447.000 pakketjes te laat bezorgd in december
18-01-2018
• leestijd 1 minuten
Webwinkels hebben rond Sinterklaas en Kerstmis 447.000 bestellingen te laat bezorgd. Met Sinterklaas kwam bijna 5 procent te laat en met Kerst 6 procent. In 2016 waren nog 5 procent van de pakketjes te laat geleverd. In 2017 waren er 57.000 meer slechte bezorgingen dan een jaar eerder. In 2016 kwamen 390.000 pakketjes te laat aan. “De verkopen via internet blijven maar groeien en consumenten worden ook veeleisender”, zegt onderzoeker van Q&A Frank Quix.
Kerst op zondag en Sinterklaas op dinsdag
“Kerstavond viel op een zondag en al die mensen die op zaterdag bestelden, waren dus afhankelijk van webwinkels én postbestellers die op zondag leverden.”, vertelt Quix. “En Sinterklaas viel op een dinsdag. Maandag is normaal gesproken de drukste dag waarop online-aankopen worden gedaan. Ja, dan moet je wel waarmaken wat je zegt – de volgende dag leveren – en dat is dus vaak niet gelukt.”
Eerder een bestelling plaatsen
Consumenten bestellen steeds later in de avond. “Dat werken de webshops ook zelf in de hand door bijvoorbeeld te zeggen: ‘Voor 24:00 uur besteld, morgen in huis.”
Bron: NOS/ANP