De NS moet een boete van bijna 41 miljoen euro betalen vanwege fraude. De boete is opgelegd door de Autoriteit Consument en Markt omdat de Nationale Spoorwegen hebben gefraudeerd bij de aanbesteding van streekvervoer in Limburg. ACM concludeert dat de NS misbruik heeft gemaakt van zijn machtspositie door een verlieslatend bod te doen. De kosten waren bij dat verlieslatende bod hoger dan de verwachte opbrengsten. Bovendien, zo stelt ACM, konden andere aanbieders nooit een beter bod doen dat wel iets zou opleveren.
Vertrouwelijke bedrijfsinformatie Niet alleen het verlatende bod heeft geleid tot de miljoenenboete; de NS heeft ook vertrouwelijke bedrijfsinformatie van de concurrent gebruikt, door de oud-directeur van Veolia in te huren, die zo de informatie kon doorspelen. Hiermee heeft de NS de concurrentie ook benadeeld. Tel daarbij op dat de verzoeken om het gebruik van de stationsvoorzieningen door de concurrent aan de NS traag of onvolledig eerder beantwoord.
Strafrechtelijke vervolging In 2015 kwam de fraude aan licht. Het leidde tot het opstappen van NS-directeur Huges. De NS en vijf ex-bestuurders worden nu ook strafrechtelijk vervolgd. Ze worden verdacht van valsheid in geschrifte, omkoping en schending van bedrijfsgeheimen. Justitie wil in de zaak een schikking treffen.
Dankzij de aanbesteding voor het regionaal openbaar vervoer in Limburg, zouden meerdere vervoerders op één spoor kunnen werken. De aanbesteding ging dan ook om een proef. NS wilde de aanbesteding koste wat kost winnen, uit angst dat ook in andere delen van het land meerdere bedrijven op hetzelfde traject als de NS zou gaan rijden.
NS heeft aangekondigd dat het wil dat de ACM het besluit heroverweegt, omdat de NS het niet eens is met de argumentatie. Het bod zou niet verlieslatend zijn geweest; de ACM deed een eigen analyse over het verwachte aantal reizigers. De NS rekende met een hoger aantal reizigers. Ook minister Dijsselbloem wil dat de ACM het besluit heroverweegt.