Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Johan Remkes presenteert stikstofconclusie

Uitstoot boeren-grootvervuilers 'beëindigen' en 'voorlopig' vasthouden aan 2030
Joop

Van Baalen: Nederland wil in coalitie tegen IS

  •  
06-09-2014
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
vanbaalenEU300
Hans van Baalen: Rutte heeft gezegd dat Nederland wil deelnemen ... Geen idee waarom ons land nog niet is gevraagd
Volgens VVD-Europarlementariër Hans van Baalen wil Nederland gewoon meedoen aan de internationale coalitie die de terreurorganisatie Islamitische Staat (IS) wil bestrijden. Volgens Van Baalen heeft premier Mark Rutte (VVD) gezegd daaraan te willen deelnemen. Waarom ons land dan nog niet is gevraagd weet hij zelf ook niet, vertelde hij zaterdag in het radioprogramma TROS Kamerbreed.
De Verenigde Staten riepen deze week op de NAVO-top in Wales negen bondgenoten op om  een bijdrage te leveren aan de coalitie tegen IS. Nederland was niet uitgenodigd voor het overleg met de VS, Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Italië, Denemarken, Turkije, Polen, Canada en Australië (geen NAVO-lid). Volgens Van Baalen is de volgende stap dat Nederland aangeeft beschikbaar te zijn, waarna bekeken kan worden in welke vorm ons land een bijdrage kan leveren.
De uitzending van Tros Kamerbreed is hier terug te beluisteren.

Meer over:

politiek, nieuws,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (50)

schleborsjki
schleborsjki6 sep. 2014 - 13:11

Het ventje heeft het weer hoog in de bol.

ziekin2013
ziekin20136 sep. 2014 - 13:11

Van Baalen? In elk geval een enge vent, wat mij betreft. Nu weten we nog niets over het IS-probleem.

Brauswasser
Brauswasser6 sep. 2014 - 13:11

Nederland was niet uitgenodigd ? Per direct uit de NATO. Groffe belediging.

Sarah45
Sarah456 sep. 2014 - 13:11

Ach gossie, mogen we niet meedoen met onze trekkers en hooivorken? En dan een politicus die niet weet waarom. En als klap op de vuurpijl mag een niet-lid van de NAVO wel meedoen? Misschien toch iets aardiger doen tegen buurman Vladimir dan maar?

JoopSchouten2014
JoopSchouten20146 sep. 2014 - 13:11

Staat die man met slagerlook alweer te skreewe; 'Hoi, hoi, we hebben een gezamenlijke vijand!'? Kom op pennenvreter; 'en garde'. Heeft deze 'ijzervreter' ook aandeeltjes van Thales? Dan zijn er Loze Waarden te verdedigen.

Jantje68
Jantje686 sep. 2014 - 13:11

Ja nu worden we niet meer gevraagd. Dat was in de tijd van Balkenende wel anders. Toen mochten we overal bij zijn. En iedereen maar lachen met Balkenende.

lembeck
lembeck6 sep. 2014 - 13:11

Bijgaande foto zegt weer veel over deze opgeblazen meneer die zo nodig belangrijk moet zijn. Of door zijn schuld wij te maken gaan krijgen met aanslagen zal hem de spreekwoordelijke worst zijn, ben ik bang.

agapornis
agapornis6 sep. 2014 - 13:11

Waarom niet gevraagd? Simpel, omdat Nederland na al die uitkleedpartijen van Defensie alleen nog maar een operetteleger heeft....

JoopSchouten2014
JoopSchouten20146 sep. 2014 - 13:11

Woorden van 'Slacht-Offer' journalist Steven Sotlof's uit zijn gesmokkelde brieven.: 'Iedereen heeft twee levens. Je tweede leven begint op het moment dat je beseft dat je er maar eentje hebt.' 'Doe wat je gelukkig maakt.' 'Probeer op de plek te zijn waar je het gelukkigst bent. 'Hou van elkaar en repsecteer elkaar.' 'Maak geen ruzie over futiliteiten.' 'Leef je leven voluit!.' Bron.: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Buitenland/article/detail/3741471/2014/09/06/Gesmokkelde-brieven-van-Sotloff-voorgelezen-bij-dienst.dhtml Zo herinner ik mij ook Mohammed Bouazizi. http://nl.wikipedia.org/wiki/Mohammed_Bouazizi Mensen die een boodschap hadden en geschiedenis beïnvloedde. Worden hun namen herinnerd? Ik hoop het. Ik ken geen brieven van Mohammed.

Bakoe
Bakoe6 sep. 2014 - 13:11

Lol, kijk dat knuistje, de beste man kan nog geen deuk in een pakje boter slaan. Verschrikkelijk wat een figuur, alles is onecht aan die man.

farmacie
farmacie6 sep. 2014 - 13:11

Deze idioot lijkt de VVD ten onder te willen voeren, na zijn Kiev opruierij. Hulde.

adrie2
adrie26 sep. 2014 - 13:11

"Strijd" is helemaal niet nodig. Er wordt in de berichtgeving een beeld van de situatie geschetst dat in tegenspraak is van bevindingen van waarnemers van de OSCE aan de grens tussen Rusland en Oekraïne. In hun rapport berichten ze dat alleen ongewapende personen de grens zijn overgestoken en ontkennen ze dus dat Russische militairen aan de strijd hebben deelgenomen. http://www.globalresearch.ca/obama-is-a-liar-fake-nato-evidence-osce-confirms-that-no-russian-troops-no-tanks-have-crossed-the-russia-ukraine-border/5399457

Ram66
Ram666 sep. 2014 - 13:11

Van Balen moet met zijn dikke VVD reet ons land niet in een derde wereld oorlog betrekken deze man is staats gevaarlijk hij zou voor de krijgsraad moeten voor opruien waar de Nederlandse bevolking de dupe van zal zijn. En noemen ze Wilders een Populist en opruier en daar doen mensen aangifte tegen. Ik weet zeker als de oorlog begint van is van Balen nergens te vinden op het slagveld daar mogen wij met onze kinderen als kanonnen vlees opkomen dagen,NO WAY! Mensen laat u horen en maak de politiek met hun Napoleon syndrome duidelijk dat zij niet spreken namen de burgers van Nederland en dat deze mensen net als jihadisten niet meer welkom zijn.

steen15000
steen150006 sep. 2014 - 13:11

Waarom Nl niet gevraagd is ? Eenvoudig hoor, Luxemburg is ook niet gevraagd.

OlavM
OlavM6 sep. 2014 - 13:11

Nederland wordt door de oorlogshitsers niet meer zo serieus genomen nu het zijn militair apparaat zo grondig heeft afgebouwd. Niets mis mee. Denemarken krijgt een bonus vanwege het Deense keffertje dat de NAVO nog leidt. (Bling-bling-)Bla-bla-Van Baalen heb ik hem al jaren geleden genoemd. Het type dat nog steeds moet compenseren dat hij vroeger niet populair was bij de stoerdere jongetjes in de klas. Nog steeds herinner ik me een uitspraak van hem in januari 2005 op radio 1: hij vond het zo zonde dat Nederland zijn militairen uit Irak terugtrok, omdat het bedrijfsleven daardoor kansen zou mislopen in dat land. Tsja.....

msj_meijerink
msj_meijerink6 sep. 2014 - 13:11

Krijgt u ook zo'n buikpijn van deze kukel?

spyro1005
spyro10056 sep. 2014 - 13:11

Misschien komt dat omdat NL het leger zo heeft gedecimeerd dat het door de gemiddelde scouting groep verslagen kan worden?

meijerlahn
meijerlahn6 sep. 2014 - 13:11

Op deze manier gaan we de oorlog nooit winnen, Hanzzzzzzz! http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/01/1_video_zegt_meer_dan_1000_vitriooltopics.html

Pindaklaas
Pindaklaas6 sep. 2014 - 13:11

Zie hem daar staan met zijn totaal verkeerde gedrag. Deze enge man is in staat Nederland uiteindelijk een richting op te trekken die niemand wil.

Pindaklaas
Pindaklaas6 sep. 2014 - 13:11

Nog even, en we zien onze kinderen ook weer sneuvelen in zinloze oorlogen.

JanVrij
JanVrij6 sep. 2014 - 13:11

"Geen idee waarom ons land nog niet is gevraagd". Deze man leeft in zijn eigen wereld. Hij is er ongetwijfeld trots op dat de Peshmerga's helmen en scherfvesten krijgen (voor zover dat door gaat) en zich vervolgens afvragen waarom NL niet gevraagd is. Zou het er mee te maken hebben dat NL militair niet in staat is om zijn broek op te houden? Dat het in goed engels een liability is voor de VS en UK om NL troepen te moeten accomoderen? Die ongetwijfeld van de 2e kamer een mandaat krijgen om eeeh niets te doen. Hans van Baalen: de John McCain voor wannebees. Over deze malloot hier een aardig stuk: http://www.theatlantic.com/politics/archive/2014/09/why-do-newspapers-keep-publishing-op-eds-by-john-mccain/379512/

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa6 sep. 2014 - 13:11

Deze keer ook in kogels bezuinigen is het geen slecht idee!

angsthaas2
angsthaas26 sep. 2014 - 13:11

Ten eerste; het is Van Baalen wil in coalitie tegen is. Ondanks dat het een vertegenwoordiger is denk ik niet dat heel Nederland mee wil vechten om de rotzooi van de u$a op te ruimen. Ten tweede;wees blij dat je niet gevraagd bent, het leger is al dun bezet en dan moet je het niet kapotmaken op een door de u$a gecreëerde rebellengroep. concluderend, Van Baalen wil graag in de schijnwerper staan.

bEngel2
bEngel26 sep. 2014 - 13:11

Het zijn nooit degenen die zelf naar het oorlogsgebied moeten, die oorlogen starten. Het zijn altijd tiepjes zoals flapdr^l van B. die oorlogen ontketenen en er voor zorgen dat hun eigen hagje niet in gevaar komt. oei oei oei oei wat heb ik een gruwelijke hekel aan dat soort mensen.

toshiba
toshiba6 sep. 2014 - 13:11

Volgens mij hebben we nog wat brokstukken liggen in Oekraine die we moeten opruimen? oh maar dat is te gevaarlijk volgens Minpres Mark Rutte. Daarom laten we Australie en maleisie het maar doen. Wie tikt de VVD op zijn vingers?

robhert
robhert6 sep. 2014 - 13:11

Hoe wil Van Baalen dat het Nederlands leger zich inzet tegen ISIS, het is best ver fietsen naar die woestijn. Als ik naar de foto bij het artikel kijk krijg ik spontaan een Godwin.

Spelchecker2
Spelchecker26 sep. 2014 - 13:11

Hans van Baalen moet zich voortaan verre houden van internationale conflicten want anders is verdieping van de ellende verzekerd. En verder is het track record van het Westen als het om interventies gaat nu ook niet om 'over naar huis te schrijven'. Vrijwel altijd blijken we dan een lokale geest uit de fles te laten die erger is dan de oorspronkelijke ellende. Misschien moeten we ons toch maar weer eens gewoon beperken tot bekommernis om ons eigen stukje grondgebied. En dat dus niet eens vanwege welbegrepen eigenbelang, maar eigenlijk vooral in het belang van die conflictgebieden, want we maken de zooi alleen maar erger.

robheus2
robheus26 sep. 2014 - 13:11

We sturen van Baalen naar de IS om ze op te jutten bij de EU te komen. Zal ze leren!

[verwijderd]
[verwijderd]6 sep. 2014 - 13:11

Zie je nou? Dat is toch exact de reden dat mensen tot de conclusie komen dat de VVD helemaal van de pot gerukt is? Net als de PVDA, die van zichzelf , of van de eigen pot, als je wilt, gerukt is, en net als D66, SGP, EN CU, die zonder zich ook maar ene fl..... aan te trekken van hun electoraat, hun eigen opportunistisch gangetje gaan. Aan een kant zou je wensen dat hun waanzin realiteit wordt, maar ja,,dan is de ellende geschied en wat dan?

1 Reactie
Klerck
Klerck6 sep. 2014 - 13:11

U wilt zich niets aantrekken van de nogal agressieve opkomst van IS? Zo'n moorddadige groep barbaren die in Nederland rekruteren vindt u geen probleem? U denkt alle veiligheidsproblematiek over te kunnen slaan? Zo als het er nu naar uitziet waren wij niet uitgenodigd, ze denken het zonder onze inbreng te kunnen. En dan heeft ook een politicus van VVD huize het goed recht een Nederlandse deelname te agenderen. Vermoedelijk komt het er toch niet van. Obama wilt wel een beetje massa aan special forces. Dan moet je niet namens NL met 50 man aankomen omdat je al actief bent in andere brandhaarden. En stop eens met namens 'het electoraat' te spreken van PvdA, VVD, D66, SGP en CU wanneer het u niet zint.

[verwijderd]
[verwijderd]6 sep. 2014 - 13:11

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
adrie2
adrie26 sep. 2014 - 13:11

Ja, waarschijnlijk heeft Iran het 'IS'- spel door! Het westerse 'kamp' zal niet op dat aanbod afgaan, want dit komt hun erg slecht uit! Wij lezers hebben te weinig informatie over wat er werkelijk aan de hand is.

JoopSchouten2014
JoopSchouten20146 sep. 2014 - 13:11

O ja. Wat ik me afvroeg. Wie is (of zijn) volgens deze wijze intelectueel 'Nederland'? Ik was niet uitgenodigd om mee te denken. Jullie wel?

1 Reactie
freedom1
freedom16 sep. 2014 - 13:11

intelectueel=intellectueel=moeilijk woord

Meta Foor
Meta Foor6 sep. 2014 - 13:11

Baalen heeft multi-talent : principes van Wilders, felheid van Klijnsma, retoriek van Opstelten, truukjes van Rutte, charisma van Blok , inzicht van Buma en een ongebreidelde hoeveelheid ambitie om eindelijk eens in Den Haag te komen werken. Op het plein in Kiev heeft hij zich met zn Obama vingertje onsterfelijk belachelijk gemaakt , nu maakt hij zijn eigen destructie af ....

1 Reactie
MarjoleinS2
MarjoleinS26 sep. 2014 - 13:11

:-)

[verwijderd]
[verwijderd]6 sep. 2014 - 13:11

Hans van Baalen is een gelovig man, hij gelooft vooral in zichzelf. Als hij spreekt, spreekt hij namens Nederland en dus hoeft verder niemand meer iets te zeggen. Nederland heeft meer volksvertegenwoordigers met narcistische trekjes dan goed voor ons is, dat is balen. Maar ja, het is dan ook hun feestje en niet de onze. https://www.youtube.com/watch?v=YwcPs48Eo_U

1 Reactie
lembeck
lembeck6 sep. 2014 - 13:11

Naadloos, Anja... Vooral die laatste....

pietdeg2
pietdeg26 sep. 2014 - 13:11

Van Baalen blijft een sneu typetje. Als je niet wordt uitgenodigd voor het overleg is het antwoord heel simpel: dan doen we niet mee. Wil je de volgende keer dat we wel meedoen, dan moet je ervoor zorgen dat we vanaf het eerste moment aan tafel zitten om mee te praten. En anders is het ook dan weer: nee bedankt, meedoen is prima maar aanhaken daar bedanken we voor.

1 Reactie
EricDonkaew
EricDonkaew6 sep. 2014 - 13:11

Zo denk ik er ook over. Maar hij denkt dat zijn finest hour is aangebroken en probeert zich duidelijk te profileren. Een tweederangsfiguur.

ElChe
ElChe6 sep. 2014 - 13:11

https://www.youtube.com/watch?v=xM5HOWJ7PSw Verder zal onze inzet wel niet reiken.

2 Reacties
pietdeg2
pietdeg26 sep. 2014 - 13:11

"Verder zal onze inzet wel niet reiken." En dan ook nog in de populaire versie: Ik sta op wacht, zonder hemd zonder broek. En denk aan jou, zonder hemd zonder broek.

meijerlahn
meijerlahn6 sep. 2014 - 13:11

;-))))))) LOL

[verwijderd]
[verwijderd]6 sep. 2014 - 13:11

--- Dit bericht is verwijderd —

2 Reacties
lembeck
lembeck6 sep. 2014 - 13:11

Nederlandse gevechtsvliegtuigen vliegen helemaal niet boven de Balkan, maar een paar duizend kilometer ten noorden daarvan, boven de Baltische Staten: Estland, Letland en Litouwen. Dat is nogal niet een verschil...

schleborsjki
schleborsjki6 sep. 2014 - 13:11

Nee, nee, nee!!!

Patrick Faas
Patrick Faas6 sep. 2014 - 13:11

Nederland geeft onderscheidingen aan troepen die overlopen naar de vijand en die iedereen uitleveren die ze hadden moeten beschermen. Zo heeft Nederland de VN al belachelijk gemaakt, waardoor de VN nu geen (militaire) geloofwaardigheid meer heeft. Je kunt beter geen leger inzetten dan een Dutchbatleger. Het is ook niet helemaal duidelijk waarom Nederland zou willen strijden in Syrië. Wat hebben we daar te zoeken? Vanuit welke visie zou Nederland dat willen? Door de aanvallen van Bush op Afghanistan en Irak hebben de Amerikanen een lesje imperialisme geleerd dat wij Europeanen al lang kenden: je moet niet denken dat je een land voor je wint door het militair te overmeesteren. Je zult het daarna heel lang als kolonie bezet moeten houden. Wie gaat Syrië bezet houden zodra de IS verslagen is? Mijns inziens moet dat Turkije zijn en niet Nederland of de Verenigde Staten van Amerika. De Islamitische Staat is voorgekomen uit ontevredenheid met Syrische onafhankelijkheid en uit heimwee naar Turkse overheersing. Ook Hamas is ontevreden over onafhankelijkheid van de Turken, dus ook de Gaza kan beter weer onder Turks bewind komen, om de redeloze en inmiddels suïcidale bevolking te pacificeren en te beschaven. De Britten hebben duidelijk te veel haast gemaakt met het schenken van onafhankelijkheid aan Arabische landen, die ze op de Turken veroverd hadden, maar dat kan teruggedraaid. Zeker als Britten (gesteund door de USA) en Turken (gesteund door de EU) dat allebei willen. Aan Nederlandse troepen hebben de Turken niets, maar met geld kunnen we de Turken wel helpen. Dus wat wil Nederland? Wat is de lange termijnvisie? Wees daarover eerst duidelijk en kijk dan naar de beste weg om de doelstellingen te behalen.

1 Reactie
MichelReiziger
MichelReiziger6 sep. 2014 - 13:11

***Het is ook niet helemaal duidelijk waarom Nederland zou willen strijden in Syrië. Wat hebben we daar te zoeken? Vanuit welke visie zou Nederland dat willen?*** Zonder de hulp van de VS en haar partners Turkije en SA zou IS evenals alnusra nooit kunnen zijn uitgegroeid tot wat het nu is. Meer dan 2 jaar lang openlijke steun zowel militair als financieel aan extremistische groeperingen in een land in burgeroorlog heeft een gevaarlijk gezwel gecreerd wat zich aan het uitzaaien is. Laat de VS daar haar eigen troep opruimen...richten wij ons wel weer op de niet-militaire humanitaire kant...zijn we veel beter in.

Klapschaats2
Klapschaats26 sep. 2014 - 13:11

De heer Van Baalen heeft m.i. net als andere onbesuisde politici bijgedragen aan het opvoeren van de spanning in Oekraïne. Kort samengevat was zijn statement onder vuistgezwaai:"we blijven". Meer info had de heer Poetin niet nodig. Als zij blijven, dan ik ook en onder mijn voorwaarden moet zijn gedachte geweest zijn. De heer Van Baalen moet zich een hoedje geschrokken zijn, en goede raad was duur. Hoe deze canard te verklaren, deels te maskeren of de schuld bij iemand anders te leggen? Net al de heer Bush zocht hij steun bij god. Net als de heer Bush had hij kunnen weten dat dat advies niet altijd goed uitpakt. Er waren geen WMD, en er zijn nu wel Russen. Saudi Arabië, Iran en Israël zijn op slag partners geworden. De een na de ander vreest voor het voortbestaan van de natie, en natuurlijk speelt 'op de achtergrond' het belang van de olie. De strijd tegen een ideologie of religie is m.i. niet te winnen. Die kunnen zicht alleen van binnenuit uithollen. Die strategie en het behouden van strategische doelen in de regio zal m.i. de strategie zijn als de nieuwe unie verstandig is. Geen laars op de grond aub, dat wordt een zoveelste drama op rij. Geen mens wist tot voor kort wat de impact van een kalifaat was. We leren dagelijks bij. Dat is een bijkomend voordeel, maar de prijs is wel erg hoog.

1 Reactie
pietdeg2
pietdeg26 sep. 2014 - 13:11

"De heer Van Baalen heeft m.i. net als andere onbesuisde politici bijgedragen aan het opvoeren van de spanning in Oekraïne." Door op een plein over democratie te praten. Dat is inderdaad waar Poetin en zijn aanhang doodsbenauwd voor zijn.