Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Apenpokken nu ook in Nederland opgedoken

RIVM verwacht snel meer gevallen van mysterieuze ziekte
Joop

Raad van State: Harbers mag Lili en Howick uitzetten naar land waar ze nog nooit geweest zijn

  •  
24-08-2018
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
lilhowick
Howick (13) en Lili (12) uit Amersfoort mogen worden de uitgezet naar Armenië, een land waar ze nog nooit geweest zijn en waarvan ze de taal niet spreken. Dat heeft de Raad van State zojuist bepaald.
De kinderen kwamen tien jaar geleden met hun moeder naar Nederland en proberen sindsdien asiel te krijgen. Vorig jaar werd bepaald dat het gezin mocht worden uitgezet. In augustus werd de moeder van Lili en Howick al opgepakt en uitgezet. Lil en Howick vonden onderdak bij een bevriend gezin in Amersfoort. De NOS schrijft:
"Vorige maand oordeelde de bestuursrechter dat hun asielaanvraag opnieuw beoordeeld moest worden, omdat niet goed bekeken zou zijn in welke situatie ze terechtkomen in Armenië. Zonder die informatie kunnen de kinderen niet uitgezet worden, meende de rechter. Staatssecretaris Harbers (VVD) van Justitie en Veiligheid was het daar niet mee eens en ging in beroep bij de Raad van State. Tijdens de zitting vorige week maandag zei de landsadvocaat al dat in Armenië voldoende zorg en opvang is geregeld en dat niets de terugkeer van de kinderen in de weg staat."
In het vonnis staat dat de kinderen mogelijk voor 1 september al worden uitgezet.
Vorige maand vertelden de kinderen aan het Jeugdjournaal hoe moeilijk de situatie voor hen is:
Afbeelding: NOS Jeugdjournaal

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (77)

Klaas Punt
Klaas Punt28 aug. 2018 - 9:43

Ik lees op Teletekst dat het drama deze week moet gebeuren. Maar die Harbers zou nog met z'n hand over zijn hart kunnen strijken en ze een permanente verblijfsvergunning geven zodat ze hun opleiding kunnen afmaken en waardevol lid van onze maatschappij kunnen worden.

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin30 aug. 2018 - 15:17

Klaas Punt Dan moet hij wel een hart hebben!

JanBakker2
JanBakker225 aug. 2018 - 13:04

Ze spreken de taal niet is geen argument. Er zijn genoeg ouders die hun tienerkinderen meer trekken naar een vreemd land om zich daar te vestigen.

3 Reacties
Bouwman2
Bouwman225 aug. 2018 - 17:26

Denk je nou echt Bakker dat je als je op Armenië bent aangewezen wel voldoende hebt aan handen-en-voeten Nederlands van een schoolkind? Doe dan niet alsof je een volgroeide polyglot bent. Het van elkaar scheiden van ouders en kinderen is zo tegen de natuur, dat er gesproken kan worden van een fout, en van de ergste soort die er is. Ik vraag ik me af, wie o wie heeft u de bevoegdheid gegeven om mensenrechten zo schaamteloos te violeren? Niet de kiezer en ik zeker niet.

Libertain
Libertain26 aug. 2018 - 8:26

(“Ze spreken de taal niet is geen argument”) Deze soort ludieke populistische beweringen gaan tegen de Nederlandse rechtssysteem en de Nederlandse staatsorganisatie die voor het uitvoeren van allerlei diensten en tev ens verlenen van diensten strikte taalkennis vereist. Is dit vooropgezette contrasterende uitspraak voor verschil tussen ons land en een vreemd land in dit geval als valse bewering toevallig uit de gebruikelijke xenofobe gronden voortgekomen?

Minoes&tuin
Minoes&tuin28 aug. 2018 - 7:45

Maar ze hebben vaak ook geen geld! Daarnaast een trauma van de manier waarop ze van hun bed gelicht worden.

JanBakker2
JanBakker225 aug. 2018 - 11:04

Sommige advocaten zijn inhumaan bezig en dat gaat in dit geval ten koste van kinderen. Gelukkig hebben we een rechtstaat!

2 Reacties
Bouwman2
Bouwman225 aug. 2018 - 17:54

Ja dat griezelsprookje ken ik wel. Zo afgezaagd, zo stomvervelend. Over die advocaten die niet deugen tot je zelf er een nodig hebt. Je dekt je zelf in door toevoeging van "sommige", maar laat dat sommige maar weg. Una bella figura, kom op. Voor jou speciaal, Bakker, die het allemaal zo vreselijk goed door hebt, een je zeker welgevallig bericht: binnenkort is de beroepsgroep van sociaal advocaten gesmoord bij gebrek aan baten. Nu al sliten ze hun deuren. Dus nog even en dan is er de nood nog wel, maar wordt die bij wet gebroken. Wet breekt nood, een nieuwe kijk op een oud gezegde. Economisch zeer links en sociaal uiterst rechts geeft een dusdanige knoop die enkel een Damocles die kan doorhakken.

Oki Doki
Oki Doki28 aug. 2018 - 12:10

Wel mooi dat deze "rechtsstaat" mensen met geld wel het land binnen laat.

Bouwman2
Bouwman225 aug. 2018 - 8:17

Het gaat hier om kinderen die op school zitten en met het nieuwe schooljaar naar school moeten in Jerevan. Bij mij in de buurt hangt een spandoek: DE SCHOLEN ZIJN WEER BEGONNEN, maar voor deze twee is dat cynisch. Waar blijven jullie nu, demonstranten voor beter onderwijs? Jullie kunnen toch zo goed actie voeren? Of ging jullie actie enkel om je eigen werktijd die jullie te lang vonden of om jullie eigen portemonnee die je te dun vond om leuke dingen voor je eigen kinderen te doen? Moeten jullie niet het voorbeeld geven met jullie leus Elk kind is uniek en alle aandacht en alle zorg naar kinderen? Klinkt dat niet verschrikkelijk schril en loos? Schaam je Nederland. Je kijkt weg van het oplosbare probleem dat vlak voor je neus hangt en je zwijgt stil. En haal dat onderschrift bij het wapen van Amsterdam nou ook maar weg. Barmhartig vastberaden? Waar is in hemelsnaam het burgermansfatsoen gebleven? Voor het leren vergeten zorgen de scholen.

2 Reacties
José
José25 aug. 2018 - 17:28

Defence for Children heeft onderzoek gedaan hoe het de kinderen vergaat die na vijf of meer jaren verblijf in Nederland zijn uitgezet naar Armenië. De regering is totaal niet geïnteresseerd in de gevolgen van haar beleid en monitort dus niet. https://www.defenceforchildren.nl/media/1578/ik-wil-terug-naar-nederland.pdf Zo’n 400 kinderen wacht een vergelijkbaar lot, daarom deze petitie en actie voor een kinderpardon. Scholen zetten zich daarvoor in, Bouwman. https://actie.degoedezaak.org/petitions/ze-zijn-al-thuis

Frans Kwakman
Frans Kwakman26 aug. 2018 - 8:34

Je spreekt namens mij Bouwman. Er ontbreekt iets aan onze regeerders. Is het menslievendheid? Ooit, een jaar of 6 geleden, was er een reeks reportages op TV waarbij de kinderen die uitgezet waren naar bijv. Angola bezocht werden. Ik zou zeggen verplichte kost voor de staatssecretaris, elke avond een aflevering tot hij begrijpt dat je niet in ons land gewortelde kinderen kunt weg sturen zonder dat ze een deuk oplopen. En dus ook zijn en ons geweten.

Liquidfriend
Liquidfriend25 aug. 2018 - 7:35

De advocaat van de kinderen verwoordde het goed; "de moeder heeft gewoon gebruik gemaakt van alle beschikbare procedures". Lucratief voor de sociaal juristen maar als je na 10 jaar nog steeds geen procedure hebt gewonnen word het hopeloos. Niet de uitspraak van de Raad van State is inhumaan maar het maximaal kunnen benutten van het rechtssysteem, met kinderen in de wachtkamer, is ondragelijk. Natuurlijk is het verdrietig voor deze kindertjes. Albanië is zoals geheel Oost-Europa armoedig. Het zou de minister wel sieren als er een financieel protocol komt om illegale kinderen die hun jeugd in Nederland hebben doorgebracht weer bij terugkeer in Albanië, Oezbekistan en Kameroen te steunen met huisvesting en onderwijs.

3 Reacties
punt2
punt225 aug. 2018 - 12:20

Zodat wanneer je geen woning kan vinden je naar Nederland komt, want dan wordt je teruggebracht en krijg je een woning en onderwijs..... in je eigen land..... iets zegt me dat dit niet gaat werken.. dan zou de volgende stap zijn.... wij gaan de scholing en het onderdak verzorgen in Armenië... en de buurlanden dan?

Bouwman2
Bouwman225 aug. 2018 - 19:05

@ José. U bent een juf? U voelt zich aangesproken? Dat was de bedoeling ook. U zegt dat u wel degelijk actie voert? Mag ik dan opmerken dat. u best weet dat bescheiden actie voeren prima is maar groot uitpakken beter? Kijk, uw eigen actie was een succes. U krijgt meer loon gestort en meer vrije tijd is u ook toegezegd. U heeft uw professionele status opgekrikt. En u wilt nog meer, meer actie. U heeft de achilleshiel duidelijk gevonden. Dat allemaal krijg je dus echt niet door kleinschalig in het verborgene mooie zinnen te prevelen. Dan is het heel hard aktie aktie roepen en net als ik ontzettend boos worden. U weet dat best, maar u laat het gewoon na om voor deze leerplichtige kinderen net zo hard op te komen als voor uw eigen belang.Het gaat om kinderen en die zien er wel heel volwassen uit aan de buitenkant, maar van binnen zijn ze dat nog lang niet. Ze leven, die laat je toch niet stikken? U schuift het probleem elegant op het bord van de Overheid. Maar zoals u zelf schrijft heeft die nauwelijks belangstelling. Het zal (mede) van u afhangen. U bent namelijk wél met velen, u heeft een hele organisatie achter u.U bent niet alleen, U kunt best een vuist maken. U wekt de indruk dat u voor uzelf wél opkomt, maar niet voor deze kinderen. Die indruk kunt u wegnemen, door samen met uw beroepsgroep groot stampij te maken. Sla op die trom, trek alle bellen los. Al uw kruit heeft u toch niet verschoten?

José
José26 aug. 2018 - 8:20

Nee, meneer Bouwman, ik ben geen juf. Na het lezen van uw tirade ben ik uiteraard wel benieuwd te horen welke aktie u dan zelf onderneemt.

Hiltermann
Hiltermann25 aug. 2018 - 3:15

Er is iets grondig mis in het Nederlandse rechtssysteem. Een asielprocedure die tien jaar aansleept deugt niet. Dat moet sneller kunnen. Desnoods moeten er beroepsprocedures vervallen. Aan de andere kant doen ouders dit hun kinderen aan. Zij kunnen ook eerder accepteren dat er geen verblijfsvergunning wordt afgegwven en teruggaan.

2 Reacties
Bouwman2
Bouwman225 aug. 2018 - 8:25

Met permissie onzin, Hiltermann. Je verschuilt je achter een rechtssteemsysteem dat barmhartigheid en nuance bepleit om dat vervangen door een zelfbedacht systeem dat spijkerhard en rechtlijnig is. Je hebt wel een Nederlands paspoort? Gefeliciteerd, want hier mag je dit soort nonsens uitkramen.

koffieleut2
koffieleut225 aug. 2018 - 16:55

Zeg het maar Bouwman, hoe dan?.

Observer1948
Observer194824 aug. 2018 - 20:23

Anno 2018 is het veel eenvoudiger om "asielzoekers" uit veilige landen direct terug te sturen. Asielaanvragen moeten snel afgehandeld worden, beslissigen zijn daarna onherroepelijk. Mensen die niet terugwillen vastzetten in vreemdelingenbewaring. Landen die hun mensen niet terug willen nemen dusdanig economisch en financieel onder druk zetten dat ze zelf vliegtuigen sturen.

Karlofça
Karlofça24 aug. 2018 - 17:55

Het beste kraken ze een huis in Amsterdam. Laurens Ivens zal ze beschermen.

Frans_Cobben_Halsteren
Frans_Cobben_Halsteren24 aug. 2018 - 17:28

Een strenge maar rechtvaardige beslissing om ze terug te sturen, kinderen mogen volgens mij niet worden ingezet als drukmiddel om de Nederlandse staat te dwingen een asielvergunning af te geven, ook niet na jarenlang vertragen.

Thuiszitter
Thuiszitter24 aug. 2018 - 17:05

MG1968 zei het al , er bestaat ook nog zoiets als discretionaire bevoegdheid . Dit kan gewoon toegepast worden daar hoeft het asielbeleid niet voor op de schop , dan zijn ook de regels niet voor niets uitgevonden .

3 Reacties
Bouwman2
Bouwman225 aug. 2018 - 8:33

Weet je wie die discretionaire bevoegdheid uitoefende: dat was Rita Verdonk. Maar ze deed dat stilletjes, in de kleine uurtjes want niemand mocht het weten. Mer trillende vingers zette ze haar ministeriële handtekening, bang voor de aanzuigende werking. Je zou eens te weten komen dat Rita eigenlijk de bijbel las?

punt2
punt225 aug. 2018 - 9:20

Juist door deze discretionaire bevoegdheid loopt dit zo uit de hand, men blijft maar door procederen terwijl dit volstrekt nutteloos is.... in de hoop dat wanneer het maar lang genoeg zal duren er wel een minister toe zal geven... Dat is de tactiek

JanBakker2
JanBakker225 aug. 2018 - 13:00

Denk dat het daarvoor nu te laat is. Dit hadden de advocaat stilletjes moeten bewerkstelligen. Nu heeft de advocaat op het laatst teveel publiciteit gegenereerd.

Fritz Leiber
Fritz Leiber24 aug. 2018 - 16:41

Dat moeder haar kinderen in haar strijd gebruikte is treurig vooral omdat zij daardoor slachtoffer zij gezien hun feitelijke worteling na zoveel jaren. De moeder heeft willens en wetens voor deze strategie gekozen waarvan ze ook wist dat de uitkomst die er nu is de meest waarschijnlijke was. Deze strategie waarbij kinderen weinig meer dan een pion zijn in het spel wat de ouders bewust verkiezen waarbij de vraag of het belang van de kinderen bij hen wel echt hoger staat dan hun eigen is niet nieuw. Zo wordt er een toenemend aantal kinderen voortuitgestuurd naar de VS waarna de hiervoor verantwoordelijke bewust achtergebleven ouders op grond van bestaande wetten die specifiek voor minderjarigen gelden hopen hen opnieuw op grond van wetgeving na te kunnen reizen. De moeder van Lili en Howick zond hen dan wel niet vooruit maar liet ze wel bewust achter om de haar al zo op de spits gedreven keiharde strijd die hen ook op zich al niet ten goede kwam tot de uiterste uit te spelen. Van mij mogen Lili en Howick op grond van hun worteling blijven maar die moeder is hun niet waard.

Meta  Foor
Meta Foor24 aug. 2018 - 16:20

- dit is typisch een onderwerp waar maar weinigen de details en achtergrond van kennen , maar wel elkaar napraten. Er zijn vele alternatieven voorhanden , maar men heeft er klaarblijkelijk voor gekozen om de publiciteit op te zoeken. Probate oplossing is dat de ouders / moeder een werkvergunning aanvraagt -desnoods als tolk- en in NL komt werken. Aan de reacties te zien zal er heus wel een part-time baan aangeboden kunnen worden.

punt2
punt224 aug. 2018 - 16:17

Wat een onzin, er verhuizen gemiddeld 400 Nederlanders per dag naar het buitenland daar zitten ook kinderen tussen die nog nooit echt naar dat land zijn geweest. er zijn zelfs prachtige televisie programma's van gemaakt, zonder de taal of de gewoonten kennende. dus wat is nou het probleem? (dat ze lang in Nederland hebben gewoond komt door de vele vele procedures, die allemaal zijn verloren om rechtsgeldige redenen)

6 Reacties
Bouwman2
Bouwman225 aug. 2018 - 9:08

Mon dieu, alsof Aix en Provence het zelfde is als Jerevan en Armenië een Frans departement is. Armenië was een stukje van de USSR en er was voortdurend strijd en troosteloze armoede. Het is verklaarbaar dat veel Fransen Armeense namen dragen. De Armenen waren het slachtoffer van het nationalisme dat uitgestraald werd vanuit Ankara en Bakoe. Al honderd jaar. Mijn probleem met jou is dat je zo nadrukkelijk zegt dat grootste recht tevens het grootste onrecht is. Je kunt het toch ook van achter naar voor lezen? En je doet dat nota bene zelf..

DanielleDefoe
DanielleDefoe25 aug. 2018 - 10:03

Uit wat er naar voren komt in de media lijkt moeder niet in staat voor zich zelf te zorgen laat staan in haar eigen onderhoud en dat van de kinderen te kunnen voorzien. Dat is in Armenië een groter probleem dan in Nederland. Onder gunstigere omstandigheden zouden Lili en Howick natuurlijk ook in Armenië een bestaan moeten kunnen opbouwen. Het taal argument wordt vaker genoemd (tijd geleden bij een russisch echtpaar met kinderen meen ik me te herinneren). Ik vraag me af wat moeder dan met de kinderen sprak. Nederlands? Het hoeft natuurlijk geen Armeens te zijn, en de Armeense taal heeft ook een eigen schrijfsysteem (verwant aan het Griekse) dus school gaat wel een probleem worden zonder adequate bijles.

punt2
punt225 aug. 2018 - 12:17

Deze moeder is naar Nederland gekomen en heeft geen asiel gekregen, daarna bijna 10 jaar aan het procederen geweest omdat er soms een politicus toch toestemming gaf.... dat de leefomstandigheden in Nederland beter zijn staat buiten kijf, maar dat is geen reden voor het verlenen van asiel. Ze komen niet in aanmerking want ze voldoen niet aan de eisen, wanneer we deze eisen los moeten laten, zoals je vraagt, weet je ook wat de gevolgen zijn.... het afschaffen van de eisen tot asiel en dat iedereen vanuit een minder ontwikkeld land naar Nederland mag komen. dat is iets wat sommigen zouden willen, ik niet. Voor alle andere gezinnen die wachten op een uitspraak gaat dit ook op ... die blijven ook procedure na procedure aanspannen in de hoop dat er ook voor hen aandacht komt en ze toch mogen blijven. lijkt mij niet de weg die we op willen gaan. en dat Armenië niet op Frankrijk lijkt klopt, er zijn ongeveer 185 landen die niet op Frankrijk lijken. Mogen deze inwoners dan allemaal hier komen? Want hier is het beter?

DanielleDefoe
DanielleDefoe25 aug. 2018 - 17:06

Armoede is inderdaad geen asielgrond.

Minoes&tuin
Minoes&tuin27 aug. 2018 - 7:26

DanielleDefoe Tja maar juist door die armoede kunnen ze juist die bijles niet betalen, de gezondheidszorg niet betalen, de huisvesting niet betalen, de medicijnen niet betalen! En wat dan?

DanielleDefoe
DanielleDefoe27 aug. 2018 - 10:23

"En wat dan?" Er het beste van proberen te maken, dat geldt ook voor andere Armeniërs. Afhankelijk van de criteria zijn veel landen als Zweden, Australie, Oostenrijk etc beter voor kinderen, bv van wege het goede onderwijs, maar daar kom je ook niet in omdat je arm bent in het land van herkomst.

madbako
madbako24 aug. 2018 - 15:57

Het zal technisch wel allemaal op orde zijn die uitwijzing. Ik zal maar niet beginnen over wat ik er als niet technocraat, maar als mens er van vind.

2 Reacties
tinekea2
tinekea225 aug. 2018 - 7:26

dan ben benieuwd wat je als mens van hun moeder vindt, die bewust haar kinderen in deze situatie heeft geplaatst?

madbako
madbako26 aug. 2018 - 11:00

@tinekea 25 augustus 2018 at 09:26 dan ben benieuwd wat je als mens van hun moeder vindt, die bewust haar kinderen in deze situatie heeft geplaatst? De moeder is de persoon die haar kinderen een betere kans op een toekomst wil geven dan wegrotten in Armenië. Gelijk heeft ze. Dat vind ik er van als mens.

OlavM
OlavM24 aug. 2018 - 14:41

[..... naar Armenië, een land waar ze nog nooit geweest zijn en waarvan ze de taal niet spreken. ] Dit is de absurditeit ten top. Diep treurig dat de Raad van State meegaat in het keiharde VVD-beleid. Toepassing van discretionaire bevoegdheid had voor de hand gelegen. Als de Raad van de Kinderbescherming zo'n advies geeft, is er echt wel wat aan de hand. De kinderen zijn volledig in Nederland ingeburgerd.

1 Reactie
Bouwman2
Bouwman225 aug. 2018 - 9:16

Weet je. Tinekea, dat er erg veel ouders zijn die doen wat deze moeder deed? Gewoon het beste willen voor je kind? Spontaniteit, dat is een eigenschap die altijd in je voordeel is en waar grote behoefte aan is. Maar jij bent me net iets te spontaan!

JStokx
JStokx24 aug. 2018 - 14:00

Heel schrijnend voor deze kinderen. Helaas bleef hun moeder jarenlang procederen en illegaal in Nederland wonen waardoor ze hier opgroeiden. Op jongere leeftijd naar Armenië was beter voor deze kinderen geweest.

2 Reacties
Bouwman2
Bouwman225 aug. 2018 - 9:21

Tja, as is verbrande turf. En denk nou niet dat lang procederen verkeerd is, want dat is toegestaan. Het gebeurt echt wel vaker, neem Wilders die procedeert al net zo lang ie in het zoeklicht staat.

punt2
punt225 aug. 2018 - 15:28

@Bouwman, procedeert Wilders ? of procedeert het O.M.?

Libertain
Libertain24 aug. 2018 - 13:38

Dit is gewoon de zoveelste kwestie van neoliberale marktwerking. Iedereen die 1000 ruggen op tafel kan leggen mag een vergunning tot verblijf krijgen zonder enige vragen. Moge duidelijk zijn dat deze minderjarigen zeker niet over dit bedrag beschikken daarom ook moeten ze gelijk gaan vertrekken. Het is een interessante bijkomstigheid of in dit geval mag verondersteld worden dat de Raad van State tegen de Kinderbescherming werkt?

4 Reacties
JeffreyKatoen
JeffreyKatoen24 aug. 2018 - 18:25

Met je eens Libertain. Rijke stinkerds komen overal mee weg. Daarnaast hadden deze kinderen ook nog eens de pech dat ze de verkeerde huidskleur en religie hebben. Dan ben je als immigrant kansloos.

msj_meijerink
msj_meijerink24 aug. 2018 - 20:04

"Iedereen die 1000 ruggen op tafel kan leggen mag een vergunning tot verblijf krijgen zonder enige vragen." Is dit slechts een populistische aanname of is bovenstaand aantoonbaar? Afgezien dat het uitermate treurig is voor de kinderen, helpen het in de lucht slingeren van dit soort ongefundeerde kretologieën ook niet.

LaBou
LaBou 25 aug. 2018 - 11:28

"“Iedereen die 1000 ruggen op tafel kan leggen mag een vergunning tot verblijf krijgen zonder enige vragen.” Is dit slechts een populistische aanname of is bovenstaand aantoonbaar?" https://joop.bnnvara.nl/nieuws/te-koop-nederlandse-verblijfsvergunning. U roept, wij draaien. Niet helemaal zo ver gaand maar geeft aan dat een verblijfsvergunning inderdaad "gekocht" kan worden.

OlavM
OlavM25 aug. 2018 - 19:15

@ JeffreyKatoen: [.....de pech dat ze de verkeerde huidskleur en religie hebben.] Hoe dat zo? Armenië is geheel en al christelijk en de Armeniërs gelden als "Kaukasisch". (Het land was zelfs het eerste ter wereld dat het christendom als staatsgodsdienst aannam (in 301)).

LionNLD
LionNLD24 aug. 2018 - 12:10

Het hart zegt verblijfsvergunning toekennen maar we leven ook nog in een rechtstaat waarbij wetgeving moet worden uitgevoerd. De moeder van beide kinderen is in mijn beleving (samen met haar juridische ondersteuning) schuldig aan de menselijke drama wat zich nu dreigt af te spelen. Vanaf het begin wist de moeder dat (na 7 a 8 maanden) dat zij en haar kinderen nooit of de nimmer in aanmerking zou kunnen komen voor een verblijfsvergunning (dit op basis van de situatie in Armenië). Zij heeft hierop middels 7 procedures (waarbij zij de voorgang continue heeft getraineerd middels leugens of het niet geven van informatie) getracht zo lang mogelijk in Nederland te blijven. Het leed wat de genoemde kinderen nu ondergaan is voor 95% te danken aan het handelen en gedrag van de moeder. Wat de Nederlandse staat zich kan aanrekenen is dat zij dit handelen en gedrag hebben laten plaatsvinden. Een duivelsdilemma...geef je de kinderen alsnog een verblijfsvergunning? En als zodanig beloon je daarmee het handelen (traineren) van de moeder of hou je vast aan de wet en bijbehorende consequentie van uitzetting... Mijn tussenoplossing: Laat die kinderen blijven maar vermeld erbij dat de moeder nooit of te nimmer meer toegang tot Nederland zal krijgen (status: persona non grata).

4 Reacties
Willem D2
Willem D224 aug. 2018 - 15:54

Dat zou een oplossing zijn, maar Nederland heeft verdragen getekend waarbij de kinderen altijd recht hebben op gezinshereniging.

EricDonkaew
EricDonkaew24 aug. 2018 - 17:57

@LionNLD: Het leed wat de genoemde kinderen nu ondergaan is voor 95% te danken aan het handelen en gedrag van de moeder. ---------------------------------------- Nee, het leed dat de genoemde kinderen nu ondergaan is voor 95% te danken aan het handelen en gedrag van de D66-asieladvocaten die hier brood in blijven zien en gesteund worden door de overheid. En wat de kinderen betreft: ze zijn volkomen verwesterd en laat ze hier dan ook maar blijven. Terugsturen is inhumaan, ze zijn inmiddels nog Nederlandser dan veel autochtone Nederlandse kinderen. Maar pak de asielindustrie aan.

Karlofça
Karlofça24 aug. 2018 - 17:57

Van de "we are here groep verblijven er sommigen al 18 jaar illegaal in Amsterdam.

DanielleDefoe
DanielleDefoe25 aug. 2018 - 9:34

18 jaar is vast geen record. De schattingen van het aantal mensen in Nederland zonder geldige verblijfsvergunning lopen uiteen, maar het zijn er zeker enkele tienduizenden.

adriek
adriek24 aug. 2018 - 12:07

"...kwamen tien jaar geleden met hun moeder naar Nederland en proberen sindsdien asiel te krijgen..." Hoe haalt een moeder het in haar hoofd om haar kinderen dat aan te doen / hoe ziek is het rechtssysteem van een land dat tien jaar over zo'n relatief eenvoudige beslissing doet?

1 Reactie
msj_meijerink
msj_meijerink24 aug. 2018 - 20:05

idd heel treurig

JohnVKR
JohnVKR24 aug. 2018 - 12:04

Veilig of niet veilig, wel of geen opvang... het is hier allemaal niet relevant. Het is niet de fout van deze kinderen dat ze in Nederland en volledig Nederlands zijn. De Raad van State straft deze kinderen voor iets waar ze op geen enkele manier schuldig aan zijn. Dát is waar het om gaat.

2 Reacties
JvanDeventer
JvanDeventer25 aug. 2018 - 12:24

Straf? Ik vind het zwaar overdreven om verhuizen naar een ander land, Armenië, waar hun eigen moeder woont, een straf te noemen. Er zijn diplomaten met kinderen. Er zijn talloze kinderen die ouders met ander werk in het buitenland hebben en daar regelmatig achteraan moeten verhuizen. Ik las nooit in de krant dat dat zo schandelijk was.

OlavM
OlavM25 aug. 2018 - 18:51

@ JvanDeventer: Je bent werkelijk kampioen in het aan elkaar gelijkstellen van onvergelijkbare dingen.

JvanDeventer
JvanDeventer24 aug. 2018 - 11:18

Aardig wat asielzoekers vragen asiel aan in Nederland, een land waar ze nog nooit geweest zijn en waarvan ze de taal niet spreken.

7 Reacties
OlavM
OlavM24 aug. 2018 - 14:43

Irrelevante praat, die met dit geval niets te maken heeft.

Case65
Case6524 aug. 2018 - 20:56

Waarom irrelevant? Het is zeker geen appels met peren vergelijken!

OlavM
OlavM25 aug. 2018 - 18:23

@ Case65: [Het is zeker geen appels met peren vergelijken!] Dat is het juist wél. Het is een totaal verschillende situatie, als je in een vreemd land toelating als vluchteling vraagt vanuit het land dat je ontvlucht -dan is de onbekendheid met het vreemde land en de taal bijna vanzelfsprekend-, óf als je als vluchteling/asielzoeker in een bepaald land, waar je met de taal en cultuur inmiddels wel bekend bent, wordt verbannen naar een ander land dat je total vreemd is.

Case65
Case6526 aug. 2018 - 20:34

@OlavM: Dat is het juist wél. Dat is het juist niét. Het gaat er hier alleen om, dat ze de taal niet spreken. Eigenlijk geef je het zelf ook al aan, ook al haal je er nog zoveel emotionele gegevens bij.

Minoes&tuin
Minoes&tuin27 aug. 2018 - 7:30

De taal niet kunnen spreken. Biet zo belangrijk toch? En als sedan geen geld hebben voor bijlessen in de eigen taal, geen gezondheidszorg, die moet je immers helemaal zelf betalen etc.. Wat dan. Kinderen maar niet naar school, ze worden nl. naar huis gestuurd daarvoor en blijven dan dus maar thuis. Dan heb ik het nog niet gehad over werk, woonruimte etc..

JvanDeventer
JvanDeventer27 aug. 2018 - 10:08

Toen mevrouw en haar 2 kinderen naar Nederland kwamen spraken ze geen Nederlands en kenden het land niet. Dit was voor hen kennelijk een overkomelijke moeilijkheid. Nu moeten ze terug naar Armenië; nu geldt het probleem slechts voor 2 van de 3 gezinsleden en nu denkt Olav M dat het een geweldig probleem wordt. Wat voor dit gezinnetje geldt, geldt voor veel asielzoekers. Ik denk dat Olav met twee maten meet: één maat voor binnenkomst en één voor vertrek.

OlavM
OlavM29 aug. 2018 - 23:07

@ Case65: [Het gaat er hier alleen om, dat ze de taal niet spreken.] Niet waar. De kinderen zijn in de Nederlandse cultuur opgegroeid en sociaal met al hun vezels aan Nederland verbonden. Niks "emotionele gegevens". Armenië is hun in alle opzichten vreemd. @ JvanDeventer: [Ik denk dat Olav met twee maten meet: één maat voor binnenkomst en één voor vertrek.] Dat is juist de kern van het verschil in situaties, welke ik benoem. De Armeense taal én cultuur zijn de kinderen vreemd, en ze zijn vergroeid met Nederland.

Henri Zwols
Henri Zwols24 aug. 2018 - 11:09

Ja, die kinderen moeten toch gewoon naar hun moeder toe? Denkt de Raad vd Kinderbescherming daar anders over?

1 Reactie
madbako
madbako24 aug. 2018 - 15:59

Ja

Bobby de Bouwer
Bobby de Bouwer24 aug. 2018 - 10:51

Armenie is een veilig land. Als we geen mensen kunnen uitzetten naar veilige landen, dan kan je ons asielsysteem net zo goed direct kunnen wegdoen.

3 Reacties
Alexander4
Alexander424 aug. 2018 - 11:20

Natuurlijk is Armenië veilig. Maar dit zijn twee kinderen van 12 en 13 die al hun hele leven in nl wonen, die hier al hun vriendjes hebben, die precies zo ingeburgerd zijn zoals we het graag bij meer migranten zouden zien. Waarom vinden we dat ze terug moeten? Dat is toch belachelijk? Deze hele situatie had nooit mogen ontstaan. Maar nu ze er eenmaal is moet je menselijkheid tonen. En dat zouden d66 en christenunie graag willen. Maar dat mag niet van de vvd...

JJans
JJans25 aug. 2018 - 5:54

@Alexander: Ben zelf in Frankrijk geboren en pas toen ik 9 was zijn mijn ouders terug naar Nederland gegaan. No big deal, kinderen passen zich makkelijk aan.

Oki Doki
Oki Doki28 aug. 2018 - 12:13

Er komen ook heel veel mensen met geld naar Nederland, en die komen voor het grootste gedeelte uit veilige landen. Wanneer gaat u die uitzetten?

Klaas Punt
Klaas Punt24 aug. 2018 - 10:38

Raad van State beslist, zegt een hoop over wat voor land we geworden zijn. Tieners van 12 en 13!

4 Reacties
Jan_Modaal
Jan_Modaal24 aug. 2018 - 11:10

Denk dat het eerder iets zegt over wat voor iemand de moeder is, die afwijzing na afwijzing gekregen heeft EN illegaal in NL verbleef....daar zijn de kinderen slachtoffer van geworden naar mijn idee..

Thijs Schokland
Thijs Schokland24 aug. 2018 - 11:10

Heer Punt, zou het niet beter zijn als het Nederlandse asielrecht in minder beroepsprocedures voorziet en het illegetieme verblijf in een land alsdan minder lang zal kunnen duren?

MG1968
MG196824 aug. 2018 - 11:20

3500x Gebruik gemaakt van de discretionaire bevoegdheid door Verdonk, zelfs Dijkhof 240x. Je kan je afvragen, waarom hier niet Harbers?

punt2
punt224 aug. 2018 - 13:58

@Klaas Punt, klopt, het is ook belachelijk dat dit zolang moest duren, alle verzoeken zijn afgewezen, de moeder was, is, en blijft illegaal ...maar toch bleven er protesten komen waarvan de uitkomst allang duidelijk was. tot aan de Raad van State doorprocederen terwijl de uitkomt door alle rechters al was uitgelegd. en er geen enkele kans op een status is. Dit doormodderen en ellenlang rekken van de procedures, terwijl de uitslag al duidelijk is, moet maar eens opgelost worden.