300 miljoen besparen door digitale overheid
27-05-2013
• leestijd 1 minuten
Door het contact van de overheid met burgers en bedrijven zoveel mogelijk digitaal te laten verlopen, kan 300 tot 350 miljoen euro per jaar worden bespaard. Dat heeft minister Ronald Plasterk (Binnenlandse Zaken) becijferd.
Digitale contacten
Zijn collega Stef Blok (Rijksdienst) liet eerder deze week in de Hervormingsagenda Rijksdienst al weten dat de Rijksdienst vanaf 2017 waar mogelijk digitaal moet werken, zowel binnenshuis als naar buiten toe.
Niet alleen het Rijk maar ook provincies, waterschappen, gemeenten en overheidsdiensten moeten uiterlijk in 2017 hun schriftelijke contacten digitaal onderhouden, benadrukt Plasterk nu.
Hulp inroepen
Mensen die niet over een computer beschikken of er niet mee uit de voeten kunnen, moeten hulp kunnen inroepen op het gemeentehuis, in een buurtcentrum of in een bibliotheek. Verder blijven telefoon en balie als vanouds middelen om te communiceren met gewoon een echt persoon van de overheid.
Beveiliging
Rijk, de gemeenten en de verschillende diensten gaan intussen kijken naar zwaarder beveiligde vormen van identificatie, als vervolg op het bestaande DigiD met wachtwoord en met een code per sms.
Een werkgroep helpt twee jaar lang ministeries, gemeenten, provincies en waterschappen bij het verbeteren van hun informatiebeveiliging. ANP