Overheid maakt rommeltje van autobelastingen
• 03-12-2013
• leestijd 2 minuten
Hoe kan het dat je voor een groene brandstof die bijna net zo schoon is als de elektrische auto meer belasting betaalt dan voor een benzineauto?
Schoner rijden, dat willen we allemaal wel. Zo ook journalist Marie-Claire van den Berg. Ze ging op zoek naar een brandstof die het milieu zo min mogelijk belast en kwam uit bij groengas. Rijden op groengas is net zo schoon als elektrisch rijden. En het is ook nog eens de helft goedkoper dan benzine! Maar waarom rijden er dan zo weinig mensen op groengas? Marie-Claire zocht het uit en maakte er een film over: Plankgas.
In aflevering 12 van Plankgas verbaast Marie-Claire zich over het feit dat veel groengas rijders meer wegenbelasting betalen dan benzinerijders, terwijl ze aantoonbaar veel schoner zijn. De overheid heeft de afgelopen jaren allerlei maatregelen genomen om rijden op groengas te stimuleren, maar als het gaat om de belasting lijkt ze juist het tegenovergestelde te doen. Zo betaalt iemand die zakelijk op groengas rijdt meer bijtelling dan een hybride auto (die net zo schoon is) en de overheid verhoogt opeens ook de wegenbelasting voor particulieren. En niet zo’n beetje ook. De brandstof groengas is verplaatst van de benzineschaal naar de LPG3-schaal. Gevolg: van de ene op de andere dag moet Marie-Claire 400 euro meer per jaar gaan betalen voor een brandstof die volgens onderzoeken vrijwel even schoon is als de elektrische auto. Hoe kan dat?