18-jarigen kunnen niet van zorgverzekeraar wisselen
17-03-2006
• leestijd 2 minuten
Wie 18 jaar wordt, moet zelf premie gaan betalen voor de zorgverzekering. Maar mag je dan ook zelf een verzekeraar kiezen, bijvoorbeeld om te profiteren van een goedkoop studentenpakket?
Nee, dat mag niet bij alle verzekeraars, zo blijkt uit klachten die Kassa kreeg. Twee ouders van kinderen die binnenkort 18 worden, kregen zelfs van hun verzekeraar te horen dat de kinderen vanaf hun 18e precies hetzelfde pakket moesten nemen als waarvoor ze tot nu toe via de ouders verzekerd waren. Er mocht niets veranderd worden aan eigen risico of aanvullende verzekering. Tot 31 december, daarna is men vrij om een ander pakket of een andere verzekeraar te kiezen, kregen deze mensen te horen.
Het verschil met een goedkoop studentenpakket kan daarmee oplopen tot dertig euro per maand.
Kassa ging bellen met de callcenters van vijf grote verzekeraars. Bij Achmea en Agis mag een 18-jarige vertrekken, Menzis en VGZ laten zo’n verzekerde pas op 31 december gaan en CZ laat iemand alleen vertrekken als hij/zij verhuist. De officiële woordvoerder van VGZ liet vervolgens weten dat de callcenter-medewerker verkeerde informatie heeft gegeven: ook VGZ laat 18-jarigen vrij.
Het Ministerie van Volksgezondheid zegt dat verzekeraars in hun recht staan als ze 18-jarigen tot 31 december aan zich binden. Maar het College Tarieven Gezondheidszorg zegt weer dat een 18-jarige vrij moet zijn om te vertrekken.
Wie geeft de verzekerde nu een eenduidig antwoord? Dat doet de koepel van zorgverzekeraars, Zorgverzekeraars Nederland. Die zegt: een kind is door een ander, meestal zijn vader of moeder, ondergebracht bij een bepaalde verzekeraar. Hij heeft daar zelf niet voor gekozen. Als een kind 18 wordt, heeft hij het recht van vrije keus. Hij of zij moet dan dus vrij zijn naar een andere verzekeraar over te stappen.
Datzelfde recht geldt ook voor een vrouw die van haar man gaat scheiden, als de man de verzekeringnemer was.
Zorgverzekeraars Nederland zullen een circulaire sturen aan al hun leden, dus aan alle zorgverzekeraars in Nederland, om duidelijk te maken hoe de wet moet worden uitgelegd.
Tot slot nog een tip van de Ombudsman: zeg je oude verzekeraar pas op wanneer je een nieuwe gevonden hebt, dat geldt met name wanneer je ook een aanvullende verzekering wil want daarvoor bestaat geen acceptatieplicht. En: regel dit allemaal tijdig, zodat je geen ruzie krijgt met de oude verzekeraar over opzegtermijnen.