan maar moest vast binden was haar antwoord JA. heb aan haar gevraag wat ze nu verwacht en haar ideeen zijn om minder overlast te hebben. daar ging ze niet aan beginnen en als ik niets iets zou doen ging zij wel wat doen. en als ze nog maar iets hoorde zou ze de politie bellen. mijn enigste antwoord was bel maar als je daar gelukkig van word, je heb zelf ook kinderen gehad en je weet hoe het soms kan zijn. sinds dien loop ik op eieren. zodra kind wat laat vallen of er word wat luid gepraat in mijn huis zit ik op stress level 100. ik wil dit niet wat kan ik nog meer doen? wat zijn mijn rechten en of plichten? een gesprek aangaan is (nu nog) niet mogelijk. als ik aan de deur kom krijg ik alleen maar verwijten en beschuldigen aan me hoofd

DPCS
DPCS10 jan 2022 - 3:22

Heel veel wat ik hieronder lees is voor mij heel herkenbaar, ik maak dit ook nog dagelijks mee dat gepest van beide kanten de buren,door zwartmakerij, jaloezie en afgunst is het denk ik,ik en mijn ouders hebben ook alles geprobeerd om het op een goede manier op te lossen maar zoals de mensen hieronder ook schrijven, het slachtoffer wordt als even kan als dader aangesteld,zo goed als alle instanties hebben gefaald, sterker nog ik heb sterk het idee dat ze het leuk vinden en erop kicken als er weer iets gebeurd is dan is kennelijk hun dag weer goed,nou ik ga zo goed als kan alles bijhouden en opschrijven, maar audio opnemen daarmee tast je ook vaak je eigen privacy aan!Maar ik zit er sterk over te denken om het als stalken op te gaan geven omdat nu beide kanten bij mij dingen vernielen!De camera`s staan paraat met weer met gemak en dan hoop ik ze toch een keer te kunnen vatten!maar audio opnames blijft lastig en om dat professioneel te laten doen met 3D opname is heel duur, maar kan maar zo zijn dat ik op een bepaald punt kom en dan een programma in ga schakelen maar of hun dit soort terreur van buren kunnen aanpakken is maar zeer de vraag?De simpelste oplossing is voorlopig om goede oordopjes in te doen!en proberen om niet hetzelfde terug te doen maar vanuit de politiek enz zou hier meer aandacht aan moeten komen aan deze hebzucht en jaloezie en pesterijen enz!

Alida123
Alida12329 okt 2021 - 1:41

Sinds jaren hinder van buren die in de nacht deuren hard dichtdoen en dreunen op de houten vloer, zodat ik wakker schrik. Deze geluiden komen onverwachts. Ik heb niet zo,n lange tape voor de hele nacht om dit via een cassette op te nemen en ook geen tijd erbij. Woningstichting houdt zijn handen er vanaf. En ik zit met de handen in het haar s,nachts nu achter PC.

1 Reactie
DPCS
DPCS10 jan 2022 - 3:37

Als het alleen de vloeren zijn in jou geval dan kun je de rijdende rechter proberen die kan dan een geluidsmeting laten doen en de buren verplichten om geluiddempend materiaal aan te brengen op hun eigen kosten!

Petra6
Petra69 okt 2021 - 17:46

Weet u wat te doen? Ik woon in een woonwijk waar mijn achterbuurman beeldhouwer is. Met droog weer staat hij hele middagen te hakken. Prachtige beelden hoor maar ik word gek van het monotome steengehak. Weet iemand of en wat ik hier tegen kan doen als praten niet helpt? Mag deze geluidsoverlast wettelijk? Alvast dank!

1 Reactie
DPCS
DPCS10 jan 2022 - 3:36

overdag mag je geluid maken tot 65dB van 08:00u tot 21u s`avonds dit kan per gemeente nog weleens verschillen, maar alles hoger dan 65dB daar zijn regels voor in de AVP wet geluidsoverlast wet, maar alles buiten die tijden om zoals snachts en s`avonds of smorgens heel vroeg dat mag niet volgens de wet, maar zoals veel mensen al klagen het wordt niet of nauwelijks gehandhaafd of aan gehouden!

Edo3000
Edo30008 okt 2021 - 3:28

Leuke Tips van Kassa voor meer kijkcijfers en voor de bune, maar in mijn ogen werken die tips in veel gevallen niet.

Ik woon zelfs begeleid. Dan mag je verwachten dat ze eerst goed nadenken wie ze onder mij laten wonen.
Heb steeds de hele avond last van de visite van de onderbuurman en van de onderbuurman. Ik heb dan last dat die bewoner en visite tegen de verwarming bonkt. En hard praten en schreeuwen met de ramen zelfs weid open. Ik had eerder in de avond om half 10 uur al de begeleiding gebeld of het wat zachter kan , omdat ik de volgende dag ook wil werken en optijd wip opstaan. Om 11 uur in de avond weer de begeleiding van de slaapwacht gebeld of die visite wat zachter kan doen. En toem zei de begeleidster dat ze naar beneden zou lopen om de visite weg te sturen, omdat de visite hier in mijn instelling maar tot 11 uur s avonds mag blijven. vervolgens is de visite weggestuurd en daarna komen die gasten/visite weer terug en zorgen ze weer voor overlast , ze moesten 3 keer weggestuurd worden door de begeleiders. Zo ging het elke dag , ook doordeweeks. Sinds eergister zijn er afspraken gemaakt dat zijn visite weg moet om elf uur en het dan stil moet zijn in de instelling waar ik woon. Maar dan is het 1 avond rustig als er net wat van gezegd is en letterlijk een dag na die rustige avond is er weer overlast. Er is weer visite en belt die bewoner uren met luide stem en hard gelach dat ook dat weer overlast geeft. Ik was vanavond nog mild en zei alleen tegen de begeleidster of ze kon vragen of ze wilde proberen minder te bonken tegen de verwarming en de muur. En ik heb zelfs tot half 12 het aangekeken of het rustiger werd. Toen maar weer de begeleidster gebeld dat ik last had van zijn visite. En vervolgens is die visite weg en gast die bewoner onder mij uren met een schreeuwende stem bellen. Ik woon in een oude flat die heel gehorig is en waar je geluid niet goed kan dempen. De flat is 50 jaar oud . Vandaar dat het zo gehorig is. Maar van een zorginstelling mag je toch verwachten dat ze meer voor je doen of voor je opkomen, Ik ga morgen de vertrouwenspersoon bellen van de instelling waar ik woon en dan kijken of zij nog tips hebben. Ik heb uit frustratie maar ff rustig een rondje gelopen buiten . Ik was juist naar boven verhuist omdat ik dan meer rust zou hebben en bij een rustigere groep zit , maar ik voel mij toch om netjes te zeggen in de kou gezet door de instelling waar ik woon. Ik zei nog: Ik wil wel als ik naar een etage hoger verhuis dat er goed word gekeken wie ze in mijn oude appartement onder mij laten wonen. En ik zei nog : als het maar er maar niet een soort Tokies gaan wonen die scheid aan de rest hebben gasn wonen. En waar ik bang voor was is helaas werkelijkheid geworden. Kont in de krib en scheid aan de andere bewoners van de flat. En het trieste vind ik dat ze van de instelling niet goed hebben nagedacht wie ze daar laten wonen

Ik vind dat Kassa BNN VARA dit artikel alleen maar gebruikt om weer een artikel te vullen , Dat is een doremivasol weer een artikel vol

patch22
patch226 jul 2021 - 10:01

mijn buren:
man van 70. vrouw van eind 50.
begin goed contact tot ik geen zin meer had in het eeuwige gezeur en gezeik van ze..zat in een Burnoutt en meneer kwam mij wel even vertellen wat ik met mijn tuin enzo moest doen.
sindsdien is het alleen maar treiteren en erger geworden..ons in de gaten houden vanaf de woonkamer.
over de schutting loeren.
zn auto op 2 parkeerplekken zetten en dan klagen dat wij 2 autootjes hebben.
ons zwart maken in de hele buurt.
zeiken over stankoverlast.
last van ons konijn ..
dierenbescherming op ons dak gehad..zelfs op tv geweest.
diverse dingen in de tuin gevonden
kikker in de vijver moest er maar uit nou echt niet..zoontje is zelfs bang voor hem
en als klap op de vuurpijl
mij 3 weken geleden een gebroken rug bezorgd.
nu een dossier opbouwen
hele buurt is bang voor hem..maar ik niet

2 Reacties
DPCS
DPCS10 jan 2022 - 3:56

Mijn buurvrouw heeft mij ook aan proberen te rijden met auto, ze wilde me invalide maken,hier in de S bocht op de weg heeft ze mij ook uit de bocht geduwd met de auto geprobeerd althans, en ze heeft mij al eens aangevallen met een grote heggeschaar,en laatst heeft ze nog s`nachts een pot in mijn tuin vernield, maar om haar niet de voldoening en aandacht te geven heb ik dit maar gewoon bij de verzekering geprobeerd neer te leggen, het is echt een zwaar gestoord persoon!Maar ze doen er totaal niks aan en soms lijkt het erop alsof ze die lui nog steunen ook hierin..

DPCS
DPCS10 jan 2022 - 4:01

Door mijn jaren ervaring hier nu in, kan ik mensen die dit meemaken adviseren om die bewuste buren op de social media te blokkeren, daarmee is het probleem natuurlijk niet direct opgelost maar uit het oog uit het hart zeggen ze dan, je weet maar nooit het kan helpen?!

Sybren P
Sybren P30 okt 2020 - 22:35

Ongetwijfeld allemaal hele goede tips, maar als 'slachtoffer' sta je in de praktijk helaas vaak machteloos. Ik woon zelf in een sociaalhuurappartement en mijn bovenbuurvrouw is drugsverslaafd. Overdag weinig last, maar 's avonds en 's nachts lopen medejunkies (en ik vermoed ook dealers) de deur er plat. Het gestamp op de trap op de gekste uren in de nacht is gekmakend en het voortdurende gestommel en opgefokte gepraat boven ook. Het gaat om een appartementengebouw dat in de jaren 50 is gebouwd en dus érg gehorig is. Woonbedrijf Ieder1, de verhuurder, doet - zoals we van hen gewend zijn - helemaal niets. Ze adviseren naar de politie te bellen, hetgeen wij natuurlijk ook doen, maar stampen en stommelen (ook al is het de hele nacht lang) is voor de politie geen reden om actie te ondernemen. De politie verwijst weer naar de verhuurder. Dus zo blijven we in een cirkeltje ronddraaien. Het liefst zou ik verhuizen, maar het duurt járen voordat ik weer voor een woning in aanmerking kom. Ik word er letterlijk ziek van.

KevinSchols
KevinSchols3 jul 2020 - 17:00

Politie zegt duidelijk is uw woord tegen de ander , woningvereniging zijn te laks in hun taak , drugs en geluidsoverlast mogen doen wat ze willen in hun woning , en dan nu mij beschuldigen van muziek Overlast 

2 Reacties
DPCS
DPCS10 jan 2022 - 4:25

Nadat ik meermalen contact had opgenomen met gemeente en Boa`s maar die zeiden dat ze er langs gingen maar nooit iets gezien of van gemerkt!doen er niks aan..

DPCS
DPCS10 jan 2022 - 4:25

Gemeente lui doen gewoon met het pesten mee!

kapoety
kapoety8 nov 2019 - 15:45

MIJN WONINGBOUW TREKT  ZIJN EIGEN NERGENS WAT VAN AAN,JE KUNT NOG ZOVEEL KLACHTEN INDIENEN HET HELPT NIETS,DE POLITIE OOK NIET DEZE ZEGGEN JE MOET DE EER MAAR AAN JEZELF HOUDEN,MAAR DAAR KOM JE NIET VERDER MEE,

1 Reactie
Alida123
Alida12329 okt 2021 - 1:49

U heeft helemaal gelijk. Woningstichtingen en cooporaties doen niks aan buren geluidsoverlast. Ik zit er nu al 12 jaar mee. Politie zegt dat ik beter kan verhuizen. Dan maak je je er leuk af?!!! Je staat als slachtoffer alleen. Geen enkele instantie neemt hier verantwoording in helaas. logboeken, mails brieven, buurtbemiddeling, gesprekken met woningstichting....... Helemaal niks De eer aan jezelf houden en de wijste zijn. Het verhelpt het probleem niet. Sterkte

clearmaker
clearmaker6 nov 2019 - 15:23

Er is ook een andere kant van het verhaal .....Mijn buurvrouw heeft jaren geklaagd over van alles en nog wat.Aangezien ik de achterdeur vrijwel altijd op een kier heb staan, en de TV's van tegenwoordig het geluid aan de achterzijde geven, kwam mijn buurvrouw klagen over het geluid van de TV, dus voor €200 boxen aangeschaft zodat geluid achterzijde uit staat, probleem opgelost denk je dan.Toen kwam ze klagen over geluid van water wat in de koikarper-vijver valt.Plastic regenpijp aangeschaft, zodat het water dichterbij in de vijver valt en geluid miniem te noemen is.Wegens COPD heb ik o.a. splitt-airco's aangeschaft, bewust de duurdere professionele apparatuur die max. 48 decibel geluid produceren .... jawel hoor, buurvrouw weer klagen, politie erbij .. werd ze doorgestuurd naar woningbouwStichting,die komt meten terwijl het buiten 35 graden is .... 42 decibel en geeft aan aan de buurvrouw dat mijn airco's ruim onder de wettelijke geluidsnorm blijft.
Mijn vriendin mag niet haar auto voor haar parkeerplaats neerzetten, sterker nog, ze mag zelfs haar auto niet voor de buurvrouw (dus voor ons overbuurvrouw) van haar parkeren, terwijl de overbuurvrouw in 90% van de gevallen haar auto keert en aan de overkant parkeert zodat ze smorgens niet hoeft te keren.

Klagen voorbij? .. Ja, want ik heb alles gedaan om overlast te voorkomen, alleen als alle parkeerplaatsen vol staan zet mijn vriendin haar auto of bij haar of bij haar buurvrouw voor de deur.
Sinds 4 maanden gaat de buurvrouw in haar tuin snoeien, en ja hoor, snoeiafval deels in mijn tuin mikken.Haar 3 katten komen met regelmaat bij mij achter in de tuin onder afdak schijten en zeiken.Dat schep ik op en spuit de zooi met regelmaat schoon, had ik ook naar haar tuin kunnen spuiten en de drollen in haar tuin kunnen deponeren ... i.p.v. de afvalbak.tot dusver nog niet gedaan maar moet wel een keer ophouden.
Met verjaardagen begrijp ik dat er geluid is, maar gewoon in de weekends als er visite komt bij de buurvrouw, moet er eerst na 1 uur snachts gevraagd worden of het wat minder kan, en of de visite hun peuken voortaan in een asbak willen deponeren i.p.v. over de schutting in mijn koikarper-vijver gooien.
Ik tracht dus op alle manieren overlast te minimaliseren, maar buurvrouw vind wel weer iets of doet dingen die ook niet normaal zijn. 
Ik zeg tegen woningbouw en politie *Als er een MIER van mijn tegels voor overloopt naar haar tegels, dan komt ze klagen dat die MIER terug moet*Een MIERENneu****rd dus:o-)
Dit is de keerzijde van het verhaal..... ik hoop nog steeds een keer dat ze de huur niet kan betalen:o-)

1 Reactie
Virus102
Virus1024 jan 2022 - 22:07

Daar kan voor gezorgd worden,buren pak je het beste met iemand die ook last heeft van de zijne.Maak leuke wraak ideeen avondjes.Ik ken bijvoorbeeld iemand die maakt niet uit welk of wat voor auto voor 100 euro slaat ie hem total loss met knuppel.Zorgen dat je indruk maakt zonder dat er bewijzen zijn.Ga verder dan een psygopaat kan denken en je zult best wat bereiken.HAha!

diversion
diversion25 jul 2019 - 12:32

Mijn ervaring is dat je er heel weinig aan kunt doen. Woon in een koopflat waarvan de laatste tijd diverse woningen door investeerders zijn opgekocht, zo ook mijn bovenwoning. Lag oorspronkelijk een plavuizenvloer in, die altijd heel erg gehorig was, maar van de vorige bewoner (eigenaar) had ik nooit zoveel last. De  nieuwe eigenaar had me echter beloofd dat hij er laminaat met een goed dempende ondervloer overheen zou leggen (waarbij later bleek dat hij gewoon een standaard ondervloer had gebruikt). Woning is heel gehorig, met name voor wat betreft praten (huurder is een Portugees en Zuid-Europese mensen praten sowieso al wat harder), muziek, tv hard zetten, schuiven van meubels e.d. Heb de VVE ingeschakeld, maar die zeggen niets te kunnen doen omdat dit nou eenmaal inherent zou zijn aan een wat ouder appartementsgebouw (m.a.w. ze maken zich er met een jantje van leiden vanaf). Praten met de huurders (millennials, die sowieso al minder voor rede vatbaar zijn) haalde ook niks uit, zodat ik de ARAG heb ingeschakeld. Gaven me in eerste instantie hoop, maar konden uiteindelijk juridisch niks doen. Eén juriste had zelfs een keer meegemaakt dat een rechter de claim van een bewoonster had verworpen terwijl ze duidelijke geluidsopnamen kon laten horen. Bovendien ging de eigenaar heel vals doen en me ervan betichten dat ik niet helemaal goed tikte en maar in een hutje op de hei moest gaan wonen (de standaard opmerking, terwijl het juist omgedraaid zou moeten zijn). Enige optie is dus verhuizen of zelf proberen mijn plafond te isoleren, wat me beide een hoop geld gaat kosten.

emmap
emmap22 jul 2019 - 16:38

Bij ernstige overlast, en als praten niet helpt:vraag of je gemeente (of hun omgevingsdienst - in laten schakelen door de gemeente, doorgaans niet voor / door particulieren) wil zorgen voor een langdurige geluidmeting van enkele weken, en hou in die periode heel goed een logboek bij wanneer er overlast is, wat voor soort overlast. Met dat logboek kan de geluidambtenaar relatief snel / makkelijk in de opnames terugluisteren wanneer er geluid was, en of dat onaanvaardbare hinder is.De overlastgever kan bij ontkenning of bagatelliseren de opnamen zelf ook horen, hoe klinkt wat hij / zij doet in de woning van een ander. 
Hier in de prov. Gron. al een aantal malen met succes toegepast!NB. Het gaat voor zover ik weet om ontoelaatbare overlast die je binnenshuis ervaart, met ramen dicht.

fedja
fedja20 jul 2019 - 23:39

Soms kunnen buren ook zeer kinderachtig doen. Als men 1 a 2 uurtjes per dag muziek studeert kunnen ze daar ook zeer kinderachtig op reageren. Ik heb meegemaakt dat bovenburen iedere dag dan gingen lopen stampvoeten. Ik trok me er niets van aan, want ik deed het vroeg in de avond. Zelf waren ze ook niet zo rustig, maar te praten viel er niet. Gelukkig woon ik nu in een flat die niet gehorig is. Ze zijn goed geisoleerd, zelfs de balkons en galerijen.

agapon1951
agapon195119 jul 2019 - 19:01

1. en wijkagent die frequent door verwijst naar buur bemiddeling die vervolgens weer terug verwijst naar een overbezette wijkagent 2. een advocaat inschakelen ??? wie draait voor de kosten op?? 3. politie inschakelen bij duidelijke overlast wordt dit niet ter plekke de ko-p ingedrukt maar verwezen naar de wijkagent of buurtbemiddeling. Gevolg kleine kinderen die niet kunnen slapen en agressie van de buurman.     
Je wordt gewoon een furieuze cirkel in gewerkt waarbij als het uit de hand loopt de instanties nergens van weten ter plaatse. 

1 Reactie
DPCS
DPCS10 jan 2022 - 3:42

Heb je helemaal gelijk aan agapon1951 het is een maatschappij van lik me vestje!

tenormin
tenormin19 jul 2019 - 12:54

Bovenbuur nummer 4 is er een paar maanden geleden komen wonen. Geen overlast gehad sinds ik hier 23 jaar kwam wonen. Nu is het een gestamp, rennen en smijten van een tweeling rond de 6 jaar boven mijn hoofd. Ben naar boven geweest, vriendelijk gevraagd of ze de kinders binnen in ieder geval in toom kon houden. Ze was/is nogal nors en had er kennelijk geen oren naar. Tijdens het praten kwam zoonlief met skateboard de hall in en begon op de galerij te spelen. Wat niet mag. Op beton klinkt alles toch al dubbel erg. Hij (weet niet wie van de twee) schreeuwt me wakker rond 5/6 uur. Kortom, alleen schooltijd is het rustig. 4 Maal een verzoek gedaan, geen succes. En om er anderen bij te halen: ik durf het gewoon niet. (Ben wat bang voor haar) en eventuele gevolgen. Maar van overlast: ik word er knettergek van.

2 Reacties
fedja
fedja20 jul 2019 - 23:21

Als het een woningwetwoning is kun je altijd een brief naar de woningbouwvereniging schrijven over deze overlast. De woningbouwvereniging heeft vast reglementen over wat wel en niet mag in de woning.

tenormin
tenormin21 jul 2019 - 0:07

Weet nog niet wat ik moet doen. Mijn flat is van de WVB maar de flat boven me is een koopflat geworden. Geen idee of het verschil maakt. Ik bedoel: zijn er andere voorschriften voor eigenaren en huurders. Ander "probleem" op het moment is dat het vakantie is. Heb ze al 2 dagen niet gehoord. Wist vanmorgen ook niet wat me overkwam, werd pas om half 11 wakker. Inhaalslag slaap kennelijk. ;-)

Marianne_84585
Marianne_8458519 jul 2019 - 11:58

 Het gaat hier voornamelijk over geluidsoverlast. Maar wat te denken als je stelselmatig wordt getreiterd? Omdat je buren worden gestalkt met anonieme brieven. Waarvan andere buren naar mij wijzen waardoor dat vervolgens als waarheid wordt aangenomen door mijn buren. Als je dan de wijkagent inschakelt, wordt je doorgestuurd naar de sociaal makelaar en die zegt vervolgens dat je hiervoor de buren niet bij elkaar kunt roepen. Sterker er werd mijn buurvrouw geadviseerd mij desnoods maar te achtervolgen om te zien dat ik bijvoorbeeld geen brieven op de bus doet. Want wij hebben weer een paar brieven gekregen over mijn buurvrouw. Ik word bewust buiten gesloten en niemand kan of in mijn ogen wil er wat aan doen. En dan heb ik het nog niet eens over dingen die ik volgens buren zou doen.  Mijn buurvrouw wordt gezien als slachtoffer , over mij wordt van alles beweerd en wordt gezien als iemand die overlast bezorgd. Maar niemand van de mensen die alles van mij weten blijkbaar, zijn nog nooit bij mij geweest. Dus lekker makkelijk zeggen ga met je buren in gesprek

1 Reactie
DPCS
DPCS10 jan 2022 - 3:47

Enigzins over dat zwartmaken in de buurt is heel herkenbaar ook, het is ook de bedoeling van die bewuste buren om jou hiermee dan weg te treiteren door iedereen tegen je op te zetten, enigste wat je kan doen is bewijs verzamelen en opnemen audio als je met iemand spreekt erover,en kijk eens of je bewijs kan vinden van vernieling?hier dan een aangifte van doen en dan moeten ze een onderzoek instellen o.a ook voor de verzekering!

audb
audb19 jul 2019 - 11:47

Helaas is het wel zo dat veel mensen wel overlast hebben van buren waar ze amper tot niet mee omgaan dan met buren waar ze goed bevriend mee zijn.
Daar komt bij dat juist die klagen zelf ook overlast veroorzaken zoals de tv hard aan hebben staan in de late avond uren of visite die pas nachts naar huis gaan en dan nog "even" afscheid nemen voor de deur en dan in hun auto stappen waar de radio nog steeds aan staat maar daar mag je dan weer niets over zeggen.
Het is luizen bij een ander op zijn kop zoeken zodat je niet ziet dat ze er zelf last van hebben zei ooit iemand tegen me. 

Leopalm01@
Leopalm01@19 jul 2019 - 11:45

En als er een speciale gelegenheid is zo al verjaardagen cominiseren met je buren!

3 Reacties
hammond
hammond19 jul 2019 - 15:15

Cominiseren met je buren? Is dat net zoiets als partnerruil?

harrybre
harrybre20 jul 2019 - 23:41

"communiceren " vermoedelijk ?

DPCS
DPCS10 jan 2022 - 3:47

haha en dan een klapsigaar kado geven, lekker snugger
leo

Leopalm01@
Leopalm01@19 jul 2019 - 11:44

Er moet een Wet komen . Dat er om 22 uur ramen en deuren gesloten worden en om 23 uur volledig stil!! En het liefst ook op festivals!!

3 Reacties
marleenvanh
marleenvanh19 jul 2019 - 22:40

Elk weekend en soms ook door de week tot diep in de nacht herrie moeten we niet hebben natuurlijk, maar wat u voorstelt... Ga lekker op de hei in Drente wonen. O nee, daar zouden wel eens dieren kunnen zijn die een geluidje maken. Laat je nakijken man. Na 23 uur altijd volledig stil en daar dan ook nog een wet van maken. U bent niet helemaal bij troost geloof ik. 

jossy
jossy27 jul 2019 - 5:10

Ja, lekker ook met dit weer! @rollseyes

DPCS
DPCS10 jan 2022 - 3:51





Maar het idee is leuk, maar ze verzinnen zo weer iets nieuws