Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Apenpokken nu ook in Nederland opgedoken

RIVM verwacht snel meer gevallen van mysterieuze ziekte
Joop

PVC-coalitie eens over kleiner Den Haag

  •  
13-08-2010
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
HaagseMinisteries_300.jpg
Binnenlandse Zaken gedecimeerd ... Justitie wordt 'Veiligheid en Recht' … EZ + Landbouw wordt 'Bedrijvigheid' … VROM + V&W wordt 'Ruimte' … Wonen & Integratie geëlimineerd … Ontwikkelingssamenwerking mag blijven
VVD, CDA en PVV hebben een akkoord bereikt over de nieuwe indeling van het aantal ministeries. Dat schrijft Trouw. VVD en PVV snijden minder in ontwikkelingssamenwerking dan voorzien. Het is onzeker of de onderhandelaars overeenstemming over de benodigde 18 miljard bezuiniging vóór Prinsjesdag halen.
Net als de mislukte PaarsPlus formatie willen ook VVD, CDA en PVV het budget voor de Haagse ambtelijke organisaties drastisch inkrimpen. Bij aanvang van de kabinetsformatie tussen VVD en CDA met gedoogsteun van de PVV zullen de projectministeries Wonen, Wijk en Integratie en Jeugd en Gezin worden opgeheven. Binnenlandse Zaken wordt sterk afgeslankt en gaat zich meer richten op taken voor het lokaal bestuur. De onderhandelaars zijn het verder eens geworden over de volgende samenvoegingen: VROM en Verkeer en Waterstaat wordt het Ministerie van Ruimte. Justitie neemt het gezag van de politie over van Binnenlandse Zaken en wordt een groot departement ‘Veiligheid en Recht’. En Economische Zaken en Landbouw worden samengevoegd tot een departement voor ‘Bedrijvigheid’. Volgens geruchten op het Binnenhof komt dit ministerie in handen van Verhagen. VVD en PVV hadden gehoopt flink te bezuinigen op ontwikkelingssamenwerking, maar daar stak het CDA een stokje voor. De internationale afspraak om 0,7 procent van het nationaal inkomen aan ontwikkelingshulp te besteden wordt in stand gehouden. Trouw : Akkoord over fusies van ministeries
cc-foto: Mwichary

Meer over:

politiek, nieuws

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (74)

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa13 aug. 2010 - 7:07

//VVD, CDA en PVV hebben een akkoord bereikt over de nieuwe indeling van het aantal ministeries// De PVV beweging kan geen ministers en staatssecretarissen vinden die hun haat tegen de moslims moeten gaan verkopen en toch weet de baas van de beweging PVV heel goed hoe je de ministeris moet indelen? Dat is het kwaliteit van een hele slappe droge oliebol.

Joaquim
Joaquim13 aug. 2010 - 7:07

God niet nog een CDAer op landbouw! De afbraak gaat heel hard en boeren die uit het vak stappen komen bijna nooit meer terug. In de landbouw werkt de marktwerking op de lange termijn gewoon niet. Duurzame landbouw is gewoon onmogelijk onder een CDA beleid en een samenvoeging in "bedrijvigheid" zal leiden tot een nog grotere schaalvergroting dan we nu al hebben. Duurzame landbouw is werkelijk geen groene linkse hippie hobby. De druk om snel en veel geld te verdienen met de landbouw maakt landbouwgronden ongeschikt voor productie. Ook de grootschalige vlees industrie veroorzaakt epidemieën en plagen zoals AH1N1 en de resistente ziekenhuis bacteriën. Duurzame landbouw gaat gewoon om landbouw die de jongeren van vandaag op hun oude dag ook nog te eten kan geven. Teken de petitie voedselbeleid.petities.nl voor een ander landbouwbeleid dan dat van Verhagen en co!

rgeurtsen
rgeurtsen13 aug. 2010 - 7:07

Uit geruchten blijkt dat flinke brokken bevoegdheden en verantwoordelijkheden van BiZa naar Algemene Zaken gaat. Meer macht en meer invloed voor de MP. Een typisch streven van CDA dat bij autoriteitsgevoelige conservatieven als VVD en PVV goed zal vallen. De MP met steeds mer macht gaat lijken op een President...

Piranesi2
Piranesi213 aug. 2010 - 7:07

Een ingewijde noemde het tegenover de krant zeer onzeker of er voor Prinsjesdag, de derde dinsdag van september, een akkoord is - Bron Trouw Prinsjesdag is nog eens 5½ week verder. En ze praten al 2½ week samen. Minstens acht weken achterkamertjespolitiek. Waarom zo een lange tijd, wat is er mis met de Drie van Den Haag? Een morrend volksdeel met hoge verwachtingen heeft deze Drie van Den Haag in het, zogenaamd verfoeide, achterkamertje gezet. Hun naakte waarheid is dat de fantastische beloftes nakomen alleen maar meer onvrede en gemor gaat oproepen. Motto's als angst, onzekerheid, wantrouwen, breekpunten en intolerantie die de drijfveren waren voor de verkiezingen, die motto's zitten zo verankerd dat deze nu ook de basis zijn binnen de huidige besprekingen. Ondanks het achterkamertje vernemen we al genoeg van deze motto's. Geert 'wen er maar aan' wil en zal naar NY, de CDA achterban mort (de helft was al weg) of waarschuwt voor de (inter)nationale betrekkingen. En Verhagen instrueert de diplomatieke dienst weer eens over zijn 'maatje' GW. Geert W. mag binnenkort nog eens in de rechtszaal roeptoeteren. En Rutte denkt dat eens in de zoveel tijd overschreeuwen bij een debat volstaat. De Drie van Den Haag. Een naakte waarheid die het bruine aanzien niet waard is.

ReneeO
ReneeO13 aug. 2010 - 7:07

Hè, verdorie, net na al die nieuwbouw van ministeries, en er is al zoveel kantorenleegstand in Den Haag! :(

Charta46
Charta4613 aug. 2010 - 7:07

Ondanks dat er radiostilte is afgekondigd bij de informatie van het minderheidskabinet wordt er nu naar buiten gebracht dat er op ontwikkelingshulp niet wordt bezuinigd. Dit komt natuurlijk uit de koker van Verhagen, immers de vvd en pvv zijn voor bezuinigingen. Maar Verhagen krijgt het Spaans benauwd van de tegenbeweging binnen het CDA. Dus moet deze beweging nu al worden gestopt met het nodige gespin.

xerxes020
xerxes02013 aug. 2010 - 7:07

Krijgen we ook nog een ministerie van de liefde? (1984 referentie, voor de potentiele proleten hier)

Pietertje2
Pietertje213 aug. 2010 - 7:07

Hmm, opvallend. Ze laten de Vogelaarwijken links liggen. Zeer slechte keuze van dit onzalige kabinet. Heeft Verhagen nu Wilders gedoogsteun gaat geven geen behoefte meer om minister van Buitenlandse zaken te worden? Verhagen heeft zeker geen zin om de praatjes van Wilders weer te moeten verdraaien in het buitenland. Minister van economische zaken moet echt een econoom zijn en dat is Maxime Verhagen niet. Van der Hoeven heeft ook niks goeds gedaan op dat ministerie.

karuna2
karuna213 aug. 2010 - 7:07

Mocht het hier al twaalf keer staan dan sorry daarvoor, maar ik vraag me toch af wie dit soort berichten 'lekt'. Ik gok op het CDA, die willen zó graag dat het protest ophoudt dat ze wel wat berichten kunnen gebruiken die in hun voordeel zijn zoals ontwikkelingssamenwerking en bezuinigen op ambtenaren.

a.doorgeest
a.doorgeest13 aug. 2010 - 7:07

De voorgestelde herindeling van ministeries is onzalig en buitengewoon kostbaar, zo hebben deskundigen in het recente verleden al laten weten. Ongewenst neveneffect is dat de macht in dit land in handen komt van een veel te klein groepje mensen, met alle (mogelijke) gevolgen van dien. (Afkalvende kwaliteit, vriendjespolitiek, handjeklap; onvoldoende democratische waarborgen, om een paar optredende nevenverschijnselen te noemen). Bovendien zullen er mega-organisaties ontstaan die nauwelijks meer van boven af goed zijn aan te sturen. Kortom: de bestuurlijke elite van dit land - of de oliebollen die daarvoor door willen gaan - is weer eens bezig met het creëren van kostbare maatschappelijke schade - comme toujours, zou ik bijna willen zeggen.

Klaas2
Klaas213 aug. 2010 - 7:07

Naar ik begrijp bespaart het terugbrengen van aantal ministeries niet veel. Immers, de hoeveelheid werk vermindert niet, het aantal ambtenaren ook niet, en ook de aantallen gebouwen blijven gelijk. Wellicht zullen er enkele top-ambtenaren minder nodig zijn, dat is een kleine besparing. Wat er verandert is dat ambtenaren een nieuwe baas krijgen, voor de rest blijft, wat betreft ambtenaren, alles hetzelfde. Ik verwacht dan ook niet dat bezuiniging de motivatie voor deze stap is, want als dat wel zo is dan wacht het kabinet een deceptie. Wat er verandert is dat ministerieel bestuur eenvoudiger wordt. De hoeveelheid Interministeriële conflicten nemen af. Daarin zit de winst. Of dat een goede zaak is kan ik niet overzien, het zal wellicht voor- en nadelen hebben. Een dergelijke operatie heeft nooit alleen maar voordelen.

Milieunet
Milieunet13 aug. 2010 - 7:07

Lijkt mij tijd worden voor een ministerie Realiteit

Yggdrasil
Yggdrasil13 aug. 2010 - 7:07

Ik mis nog een ministerie van deportatie. Of valt deportatie onder verkeer.

Dehnus
Dehnus13 aug. 2010 - 7:07

Ben ik nu gek, of is dit meer gewoon het hernoemen van departementen in simpelere woordjes die niet eens precies op de taken slaan. "Ruimte"? Serieus een Amerikaan vertaalt dat met google/bing translate en denkt dat het de Space Agency is van de lage landen.

1 Reactie
JanB2
JanB213 aug. 2010 - 7:07

Jammer dat landbouw daar niet wordt ondergebrach: "pigs in spaaaaace!".

JanB2
JanB213 aug. 2010 - 7:07

De infantiel klinkende namen van de nieuwe ministeries zijn geheel in lijn met het genante simplisme waarvan zowel de VVD ald de PVV doordrongen zijn. Het beleid zal navenant zijn. Ik vrees dat dit een sociaal-maatschappelijke ramp van ongekende omvang wordt.

1 Reactie
eeweew
eeweew13 aug. 2010 - 7:07

Haha, eerste wat ik dacht. Vooral die naam van VROM + V&W klinkt infantiel, de naam dekt niet eens de taken van dat ministerie. Het gevaar is echt er dat er voor gezorgd gaat worden dat de taken van ministerie wel de naam dekken. We moeten niet de ilussie hebben dat dit ministerie zich nog enigszins druk gaat maken om de M in VROM, maar de V in V&W zal des te meer aandacht krijgen.

[verwijderd]
[verwijderd]13 aug. 2010 - 7:07

'VVD en PVV hadden gehoopt flink te bezuinigen op ontwikkelingssamenwerking, maar daar stak het CDA een stokje voor'. Wat zal er uiteindelijk overblijven van al die plannen (beloftes?) van de PVV?

4 Reacties
Stammheim
Stammheim13 aug. 2010 - 7:07

Reken er maar op dat de PVV en VVD hun gram elders hebben gehaald. Dit was een belangrijk punt voor beide partijen dat goed bij hun achterban ligt.

eeweew
eeweew13 aug. 2010 - 7:07

Helemaal niets waarschijnlijk, en dat terwijl Wilders maar door blijft roepen. Zijn achterban heeft nu het gevoel dat hij meedoet, dat er niet wordt bereikt wat ze willen (wat overigens bij uitvoering van zijn planner waarschijnlijk ook niet zo is), zullen ze hopelijk als zijn falen zien.

rgeurtsen
rgeurtsen13 aug. 2010 - 7:07

Wat er over blijft van de verkieizingsbeloften van de PVV? Wel Piet Politie onderbrengen bij Justitie en daarmee verdwijnt weer eens muurtjes tussen gescheiden machten (wetgevende organen, uitvoerende organen en rechtsprekende organen) en minder sterk gescheiden wetgeving, rechtspraak en Politie is zeker een hobby van PVVD. Dat is de werkelijkheid van het PVVD - Wilders en Teeven - beleid op het gebied van veiligheid en rechtspraak - een aantasting van de rechtsstaat ook in de smalste betekenis van het begrip (een structuur waarin de individuele burger beschermd wordt tegen de macht van de staat). Dit is de Teeven-Wilders revolutie. Ongewenst en onfatsoenlijk. Overigens wel al begonnen onder Balkenende die voortdurend in de clinch lag met Guusje. Een conflict dat deels persoonlijk was maar vooral op de scheiding der machten terug te voeren is.

JanB2
JanB213 aug. 2010 - 7:07

Niet veel.

[verwijderd]
[verwijderd]13 aug. 2010 - 7:07

Goed voorstel van de PVV, dit kan je gedogen en de grenzen totaal dicht voor import.

1 Reactie
Jansen & Jansen
Jansen & Jansen13 aug. 2010 - 7:07

Dit is niet een voorstel van de PVV, het is consensus, maakte ook al deel uit van de punten waarover Paars+ het eens was. De PVV heeft geen voorstellen. Ok, behalve dan kopvoddentax, knieschijfprijsschieten en stadsbrigades.

maclofty
maclofty13 aug. 2010 - 7:07

Ik weet niet meer hoeveel verschillende namen en samenvoegingen van ministeries ik al niet heb meegemaakt en uiteindelijk wordt het aantal ambtenaren niet minder maar eerder meer en bij de volgende groep beheerders van ons land komen er weer een paar bij. Dit is allemaal voor de bühne om de mensen zoet te houden omdat men denkt dat in de ambtenarij wordt gesneden. Tot op heden en ik spreek vanaf 1950 zijn er altijd bijgekomen en nooit afgegaan. Diverse groepen beheerders (ik kan ze geen regeringen noemen) hebben iedere keer geroepen we gaan bezuinigen op de ambtenaren en ministeries maar het resultaat NIHIL. Militaire ambtenaren kan je dumpen (inkrimpen) maar aan de andere kant moeten er veiligheidsfunctionarissen (ook ambtenaren) bijkomen. Rijks-, Provinciale- en Gemeente ambtenaren blijven gewoon zitten waar ze zitten. Zo was het, zo is het en zo blijft het.!!!!! Het ambtenaren reglement geeft ze de bescherming en zou men ze wel ontslaan is dat financieel zo'n zware last dat tot op heden niemand het heeft aangedurfd.

1 Reactie
Hans Mauritz
Hans Mauritz13 aug. 2010 - 7:07

Maar Hans, is het dan niet heel erg dat u tot deze conclusie moet komen: Het lukt toch niet en dus doen we het niet. Ja, dan lukt het nooit. Laten we beginnen het begrip ambtenaren te vervangen voor 'kostenbanen'. Daartegenover staan de 'opbrengstbanen'. Welnu, die verhouding is volledig uit balans. Het is door de 'opbrengstbanen' gewoon niet meer op te hoesten. Zo eenvoudig ligt het en dus moet het roer om, ook al kost dat even heel veel geld omdat je zonder achterlijke oprotpremies een gemiddelde ambtenaar niet kunt ontslaan. Allemaal PvdA-stemmers want de PvdA heeft die ambtenarenregeling decennialang gekoesterd omdat het een aanzienlijk electoraat vertegenwoordigd. En dat brengt ons ook op het gepamper van allochtonen. Ook puur stemvee voor de PvdA het linkse deel van ons land. Albayrak op 2 en succes gegarandeerd. Haal je die stemmers (kostenbanen en allochtonen) weg dan rest de PvdA nog een omvang gelijk aan die van de SP of D66. Ontwikkelingshulp? Als we het niet meer kunnen betalen moet er gewoon gesneden worden. Hoe erg dat ook is. Je kunt geen miljoenen naar corrupte regimes sturen en onze eigen oudjes laten verpieteren.

Sagino
Sagino13 aug. 2010 - 7:07

Politie en Justitie samen? Foute boel!

1 Reactie
Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods
Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods13 aug. 2010 - 7:07

"Politie en Justitie samen? Foute boel!" >>> Ik heb daar ook wel wat vraagtekens bij, maar is het niet zo dat de scheiding der machten de wetgeving en de wetsuitvoering betreft? Dus regering en parlement aan de ene kant en justitie en politie aan de andere kant?

JoopSchouten
JoopSchouten13 aug. 2010 - 7:07

BRUIN1 lijkt en feit.

4 Reacties
Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa13 aug. 2010 - 7:07

Ik dacht dat je over Brum Brum het had, de kinderfilmpje waar Brum heen en weer met zijn karretje over de duinen rolt.

Gelijkhebber
Gelijkhebber13 aug. 2010 - 7:07

"Net als de mislukte PaarsPlus formatie willen ook VVD, CDA en PVV ..." Leest u het goed. Verkleining van "Den Haag" is dus niet een plannetje van rechts alleen. Het zou me niet verbazen als deze coalitie uiteindelijk met plannen komt die op hoofdlijnen niet afwijken van die van Paarsplus of de Midden-coalitie.

Hans Mauritz
Hans Mauritz13 aug. 2010 - 7:07

Met dat kabinet van/met Wilders kan het nog wel eens mee vallen. Na 1945 hebben we 27 (meerderheids)kabinetten gekend waarvan er 21 zijn gevallen. Een meerderheidkabinet is per definitie dus niet meer stabiel dan een minderheidskabinet (Scandinavië: 7 jaar). In Nederland is nog nooit een minderheidskabinet gevallen om dat het er niet was. Daarbij komt nergens kunnen regeerafspraken zorgvuldiger worden vastgelegd dan in een regeerakkoord in combinatie met een gedoogakkoord. Dat biedt dus perspectief. Het laatste kabinet viel over 'blijven of niet blijven' maar het was in de maanden ervoor al minstens 6 keer bijna gevallen. Het werd kunstmatig in de lucht gehouden omdat het electoraal verlies zou kunnen opleveren bij de brekende partij. Heel ernstig die partijpolitieke spelletjes

Gelijkhebber
Gelijkhebber13 aug. 2010 - 7:07

Wat is volgens jou de meest logische regeringscoalitie die het meest recht doet aan de verkiezingsuitslag. De coalitie die nu in de maak schijnt vind je niks. Wat dan wel?

HenkJansen2
HenkJansen213 aug. 2010 - 7:07

Beste Joop Schouten, heb je eigenlijk wel een idee welke lading de term "Bruin" heeft ?

3 Reacties
JoopSchouten
JoopSchouten13 aug. 2010 - 7:07

Ja.

Dehnus
Dehnus13 aug. 2010 - 7:07

Oh we gaan weer eens verongelijkt doen? Best, maar totdat de PVV stopt met "(Nationaal) Socialisme" is Bruin ook geoorloofd :).

meijerlahn
meijerlahn13 aug. 2010 - 7:07

Ik merk wel dat je geen goede of geregelde lezer bent op Joop, want deze term wordt de laatste week al druk gebezigd. BTW, een passende naam.

meijerlahn
meijerlahn13 aug. 2010 - 7:07

PVV en VVD wilden in hun bezuinigingsdrift flink korten op ontwikkelingshulp. Dit was ingecalculeerd in hun verkiezingsprogramma. Dit gaat nu niet door. Ik ben bang dat de sociale zekerheid, de sociaal zwakkeren, de minima en de zorg nog veel grotere klappen gaan krijgen dan in eerste instantie de bedoeling was. Die belachelijke 18 miljard moeten toch ergens vandaan gehaald worden? De crisis wordt betaald door de mensen die al niks hebben.

1 Reactie
meijerlahn
meijerlahn13 aug. 2010 - 7:07

En zolang de HRA ongemoeid blijft, zal verdere kaalslag in de sociale zekerheid c.q. verzorgingsstaat doorgaan. De HRA (koophuissubsidie) kost de staat 12 miljard per jaar. Als we het over bezuinigen hebben, valt daar wat te halen. Elke econoom, van links tot rechts is het daar over eens.

Hanvander Horst
Hanvander Horst13 aug. 2010 - 7:07

Zo zo, het aantal ministeries verkleinen. Dat gaat weer een heleboel werk opleveren - ook voor consultants - om die departementen samen te voegen. Je zult zien: ze gaan ook geweldig verhuizen, nieuwbouw plegen en reorganiseren. En waarom? Om terug te gaan naar een situatie zoals die aan het eind van de negentiende eeuw bestond, toen je ook weinig ministeries had. Dat terugkijken is trouwens in het algemeen een aardig kenmerk van de gedachtenvorming bij het scheppen van het gedoogkabinet. In 1900 kende het land de volgende ministeries: Buitenlandse Zaken Binnenlandse Zaken Justitie Financiën Koloniën Waterstaaat, Handel en Nijverheid Oorlog Marine Landbouw viel onder Waterstaat, Handel en Nijverheid. Het ministerie van Marine heeft het nog heel lang uitgehouden, zoals zeker Hans van der Helm heel goed weet, maar in later tijd nam dan de minister van Oorlog of Defensie Marine er bij. Een Ministerie van Onderwijs is pas gevormd na het beslechten van de schoolstrijd. Het was eigenlijk bedoeld om ervoor te zorgen, dat het Openbaar Onderwijs niet bevoordeeld zou worden boven het Bijzonder Onderwijs, maar het is eigenlijk al meteen een vakministerie geworden. Sociale Zaken dateert ook van na de eerste wereldoorlog. Het Ministerie van Algemene Zaken is pas opgericht door Colijn. Het Ministerie van Koloniën is opgegaan in Buitenlandse Zaken.

1 Reactie
maclofty
maclofty13 aug. 2010 - 7:07

Ja Han ik geloof tot 1959 was het ministerie van marine en dat was al sinds 1928, oorlog werd defensie en daar werd ook de KM ondergebracht. Lange Voorhout 5 's Gravenhage en niet Den Haag ;-)) Zal wel weer een storm in een glas water zijn, de namen alleen al doen me denken aan Annie M.G. Schmidt. ;-(((((

[verwijderd]
[verwijderd]13 aug. 2010 - 7:07

>De internationale afspraak om 0,7 procent van het nationaal inkomen aan ontwikkelingshulp te besteden wordt in stand gehouden. < Dat betekent een forse bezuiniging op dit budget. BNP NL 768.704 (miljoenen US Dollar) waarvan 0,7 % = 5,376 miljard $ = 3.951 miljard ? Nu wordt in NL totaal uitgeven 7 miljard ? aan ontwikkelingssamenwerking door de NL overheid. Dus een bezuiniging van 3 miljard op ontwikkelingssamenwerking.

2 Reacties
Nog1web
Nog1web13 aug. 2010 - 7:07

0,7 van het NNP (niet bnp) en dat was 0,8 het is idd een bezuiniging, maar bij lange na niet zo groot als je hier voorrekent

Nog1web
Nog1web13 aug. 2010 - 7:07

En het ministerie van Sociale Zaken dan? Zal wel iets typisch populistisch worden; ministerie van Luie Donders? En dat Ministerie van Ruimte (Space) verrast mij behoorlijk. Ik hoor die rechtse partijen nu al jaren zeuren over vol=vol en nu ze zelf regeren is er opeens ruimte...

[verwijderd]
[verwijderd]13 aug. 2010 - 7:07

Wel een heel goed plan dit. De ambtenarij in Nederland kan een stuk kleiner. Al deze overbodige baantjes kosten veel geld en leveren niets op. Hier beginnen en dan ook meteen alle baantjes in de zorg ertussenuit slopen die gelijk staan aan de overheids ambtenarij.

4 Reacties
Nog1web
Nog1web13 aug. 2010 - 7:07

Minder ministeries heeft geen enkele invloed op het aantal ambtenaren. Pas als men taken zou gaan schrappen, heb je minder ambtenaren nodig. Maar op taken re schrappen hoef je geen ministeries te fuseren. In de praktijk zijn de pr kosten van een nieuw ministerie (briefpapier/folders etc) hoger dan de besparing.

Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods
Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods13 aug. 2010 - 7:07

"De ambtenarij in Nederland kan een stuk kleiner." >>> En waar zijn de cijfers die duidelijk maken dat de Nederlandse overheid relatief groter is dan die in het buitenland?

JoopSchouten
JoopSchouten13 aug. 2010 - 7:07

Heb je een vervangend baantje voor al deze ambtenaren? Of moeten zo ook maar de armoede ingekieperd worden? We hebben het nog steeds over mensen.

JanB2
JanB213 aug. 2010 - 7:07

Al deze overbodige baantjes kosten veel geld en leveren niets op. Dan overleg maar eens een zorgvuldige kosten/baten analyse.

[verwijderd]
[verwijderd]13 aug. 2010 - 7:07

Grote klasse! Als je de burgerij verplicht om minimaal 18 miljard euro te bezuinigen dan siert het je als overheid als je ook in je eigen vlees snijd. Ik denk en ik verwacht ook dat we nog een hoop moois van Rutte 1 kunnen verwachten. P.S. Ik kan bijna niet wachten tot de ploeg op het bordes staat bij mevrouw van Amsberg. In gedachten zie ik nu al die zure gezichten van: Cohen, Pechtold en Halsema voor me tijdens het debat over de regeringsverklaring. Ik weet ook 100% zeker dat hun toespraken een zeer hoog azijnpis gehalte zullen hebben.

4 Reacties
meijerlahn
meijerlahn13 aug. 2010 - 7:07

Ik hoop voor je dat jij het geluk hebt dat je als een gezond mens zonder vooruitzicht op verlies van je baan met je leven door kunt gaan. Ik ken mensen die dat allemaal niet hebben en die zich nu verschrikkelijk veel zorgen maken. Mensen die nu al slapeloze nachten hebben.

FritsFransen
FritsFransen13 aug. 2010 - 7:07

Ha.. ik Uw gezicht wel eens willen zien als GW weet-ik-hoe-veel verkiezingsbeloften gaat breken, en overigens ook als de giga bezuinigingen ook U gaan treffen.....

FritsFransen
FritsFransen13 aug. 2010 - 7:07

Ronkend Rechts heeft het steeds over minder ambtenaren... RR wil de helft ervan ontslaan (alleen maar linkse hobbies zoals ontwikkelingshulp, cultuur en dat soort stadse linkse fratsen). RR vraagt zich evenwel altijd weer af, waar de overheid blijft, als er weer iets onaangenaams gebeurt. Dan moet diezelfde overheid, lees ambtenaren, bijspringen! En wij, ook RR, willen steeds meer van die overheid... Tja, en dan sta je raar te kijken als het aantal ambtenaren maar niet wil afnemen...

Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods
Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods13 aug. 2010 - 7:07

"Als je de burgerij verplicht om minimaal 18 miljard euro te bezuinigen dan siert het je als overheid als je ook in je eigen vlees snijd[t]." >>> Dan siert het je als je kritisch naar je eigen functioneren gaat kijken als overheid, inclusief kosteneffectiviteit. Maar dat is iets heel anders dan het botte slagersmes te hanteren en lukraak maar delen gaat wegsnijden. Dan is de kans groot dat je het kind met het badwater weggooit. Zeker in Nederland, dat al een relatief kleine overheid heeft in vergelijking met andere landen - zie http://www.vernieuwingrijksdienst.nl/aspx/download.aspx?file=/contents/pages/99849/gov-pgs-sbo20094-oecdefficiencystudy-eng.pdf , figuur 1.

meijerlahn
meijerlahn13 aug. 2010 - 7:07

"Wonen, Wijk en Integratie worden opgeheven." En als alles dan nog verder uit de klauwen loopt, dan is dat natuurlijk weer de schuld van links.

1 Reactie
sociaaltje
sociaaltje13 aug. 2010 - 7:07

Ja wat had je dan verwacht, dit beleid is gang gezet onder Ella Vogelaar. Wilders noemde haar "knettergek ". Hij kan dit beleid natuurlijk niet voortzetten. Er gaat zoveel goeds verloren als we nu stoppen met aandacht voor deze wijken. Rechts wil niet luisteren en straks moeten we helaas allemaal voelen.

jacvw
jacvw13 aug. 2010 - 7:07

Het is nooit leuk om ontslagen te worden. maar Nederland moet wel. We worden steeds meer europa dus moeten we ook daar onze regering op aanpassen meer zaken naar brussel daar hebben ze nog ambtenaren genoeg. Zo gaat dat in bedrijfsleven ook, als het niet goed gaat moet er gekrimpt worden en dat hebben we al te lang niet gedaan. Het moet weer een slim en geen logge organisatie worden.

1 Reactie
Hanvander Horst
Hanvander Horst13 aug. 2010 - 7:07

Voor Europa werken een kleine 50.000 ambtenaren, waarvan 37.500 rechtstreeks voor de Europese Commissie. Nederland kent een klein miljoen ambtenaren. Hier is de verdeling: Onderwijs en wetenschappen 504.000 Gemeenten 171.000 Rijk 123.000 Defensie 68.000 Politie 62.000 Provincies 13.000 Waterschappen 10.000 Rechterlijke macht 4.000

[verwijderd]
[verwijderd]13 aug. 2010 - 7:07

Nu is het wachten op het Ministerie van de Gekke Loopjes.

4 Reacties
JanB2
JanB213 aug. 2010 - 7:07

Komt Balkenende dan ook terug als minister?

Wilbert2
Wilbert213 aug. 2010 - 7:07

Ja, een Argument Room zal er wel niet in zitten. ;-)

Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods
Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods13 aug. 2010 - 7:07

"Nu is het wachten op het Ministerie van de Gekke Loopjes." >>> Ministery of Silly Walks? Zal er gerust komen. We hebben met Wilders ook al een Minister of Silly Talks, niet?

sociaaltje
sociaaltje13 aug. 2010 - 7:07

Dan zou de humor misschien nog een beetje terugkomen, zie het er niet van komen.

Jansen &amp; Jansen
Jansen &amp; Jansen13 aug. 2010 - 7:07

"Binnenlandse Zaken wordt sterk afgeslankt en gaat zich meer richten op taken voor het lokaal bestuur." Wat waren ook al weer de taken van BZ? Openbare orde en veiligheid Het waarborgen van de democratische rechtsstaat. De zorg voor een goed functionerend openbaar bestuur. De kwaliteit waarborgen van personeel en management in de rijksdienst. Het bewaken van de Grondwet. De zorg voor het constitutionele staatsrechtelijke bestel. Gaat de PVV nu op politie, brandweer en AIVD bezuinigen? En op bewaking van kwaliteit van personeel en management in Rijksdienst? Lijkt mij kiezersbedrog! Of gaat het CDA bezuinigen op het waarborgen van de democratische rechtsstaat, het bewaken van de Grondwet en de zorg voor het constitutionele staatsrechtelijke bestel? Ook dat lijkt me kiezersbedrog!

1 Reactie
cormol
cormol13 aug. 2010 - 7:07

Wel crime fighter Teewen zal het minsterie 'Veiligheid en Recht' [MVR] wel voor zijn rekening gaan nemen. Met zo'n super-minister heb je geen PVV'er meer in het kabinet nodig. De politie gaat Marokkanen in het vervolg in de knieën schieten ( je moet tenslotte met je tijd meegaan), en het Openbaar Ministerie doet het vervolgingsbeleid. Dat zit wel gebeiteld bij het MVR, tenslotte kon De Roon ook opklimmen tot Advocaat-Generaal bij Justitie, wat veel zegt over de cultuur daar. Als ook de AIVD onder dit ministerie gaat vallen dan mogen Vrij Nederland en Trouw zich wel warm gaan lopen en kan de Telegraaf zich rehabiliteren.

[verwijderd]
[verwijderd]13 aug. 2010 - 7:07

PVC coalitie, leuk gevonden. Poly Vinyl Chloride, plastic dus. Zeer toepasselijk. "Max Headroom" figuren (had je dat in Nederland?), nagemaakte, voorgeprogrammeerde plastic robots die op de juiste momenten danwel vriendelijk, serieus, integer, geschokt of meelevend kunnen kijken en er allemaal dubbele en driedubbele agenda's op na houden. Ben zó benieuwd wat ze zullen gaan aanrichten. Sta te trappelen van ongeduld op het startsein.

1 Reactie
JanB2
JanB213 aug. 2010 - 7:07

"Max Headroom" figuren (had je dat in Nederland?). What am I doing here? Ta, ta, talking to myself. Ja dat hadden we hier ook. Bleef helaas beperkt tot "paranoimia" van The Art of Noise (met begeleidende clip waarin ook de "aparte" mimiek van Headroom aan bod kwam).

[verwijderd]
[verwijderd]13 aug. 2010 - 7:07

Hard & nodig. We hebben veel te veel bestuursambtenaren. En dit heeft de volgende nadelen: - hoge kosten, dit geld kunnen we beter besteden aan agenten of in het onderwijs - stroperigheid: al die ambtenaren vertragen de besluitvorming - lastig te besturen: ambtenaren denken dat zij de macht hebben en gaan de politiek dwarsbomen - last voor de burgers: meer ambtenaren is meer onnodige procedures waar wij aan moeten voldoen. Maxime, Mark en Geert: jullie zijn op de goede weg. Graag zo doorgaan. Peet (een belastingbetaler)

4 Reacties
Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods
Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods13 aug. 2010 - 7:07

"We hebben veel te veel bestuursambtenaren." >>> Onzin. Een vergelijkend onderzoek met 8 andere landen laat zien dat Nederland een relatief kleine overheid heeft. Zie http://www.vernieuwingrijksdienst.nl/aspx/download.aspx?file=/contents/pages/99849/gov-pgs-sbo20094-oecdefficiencystudy-eng.pdf . Kwik, Kwek en Kwak zijn dus waarschijnlijk bezig met het weggooien van de baby met het badwater, wat later weer hersteld moet worden en dus geen bezuiniging oplevert.

JanB2
JanB213 aug. 2010 - 7:07

De hoge kosten ontstaan voor een belangrijk deel door het inhuren van peperdure externe adviseurs. De besluitvorming wordt vooral vertraagt door politiek gekrakeel. Lastig te besturen is een probleem van de politiek, het vindt zijn oorsprong in het geringe aanzien en de geringe vakkennis van bewindslieden en kamerleden (Peter Principle). Het moet bij de bron worden aangepakt en dat betekent dat je niet zonder meer elke leerkracht lichamelijke opvoeding eerst minister van onderwijs en vervolgens minister van economische zaken moet maken. En de link tussen meer ambtenaren en meer procedures berust nergens op (alsof iedere ambtenaar de opdracht krijgt om een vast quotum aan regeltjes af te leveren per jaar).

ErnsTT2
ErnsTT213 aug. 2010 - 7:07

Beste Peet, Heb je dan echt nog nooit begrepe dat een reorganisatie alleen maar geld *kost*, want al die ambtenaren moeten een sociaal plan krijgen, kortom het levert helemaal geen bessparing op, het *kost* een hoop geld. Dan nog de stress van zo'n reoganisatie, er zijn heel wat bedrijven al aan kapot gegaan aan een fusie, denk recentelijk maar aan de Banken als pracht voorbeeld, dat heeft ons inmiddels al meer dan 147 miljard aan staatssteun gekost, en vormt ene grot probleem nu Zalm aangeeft dat niet terug te willen betalen, nu ie er banussen van krijgen kan... Gebruik je verstand alsjeblieft, je hebt het niet voor niks gekregen ! Terwijl er *juist* nu rust en regering moet komen, gaan ze heel het land op stelten zetten onder leiding van opper opruier opstelten...

ErnsTT2
ErnsTT213 aug. 2010 - 7:07

"Ik hoop dat het nieuwe beleid het resultaat van vergaande bezuinigingen straks niet fundeert op basis van de beeldvorming maar een antwoord betreft na aanleiding van een gedegen onderzoek zodat het systeem in z'n geheel ook daadwerkelijk zal verbeteren." Wat dat betreft was de analyse van Winsemius uitermate helder, er zijn ministeries waar het Kan, omdat ze al samenwerken, maar waar het publiekrechtelijk geen goed idee is, immers kennen we niet voor niks scheiding der machten, als je twee machten gaat samenvoegen ligt corruptie niet meer op de loer, maar op hetzelfde kussen. Maar vooral het vergelijk met de kosten die een Fusie op zal leveren was een mooie eyeopener, want dan moeten er eerst weer dure bureautjes haalbaarheidsstudies gaan doen, en marketing bureautjes een productplacement strategie gaan bedenken om het het volk te gaan verkopen, en niet te vergeten *al* het briefpapier kan de prullenbak in, een miljarden verspilling ! En dan moet er natuurlijk ook weer een hel serie nieuwe bedrijflogo's, briefpapier en reclame uittingen door een markt partij per inschrijving gemaakt worden... Als je als een kleuter denkt kun je jezelf wijsmaken dat het ene besparing kan opleveren, maar als je als bedrijfsleider denkt ana de kost van een en ander weet je wel beter... En zolang de reorganisatie duurt zijn een groot deel van de ambtenaren niet meer bezig met hun werk, maar aan het OHen over de onbekende gevolgen van de reorganisatie, en aan het speculeren wie er ontslag gaat krijgen... EN dan nog de kosten van het sociaal plan, want een ambtenaar ontslaan kost dankzij de uitstekende ontslag bescherming die de politici/ambtenaren zichzelf troebedeeld hebben ook nog eens miljarden op zo'n grote ontslaggolf. Hoe dan ook zal het de komende vier jaar alleen maar voor zorgen dat er *niks* gebeurt van wat er nodig is voor het land. Hier nog een beetje inzicht in de kosten van een overheids reorganisatie: http://noordholland.sp.nl/vragen136.shtml Wat je dus vooral ziet, is dat er op overheidsniveau fte's verdwijnen, die dan direct door "extrenen" were moet worden ingevuld, maar dan dus opeens markt conform bnetaald moet worden, en we weten allemaal wat die marktwerking ons gebracht heeft, namelijk een kosten explosie. Maar vooral een verloren gaan van Kennis, wat er voor zorgt dat de overheid zijn controlerende functie niet meer kan uitoefenen, omdat ze domweg niet meer weten wat die Banken allemaal uitspoken... Kijk als ze nou zouden zeggen dat ze het aantal "externen" dat ze inhuren (nogal eens vrienden en familie, denk aan het gerotzooi van Joritsma en haar man) dan zou ik zeggen, kijk dat is een goed plan... Mar dit is hele dure en veel kostende symbool politiek, en wat betreft de samenvoeging van Justitie en Binnenlandse zaken is feitelijk knagen aan e grondvesten van de rechtsstaat! Dat niemand dat aspect nog opgepakt heeft verbaasd me ten zeerste, juist omdat Hirsch Ballin nu al die twee petten opheeft, en er dus een hel gevaarlijke situatie ontstaan is. Ook het feit dat de Jager en Ballin nu al net doen alsof ze minister van het volgende kabinet zijn werpt een lange schaduw voor zich uit...

Yggdrasil
Yggdrasil13 aug. 2010 - 7:07

Kijk eens aan, een Jip en Janneke coalitie

1 Reactie
ErnsTT2
ErnsTT213 aug. 2010 - 7:07

Dat was inderdaad precies de associatie dieik krijg bij hun poppenkast politiek, een stelletje kleuters. "laten we alles een andere naam geven, dan kunnne onze vrouwen mooi tegen betaling nieuw briefpapiermaken, en kunnen we een hoop symboolpolitieke winst halen..."