Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

GGD: drie weken quarantaine na contact met apenpokkenpatiënt

Advies geldt als voorzorgsmaatregel
Joop

Nieuw-Zeeland gaat over tot lockdown na 4 nieuwe besmettingen Auckland

  •  
11-08-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Premier Jacinda Ardern heeft bekendgemaakt dat er in Auckland, de grootste stad van het land, vier nieuwe besmettingsgevallen van het coronavirus zijn geconstateerd. De precieze bron van de besmetting is og niet vastgesteld en daarom wordt de stad uit voorzorg de komende drie dagen in lockdown geplaatst terwijl de bevolking massaal getest wordt.
Voor de rest van het land worden de beperkingen opgevoerd tot niveau 2. Ardern stelt dat de beslissing om voor Auckland de lockdown uit te roepen “niet licht is genomen.” Nieuw-Zeeland ‘vierde’ afgelopen zondag de 100e dag op rij zonder nieuwe besmettingen. Daar is nu een einde aan gekomen.
Ardern verklaarde dat alle besmettingen uit hetzelfde huishouden komen maar dat er veel meer plekken gevaar liepen door de uitbraak. Alle openbare gelegenheden, scholen, horeca en bedrijven moeten sluiten. De bevolking wordt opgeroepen thuis te blijven. “We vallen terug op onze strategie van hard en snel ingrijpen,” aldus de premier die daarmee eerder veel succes heeft geboekt.
Niveau 2 betekent onder meer handen wassen, afstand houden, maskers dragen waar dat niet mogelijk is en thuisblijven bij verschijnselen. Ardern vroeg de bevolking moed te houden en mee te werken. Ze deed ook een oproep om niet te gaan hamsteren maar die had naar verluidt weinig effect omdat er een stormloop op supermarkten plaatsvond.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (30)

Henri Zwols
Henri Zwols11 aug. 2020 - 14:09

"Ze deed ook een oproep om niet te gaan hamsteren maar die had naar verluidt weinig effect omdat er een stormloop op supermarkten plaatsvond." Een oproep om niet te gaan hamsteren heeft sowieso een averechts effect. Dat is ongeveer hetzelfde als oproepen tot 'geen paniek'.

JasDon
JasDon11 aug. 2020 - 13:14

Ik zou willen dat Rutte hier een voorbeeld aan nam, een afstand creëren van 2000 km over water met ons eerste buurland, niet afhankelijk zijn van mede EU-landers die over de grens werken of anders om, geen gedoe met afstemming binnen de EU. Het zou ook helpen als we allemaal wat landelijk woonden en meer zelfvoorzienend waren en allemaal dezelfde taal spraken. Rutte en dit kabinet kunnen dus nog genoeg leren van Nieuw Zeeland. Ow, en dan hoef ik nog niet eens te beginnen over de stikstofproblematiek. Meer schapen, minder koeien en varkens s.v.p.!

3 Reacties
Marco de Jong2
Marco de Jong211 aug. 2020 - 14:57

I see what you did there ;)

LaBou
LaBou 11 aug. 2020 - 16:07

Sarcasme op een verkeerde manier op het verkeerde moment.

Jonathan2
Jonathan211 aug. 2020 - 16:11

Als hij dan maar wat wil leren van Zuid-Korea, Duitsland, Noorwegen, Denemarken, Finland, Uruquay etc. Want erg goed doen we het niet, om het mild uit te drukken.

Harba Lorifa2
Harba Lorifa211 aug. 2020 - 13:02

Het is natuurlijker een stuk gemakkelijker om een eiland in quarantaine te houden dat eigenlijk alleen per vliegtuig te bereiken is.

DaanOuwens
DaanOuwens11 aug. 2020 - 13:02

Dus ondanks de geïsoleerde ligging is ook Nieuw Zeeland nog niet van het virus af. In beginsel is het mogelijk daar iedereen te testen die het land binnenkomt en 2 weken quarantaine op te leggen. Het leidt echter niet tot een volstrekt virus vrij land. Nederland heeft niets aan het Nieuw-Zeelandse model. Het aantal mensen dat hier dagelijkse de grens over komt is een veelvoud van de aantallen daar. Zij kunnen de samenleving afsluiten, Nederland kan dat niet.

4 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe11 aug. 2020 - 20:01

@DO mee eens. Nederland virusvrij was nooit een realistisch doel.

Juppé🎗
Juppé🎗11 aug. 2020 - 20:22

@Danielle et Daan..Met jullie eens, dat is voor de meeste Europese landen geen reeële strategie, mogelijk voor Finland of Noorwegen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe12 aug. 2020 - 7:23

Juppé???? Noorwegen is niet virusvrij en de overheid maakt zich daarover ook geen illusies. Geografisch hebben ze een gunstigere positie dan Nederland en quarantaine voor overstekende Zweden.

DanielleDefoe
DanielleDefoe12 aug. 2020 - 14:56

PS de facto zijn de grenzen er ook weer dicht

Mark Huysman
Mark Huysman11 aug. 2020 - 12:23

Vier besmettingen en een lockdown. Hier 600 besmettingen per dag (in werkelijkheid veel en veel meer) en wat vermanende woorden van Rutte. Wat een hopeloze politieke leiding hebben we hier toch.

12 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland11 aug. 2020 - 12:27

Er is iets misgegaan in ons systeem. Juist de minst geschikte mensen komen op de meest verantwoordelijke posities. Mogelijk dat de echte slimmeriken meer kunnen verdienen in het bedrijfsleven?

De Vries3
De Vries311 aug. 2020 - 12:49

De aanpak is volledig anders. Nieuw-Zeeland kan gaan voor de “crush-the-curve”, omdat ze een eiland zijn. - In Europa is dat niet te doen, omdat de grenzen veel te poreus zijn. Wij moeten inzetten op een R0-getal dat zo lang mogelijk onder de 1 zit, met zo veel mogelijk versoepelingen.

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden11 aug. 2020 - 13:02

In lockdown, "terwijl terwijl de bevolking massaal getest wordt.", die mevrouw houdt niet van halve maatregelen. Maar zo moet het dus: eerst het virus zo ver mogelijk terugdringen en daarna elke haard -nou ja, haardje- onmiddellijk isoleren en doorlichten. En tenslotte draait de rest van Nieuw Zeeland dus gewoon door, tel uit je winst.

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden11 aug. 2020 - 13:08

En hoe lang vragen wij daar nu al om? - https://www.youtube.com/watch?v=govlqurAXNA Op zijn minst, want sommigen van ons waren zelf al tot die conclusie gekomen en waren vooral blij dat er nu eindelijk eens iemand op de TV kwam om dat standpunt te vertolken. En dat deed hij uitstekend! Maar ook daar schiet je dus niks mee op.

Rearden7
Rearden711 aug. 2020 - 13:09

@Huysman Loonsubsidies voor 1.5 miljoen Nieuw-Zeelanders eindigen in de komende weken, waardoor een nieuw leger armen wordt verwacht (1). Premier Ardern is proactief sociale onrust aan het voorkomen door mensen thuis op te sluiten. In Nederland lopen de NOW2.0 loonsubsidies nog t/m september 2020. Tenzij deze worden verlengd mag rustig een nieuwe Nederlandse lockdown worden verwacht in oktober/november 2020, uiteraard na dreigende coronavirusuitbraak. Wie zei ook alweer: "You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time"? 1. https://www.tvnz.co.nz/one-news/new-zealand/salvation-army-fears-sudden-drop-into-poverty-new-group-kiwis-once-covid-19-wage-subsidy-ends

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden11 aug. 2020 - 13:18

Ik denk dat ik echt wakker werd toen Rutte over die "groepsimmuniteit" begon. Toen dacht ik gelijk: He, ho, weet je wel wat dat betekent? Reken dat eens uit! Maar wat dan? En dan kom je er eigenlijk vanzelf op. En zo ging/gaat dat toch ook bij andere ernstige besmettingen, zoals Ebola etc.? Het is toch niets nieuws? En dat is toch ook volstrekt logisch? Daar hoef je niet eens Einstein of wiskundige inzake complexe systemen voor te zijn, dat voel ik aan mijn water.

DeBa
DeBa11 aug. 2020 - 13:25

Het staat je vrij die mening te hebben. Maar ik ben toch blijer met de situatie hier. Lockdowns, avondklokken? Past in mijn beeld eerder bij totalitaire regimes.

Joao Pinto
Joao Pinto11 aug. 2020 - 13:26

Nee, het is andersom. Landen met een strenge aanpak verliezen veel (bijvoorbeeld open grenzen), en bereiken kennelijk geen volledige virusonderdrukking. Het wordt tijd dat we de realiteit onder ogen zien : we hebben geen geneesmiddel, we hebben geen vaccin, en we kunnen niet eeuwig op 1,5 m en/of in isolatie leven. Dus zullen we, zoals in Zweden al vanaf het begin werd gezegd, door de zure appel heen bijten en groepsimmuniteit nastreven. DAT is immers de oplossing van de natuur. Kunstmatig het virus onderdrukken door lockdowns en "maatregelen" kunnen we niet eeuwig volhouden ! En het onderdrukken van het virus werkt gewoon niet. Zelfs in Nieuw-Zeeland, waar ze met weinig mensen op een afgelegen eiland wonen, kunnen ze niet volledig virusvrij blijven. Dus wat willen we nou ? Weerbaar worden, zoals de natuur ons mogelijk maakt, of ons hele leven in angst en beperkingen leven ? Natuurlijk, het kost tijd. Groepsimmuniteit gaat misschien wel vijf jaar duren. Maar het alternatief , het leven dat we nu moeten "lijden", is wat mij betreft echt gruwelijk. Leef MET het virus, dat is mijn devies zo langzamerhand. We zijn vrees ik technisch niet in staat het beestje compleet weg te krijgen. Griep is ook dodelijk (kijk maar naar de statistieken van 2018), maar erg veel (de meeste) mensen kunnen met DAT virus wel omgaan. Voor mensen die beweren dat we corona niet met griep mogen vergelijken heb ik niet veel respect. Zij miskennen de dodelijkheid van griep. Waarom zouden griepdoden minder erg zijn dan coronadoden ?? Virussen horen bij mensen. Ze maken ook slachtoffers, ook dat hoort er bij. En sommige virussen zijn technisch niet te bestrijden. C'est la vie. Aanvaard dat de natuur zich niet altijd laat dwingen.

o u wisbaar
o u wisbaar11 aug. 2020 - 13:27

Wat een onzin. Nieuw Zeeland is een afgelegen eiland en daarom veel beter beheersbaar qua besmetting. De grenzen zijn prima controleerbaar. Je kunt je beter afvragen wat daar fout is gegaan om na 100 dagen virusvrij toch 4 besmettingen te krijgen. Een beperkte lockdown voor een klein gebied betekend dat het hele land over een paar dagen weer kan feesten. In Nederland heeft dat weinig zin zolang de grenzen nog wagenwijd openstaan, maar ja lekker makkelijk afgeven hè.

DeBa
DeBa11 aug. 2020 - 13:28

Hoewel 3 dagen nou niet bepaald erg heftig is, en in die zin nog niet gelijk aan een totalitair regime doet denken. Maar afgezien dat ze dan gaan testen ( wat denk ik prima is): het zal de uitbraak zelf niet stoppen lijkt me, als men normaliter uitgaat van een 14 daagse quarantaineperiode.

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden11 aug. 2020 - 14:59

Joao Pinto leeft nog in de tijd voor de medische wetenschap was uitgevonden. It wil go away, it will disappear by itself, -eventually.

Mark Huysman
Mark Huysman11 aug. 2020 - 15:55

Natuurlijk is het voor Nieuw-Zeeland makkelijker. Maar zonder robuust, efficiënt, overtuigend en snel overheidsingrijpen zou het daar ook uit de hand zijn gelopen. Nederland loopt continu achter de feiten aan en de regering Rutte heeft keer op keer gefaald. Geen testen voor zorgpersoneel terwijl dat qua capaciteit kon, geen of onvoldoende beschermingsmaterieel waardoor er een flinke slachtpartij in de verpleegtehuizen aangericht is, inzetten op ‘groepsimmuniteit’ terwijl er geen enkel bewijs was dat dat zou werken (ondertussen is er veel bewijs dat dat niet werkt, Joao Pinto), pas toen het niet anders meer kon een (heel gedeeltelijke) lockdown, geen teststraat op Schiphol, geen quarantaine voor reizigers (alleen een ‘advies’), geen robuust test- en traceerapparaat waardoor de GGD’s van de twee grootste steden het nu al niet meer aankunnen, tegenstrijdig geleuter over mondkapjes, geen duidelijkheid over gevaren slechte ventilatie, geen echt nieuwe maatregelen op moment dat het aantal besmettingen enorm oploopt, enkel wat vermanende woorden, etc. etc. Overal waar de kans bestond en bestaat te falen werd en wordt er gefaald. Een bedrijf als Auping bood al vroeg aan om over te schakelen op de productie van medische mondkapje toen daar gigantisch tekort aan was. De regering heeft hier wekenlang niet op gereageerd. Men zag gewoon de urgentie niet of men vond het niet belangrijk of men dacht, zoals Joao Pinto, nog steeds schijnt te denken, dat de natuur het wel vanzelf zou oplossen. Ach, enkele tienduizenden doden, who cases, dor hout etc. En dat gelul hier over dat lockdowns bij een 'totalitair regime' horen: het gaat om de volksgezondheid-het beschermen van het recht op leven -het belangrijkste recht wat we hebben. Niet om de belangen van een dictator of een zakelijke elite.

I am Legion
I am Legion11 aug. 2020 - 12:14

Je kunt natuurlijk met een kanon op een mug schieten maar zeker is dat er dan behalve zeker veel meer schade heel wel mogelijk ook meer slachtoffers zowel direct als indirect vallen. M.i. is het niet zo gek zoals hier met de eerder versoepelde regels en eventueel weer een lichte aanscherping, maar die er zijn dan wel duidelijker en meer consequent gehandhaafd, een zekere mate van besmettingsgraad te accepteren. De tactiek van de verschroeide aarde hoort niet te lichtvaardig genomen te worden.

Oki Doki
Oki Doki11 aug. 2020 - 12:10

Ik vind dat ze goed bezig zijn in Nieuw Zeeland. Ik vind het in Nederland een puinhoop die steeds verder uit de hand loopt. Als het virus zich steeds verder verspreid moeten we alsnog in lockdown. Dan zitten we noodgedwongen in lockdown terwijl er heel veel mensen ziek zijn en zelfs dood gaan.

Jerry Bidet
Jerry Bidet11 aug. 2020 - 11:51

Pakken ze het daar nu rigoureus aan, of hier in Europa te laks? Die dansleraar mag in ieder geval blij zijn dat hij zijn zwanendans hier kan doen en niet in Nieuw-Zeeland.

3 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland11 aug. 2020 - 12:09

Ze smoren het in de kiem opdat het daarna weer prettiger is voor iedereen. Iets dat Rutte juist niet deed met als gevolg dat we nu weer fucked zijn.

Oki Doki
Oki Doki11 aug. 2020 - 12:11

Als het virus zich hier blijft verspreiden zullen wij uiteindelijk ook in lockdown moeten en dat zal een veel strengere lockdown zijn dan de lockdown die ze nu uitgeroepen hebben in Nieuw Zeeland.

Oki Doki
Oki Doki11 aug. 2020 - 12:12

Hoe meer het virus zich weet te verspreiden, hoe groter de problemen.