Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Ambtenaar snapt steeds minder van wetgeving'

20-03-2013
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
69 keer bekeken
  •  
wet.jpg
Steeds vaker is voor zowel lager als hoger opgeleide burgers de wet- en regelgeving volstrekt onduidelijk. Maar zelfs ambtenaren en professionals die daarmee regelmatig te maken hebben, lukt het niet altijd meer de regels uit te leggen. Mede daardoor neemt de spanning tussen burgers en de overheid toe. Dat stelt de Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer woensdag in zijn jaarverslag over 2012.
Grote verontwaardiging
Brenninkmeijer ondervroeg bijna 2000 mensen die namens hun cliënten veel contact hebben met de overheid zoals advocaten en belastingadviseurs. Ook hield hij met een aantal van hen rondetafelgesprekken. ,,Er leeft een flinke verontwaardiging tegen de overheid. De rode draad in de reacties is dat de regelgeving niet meer valt uit te leggen, niet aan ondernemers en zeker niet aan burgers. Zelfs niet door intermediairs, die hun klanten nu maar moeten zeggen dat ze het maar gewoon moeten aannemen.''
Toename klachten
De ombudsman zag vorig jaar het aantal klachten over de overheid opnieuw toenemen. Brenninkmeijer kreeg in 2011 zo'n 14.000 bezwaren. Afgelopen jaar waren dat er meer dan 15.000.
Vooral de kritiek van de burger op de Belastingdienst nam toe (met 31 procent). Maar ook over uitkeringsinstantie UWV en het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) werd flink meer geklaagd. De stijging komt vooral doordat steeds meer mensen door de crisis in de financiële problemen komen. Daar staat tegenover dat de overheid door dezelfde crisis steeds verder inkrimpt en de kwaliteit van de dienstverlening naar de burgers toe afneemt, concludeert Brenninkmeijer.
Kwaliteit dienstverlening
In de enquête gaf 77 procent van de ondervraagden aan dat de kwaliteit van de dienstverlening is afgenomen. ,,Dit zijn zorgwekkende cijfers'', waarschuwt de ombudsman. Hij ziet dat burgers steeds vaker contact hebben met de overheid via websites, maar Brenninkmeijer vindt juist dat er in bepaalde gevallen 'echt' contact met de cliënt zou moeten zijn.
Inlevingsvermogen ambtenaren
De spanning tussen burgers en de overheid neemt ook toe omdat de overheid en haar ambtenaren te weinig inlevingsvermogen hebben, vindt Brenninkmeijer. Ook de bureaucratie is daar debet aan. ,,Daardoor is de communicatie tussen overheid en burgers problematisch en komen burgers onnodig nog meer in de financiële problemen. Dit doet als vanzelfsprekend afbreuk aan het vertrouwen van burgers in de overheid.'' ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!