Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

China klaar om Oceanië in te lijven

Nieuwe overeenkomst betekent grote machtsuitbreiding in gebied
Joop

Zelfrijdende Uber rijdt voetganger dood

  •  
19-03-2018
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
33071773875_e47fe96bb5_o
Een zelfrijdende Uber-taxi heeft een dodelijk ongeluk veroorzaakt in Tempe, Arizona. De auto reed op automatische piloot, maar er zat wel iemand op de bestuurdersstoel. De auto reed in op een 49 jarige vrouw die op dat moment buiten een zebrapad overstak. Het slachtoffer stierf in het ziekenhuis aan haar verwondingen. Hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren is nog niet duidelijk. Naar alle waarschijnlijkheid is dit het eerste dodelijke ongeluk met een zelfrijdende auto waarbij een voetganger betrokken is.
Uber experimenteert met zelfrijdende auto’s uitsluitend in de Verenigde Staten. Dit zorgde al eerder voor problemen. Zo reden de auto’s regelmatig door rood licht en crashte in 2016 een Volvo SUV. De experimenten worden nu opgeschort. Het bedrijf tweette: “Onze gedachten gaan uit naar de familie van het slachtoffer. We werken intensief samen met de lokale autoriteiten aan het onderzoek naar dit incident”.
 

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (37)

Karel de Vries
Karel de Vries20 mrt. 2018 - 21:23

“The driver said it was like a flash, the person walked out in front of them,” said Sylvia Moir, police chief in Tempe, Ariz., the location for the first pedestrian fatality involving a self-driving car. “His first alert to the collision was the sound of the collision.” "Traveling at 38 mph in a 35 mph zone on Sunday night, the Uber self-driving car made no attempt to brake, according to the Police Department’s preliminary investigation." Dit lijkt mij toch een behoorlijke fout in het ontwerp van de elektronica: zelfs al zou het slachtoffer op 5 centimeter voor de auto plotseling de weg op zijn gelopen, dan zou je toch op z'n minst mogen verwachten dat de sensoren dat oppikken en de remmen in werking zetten. De auto zal natuurlijk niet op tijd stil staan en de afloop zou zeer waarschijnlijk nog steeds dodelijk zijn geweest, maar dat de auto nu helemaal niet geremd heeft, is bizar. En dat geldt overigens ook voor het overschrijden van de maximum snelheid.

Marcel Vossestein
Marcel Vossestein20 mrt. 2018 - 14:27

Op zich is het veelzeggend dat op spoor nog maar enkele treinstellen op een enkelvoudig baanvak heen en weer pendelen. Op spoor blijken meer conflictpunten al te complex. Op wegen met meer risicovariaties zullen er nog heel wat ervaringen volgen.

1 Reactie
marcelhermus
marcelhermus20 mrt. 2018 - 15:43

Dus je gaat nu de NS als voorbeeld gebruiken waarom het niet kan. Dezelfde NS die vierkante wielen krijgt door blaadjes op het spoor? Ik zou dat niet op het computersysteem afschuiven.

Poezenmens
Poezenmens20 mrt. 2018 - 14:09

Wat is het nut van een zelfrijdende auto, behalve dan dat ik me verzekerd voel van priemende ogen in mijn rug van Big Brother voor elke meter die ik rijd.

3 Reacties
Edwin8
Edwin820 mrt. 2018 - 15:38

Hoewel we graag meer mensen uit de auto willen hebben is het niet ondenkbaar dat er in de toekomst toch meer auto`s op de weg zullen zijn. Meer auto`s betekent meer file, meer file betekent meer asfalt. Maar stel dat we niet kiezen voor meer asfalt maar voor een beter gebruik van het bestaande asfalt. Dan zullen zelf rijdende auto`s daarin zeker een rol gaan spelen. Die kunnen namelijk communiceren met andere auto`s, en bijvoorbeeld de snelheid aanpassen om file`s te voorkomen. Allemaal nog toekomst muziek, maar wel eens goed om overna te denken.

marcelhermus
marcelhermus20 mrt. 2018 - 15:44

uiteindelijk veiliger. Doorstroming van verkeer word beter En mensen hoeven niet meer te rijden, ik persoonlijk vind het gewoon een manier om van A naar B te gaan en laat dit dus graag over aan anderen.

Marc Marc
Marc Marc20 mrt. 2018 - 16:16

* Nooit meer discussie over wie de bob moet zijn; * 100% alert; * Ideaal als deelauto; * Capaciteit wegen gaat omhoog als de zelfrijdende auto's onderling samenwerken en daardoor dichter op elkaar kunnen rijden; * Onderweg werken is mogelijk; * Lagere kosten door wegvallen kosten chauffeur indien ingezet voor OV; * In potentie veiliger dan de manueel bediende auto en daardoor minder verkeersslachtoffers; * Verhoogt mobiliteit ouderen; * Rijdt zuiniger dan de gemiddelde bestuurder en daardoor beter voor het milieu. En zo zijn er vele voordelen te bedenken.

Edwin8
Edwin820 mrt. 2018 - 14:03

Dagelijks vallen er doden in het verkeer. Alleen nu is er onduidelijkheid over de aansprakelijkheid. En dat is het grote vraagstuk wat opgelost moet worden.

OlavM
OlavM20 mrt. 2018 - 13:50

Es lebe die Unterautos!

JasDon
JasDon20 mrt. 2018 - 13:46

Autonoom rijden is de toekomst, in ieder geval, als je om zowel mobiliteit als het milieu geeft. Auto's worden normaal gesproken max. 10% van de tijd gebruikt, voor een kwart van de capaciteit. Autonome auto's zullen zowel het gebruikspercentage als de bezettingscapaciteit verhogen, waarmee zowel minder brandstof wordt verbruikt en er minder auto's nodig zijn. Ook zal het zorgen voor betaalbaar en flexibel vervoer, in tegenstelling tot de huidige OV oplossingen. Uiteindelijk zal ook het risico op een ongeluk veel kleiner zijn dan bij menselijke bestuurders. Als dat betekent dat een computer berekent of mijn auto of de andere verkeersdeelnemer de pineut is neem ik dat risico voor lief. Uiteindelijk is de kans op bv. een ongeneeslijke vorm van kanker ruim 50x zo groot en ook dat is grotendeels een kwestie van geluk/ongeluk hebben. Daar staan mensen echt niet bij stil elke dag, dus waarom zou het met autonoom vervoer anders moeten zijn.

1 Reactie
Edwin8
Edwin820 mrt. 2018 - 17:30

De grote vraag is dan ook of we bereid zijn om in een samenleving te leven waar niet altijd duidelijke aansprakelijkheid is voor ongevallen. "Als dat betekent dat een computer berekent of mijn auto of de andere verkeersdeelnemer de pineut is neem ik dat risico voor lief." Ik denk dat we dat deels kunnen ondervangen door verkeersstromen beter te scheiden. Hoe, dat is de vraag. Maar misschien moeten we voetgangers ook gewoon opvoeden dat het zebrapad er is om over te steken. Verder ben ik het met je eens. Zelfrijdend vervoer gaat de toekomst zijn als we niet heel het landje vol willen gooien met asfalt en toch flexibeler willen zijn dan het OV.

simpson_jr
simpson_jr20 mrt. 2018 - 12:40

Als zelfrijdende wagens op een gegeven moment aantoonbaar veiliger rijden als mensen, wat doen we dan met ouderwetse chauffeurs?

Marc Marc
Marc Marc20 mrt. 2018 - 10:49

Voorlopige conclusie, niet de schuld van de Uber. Zonder auto-pilot zou het ongeluk ook gebeurd zijn. https://www.sfchronicle.com/business/article/Exclusive-Tempe-police-chief-says-early-probe-12765481.php

3 Reacties
Nick the Stripper
Nick the Stripper20 mrt. 2018 - 12:36

“it’s very clear it would have been difficult to avoid this collision in any kind of mode (autonomous or human-driven) based on how she came from the shadows right into the roadway,” "it would have been difficult" Dat is niet hetzelfde als "Zonder auto-pilot zou het ongeluk ook gebeurd zijn."

Marc Marc
Marc Marc20 mrt. 2018 - 16:20

@Nick, autonome auto's zien beter in het donker door bijvoorbeeld het toepassen van LIDAR. Kan me niet voorstellen dat een mens objecten in het donker beter ziet en sneller anticipeert. Maar vooruit, ik het het woord waarschijnlijk moeten toevoegen.

Nick the Stripper
Nick the Stripper20 mrt. 2018 - 22:22

Marc Marc 20 maart 2018 at 17:20 @Nick, autonome auto’s zien beter in het donker door bijvoorbeeld het toepassen van LIDAR. Autonome auto's hebben notoir grote problemen bij het herkennen van voetgangers en fietsers. Daarom doen ze het een stuk beter op de snelweg.

jsbijl
jsbijl20 mrt. 2018 - 8:11

Zebrapad of niet maakt niet uit. Reageert zo'n wagen ook op overstekende blinden of spelende kinderen op de stoep? Maar deze ontwikkeling wordt er gewoon doorgedrukt in het kader van lekker duurzaam en het afpakken van privacy. Want elke meter met zo'n wagen staat direct geregistreerd in een systeem.

1 Reactie
marcelhermus
marcelhermus20 mrt. 2018 - 12:13

Uiteindelijk zijn computers die de auto besturen een stuk veiliger.

punt2
punt220 mrt. 2018 - 7:45

De zelfrijdende auto is geprogrammeerd om keuzes te maken in het geval een dreigend ongeluk, moet de auto de inzittende beschermen tegen een fataal ongeluk of de persoon buiten de auto? Deze "constructie" in de auto zal voor veel vragen zorgen. "mogen 4 inzittenden sterven om een vrouw met kinderwagen te redden" "Moeten de inzittenden gered worden ten kosten van 2 schoolkinderen?" allemaal ethische vragen waar niemand nog een antwoord op heeft. Dit is voor mij de reden om nooit in een zelfrijdende auto te gaan zitten ( voor de complottheorie fanaten : hoe zou het in China gaan? houdt de computer in de auto rekening met de sociale waarde van de ander?)

5 Reacties
Nick the Stripper
Nick the Stripper20 mrt. 2018 - 10:59

[ hoe zou het in China gaan? houdt de computer in de auto rekening met de sociale waarde van de ander? ] Veel gevaarlijker, asocialer en onerekenbaarder dan het autoverkeer in Beijing nu is kan ik me niet voorstellen. Zelfrijdende auto's zouden daar per definitie een verbetering zijn - zelfs als je ze programmeert op 'altijd doorploegen'. Dan haal je in elk geval de grilligheid er uit.

simpson_jr
simpson_jr20 mrt. 2018 - 11:59

In China zoekt de auto waarschijnlijk eerst op of er ook broertjes /zusjes zijn.

marcelhermus
marcelhermus20 mrt. 2018 - 12:15

Die ethische keuzes maak je zelf natuurlijk ook, alleen dan in een splitsecond. Misschien worden het wel optionele keuzes die je vooraf in moet vullen :) Vraag 1 er volgt een onvermijdelijke botsing waarbij u of een boom raakt met het risico op overlijden, of u raakt 2 schoolkinderen. Welke keuze maakt u? Vraag 2 ........

EricDonkaew
EricDonkaew20 mrt. 2018 - 17:48

@Bart Derks: In China zoekt de auto waarschijnlijk eerst op of er ook broertjes /zusjes zijn. ------------------------------------------- Maar dan bedenkt die auto in een split second: oh nee, dat kan niet vanwege de éénkindpolitiek.

adriek
adriek20 mrt. 2018 - 19:13

Weet je dan wel hoe de menselijke chauffeur waar je mee meerijdt op dergelijke dilemma´s reageert? Weet je hoe je zelf reageert? Onze menselijke intelligentie reageert op zo'n situatie door een combinatie van overwogen reacties en instinct. Zelfrijdende auto's zullen waarschijnlijk door deep learning getraind worden. Een vorm van leren die lijkt op hoe mensen dat doen (discutabel) met als gevolg dat niemand precies kan weten hoe zo'n intelligente auto zal reageren in 'onmogelijke' situaties.

EricDonkaew
EricDonkaew20 mrt. 2018 - 0:11

Ik geloof niet in zelfrijdende auto's. Vliegtuigen zonder piloot: geen probleem, maar het autoverkeer is domweg veel gecompliceerder. En dan hebben we het nog niet over vrachtwagens.

1 Reactie
marcelhermus
marcelhermus20 mrt. 2018 - 15:41

In welke wereld is autoverkeer gecompliceerder. Iedereen met een rijbewijs mag autorijden. Vliegen en alles daaraan verwant heeft echt wel wat meer voeten in de aarde. Onze hersenen zijn gewoon computers die de situatie op de weg analyseren en vervolgens beslissingen maken. En als we moe zijn of er zijn andere factoren die meespelen maken wij verkeerde beslissingen.

Piet de Geus
Piet de Geus20 mrt. 2018 - 0:05

Ik ben benieuwd welke programmeur hiervoor vervolgd zal worden. Of wordt het zijn manager?

Nick the Stripper
Nick the Stripper19 mrt. 2018 - 23:10

Niet dat het uit zou moeten maken, maar de Amerikaanse kranten berichten juist dat de vrouw niet op een zebrapad overstak.

3 Reacties
simpson_jr
simpson_jr20 mrt. 2018 - 10:02

Zou inderdaad niet uit moeten maken, voor hetzelfde geld is het een kind wat achter een bal aan rent.

adriek
adriek20 mrt. 2018 - 10:26

De vraag is niet zozeer of er wel of geen zebrapad was. Ook als ze niet op een zebra liep mag een auto, zelfrijdend of niet, er niet tegenaan rijden... De vraag is wel of de betreffende vrouw duidelijk en tijdig aangaf te gaan oversteken of misschien plotseling vlak voor de auto de weg opstapte. Als iemand binnen de remafstand van een auto plotseling de weg oploopt maakt het niet of of daar een oplettende bestuurder in zit of niet: dan lukt tijdig stoppen niet meer en volgt een aanrijding. Met het op de weg komen van min of meer zelfstandig rijdende auto's kun je wachten op mensen die de reactie van die dingen gaan uittesten. (Waarmee ik overigens allerminst wil suggereren dat zoiets hier een rol gespeeld zou kunnen hebben, daar is voor zover ik weet geen enkele aanwijzing voor.)

Purper Floyd
Purper Floyd20 mrt. 2018 - 10:50

Nou, dat gaat in ons land dus duizenden doden opleveren als we zelfrijdende auto's gaan toestaan. Of heb je in Nederland wel eens iemand bij een zebrapad zien oversteken ? De meerderheid doet, vaak met de blik op de telefoon, maar wat.

Meta  Foor
Meta Foor19 mrt. 2018 - 21:00

slachtofferjuristen in USA zullen hopenlijk Uber als een citroen uitpersen, dusdanig dat we van die cowboys nooit meer last zullen hebben.

quatsch
quatsch19 mrt. 2018 - 20:45

De Amerikanen hebben nu een probleem. De elektrische stoel voor auto's bestaat nog niet.

1 Reactie
OlavM
OlavM20 mrt. 2018 - 13:45

@ Quatsch: [De elektrische stoel voor auto’s bestaat nog niet.] Wel de dump. Daar kan de auto volledig worden geplet.

adriek
adriek19 mrt. 2018 - 20:29

Zelfrijdende auto's zijn nog lang niet zover dat ze zelfstandig kunnen rijden. In dit geval lijkt de (niet) bestuurder evident aansprakelijk tenzij de vrouw zo vlak voor de auto het zebrapad op gestapt is dat remmen/stoppen niet meer mogelijk was: de bestuurder van een dergelijke auto is nog verantwoordelijk voor de veiligheid. Ik neem aan dat de auto netjes volgestouwd met camera's was zodat de toedracht eenvoudig uit te zoeken is. Zo niet dan mag het taxiclubje dood door schuld aangerekend worden.

2 Reacties
Blijf
Blijf19 mrt. 2018 - 22:35

Deze ongelukkige vrouw stak buiten het zebrapad over.

Purper Floyd
Purper Floyd20 mrt. 2018 - 10:52

@Blijf Deze ongelukkige vrouw stak buiten het zebrapad over. En dat betekent dan dat het een gevalletje 'eigen schuld, dikke bult' is. Of staat het niet gebruiken van een zebrapad nu ook al de doodstraf ?