Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

'Albert Heijn gaat pijn lijden'

17-09-2009
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
204985.jpg
Marktleider Albert Heijn had een lekkere markt, maar gaat nu pijn lijden. Dit voorspelt merken- en retailspecialist Paul Moers van merkenadviesbureau Highvalue na het overnamebod van Jumbo op Super de Boer.
Jumbo is de enige partij die het Albert Heijn serieus moeilijk kan maken, zegt Moers. ,,Het bedrijf heeft als geen ander de paradox van lage prijzen en hoge kwaliteit in de markt gezet.'' Jumbo doet gewoon zijn eigen ding en onderscheidt zich door originaliteit van de andere supers. De retaildeskundige denkt dat de consument gaat profiteren van een samengaan van de twee supermarktketens. ,,Want de klanten kunnen straks nog meer Jumbo-winkels bezoeken die hoge service bieden en lage prijzen.''
Moers verwacht overigens dat Jumbo onmiddelijk na de overname een aantal winkels van Super de Boer gaat afstoten. ,,Ze zullen de goede filialen van Super de Boer behouden en ombouwen tot mooie Jumbo-winkels. De rest zal Jumbo met winst verkopen, vermoedelijk zo'n 15 tot 20 procent van alle winkels.''
Na de overname zal het marktaandeel van Jumbo stijgen tot ruim 10 procent. Maar Jumbo maakt ook deel uit van inkoopketen Superunie, waarvan het marktaandeel op 42 procent zal uitkomen. De Mededingingsautoriteit (NMa) zal daar zeker naar kijken, en vermoedelijk dwars gaan liggen, denkt Moers. Ook dat zal voor Jumbo volgens de retaildeskundige een reden zijn een deel van de Super de Boer-winkels meteen door te verkopen.
Bron: ANP

Meer over:

diginieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor