Een kwart van de providers gebruikt belgegevens ongevraagd voor marketingdoeleinden
Een kwart van de telecomproviders maakt misbruik van de bel- en mailgegevens van klanten, meldt de NOS maandag. De providers zijn wettelijk verplicht om de data een jaar lang bewaren, maar ze geven toe dat ze opgeslagen informatie ook gebruiken voor marketing-doeleinden. Ook worden de gegevens lang niet altijd vernietigd na dat verplichte jaar, terwijl dat wel moet.
Dit blijkt allemaal uit een rapport van het Agentschap Telecom over het naleven van de Wet bewaarplicht telecommunicatiegegevens. Het rapport was er al in april 2012, maar werd nooit gepubliceerd. Digitale burgerrechtenbeweging Bits of Freedom heeft het rapport met een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) in handen gekregen.
NOS:
De telecombedrijven moeten verschillende gegevens opslaan. Het gaat bijvoorbeeld om begin- en eindtijd van de gesprekken, de locaties van mobiele telefoons, namen en nummers van betrokken abonnees, e-mailadressen, het IP-adres en de datum en het tijdstip van inloggen en uitloggen. Per dag worden gegevens van tientallen miljoenen mailtjes en gesprekken opgeslagen. De inhoud van de gesprekken en mails wordt niet bewaard. (…)
Als een aanbieder de gegevens wil gebruiken voor een ander doel dan facturering, moet het bedrijf de klant om toestemming vragen. 36 procent doet dat niet; de overige 64 procent wel, grotendeels via de algemene voorwaarden. Ook blijkt dat 10 procent van de telecom- en internetaanbieders de telefoon en mailgegevens van de klanten niet vernietigt nadat ze verplicht een jaar bewaard zijn.
Bits of Freedom kan nog geen concrete gevallen van misbruik noemen. “We zijn bezig dat ook te onderzoeken”, zegt een woordvoerder. “Maar dat duurt lang. Wat ik wel weet, is dat het hele gevoelige gegevens zijn die een heel nauwkeurig beeld over je persoonlijk leven geven.”
De Wet bewaarplicht is in werking sinds 2009. De gegevens kunnen door justitie onder meer worden gebruikt bij het bestrijden van terrorisme.