Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

China klaar om Oceanië in te lijven

Nieuwe overeenkomst betekent grote machtsuitbreiding in gebied
Joop

Rutte: 'Ik twijfel nooit'

  •  
13-07-2013
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
yeeha.jpg
Nieuwsuur volgt Rutte op handelsmissie in Texas ... Onverwoestbaar optimisme Rutte wekt irritatie kijkers
Het optreden van premier Rutte in het actualiteitenprogramma Nieuwsuur, dat de premier volgde op zijn handelsmissie naar de Amerikaanse staat Texas, heeft zaterdagavond voor veel verontwaardiging gezorgd. Veel kijkers waren niet te spreken over het optreden van onze premier, die tijdens de uitzending aangaf nooit te twijfelen over het kabinetsbeleid.
Naast de politieke uitspraken van premier Rutte, wekte ook zijn persoonlijke stijl nogal wat irritatie op. Zo oefende onze minister-president en plein public de cowboykreet ‘ Howdie ‘ en maakte hij flauwe Dallas-grappen. Daarnaast vonden enkele Twitteraars zijn Engels ‘ not up to snuff ‘. 
Niet alle kijkers waren negatief. Zo zou onze hippe premier , een goed exportproduct zijn, ook al was dan  niet altijd even duidelijk , wat er nu precies verkocht werd.

Meer over:

nieuws, media

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (77)

Xoral
Xoral13 jul. 2013 - 21:03

"Onverwoestbaar optimisme Rutte wekt irritatie kijkers" Uiteraard, dit zorgt voor verder verzet in de burger tegen dit kabinet, en daardoor hun organisatie achter de partijen op de flanken. Hoe een toneelstukje zorgt voor verdere verzwakking VVD en versterking flanken. Dit is emotiepolitiek, hierdoor krikt men volkswoede op, dus nog meer emotie in de burger, en stijgende flanken.

rbakels
rbakels13 jul. 2013 - 21:03

Van mij hoeft Rutte niet te somberen, maar twijfelen moet hij wel. Oud-D66 leider Terlouw heeft ooit gezegd dat elke wezenlijke beslissing moeilijk is, anders is het niet echt een beslissing. Rutte moet laveren tussen enerzijds de enorme hoeveelheid flauwe-kul-kritiek die hij moet negeren, en wezenlijke kritiek van economen die vaststellen dat de crisis niet wordt opgelost maar juist wordt verergerd doordat de begrotingsdiscipline waar VVD-er zal naam mee maakte is doorgeslagen in een financiële anorexia. Het is ook verkeerd om bij stimulering alleen aan geld te denken. Het gaat er natuurlijk om wat er met dat geld gebeurt. In de jaren '30 werd er gebouwd aan de infrastructuur: projecten die toch een keer moesten gebeuren werden naar voren gehaald. Dijsselbloem roept dat stimulering niet helpt omdat het geld meteen zou weglekken naar het buitenland omdat wij geen "maakindustrie" meer hebben. Een domme vergissing, want ook de bouw is een "maakindustrie". Een heel kwalijke rol speelt minister Kamp op EZ. Deze ultieme partij-apparatsjik werd groot door hard te zijn tegen buitenlanders. Bedrijven heeft hij alleen van binnen gezien als belastingrechercheur. In "corporate" Nederland is deze tukker niet gezien. Het zou me net verbazen als hij droomt van strenge straffen voor bedrijven die niet innoveren. Omdat de VVD altijd denkt aan strengere straffen. Nieuwe verkiezingen nu zouden een nachtmerrie worden: dan zou nog een kabinet geformeerd moeten worden van SP, PVV en 50+ met gedoogsteun van de Partij van de Dieren of zo. Dan krijgen we Belgische toestanden, en de politieke partijn gaan failliet door de zoveelste campagne in korte tijd (behalve de PVV dank zij duistere geldschieters). Nee, de enige reële oplossing is dat Rutte c.s. bakzeil halen en de adviezen van de overgrote meerderheid van de economen eindelijk serieus nemen. En als vrolijke handige jongen kan Rutte zo'n tournure ongetwijfeld prachtig uitleggen. Hij zou simpelweg kunnen verwijzen naar het feit dat de huidige "behandeling" niet aanslaat, zodat kennelijk sterkere "medicijnen" nodig zijn. En met slimmerikken als Samsom, Dijsselbloem en Rutte zelf kunnen ze het probleem-Kamp wel isoleren.

tinekea2
tinekea213 jul. 2013 - 21:03

"Onverwoestbaar optimisme Rutte wekt irritatie kijkers" tuurlijk, want we zijn wel allemaal calvinisten in hart en nieren he?

Rode druppel
Rode druppel13 jul. 2013 - 21:03

Ik kan het hem niet kwalijk nemen. Dat is immers zijn niveau. Deze premier met zijn economisch beleid zijn een ramp voor Nederland.

insignia
insignia13 jul. 2013 - 21:03

@leunissen- "er is iets mis als kinderen op de basisschool niet dromen minister- president teworden" . Hiermee is van alles mis, denk je echt dat Drees Sr. daarvan droomde? Nee die droomde van een maatschappij waar meer gelijkheid en mogelijkheden voor allen was en werd lid van de SDAP. Hij werd de best premier van ons land omdat hij om mensen gaf en niet aan persoonsverheerlijking deed. Ik geef onmiddellijk toe dat je met een kaarsje moet zoeken tussen de politici om tussen de strebers de inealisten te vinden maar ze zijn er nog wel degelijk. Voor een idealist zal het salaris een redelijke vergoeding zijn, voor een carrieremaker ala Kok, ja dan valt er wat te zeggen voor uw mening. Maar of je die werkelijk als premier wil?

MollySweet
MollySweet13 jul. 2013 - 21:03

Mensen die nooit twijfelen zijn eng, die staan stil. Hele, hele domme uitspraak van deze man. Twijfelen houdt je nieuwsgierig en doet je dingen ontdekken. Niet twijfelen is niks, gebakken lucht, zeker weten, doodlopende straat. Zoiets. Rutte, ik wil je onderhand echt niet meer als MP. Leuk dat je zo veel lacht en zo, maar dan denk ik steeds aan Zalm die ook op elke foto de burger keihard stond uit te lachen. Voelde echt goed... not. En verder: wat een overbodige komma's in die laatste zin.

peterh2
peterh213 jul. 2013 - 21:03

Ik moet bij deze foto steeds aan Toy Story denken. Kan iemand Samsom als Buzz Lightyear ernaast photoshoppen? :-)

jia
jia13 jul. 2013 - 21:03

Nooit twijfelen(?) Ik mag toch hopen dat enige ironie onze Grote Roerganger niet vreemd is.

JoopSchouten
JoopSchouten13 jul. 2013 - 21:03

Positief? Er staat een glorieuze aftocht op hem te wachten als hij terug is om zijn asociaal akkoord door te drukken. Von der Dunk.: 'De PVV haakt bij voorbaat af, de SP houdt in de regel haar kruit droog, met het CDA blijkt nauwelijks enig land te bezeilen: de oude bestuurderspartij ligt met Buma zo in de contramine dat het geen enkele boodschap meer aan het eigen verleden heeft. En D66 verkeert nog teveel met het hoofd in de kosmopolitische wolken van het grenzeloze Europa (dat met zijn nog sterk neoliberale agenda van flexibilisering juist degenen die aan de Verzorgingsstaat hechtten afkeer inboezemt) om een redelijk alternatief te vormen.' Bron.: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/6178/Thomas-von-der-Dunk/article/detail/3475471/2013/07/14/Thomas-von-der-Dunk-Haalt-het-kabinet-2015.dhtml

boswachter2
boswachter213 jul. 2013 - 21:03

Onverwoestbaar optimisme Rutte wekt irritatie kijkers. Pessimisme is een oer Hollandse, calvinistische ziekte die Links nu heeft overgenomen.

meijerlahn
meijerlahn13 jul. 2013 - 21:03

We zitten opgescheept met een premier die nooit twijfelt. Mensen die nooit twijfelen zitten vastgeroest in hun eigen denkwereld en dus creativiteit en inventiviteit ontberen.

Gogol
Gogol13 jul. 2013 - 21:03

Niet twijfelen is met name een eigenschap van dogmatici en fundamentalisten.

Sodapop1
Sodapop113 jul. 2013 - 21:03

Deze man heeft al zoveel leugens door de media gesmeten dus wie gelooft al z,n praatjes nog? Altijd optimistisch en goed geluind? Ik zie slechts een vastgevreten trieste subpersoonlijkheid aan hem hangen. Opmerkelijk is dat hij ons behandelt als een stelletje snotneuzen. Oude mensen moeten hun eigen hulp maar zelf gaan betalen terwijl ze er vele jaren lasten voor hebben af moeten dragen. Intussen worden de oudjes ook nog financieel vet afgeknepen. De schaamte voorbij!

vriest
vriest13 jul. 2013 - 21:03

Dat hij irritatie opwekt is allang bekent .Maar dat men deze idiote zelfingenomen dwaas ,en een corrupte graai tante ,als binnen KOMER gebruikt om zaken te doen in AMERIKA .Geeft nou niet blijk van slim zaken doen ,dan is prins pils een betere optie .Maar goed je moet het er maar mee doen ,bij gebrek aan beter .In ieder geval heeft hij een goedkope vakantie ,en kan zij he bed vast opschudden voor haar EGA .

Cinema2
Cinema213 jul. 2013 - 21:03

Ik prijs het optimisme van Rutte, is een goede eigenschap voor een MP, of voor wie dan ook! Wat niet wil zeggen dat ook ik vraagtekens zet bij de richting die dit kabinet kiest. Waar blijven de hervormingen? Waar/ wanneer gaat men snijden in eigen vlees? De steeds maar oplopende kosten voor de zorg, lees echte keuzes (gaan) maken jongens, nu het nog kan. Nederland sukkelt maar veder, dit kabinet (maar ook deze zeer zwakke oppositie) kiest voor de kaasschaafmethode, zolang het nog kan.. Europa heeft het gedaan, de "banken" hebben het gedaan, de "massa" immigratie heeft het gedaan, het neoliberalisme heeft het gedaan... Allemaal lawaai voor de bühne, puntje paaltje verhaal zowel de oppositie als dit kabinet flikkeren maar wat graag de rekening op de deurmat bij een ieder die de rekening nog kan betalen, teneinde de eigen achterban uit de wind te houden... Eigen verantwoordelijkheid? Zelfs mijn ex- partij (de VVD) heeft sch**t aan het individu, zeg ik met pijn in mijn hart.

JanB2
JanB213 jul. 2013 - 21:03

Ik twijfel ook nooit aan de onkunde van Rutte.

JanB2
JanB213 jul. 2013 - 21:03

De zelfingenomenheid, het verwrongen wereldbeeld en het gebrekkige psychologische inzicht van deze blaaskaak beginnen zorgwekkende vormen aan te nemen. Neem de duiding van het gegeven dat mensen zich instellen op het feit dat ze in de toekomst van de overheid a la Rutte niets te verwachten hebben. Rutte ziet daarin support voor zijn radicale ideeen vanuit de bevolking. In werkelijkheid betreft het hier uiteraard het verschil tussen de realiteit en wenselijkheid. Nederland (op een aantal neoliberale dwaallichten na) wil helemaal geen overheid die mensen in hun sop gaar laat koken maar een overheid die waakt over het algemeen belang en het belang van individuen die in de knel dreigen te komen (en dat worden er aan de lopende band meer). Rutte lijkt daarentegen in een narcistische fase aanbeland waarin alles ten gunste van hemzelf wordt uitgelegd.

Meta Foor
Meta Foor13 jul. 2013 - 21:03

Rutte heeft de allure van een Reagan... eerst wordt er in de NL pers Asscher getipt als volgende PM, daarna rechtgezet dat het Samsom moet worden; vervolgens een hetze tegen Rutte in diverse media ... is dit een komkommertijd, een voorbode , of een spel van Wilders die nu wel erg makkelijk de stemmen binnen haalt

JoopdeJong
JoopdeJong13 jul. 2013 - 21:03

Howdie folks! Ik begrijp de positieve instelling van Rutte wel! Met een Nederlandse Staatsschuld van slechts €428 miljard t.o.v. de bijna $17 biljoen van de VS. Als Rutte de VS toch als zijn grote voorbeeld ziet, dan zit er nog een behoorlijk gat tussen de Nederlandse en de Amerikaanse Staatsschuld en die van ons stijgt maar met €800 per seconde. Dat is wel positief, toch? http://www.destaatsschuldmeter.nl/ http://www.usdebtclock.org/

rabotnikeh
rabotnikeh13 jul. 2013 - 21:03

Leiders die claimen dat ze 'nooit' twijfelen maken mij erg zenuwachtig. Ze roepen bij mij associaties op met mensen als George W. Bush, Dick Cheney en Donald Rumsfeld. Twijfel is een gezonde eigenschap van leiders en tevens de hoeksteen van wijsheid. Niet wanneer het doorslaat in besluiteloosheid, maar mensen die nooit twijfelen nemen mij iets te vaak ondoordachte beslissingen waarvan de gevolgen (pas vaak veel later) zichtbaar worden en ook vaak desastreus zijn. 'Niks aan de hand houdingen' en 'tsjakkaa' betekent dikwijls overschreeuwen. Misschien een houvast voor sommige mensen, maar volstrekt onnodig. Veel liever heb ik leiders die de realiteit durven te benoemen, gewoon zoals die is. Zonder romantische vergezichten die (wanhopige) mensen lokt, maar altijd weer teleurstellen (lees: Barack Obama). Leiders die de realiteit gewoon zoals is die is, noch met optimistische, noch met pessimistische overdrijvingen durven neer te leggen en de mensen zelf verantwoordelijk maakt voor de keuzes 'wat te doen'... Dat zijn voor mij de echte leiders....

Beisser
Beisser13 jul. 2013 - 21:03

Wie nooit twijfelt is òf grenzeloos dom, òf grenzeloos zelfingenomen. En daar zitten wij mee opgescheept.

Sternenstaub
Sternenstaub13 jul. 2013 - 21:03

In reactie op: Winston V., zo 14 juli 2013 20:59 Bravo en merci ;-)

MichelReiziger
MichelReiziger13 jul. 2013 - 21:03

Ik vraag me werkelijk af of Rutte het zelf doorheeft. Hoe meer hij zijn 'makelaars' mond open doet, hoe minder vertrouwen in de economie. En dat gaat ver, heel ver over de grenzen. Zelfs hier in Japan wordt er regelmatig door Nederlanders aangegeven wat een enorme nietszeggende flapdrol het is, die alleen maar meer wantrouwen wekt met zijn vals optimisme dan vertrouwen.

MichelReiziger
MichelReiziger13 jul. 2013 - 21:03

@Erwin Lamme, zo 14 juli 2013 21:58 Zolang er geen noodzakelijke economische system verandereingen plaatsvinden. Winston heeft je al wat voorbeelden gegeven waarom die noodzakelijk zijn zullen we in een crisis blijven. 'We' (overheden=banken=overheden) zijn zo belachelijk ver doorgeschoten dat van zogenaamde reparatie of werkelijk herstel geen sprake meer kan zijn. Het fantoom wat wij nu omschrijven als reele economie bestaat allang niet meer. Dat wil niet zeggen dat we vast kunnen blijven houden aan dit huidige sprookje, maar hoe langer we wachten hoe erger de nachtmerrie strakjes zal zijn.

Janarchist
Janarchist13 jul. 2013 - 21:03

Bertrand Russell - "The fundamental cause of trouble in the world is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.

Timotheus2
Timotheus213 jul. 2013 - 21:03

Wat deed die gast trouwens in Texas? Dat is één van de meest idiote (Tea Party) staten van de USA! Als je jezelf moet gaan verkopen aan ultraprotectionistisch rechts in de USA heb je iets compleet verkeerd begrepen...

techneutje2
techneutje213 jul. 2013 - 21:03

Rutte tijdens zijn multiple choice tentamens Geschiedenis: "Deze vraag had ik drie jaar geleden ook. Toen heb ik A ingevuld. Vorig jaar heb ik B ingevuld. Het goede antwoord zal dus wel C zijn. Rutte heeft daarvan geleerd dat je er zonder kennis ook wel komt. Gewoon prikken en als, dat niet goed is de volgende keer iets anders prikken, Twijfelen is een luxe voor de slimmen.

Monique Sparla
Monique Sparla13 jul. 2013 - 21:03

manmanmanman 't Lijkt me dat dit NOS Rutten spotje een gratis omhoog gevallen gevalletje VVD propaganda was. En dan die spannende opmerking van Rutten " Zo zit ik in de wedstrijd" toont wel aan dat we dit kabinet toch echt niet meer kunnen vertrouwen, toch? Even ter informatie rondom die mentaliteitsomslag die fundamenteel wordt volgens Rutten en zijn VVD coryfeeën .., .... Heren en enkele oer conservatieve dames ( die nog roomser dan Adam Smith willen zijn) .... Ons huidig sociale zekerheidsrecht is zwaar verouderd en is versleten! Het wordt tijd dat we de economische, ecologische en sociaal maatschappelijke crisis vanuit de juiste grondtoon te lijf gaan. En dat is deze route toch echt niet. Het toon keer op keer aan dat het de snelste exponentiële curve naar beneden is. Er is behoefte aan een 21e eeuw sociale-zekerheidsrechten. Als opfrisser zou ik zeggen kijk even naar http://zakelijk.infonu.nl/juridisch/72671-geschiedenis-van-het-sociale-zekerheidsrecht.html Voor wat mij betreft kan de stekker uit dit overgangskabinet.... en daarbij leuk die opmerking dat er niets zou veranderen als er nu verkiezingen gehouden worden, t kan ook zijn dat hij iets teveel Dallas kijkt...??? Overigens ik ben benieuwd of de VVD en de PvdA werkelijk die 2012stunt nog eens kunnen herhalen .... ik denk t namelijk van niet.... Dus graag nieuwe verkiezingen en een hele grote groep nieuwe mensen in de 2e kamer en in het EU parlement. Er is behoefte aan mensen die visie hebben om te komen tot nieuwe welvaart. En ook instaat zijn om samen een 21e eeuw sociale-zekerheidsrechten door te ontwikkelen. Met als doel een stabiliserende werking op de economische, ecologische en sociaal maatschappelijke crisis.

1 Reactie
lembeck
lembeck13 jul. 2013 - 21:03

Tja, Monique - ze zijn tenslotte afhankelijk van subsidie, nietwaar? Wiens brood men eet, dien woord men spreekt.... Zo wassie toch?

[verwijderd]
[verwijderd]13 jul. 2013 - 21:03

Tsjah dit krijg je in Amerika. In Nederland gaan mensen vooral de politiek in om een carriere te beginnen, in the VS gaan mensen pas de politiek in nadat ze al stinkend rijk zijn. Het zijn maar knulletjes in vergelijking, maar OK Texas is wel net wat groter dan de Europese deelstaat Nederland. Exportproduct? Men had beter Nederlandse ondernemers kunnen sturen die wel wisten waar ze het over hadden en hoe ze daar moesten staan. Ik vraag me nu af welke politicus wel zijn mannetje zou kunnen staan in buitenland en dan is de conclusie overduidelijk dat dit Geert Wilders is met zijn internationale ervaring en zelfvertrouwen. En waarom kunnen we de minister-president niet veel meer salaris geven? Het is maar 1 persoon terwijl het wel de belangrijkste persoon van Nederland zou moeten zijn, als dit zijn ego wat opkrikt is dat meer dan wenselijk. Bovendien kan dit het vak (en die van politicus in het algemeen) wat meer aanzien geven zodat meer geschikte personen zich hier aan toe gaan leggen. Er is zowiezo wat mis als de kinderen op de basisschool er niet af en toe van dromen om mininster-president te worden.

4 Reacties
MarjoleinS2
MarjoleinS213 jul. 2013 - 21:03

" Ik vraag me nu af welke politicus wel zijn mannetje zou kunnen staan in buitenland en dan is de conclusie overduidelijk dat dit Geert Wilders is met zijn internationale ervaring en zelfvertrouwen."' Proest, diplomaat pus sang inderdaad :P

Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman13 jul. 2013 - 21:03

[En waarom kunnen we de minister-president niet veel meer salaris geven? Het is maar 1 persoon terwijl het wel de belangrijkste persoon van Nederland zou moeten zijn, als dit zijn ego wat opkrikt is dat meer dan wenselijk. ] Iemand van wie je z'n ego kunt opkrikken met geld moet je sowieso nooit een land laten besturen. Dat zijn per definitie luchtballonnen...

Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman13 jul. 2013 - 21:03

Een van de core businesses van het koninklijk huis is om het middelpunt te zijn van een handelsmissie. Daar zijn ze erg goed in; niemand hoeft daar met de tenen gekromd naar te kijken, en ze zorgen er ook voor dat het land waar ze zijn respect krijgt voor hen (en daarmee voor Nederland). Rutte en Schulz wilden blijkbaar luxe en gratis met vakantie :-(

lembeck
lembeck13 jul. 2013 - 21:03

Wilders??? WOEHAHAHAHAHAHAHAAAAA..... goeie help zeg.... dat zijn zeker die spreekwoordelijke oogkleppen!!

JoopSchouten
JoopSchouten13 jul. 2013 - 21:03

Rutte's neoliberale 'punt aan de horizon' is als wat ontsnapte uit de krent tussen de twee slappe billen van Batavus Droogstoppel. Hoge tonen bruin flatulatiegas waar burgers maar aan moeten wennen.

1 Reactie
boeie
boeie13 jul. 2013 - 21:03

Het niveau is weer betreurenswaardig.

Sternenstaub
Sternenstaub13 jul. 2013 - 21:03

Ideologische fundamentalisten kennen logischerwijze noch zelfbespiegeling, noch zelfkritiek, daar zij er anders achter zouden komen dat ze aan zelfbegoocheling en zelfoverschatting lijden. Het was aan mij al meer dan duidelijk, maar nu is het dan aan meer mensen duidelijk geworden, en dat is een goede zaak, want we moeten, zeker in de landspolitiek, af van lieden als Rutte & Co., die de bevolking immers voorliegen en bedriegen, zonder daarbij geremd te worden door oprechte zelfbezinning of gecorrigeerd door gewetenswroeging, want die intellectuele/emotionele functies zijn door hun blinde ideologische waan effectief uitgeschakeld. Lach jij maar, lachebekje, dat uit onbenul en hoogmoed nog van geen twijfel weet. Mark my words. De tijd zal komen dat je aan meer zult gaan twijfelen dan je lief is. Op een gegeven moment krijgt het echte, harde leven vat op elke ijdele waan en blaast hem weg als stof in de wind, en dan leert men vertwijfeling kennen.

1 Reactie
Nadiana
Nadiana13 jul. 2013 - 21:03

Ad hominem, ad hominem, ad hominem...

freaky33
freaky3313 jul. 2013 - 21:03

Zum kotzen inderdaad, dit item bij Nieuwsuur. Ik vond die 'op de achterbank' scene uit 'Dallas' met Schultz en Rutte het meest tenenkrommend. Een paar Amerikaanse termen van Schultz, en de reactie van Rutte 'oh gaaf!' Verder heb ik er geen woorden voor, zoals ik begon, zum kotzen...

1 Reactie
lembeck
lembeck13 jul. 2013 - 21:03

... The Firm.... vrij vertaald: Ik moet nog weg voor De Firma.... Gatver inderdaad.

mees.
mees.13 jul. 2013 - 21:03

De ziekte zit niet in de regering,van politici die zorgen met hun beleid dat het land niet door afvalputje verdwijnt,jaarlijks 23 miljard mee uitgeven dan er binnenkomt,de ziekte zit in het negativisme van de samenleving,media en vooral populistische partijen die dat aanwakkeren,feiten verdraaien,zo'n beetje de hele oppositie. Anderhalf jaar stilstand gehad met Rutte1 door gedoogconstructie met PVV. Duitsland heeft toen keihard hervormingen doorgevoerd wat hier in Nederland nu met dit huidige kabinet gebeurt. Duitsland kampt nu niet met werkloosheid,economie doet het prima. Door de hervormingen gaat dat ook hier komen binnenkort.....laat die negatievelingen maar lullen. Staan er straks gekleurd op,die willen als zij zouden regeren het niet bij 23 miljard meer uitgeven laten maar dat zelfs verdubbelen als je ze hoort spreken. De Nederlandse beursindex loopt gestaag omhoog,beleggers en investeerders krijgen steeds meer vertrouwen. Door de investeringen die dat los zal maken zal werkgelegenheid oplopen. Alleen al in de zorg komt men straks vele handen tekort.Die moeten straks buiten dit land aangetrokken worden omdat er hier liever velen thuis zitten en niet vooruit kunnen kijken en denken.Ga je omscholen,doe wat! De klagers achter hun computers blijven maar op hun kont zitten...ze staan compleet voor aap. Alle verantwoordelijkheid ontlopen en maar zielig doen en de boot missen,keer op keer op keer

1 Reactie
toshiba
toshiba13 jul. 2013 - 21:03

Duitsland is al in 2001-2002 begonnen met hervormingen, in de periode dat Balkenende aantrad en samen met de VVD de nodige dossiers onder in de la legde, waaronder zorg, sociale zekerheid en wonen. Dat Rutte-I daarmee doorging is door de aanwezigheid de PVV in de gedoogconstructie, mag niet vreemd zijn. Ondanks al het geklaag over Linkse politiek, blijft het feit overeind staan dat CDA-VVD[rechts] het afgelopen decennium de politieke agenda hebben gedomineerd en dit land in zijn achteruit hebben gezet.

neutralist
neutralist13 jul. 2013 - 21:03

Het is nooit goed, zelfs positivisme wekt wrevel in dit land. Wat zijn we toch een stel obgelooflijke zeurpieten. Rutte snapt dat je alleen met zijn houding uit de crisis komt en meehuilen geen oplossing biedt.

4 Reacties
De redactie van Joop zijn een stel hypocrieten
De redactie van Joop zijn een stel hypocrieten13 jul. 2013 - 21:03

Het valt me altijd op dat de zakkenvullers altijd vol optimisme zitten terwijl de rest van Nederland de rekening mag betalen. Het wordt tijd dat Nederland gedefiscaliseerd wordt.

JoopSchouten
JoopSchouten13 jul. 2013 - 21:03

Welke positieve dingen zijn er nog over in dit moerasaanslibsel?

JoopSchouten
JoopSchouten13 jul. 2013 - 21:03

Rutmans; 'Veel plezier met je problemen' (...).

toshiba
toshiba13 jul. 2013 - 21:03

Die zogenaamde positieve houding gaat ons echt niet uit de crisis helpen. Graag voorbeeld waar uit blijkt dat je hierdoor uit een crisis komt.

[verwijderd]
[verwijderd]13 jul. 2013 - 21:03

Liever zelfbewuste, vlotte en daadkrachtige premier als Rutte dan aartstwijfelaar zonder daadkracht. Dat betekent niet dat Rutte cs. t.a.v. Nederland en ons aller welzijn en toekomst in dit land sociaal-cultureel en financieel-economisch op volkomen verkeerde weg zit, maar da's verschil in politieke - en maatschappijvisie.

2 Reacties
toshiba
toshiba13 jul. 2013 - 21:03

Rutte daadkrachtig? Rutte-I heeft niets gepresteerd en haar agenda totaal niet weten te verwezenlijken. En ook Rutte-II struikelt over de ene molshoop naar de andere. Elke keer worden besluiten uitgesteld. De kabinetten van Rutte zijn het ultieme voorbeeld van machteloosheid. Daar hoef je niet over te twijfelen.

TheBigLebowski
TheBigLebowski13 jul. 2013 - 21:03

daadkracht? haha, ja 130 km uur op de snelweg.

trujac
trujac13 jul. 2013 - 21:03

Alleen iemand met een groot ego of een idioot twijfelt niet aan zichzelf.

1 Reactie
lembeck
lembeck13 jul. 2013 - 21:03

Exact! En het maakt hem daarom ook erg gevaarlijk.

[verwijderd]
[verwijderd]13 jul. 2013 - 21:03

Op de vraag wat hem zo trekt in de Amerikanen: "Ze hebben een groot vooruitgangsgeloof" Dat domme geloof heeft ze onpeilbaar diep in de problemen gebracht. Bijna 1 op de 6 is afhankelijk van voedselhulp. De geldpers staat voluit open, er werd én wordt uitbundig op de pof geleefd. Het lijkt me dat Rutte een steekje los heeft. En dan druk ik me als non-medicus nog uíterst vriendelijk uit.

1 Reactie
JoopSchouten
JoopSchouten13 jul. 2013 - 21:03

Je moet met een enorme plaat voor je kop lopen als je de VS als een goed voorbeeld ziet. 10% procent van de inwoners zit in de bak, 15% leeft in diepe armoede, het is op één na de grootste broeikasproducent ter wereld, voert een agressieve roofkapitalistische politiek.

Irmaatje
Irmaatje13 jul. 2013 - 21:03

De VVD heeft tevreden kiezers. De belastingen voor grootgeldbezitters zijn lager dan ooit, er zijn honderdduizenden werklozen waardoor ze vechten om een baantje, er is amper baanzekerheid dus je kun de sloebers zo weer inwisselen, het sociale vangnet is afgebroken, overheidszaken zijn geprivatiseerd en dus kan de overheid klein. Oh en binnenkort kunnen arme sloebers gelukkig ook niet meer studeren of hun recht halen.....geweldig! Een liberaal Paradijs.

1 Reactie
Bakoe
Bakoe13 jul. 2013 - 21:03

Klopt, maar diezelfde arme sloebers blijven of weg tijdens de verkiezingen, of stemmen op partijen die deze ellende mogelijk maken. Of, en dat is het gros, maakt elkaar het leven zuur, en zijn maatschappelijk en historisch volledig blind. Dus om inderdaad eens als Nietzsche een open deur in te trappen, waarom zou een redelijk denkend mens zichzelf druk maken over die sloebers? Ze zijn gelukkig in hun primitieve misère, en er valt niets van ze te verwachten zolang ze maar gevoed worden in hun primitieve behoeftes. Geef ze hun Linda de Mol, hun meezingen met the next popstar of hoe al die ellende ook mag heten. Geef ze die zes cilinder snelle car, die kekke smartphone, die computer. Geef ze Facebook, geef ze al die onzin. Geef ze de dagelijkse roes. Laat ze hun infantiele emoties op elkaar botvieren. En je zult nooit last van ze hebben. Zinloze poging om te geloven dat de sloeber zoiets ziet als een verheffing of een gemeenschappelijk belang. De sloeber (het lompen proletariaat) ziet slechts de bevrediging van vandaag, en de zorgen van morgen. Thats it. Niet de rijke machthebber, niet de banken, niet de elite schept de maatschappij zoals die nu is, maar de sloeber. De manipuleerbare sloeber, en manipuleerbaar omdat het slechts egoïsme is wat de sloeber drijft. Alhoewel zeer bewonderenswaardig uw zorgen om de sloeber, maar ook futiel. Ze zijn immers sinds mensenheugenis al verkocht aan dat kleine eigenbelang. Opgelegd socialisme is een misdaad die tegen de menselijke natuur ingaat. Socialisme vanuit ethiek , vanuit vrijwilligheid is een illusie, want er is geen sloeber die dat begrijpt.

[verwijderd]
[verwijderd]13 jul. 2013 - 21:03

Rutte is een idioot, maar de franse Hollande kan er ook wat van. Volgens hem is de economische crisis voorbij: http://www.nu.nl/economie/3525913/president-hollande-kondigt-economisch-herstel.html

1 Reactie
Sodapop1
Sodapop113 jul. 2013 - 21:03

Nog steeds krijg ik het niet voor elkaar om aan te nemen dat hier "zomaar" een economische crisis plaats vind. Je hoort meneer Mark steeds weer certellen dat we tot een van de rijkste landen behoren, en toch crisis? Volgens mij worden we collectief zwaar in de maling genomen.

[verwijderd]
[verwijderd]13 jul. 2013 - 21:03

Opmerkelijk genoeg komt Geert Wilders helemaal niet zo kneuzig over in het buitenland en heeft hij meer internationale ervaring ondanks dat hij nooit minister is geweest!

1 Reactie
meijerlahn
meijerlahn13 jul. 2013 - 21:03

"Opmerkelijk genoeg komt Geert Wilders helemaal niet zo kneuzig over in het buitenland"" -------------------------- Vind je? http://www.youtube.com/watch?v=No1nocF_6WQ

[verwijderd]
[verwijderd]13 jul. 2013 - 21:03

Aan alle critici op Mark Rutte: Denken jullie nu echt dat de situatie in ons land anders geweest was dan nu als Emile Roemer (die ik overigens hoog heb zitten) premier geworden was?

2 Reacties
peterh2
peterh213 jul. 2013 - 21:03

Ja! Dan was er een middelvinger naar Ollie Rehn gegaan en hadden we gewoon veel meer uitgegeven om ons welvaartsniveau te handhaven. Hadden we de eurofiele plannetjes opgeblazen en hadden de rijken eindelijk de rekening van de crisis betaald. Dan was er nu beleid geweest om onze linkse vingers bij af te likken...

lembeck
lembeck13 jul. 2013 - 21:03

Ja, die kans zit er dik in. Ik durf te stellen dat Roemer zijn inkomen en dat van de ministers en staatssecretarissen met 30% zou verlagen om mee te beginnen. Daarnaast houdt hij zelf 2500 euro netto over per maand, vanwege de afdrachtregeling. Als geen ander weet hij wat het is om niet idioot veel geld te hebben. Bovendien zou het aantal snoepreisjes zeer waarschijnlijk gehalveerd worden. Om even iets op te noemen.

[verwijderd]
[verwijderd]13 jul. 2013 - 21:03

--- Dit bericht is verwijderd —

2 Reacties
peterh2
peterh213 jul. 2013 - 21:03

Waarom zou zijn 'tsjakka' houding geen irritatie mogen oproepen? Mensen vragen meer uit te geven terwijl je zelf ervoor gezorgd hebt dat iedereen onder anderhalf keer modaal niet eens meer genoeg heeft om gewoon de maand door te komen? Onze verzorgingsstaat slopen en mensen de zekerheid van baan, bestaan, uitkering en waardigheid ontnemen? De deuren wagenwijd openzetten voor oneerlijke concurrentie uit oost-Europa en india waardoor men van timmerman tot vrachtwagen chauffeur en van productiemedewerker tot ICT'er ver moet zakken met inkomen om nog werk te krijgen? Wel geld over de balk smijten naar europa, knoflookfraudeurs, defensie en ontwikkelingssamenwerking. En dat geld halen bij de zwaksten in de samenleving: iedereen tot modaal? Het is tijd voor de SP!

wvdstraat
wvdstraat13 jul. 2013 - 21:03

Optimisme op basis van jokken, weglachen en ontkennen lijkt mij niet zo een goede houding.

[verwijderd]
[verwijderd]13 jul. 2013 - 21:03

--- Dit bericht is verwijderd —

4 Reacties
JoopdeJong
JoopdeJong13 jul. 2013 - 21:03

"Als je kijkt naar wat er de afgelopen jaren daadwerkelijk is doorgevoerd, dan kun je nauwelijks spreken van een economisch beleid. Weliswaar is de Nederlandse bankensector overeind gehouden waarmee veel ellende voorkomen is, maar verder hebben de kabinetten van de afgelopen jaren vooral gerommeld in de publieke sector: hervorming AOW (Balkenende 2), hervorming zorgstelsel (Balkenende 2), minder kunst (Rutte 1), verhoging AOW-leeftijd (Rutte 1). Dit zijn allemaal zaken die weinig met de economie te maken hebben." Ja, je bedoelt de uitverkoop van de inboedel! Mensen zijn geen economie, dat is alleen maar geld, hé Erwin?

JoopdeJong
JoopdeJong13 jul. 2013 - 21:03

Maar hoe moet dat nou als een mens geen geld meer opbrengt, Erwin?

peterh2
peterh213 jul. 2013 - 21:03

Luister eens naar Kees de Kort op BNR zou ik zeggen: Die heeft een mooie term voor jouw soort hersenspinsels: BGHB* Dit roept men echter nu al jaar op jaar, na 2011, na 2012 en nu ook na 2013. En ja, waarschijnlijk ook in 2014 roept men dit, en in 2015... *binnenkort gaat het beter

Bakoe
Bakoe13 jul. 2013 - 21:03

Volgens de analisten. Dat zeiden ze in 2009, in 2010, in 2011 in 2012. Ach Erwin, het CPB heeft het sinds mensenheugenis nog nooit juist voorspeld. Het kan maar op 1 manier goed gaan in ons economisch model, en volgens de economische denkers van vandaag. En dat is, als wij goedkoper produceren dan de rest van de wereld, en als onze overheid minder kost dan in de rest van de wereld. Dan koopt namelijk iedereen onze producten, en zijn we concurrerend. Dus, een kleinere staat, en goedkopere arbeidskosten. Dan winnen we het. Nu is dat niet een nieuw idee, en dus zullen andere landen hetzelfde gaan doen. En uiteindelijk zal diegene winnen die een staat heeft die niets meer kost, en die arbeid kan gebruiken wat ook niets meer kost. Maar wat is er dan gewonnen? Wie moet dan nog die producten kopen? Zero-Sum, zo gemakkelijk weggelachen de afgelopen jaren, maar uiteindelijk hebben we Zero-sum kunnen voorkomen door geldcreatie. Door steeds weer waarde te creëren vanuit niets. Een schuldenlast die niet meer te overzien is. En nu? Ene Mees is als een kind zo blij omdat de financiële markten weer gelukkig zijn. Blij omdat in plaats van investeren in de echte economie het geld gebruikt wordt om te gokken op de aandelen beurzen. De analisten. Erwin, ga morgen naar die ouderwetse kermis, daar vind je nog die tent met die mevrouw met die glazen bol. Vertel me wat ze zag, en ik neem je een stuk serieuzer dan nu met je verwijzing naar de analisten.

Winston2
Winston213 jul. 2013 - 21:03

In reactie op Erwin Lamme, zo 14 juli 2013 21:58. "Dan [in 2014] is de woningmarkt over zijn dieptepunt volgens analisten." Nee Erwin. Deze crisis duurt nog minstens vijf jaar en waarschijnlijker is 15 jaar; we zijn nog maar 5 jaar onderweg in een crisis van overwaarde waarin die overwaarde zich gedurende 40 jaar heeft kunnen ontwikkelen. Je moet een aantal dingen begrijpen als je niet alleen maar aangewezen wil zijn op het napraten van Bas Jacobs en zijn collega's. Het eerste en belangrijkste is dat geld gelijk staat aan schuld. Dat is altijd al zo geweest en zal altijd zo blijven. Met nieuw geld wordt in onze huidige economie nieuwe waarde geschapen. Dat is waarom men nu zo boos is op banken: er moet geld geleend worden voor nieuwe productie, voor nieuw werk en nieuw inkomen. Dat inkomen is nodig om de schuld af te lossen: de schuld gaat vooraf aan de waarde. Maar dat was altijd al zo: geld is altijd een tegoedbon geweest voor toekomstige productie of dienstverlening. Het gaat pas mis wanneer de schuld, dus het nieuwe geld wordt gebruikt voor iets anders dan productie, dienstverlening, waardeschepping. Wanneer het nieuwe geld gebruikt wordt voor de aanschaf van reeds bestaande waarde, zoals bijvoorbeeld een huis, een jacht of een auto, groeit de totale schuld in de economie, zonder dat er iets nieuws tegenover staat; wel nieuw geld tegenover geen nieuwe inkomstenbron doet de balans tussen het bruto nationaal product en de staatsschuld scheef groeien. Wat hebben banken en regeringen (mag ik zeggen: neoliberale regeringen?) de afgelopen decennia gedaan in het rijke westen? Die hebben consumptieve leningen op alle mogelijke manieren bevorderd, in de eerste plaats door iedereen ervan te overtuigen dat een eigen huis (een plek onder de zon) het summum is van zelfstandigheid en bovendien een verstandige investering. Maar ik heb net uitgelegd hoe de waarde van huizen is gestegen: door simpelweg meer geld te creëren zonder daar nieuwe baten tegenover te stellen. De huizenprijs stijgt gewoon mee met de inflatie. Maar onthou alsjeblieft: dit geldt niet alleen voor huizen maar ook voor alle andere luxe goederen en grond. Bezit dus. Vermogen. Nieuw geld gespendeerd aan privé bezit, spul dat alleen maar in waarde daalt of kunstmatig mee stijgt met de creatie van steeds meer schuld (geld), levert de zogenaamde bubbles op. Als iedereen ziet dat je een huis kunt kopen waarvan de waarde op magische wijze vanzelf stijgt, denkt iedereen een dief van eigen portemonnee te zijn als je die hypotheek níét neemt. De vraag stijgt, en de prijs stijgt nog meer. En dat stijgen gaat hard tijdens zo'n "boom" in de economie. Maar die wordt altijd en zonder mankeren gevolgd door de "bust" waarin alle bubbles knappen. Op een gegeven moment kunnen gewone mensen namelijk simpelweg niet meer schulden dragen. Alle productie is in de globale race to the bottom verhuisd naar lagelonenlanden, dus voor de westerse burger die zich vier decennia lang in de schulden heeft kunnen steken is er steeds minder werk beschikbaar om de schulden af te lossen; het nieuwe geld dat wordt omgezet in echte nieuwe waarde gaat naar de opkomende economieën. Nu zou je uit bovenstaande kunnen concluderen dat wij, de burgers van West Europa (jij houdt het graag Europees heb ik gemerkt) zelf onze eigen billen hebben gebrand en dat we dus ook maar op de blaren moeten zitten. Maar dan heb je iets niet goed begrepen. Nieuw geld dat wordt gestoken in *bezit* zorgt voor de scheefgroei in de verhouding schulden en inkomsten in de economie. De rijkste 5% van Nederland bezit 42% van al het vermogen. Wat je vooral moet begrijpen is dat degenen die in bovenstaand relaas voor nieuwe waarde zorgen, de grote werkgevers, de internationale bedrijven, óók degenen zijn die voornamelijk het consumptieve bezit hebben. Rolls Royce heeft vorig jaar een recordwinst geboekt, midden in een crisis waarin alle gewone mensen moeten inleveren presteren de allerrijksten het hun meest succesvolle jaar sinds mensenheugenis te hebben. Uiteindelijk, beste Erwin, is dit systeem van winst en geldcreatie een "double whammy" die zorg draagt voor een constante stroom van echte waarde, echt kapitaal, van arm naar rijk. Deze economie kent geen equilibrium, geen gedroomd marktevenwicht, maar is daarentegen gebouwd op een constante afwisseling van crises en bloeiperioden waarbij het netto resultaat na elke cyclus er één is van winst voor de kapitalisten en verlies voor de rest. Terug naar jouw 2014 verhaal; huizenprijzen hebben de bodem nog lang niet bereikt en er staan bovendien nog twee grote schuldencrises voor de deur, namelijk die van de creditcards en die van de autoleningen. Vraag je af waarom autodealers in 's hemelsnaam een bankvergunning krijgen waarmee ze hun eigen financieringen kunnen aanbieden; dat is standaard een toevoeging aan de schuldenberg die nimmer afgelost kan worden simpelweg omdat het een consumptieve lening betreft. Vraag je af waarom een term als "de reële economie" überhaupt bestaat en wat het betekent dat ongeveer driekwart van al het geld in de wereldeconomie rondwaart in gebieden waartegenover geen waarde gecreëerd wordt. Vraag je af waarom superrijken kunnen gokken op een faillissement van een heel land nota bene. Enkele grijze blanke mannen in pakken worden nog rijker ten koste van een heel volk. En vraag je vooral af welke rol de EU hierin speelt. Besef dat aanpakken van bonussen en reguleren van banken helemaal niets doet aan de fundamentele en onrechtvaardige onbalans die in de fundamenten van deze economie verankerd is. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de rente.

1 Reactie
Jensbos
Jensbos13 jul. 2013 - 21:03

"Alle productie is in de globale race to the bottom verhuisd naar lagelonenlanden, dus voor de westerse burger die zich vier decennia lang in de schulden heeft kunnen steken is er steeds minder werk beschikbaar om de schulden af te lossen; het nieuwe geld dat wordt omgezet in echte nieuwe waarde gaat naar de opkomende economieën." Precies!!!, de koe bij de horens, gisteren het journaal gezien, schoenefabriek in Portugal, loon 600 Euro (concurrentie met arme landen/China, Indonesie/Philipijnen etc.) met wat hand en span dienstyen door de ondernemer om de pijn nog wat te verzachten. Maar zouden we hier kunnen leven op 600 Euro per maand? Enige antwoord; verschil van kosten van levensonderhoud tussen producerende (LLL) en consumerende landen (de -helaas- neo-liberale economieen) via heffing van (hoge) invoerrechten op te goedkoop geproduceerde producten uitbalanceren. De gevolgen van financieel economische laissez-faire aanbod voor de sociale economie corrigeren dus. De communicerende vaten met dikke en dunne bodem....het vat met de dunne bodem kleiner maken.........

[verwijderd]
[verwijderd]13 jul. 2013 - 21:03

Als optimisme doorslaat begint het toch iets dommigs te krijgen

1 Reactie
Timotheus2
Timotheus213 jul. 2013 - 21:03

Dat is nou net één van de hoofdredenen waarom ik NL de rug heb toegekeerd... Ziekelijk optimisme, de dictatuur van de positivist. Recht op de muur af en maar blijven lachen.

[verwijderd]
[verwijderd]13 jul. 2013 - 21:03

Hij twijfelt nooit. Dit suggereert dat je alles weet en dat is nou net het probleem van Rutte. Hij weet namelijk niets van economie wel wat van geschiedenis. Kortom wie stopt deze weekend verlofganger?

1 Reactie
jan1973
jan197313 jul. 2013 - 21:03

lubbers wilde zijn karwei afmaken, maar wat wil rutte eigenlijk doen ?