Sfeerfoto van Kassa
Kassa

Kassa

Iedere zaterdag om 19.05 uur opnpo1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!

VOLG ONS

Kassa

Nederlanders willen meer online inzicht in hypotheek

26 jun 2019
  •  
leestijd 2 minuten
hypotheek
87 procent van de Nederlanders vindt het een vereiste dat de hypotheekverstrekker hen online inzicht in de hypotheek geeft. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van het Nederlandse fintech-bedrijf Omniplan. Het onderzoek werd uitgevoerd door Panelwizard onder 1051 Nederlanders met een hypotheek.
58 procent van de ondervraagden wil graag beter weten wat de financiële gevolgen zijn van het verduurzamen van de woning door een eventuele plaatsing van zonnepanelen of isolatiemateriaal.

Meer inzicht in financiële gevolgen

Vooral mensen onder de dertig, zo'n 76 procent van de ondervraagden, willen meer inzicht in de financiële gevolgen hebben voor deze verduurzaming. Bij mensen boven de dertig is dit nog maar zo'n 51 procent. "Door klimaatveranderingen en subsidieregelingen overwegen steeds meer mensen hun woning te verduurzamen, maar om tot een goede beslissing te komen, is inzicht in de kosten absoluut noodzakelijk," meent Maarten Boddeus van Omniplan. 

Onvoldoende inzicht in huidige hypotheekstand

Van de respondenten geeft 17 procent aan onvoldoende financieel inzicht te hebben in de huidige hypotheekstand. Eén op de tien Nederlanders met een hypotheek blijkt niet op de hoogte te zijn wanneer de rentevaste periode afloopt. Ook weet één op de zes niet wat de financiële gevolgen voor de hypotheek zijn in een geval van een onverwachte gebeurtenis. "De gemiddelde looptijd van een hypotheek is dertig jaar dus het is zorgelijk als mensen niet weten wat hen de komende jaren te wachten staat”, zegt Boddeus. “Een financieel adviseur kan een hoop leed voorkomen. We zien dat na het adviestraject de rol van een persoonlijke financial life coach steeds belangrijker wordt."

Beter afgestemd op de persoon

Omdat mensen met een hypotheek niet voldoende financiële kennis blijken te hebben, zou advies dat beter afgestemd is op de persoon een uitkomst kunnen bieden op het moment dat er veranderingen die invloed kunnen hebben op de hypotheek plaatsvinden. Zestig procent van de mensen vindt het een goed idee als ze een seintje krijgen bij veranderingen in de financiële situatie als dit leidt tot een betere dienstverlening. Zo stelt Boddeus: "Doro tijdig te signaleren en meteen de gevolgen van veranderingen in iemands persoonlijke situatie door te rekenen, kan een hypotheekaanbieder maatwerk leveren tijdens de hele levenscyclus van een hypotheek."
Bron: Omniplan

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Sfeerbeeld BNNVARA programma's