Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Johan Remkes presenteert stikstofconclusie

Uitstoot boeren-grootvervuilers 'beëindigen' en 'voorlopig' vasthouden aan 2030
Joop

Van der Laan is kandidaat burgemeester van Amsterdam

  •  
19-04-2010
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
ruttezml.JPG
PvdA Amsterdam: 'Hij kent de harde kant van de stad' ... Voormalig minister van Wonen, Wijken en Integratie trekt zich terug van PvdA-kandidatenlijst voor Kamerverkiezingen
De voormalig minister van Wonen, Wijken en Integratie Eberhard van der Laan stelt zich kandidaat voor het burgemeesterschap van de hoofdstad. Hij trekt zich hierbij ook terug van de PvdA-kandidatenlijst voor de Tweede Kamerverkiezingen.
Door redactie Joop
Van der Laan zei eerder dat hij door wilde als Tweede Kamerlid. Nu hij zich beschikbaar heeft gesteld voor het burgemeesterschap vindt hij het “niet zuiver om zijn kandidatuur voor de Tweede Kamer te handhaven”, zo heeft de PvdA maandag gemeld.
De oud-minister is momenteel als informateur betrokken bij de vorming van een nieuw college van bestuur voor de hoofdstad. Voordat de 54-jarige Van der Laan minister werd in het kabinet Balkenende-IV, zat hij acht jaar in de Amsterdamse gemeenteraad en werkte hij 25 jaar als advocaat. 
De Amsterdamse PvdA noemt Van der Laan “een interessante kandidaat”. Fractievoorzitter Frank de Wolf laat weten:
Hij is een Amsterdammer in hart en nieren. Hij weet veel van de politiek en sociale en maatschappelijke onderwerpen in Amsterdam, en kent ook de harde kant van de stad. Als minister liet hij zien dat hij goed kan besturen.
Het hele traject voor de benoeming begint aanstaande woensdag. Dan stelt de gemeenteraad het profiel vast van de nieuwe burgemeester en wordt een vertrouwenscommissie ingesteld. Andere gegadigden kunnen zich tot die tijd nog melden. Van der Laan is de eerste die zich publiekelijk kandidaat heeft gesteld.

Meer over:

politiek, nieuws,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (31)

Pjotrs
Pjotrs19 apr. 2010 - 13:53

Kijk, nou praten we tenminste ergens over. Oudkerk of Ter Horst zit echt niemand op te wachten, maar Van der Laan lijkt me een prima burgemeester. Sociaal gevoel maar niet zonder leiderschapskwaliteiten en de bereidheid om waar nodig hard aan te pakken.

vaclavklaus
vaclavklaus19 apr. 2010 - 13:53

Dat is ERRUG jammer voor de lijst van de PvdA. Ik had gehoopt dat hij fractievoorzitter zou worden als Job Cohen premier zou worden...

JoopSchouten
JoopSchouten19 apr. 2010 - 13:53

Dit zou een hele goede Burgemeester kunnen zijn. Hij komt mij over als: slim, duidelijk, empathisch en een bruggenbouwer. Ik had (vanzelfsprekend) wel liever een SP-er op deze post willen zien. : )

Biff Everwood
Biff Everwood19 apr. 2010 - 13:53

Dat zou geweldig zijn!

meijerlahn
meijerlahn19 apr. 2010 - 13:53

Jammer voor de PvdA in de Tweede Kamer. Zo'n zwaargewicht is nodig in de Tweede Kamer. Prietpraters hebben we daar genoeg.

Hanvander Horst
Hanvander Horst19 apr. 2010 - 13:53

Mij lijkt Van der Laan ook wel geschikt als burgemeester van Amsterdam. Hij scheldt iedereen verrot als het moet.

rgeurtsen
rgeurtsen19 apr. 2010 - 13:53

Op de lijstjes op het terras had ik hem al een paar keer gehoord. Hij is wel een mannetjesputter - niet de aadige burgermeester waar het meisje tijdens de aankondiging door Cohen van zijn kandidaatlijsttrekkerschap op het PvdA bureau om vroeg. Wel een goed bestuurder... onder het mom Amsterdam is een ruige stad dus we moeten een echte man hebben, lijkt me dit geen verkeerde keuze. Maar waar is zijn aandeel in het mede door hem opgerichte advocatenkantoor gebleven? Al verkocht?

Pietertje2
Pietertje219 apr. 2010 - 13:53

Jammer dat Eberhard van der Laan niet meer verkiesbaar is. Van der Laan was had ik graag gezien als de nieuwe fractievoorzitter van de PvdA. Nu maar hopen dat hij burgemeester van Amsterdam kan worden.

lizas
lizas19 apr. 2010 - 13:53

v.d. Laan is een uitstekende kandidaat. Een man met lef en visie. En bovenal , en dat is al heel wat in deze tijd, een eerlijk politicus. v.d. Laan behoord(e) echter wel tot het Bos smaldeel binnen de PvdA en de vraag is of zo iemand momenteel veel kans maakt op een belangrijke PvdA functie. Het feit dat v.d. Laan niet beschikbaar is voor de nieuwe lijst (terwijl hij vorige maand bij P&W nog expliciet verklaarde dit wel te zijn als Wouter het wlde) is opvallend en wellicht veelzeggend. Voor alle duidelijkheid : De PvdA mag dan (zeer waarschijnlijk) de burgemeester leveren van A' dam , de fractie voorzitters van de Gemeenteraad beslissen uiteindelijk wie en daarin is de PvdA echt maar 1 van de 9 partijen. Wanneer D66 VVD en GL iemand niet echt niet willen dan kan de PvdA hoog of laag springen maar dan wordt hij of zij het echt niet. Dus v.d. Laan kan straks ook zo maar weer verdwenen zijn van het politieke toneel. Dat zou jammer zijn

xerxes020
xerxes02019 apr. 2010 - 13:53

Kunnen we eens iemand die niet van de PVDA is hebben? Alsjeblieft?

paulvr2
paulvr219 apr. 2010 - 13:53

Hopelijk mogen "prachtwijken" weer gewoon achterstandswijken worden genoemd en zet deze man zich in om er wijken van te maken waar het even goed leven is als in andere niet-probleemwijken van Amsterdam. Als nu alleen maar bepaalde cruciale jonge mensen in die wijken daaraan mee willen werken. Het gaat tenslotte vooral om het woongenot van hun eigen families.

daniel565
daniel56519 apr. 2010 - 13:53

Kandidaat? Valt er wat te kiezen dan? Hij is de aangewezen opvolger, de kroonprins. Theoretisch misschien wel een kandidaat (en niet eens de aller slechtste) maar het woord kandidaat wekt in een democratie de schijn dat er sprake zal zijn van verkiezingen. Schijn is wel zo'n beetje het kenmerk van onze democratie.

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa19 apr. 2010 - 13:53

Ik vind het mooi als Amsterdam een burgemeester met blonde gekruld haar krijgt, dan zijn wij allemaal gekruld!

Gelijkhebber
Gelijkhebber19 apr. 2010 - 13:53

Even zien hoor. Utrecht: PvdA, Rotterdam: PvdA, Amsterdam, eh ja, Amsterdam heeft al sinds WOII een PvdA' er als burgemeester dus waarom niet: ook PvdA. Welke stad volgt?

[verwijderd]
[verwijderd]19 apr. 2010 - 13:53

Dat is een verrassing.

1 Reactie
a.doorgeest
a.doorgeest19 apr. 2010 - 13:53

En ook nog eens een verademing. De beste man voor de beste plek. Hopen dat één en ander doorgang kan vinden. Erg leuk en een aanwinst voor A'dam (lijkt mij).

fjacobse
fjacobse19 apr. 2010 - 13:53

En wederom is er een realo die afhaakt. Vogelaar definitief back in business. Goeie vent trouwens, die van der Laan, hoop voor hem dat hij burgemeester wordt.

1 Reactie
vaclavklaus
vaclavklaus19 apr. 2010 - 13:53

Ja, hij kan natuurlijk als realo een grote rol spelen als burgemeester... maar ik had hem graag in Den Haag gehad om de rest op scherp te houden.

[verwijderd]
[verwijderd]19 apr. 2010 - 13:53

Dubbele gevoelens Hij zou een uitstekende burgemeester zijn Maar het landelijke PvdA is nu wel heel erg naar het Vogelarisme aan het overhellen. Respect voor die man Integer, duidelijk, sociaal maar bereid om straffe maatregelen te nemen waar nodig. Op landelijk niveau denk ik goed nieuws voor Pechtold, Roemer en Halsema. Tegen vanderLaan had hij weinig in te brengen maar na zijn vertrek kunnen we wel spreken dat het PvdA vleugellam is geworden, de realo vleugel is zo goed als afgebroken.

2 Reacties
vaclavklaus
vaclavklaus19 apr. 2010 - 13:53

Ja, daar ben ik ook een beetje bang voor. Ben benieuwd wie er op de lijst staan. VdLaan was een sterke speler geweest, maar er blijft voldoende ervaring en talent over. Hopelijk voldoende mensen die een realistische integratie visie hebben.

rgeurtsen
rgeurtsen19 apr. 2010 - 13:53

Jona toch. Dijsselbloem de rechtse fatsoensrakker die verdwaalt is binnen de PvdA is toch nog steeds kandidaat. Sharon Dijksma ook. Toch ook een niet softie... allemaal niet mijn types hoor. Maar passen toch wel in het realo-profiel van jou? Voor mij is een realo iemand die deskundigheid voorop stelt, en niet argumenen tegen elkaar weegt, maar naar de onderliggende dynamiek kan kijken. Inderdaad, dat kon en kan Van der Laan.

[verwijderd]
[verwijderd]19 apr. 2010 - 13:53

Alweer een bruggenbouwer terwijl ze in Amsterdam juist behoefte hebben aan bekwame tunnelbouwers.

1 Reactie
vaclavklaus
vaclavklaus19 apr. 2010 - 13:53

Iemand met tunnelvisie bedoel je? Gaat vast goedkomen met VdLaan, voor Amsterdam ziet het er goed uit. Asscher en VdLaan helpen de stad vooruit!

DikBrix
DikBrix19 apr. 2010 - 13:53

Ik woon in R'dam en ben gezien de reacties hieronder blijkbaar wat afwijkend, maar hoop het niet voor A'dam. Los daarvan: het is een vreemde constructie dat de informateur zichzelf kandidaat stelt als burgemeester. Hij kan op deze manier alvast de basis in de toekomstige raad leggen, al informerend etc, om zichzelf te laten verkiezen. Dat zou niet moeten mogen.

2 Reacties
vaclavklaus
vaclavklaus19 apr. 2010 - 13:53

De kans dat dit is gebeurd is inderdaad aanwezig. Mijn verwachting toen hij informateur werd, was dan ook dat hij zeker op de PvdA lijst zou gaan staan. Het gaat er echter om dat Amsterdam de beste burgemeester krijgt, ik denk dat VdLaan een zeer sterke kandidaat is.

Klaas2
Klaas219 apr. 2010 - 13:53

Daar heb je gelijk in. Maar van de andere kant, als hij zijn kandidatuur had verzwegen, zou dat beter zijn geweest? Ik denk dat hij moet terugtreden als informateur.

stolat
stolat19 apr. 2010 - 13:53

Prima dat de man gaat voor een bliksemcarriëre. Maar is het niet eens tijd voor een andere partij in Amsterdam? Rotterdam: PvdA Den Haag: VVD Utrecht: PvdA Ik vind het eigenlijk wel een mooie baan voor onze Jan Peter! Kan hij rustig afkicken van de macht en eens ervaren hoe het er werkelijk aan toe gaat in ons land!

1 Reactie
paulvr2
paulvr219 apr. 2010 - 13:53

Mee eens, het wordt tijd dat een SP kandidaat eens minister van een grotere stad wordt.

[verwijderd]
[verwijderd]19 apr. 2010 - 13:53

Eindelijk een goede vrouwelijke kandidaat ... als D66 er nu maar geen stokje voor steekt; die was immers voorstander van Vogelaar

2 Reacties
Pjotrs
Pjotrs19 apr. 2010 - 13:53

"Eindelijk een goede vrouwelijke kandidaat ... " Eberhard lijkt inderdaad een beetje op een tante van me, maar om hem daarom nou meteen vrouw te noemen.

shoarmabakker
shoarmabakker19 apr. 2010 - 13:53

Eberhart, niet Lousewies. Zeker flauw als ik zeg dat je je naam eer aandoet? ;-)