Joop

Verburg: bedreigde vis van menukaart

  •  
11-01-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
dodevis-300px.jpg

Landbouwminister steunt actie van Horeca Nederland en Wereld Natuur Fonds

Samen met minister Gerda Verburg van Landbouw presenteren Koninklijke Horeca Nederland en het Wereld Natuur Fonds vandaag hun plannen om bedreigde vissoorten van menukaarten van restaurants te krijgen. Ook gaat de bewindsvrouw in overleg met supermarkten en de vleesindustrie om een doorbraak te forceren in de verkoop van scharrelvlees.
Door redactie Joop
Horecabedrijven die er gehoor aan geven, krijgen een zogenoemd MSC-keurmerk. Dit certificaat werd eerder ingevoerd door tal van supermarkten. De samenwerking wordt beklonken op de vakbeurs Horecava, die vandaag in de Amsterdamse RAI van start gaat. “De beurs staat bol van de nieuwe producten. Het is vooral duurzaamheid wat de klok slaat”, aldus Horecava-woordvoerder Antia Kanters. 
Ook kondigt Verburg maandag aan dat ze een half miljoen euro uittrekt voor onderzoek naar vleesvervangers. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om onderzoek naar de winning van eiwit uit bietenblad, uit algen, uit insecten en naar visvoer waar het vismeel vervangen wordt door eiwit uit insecten.
Verburg overlegt maandagmiddag ook met supermarkten, cateraars en de vleessector om een doorbraak te forceren in de verkoop van scharrelvlees van varkens. Verburg wil dat supermarkten aan hun klanten en cateraars op de werkvloer ‘veel meer’ vlees van scharrelvarkens aanbieden. Ook gaat de minister het stunten met vleesprijzen, de zogeheten ‘kiloknallers’, aan de orde stellen. Het stunten met vlees is volgens Verburg in strijd met het doel consumenten over te halen meer diervriendelijk en milieubewust geproduceerde vleesproducten te kopen, zo meldt Trouw.
De minister heeft maandag een overleg met onder meer supermarktketens Albert Heijn en Jumbo, supermarktkoepel CBL, brancheorganisaties in de vleessector en de Dierenbescherming. Ook de cateringbedrijven Sodexho en Albron zijn uitgenodigd. Verburg over deze afspraak:
“Er ontstaat bij mij een zeker ongeduld. Wat mij betreft is dit gesprek dan ook niet vrijblijvend.
Het thema van overbevissing is dit jaar heel actueel. Onder meer de film The End of the Line (“imagine a world without fish”, zie de video hierboven) gaat er specifiek over.
Foto: Jim Frazier (Flickr/CC)

Meer over:

nieuws, groen,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (9)

sam tosha
sam tosha11 jan. 2010 - 10:52

Geen slechte eerste stap. Volgende stap Japan boykotten.

Lucyfer
Lucyfer11 jan. 2010 - 10:52

Al eerder aangehaald door mij: de prijzen van het vlees zijn in de laatste 15 jaar niet of nauwelijks gestegen, dat daar nu eindelijk eens overleg over komt vind ik al winst.

AlbertHofmann
AlbertHofmann11 jan. 2010 - 10:52

Where is Sea Sheppherd when you need them...nadeel voor de wilde zalm en de tarbot, ze smaken lekkerder dan een blubberige klont vet met een hoog aaibaarheids gehalte.

2 Reacties
udovandongen
udovandongen11 jan. 2010 - 10:52

Het schijnt nog altijd minder erg te zijn om wilde Alaska zalm te eten dan gekweekte zalm uit Noorwegen (ca. 5kg sardines of ansjovis voor 1 kg zalm), dus je mag weer blij zijn als je meent toch persé zalm te moeten eten.

udovandongen
udovandongen11 jan. 2010 - 10:52

Onze minister VOOR Landbouw en Visserij en TEGEN Natuur heeft blijkbaar iets goed te maken na het uitlekken van haar en Balkenende's brief aan Barosso... Maar goed, als ze dit keer de daad bij het woord voegt is het al met al toch een positief bericht vind ik.

Yggdrasil
Yggdrasil11 jan. 2010 - 10:52

Het marketing-concept "duurzaamheid" is ook in de horeca doorgedrongen, nog even en iedere bedrijfstak zal "duurzaam" produceren en tot dat moment moet er weer een nieuw woord gevonden worden. Innovatief is al geweest, transparant ook, dialoog en CO2-neutraal zijn al weer oude begrippen. Misschien is "swaffelen" wel wat voor de snelle reclame-jongens.

1 Reactie
AlbertHofmann
AlbertHofmann11 jan. 2010 - 10:52

Inderdaad! En waar zijn de marketing krachttermen "ëerlijk" en "puur" gebleven?

BozeBlankeVrouw
BozeBlankeVrouw11 jan. 2010 - 10:52

HA! De horeca in Nederland ontwikkelt een geweten. Nu nog de stukjes kalfvlees die van die arme kistkalveren komen van de kaart. Weg met de ganzenlever. Nooit meer kraanwater als een plat Spa watertje verkopen en de broodmandjes niet meer recyclen. Keurig al je personeel aanmelden en goed bezoldigen. Niet meer zweten in het eten en tijdig ongedierte in de keuken bestrijden. . Duurzaamheid als trend. Moreel verantwoord marketen. Het nieuwe Hofleverancierschap. De gestreepte zeebaars is uit en de hangcultuur mossel is in. . Het probleem van de overbevissing is een politiek probleem en het zal door matiging in de ontwikkelde wereld niet verdwijnen.

1 Reactie
udovandongen
udovandongen11 jan. 2010 - 10:52

--- Nooit meer kraanwater als een plat Spa watertje verkopen en de broodmandjes niet meer recyclen --- Laat dat nu juist eens wel milieuvriendelijk gedrag zijn... Water dat met vrachtwagens wordt rondgebracht zou verboden moeten worden, maar dat terzijde. --- Het probleem van de overbevissing is een politiek probleem en het zal door matiging in de ontwikkelde wereld niet verdwijnen --- Mee eens, vrijwillig zal er niet gauw iets veranderen. Zolang de EU drijvende visvangfabrieken blijft subsidieren die de vis voor onder andere de Afrikaanse kust wegstelen omdat we in onze eigen wateren al niet meer kunnen voldoen aan de honger naar vis, dan zie ik het somber in. Voor degene die het iets kan schelen zou ik aanraden het boek: 'Wat is er mis met vis?' van collega-onderwaterfotgraaf Dos Winkel eens door te lezen: je zult versteld staan en ook je mening herzien over hoe gezond vis nou werkelijk is. Maar de film 'End of the Line' legt het probleem overigens ook aardig uit.