'Albert Heijn gaat pijn lijden'
17-09-2009
• leestijd 1 minuten
Marktleider Albert Heijn had een lekkere markt, maar gaat nu pijn lijden. Dit voorspelt merken- en retailspecialist Paul Moers van merkenadviesbureau Highvalue na het overnamebod van Jumbo op Super de Boer.
Jumbo is de enige partij die het Albert Heijn serieus moeilijk kan maken, zegt Moers. ,,Het bedrijf heeft als geen ander de paradox van lage prijzen en hoge kwaliteit in de markt gezet.'' Jumbo doet gewoon zijn eigen ding en onderscheidt zich door originaliteit van de andere supers. De retaildeskundige denkt dat de consument gaat profiteren van een samengaan van de twee supermarktketens. ,,Want de klanten kunnen straks nog meer Jumbo-winkels bezoeken die hoge service bieden en lage prijzen.''
Moers verwacht overigens dat Jumbo onmiddelijk na de overname een aantal winkels van Super de Boer gaat afstoten. ,,Ze zullen de goede filialen van Super de Boer behouden en ombouwen tot mooie Jumbo-winkels. De rest zal Jumbo met winst verkopen, vermoedelijk zo'n 15 tot 20 procent van alle winkels.''
Na de overname zal het marktaandeel van Jumbo stijgen tot ruim 10 procent. Maar Jumbo maakt ook deel uit van inkoopketen Superunie, waarvan het marktaandeel op 42 procent zal uitkomen. De Mededingingsautoriteit (NMa) zal daar zeker naar kijken, en vermoedelijk dwars gaan liggen, denkt Moers. Ook dat zal voor Jumbo volgens de retaildeskundige een reden zijn een deel van de Super de Boer-winkels meteen door te verkopen.
Bron: ANP