Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

ACM: DeeneD in de fout met aansluitkosten

09-09-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
249 keer bekeken
  •  
Energie lamp 1127
DeeneD moet stoppen met het in rekening brengen van periodieke aansluitkosten aan klanten. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft dat bepaald in een bindende aanwijzing.
De leverancier van duurzame energie bracht periodieke aansluitkosten in rekening, maar dat mag niet meer sinds 1 januari 2020. Door dit besluit is duidelijk geworden wat DeeneD wel en niet in rekening mag brengen bij warmteverbruikers. Het besluit geldt niet alleen voor Deened maar voor alle warmteleveranciers, meldt de toezichthouder. Consumenten kunnen het onterecht betaalde bedrag rechtstreeks terugvorderen, of via een civiele rechter.

Vervolgstappen onderzocht

DeeneD heeft vier weken de tijd gekregen om te stoppen met de praktijken en afnemers op de hoogte te stellen. Die termijn is inmiddels verlopen. De ACM kijkt of er vervolgstappen nodig zijn.
De toezichthouder startte het onderzoek naar DeeneD naar aanleiding van een handhavingsverzoek van Stichting Betaalbaar Duurzaam Velsen naar DeeneD en woningcorporatie Woningbedrijf Velsen voor het overtreden van de Warmtewet en regels voor consumenten.
De ACM houdt toezicht op de Warmtewet en de uitvoering daarvan. Als een warmteleverancier zich niet aan de regels houdt, kan de toezichthouder ingrijpen. De in deze zaak betrokken partijen kunnen nog bezwaar maken tegen het besluit. Bronnen: ACM / ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!