Amsterdam, Rotterdam en Den Haag moeten lijnen schrappen, frequenties verminderen of tarieven verhogen
De drie grote steden, Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, moeten bus- en tramlijnen schrappen, frequenties verminderen of tarieven verhogen als gevolg van het nieuwe regeerakkoord. In Amsterdam staat de aanschaf van nieuwe metrovoertuigen op het spel. Dit blijkt uit een rondgang van NRC Handelsblad langs de drie steden.
Openbaar aanbesteden levert volgens de partijen in 2015 een bezuiniging op van 120 miljoen euro. “Met alleen het afschaffen van de nachtbussen haal je dat bedrag bij lange na niet. Dat kan alleen door te snijden in lijnen en frequentie”, zegt de Amsterdamse wethouder Gehrels (PvdA). Dat vreest ook de de Rotterdamse wethouder Baljeu (VVD): “De afgelopen tijd hebben we veel geïnvesteerd in het openbaar vervoer, zoals in Randstadrail dat veel meer passagiers trekt dan verwacht. Dat soort projecten kun je met deze plannen niet meer volhouden.” Het wordt “hakken en kappen in de lijnen, en bezuinigen op personeel en materieel”, zegt een woordvoerder van de HTM.