Amsterdam denkt aan oprichten eigen taxibureau
03-09-2009
• leestijd 2 minuten
De gemeente Amsterdam overweegt een eigen bureau op te richten voor het verlenen en controleren van vergunningen aan taxichauffeurs. Wethouder Hans Gerson (vervoer) zei woensdag in de gemeenteraad de mogelijkheden voor een dergelijk bureau te willen onderzoeken.
Staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) wil gemeenten weer meer mogelijkheden geven om controle op de eigen taximarkt uit te oefenen. De taxibranche in Amsterdam kent al sinds de liberalisering in 2000 hardnekkige problemen. De hoofdstad maakt daarom mogelijk snel gebruik van de mogelijkheid om de controle meer naar zich toe te trekken. De Tweede Kamer bespreekt volgende week de voorstellen van Huizinga voor het aanpakken van de taximarkt.
Op dit moment heeft Amsterdam niet de mogelijkheid om van chauffeurs die zich misdragen, de vergunning in te trekken, omdat de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) deze controleert. Daarnaast is de politie verantwoordelijk voor de openbare orde op de standplaatsen.
Tussen politie en IVW was onenigheid ontstaan over het uitvoeren van de vergunningscontroles. IVW wilde dat agenten altijd in een onherkenbaar voertuig de medewerkers van de Inspectie zouden volgen als zij bij een chauffeur zouden instappen. De politie en burgemeester Job Cohen vonden dat niet nodig en een te grote belasting van de beschikbare agenten. Om de controles in de toekomst te verbeteren, hebben gemeente, politie en IVW daarom een convenant opgesteld. Hierin is duidelijk afgesproken hoe de controle van vergunningen de komende tijd zal plaatsvinden.
Gerson zei woensdag ook dat de maatregelen die de gemeente heeft genomen op de standplaats bij het Leidseplein, langzaam tot de chauffeurs lijken door te dringen. Het verscherpte toezicht lijkt te werken en steeds meer chauffeurs van taxicentrale TCA zouden zich weer op de standplaats begeven, ook 's nachts.
De chauffeurs van TCA meden de standplaatsen bij het Leidseplein en het Centraal Station eerder vaak vanwege problemen die veelal worden veroorzaakt door zogeheten vrije rijders. Sommige chauffeurs weigeren korte ritten, maken ruzie met klanten en elkaar en vragen te hoge prijzen.
Bron: ANP