Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Rutte tracht stikstofbom van Hoekstra onschadelijk te maken

Sigrid Kaag wil draaiend CDA aan afspraken houden
Joop

Milieudefensie en Greenpeace: stop subsidie biomassacentrales

  •  
15-11-2019
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
houtkap

© cc-foto: Yvonne Huijbens

In een brief aan de Tweede Kamer roepen Milieudefensie en Greenpeace de politiek op om te stoppen met het toekennen van nieuwe subsidies voor biomassacentrales. “Als de Kamer niet oplet zitten we straks jaren vast aan miljardensubsidies die slecht uitpakken voor klimaat, natuur en de gezondheid van mensen”, stelt Jorien de Lege van Milieudefensie. Volgende weet praat de Tweede Kamer over subsidies voor duurzame energie.
Wetenschappers waarschuwen al jaren voor de nadelige gevolgen van het verbranden van hout in elektriciteitscentrales. Volgens internationale regels hoeft Nederland de CO2-uitstoot die daarbij vrijkomt niet mee te rekenen bij de Nederlandse broeikasgasuitstoot, zolang het hout maar afkomstig is uit andere landen. Ondertussen is de uitstoot bij houtstook wel twee keer zo hoog als bij gascentrales.
Ook komt er bij de verbranding van hout veel fijnstof vrij. Veel omwonenden maken zich daar zorgen om, bijvoorbeeld in Diemen waar Vattenfall een nieuwe biomassacentrale wil bouwen. Om te voorkomen dat centrales grote hoeveelheden fijnstof in de lucht blazen zijn filterinstallaties nodig, maar die zijn niet verplicht voor kleinere biomassacentrales.
De Lege: “Zonder subsidie is er geen geld te verdienen aan een biomassacentrale. Als er nu geld wordt uitgedeeld zitten omwonenden nog jarenlang aan zo’n ding vast. Dat moet je niet willen zonder goede regels.”
De kritiek op biomassacentrales zwelt de laatste weken aan. Deze week nam de Eerste Kamer een motie aan van PvdD-senator Niko Koffeman waarin de regering wordt verzocht om zo snel mogelijk te stoppen met de subsidies voor hout-bijstook in kolencentrales.
cc-foto: Yvonne Huijbens

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (24)

rupsje2
rupsje216 nov. 2019 - 18:04

Er komen gigantische hoeveelheden bouwafval (hout) en snoeihout (snippers) vrij in Nederland om dat te verstoken met goede filters is volgens mij wel een goede zaak maar om er nu hele bossen door te jassen lijkt mij nou niet helemaal de juiste weg of anders gezegd gewoon weg krankzinnig dus ja stop die subsidies en stop dat in bijvoorbeeld het nog schoner maken van kolen centrales want ja wat is er mis met een kolen centrale die door middel van goede filters geen uitstoot meer heeft want dat is toch waar het om draait

Buitenstaander
Buitenstaander16 nov. 2019 - 11:57

Zo blijkt dat veel van die 'goeie' ideeen 'even later' toch ook weer hun dingetje te hebben. Let op: over 5 jaar krijgen we dezelfde klachten bij kobalt en andere grondstoffen voor batterijen. En we blijven om de roze olifant heenlopen: kernfusie.. maar ja bij het woord 'Kern' gaan de stoppen al op rood, zo verpest door de emotie in de jaren 90..... Rustig afwachten, komt wel, maar niet toegeven hoor…..

3 Reacties
Katootje2
Katootje216 nov. 2019 - 15:28

Vergeet het perpetuum mobile niet: als we dat eenmaal hebben gevonden komt het allemaal in orde.

hartpine
hartpine16 nov. 2019 - 22:31

Ik hoor al 50 jaar dat kernfusie binnen 10 jaar haalbaar is

Willem D2
Willem D217 nov. 2019 - 1:13

Kernfusie is de 50 jarige belofte. Sinds de jaren 50 wordt er consequent gezegd dat we over 50 jaar kernfusie kunnen inzetten voor onze energiebehoefte. Een soort heilige graal. Ben bang dat we het in deze eeuw niet meer mee gaan maken.

Mat C.H. Visser
Mat C.H. Visser16 nov. 2019 - 10:28

Maar waarom hoor ik GroenLinks niet? Die zouden toch moeten weten dat de bijstook van biomassa funest is voor milieu en klimaat! Of zou het moeilijk zijn hun ongelijk toe te geven? Denk dat ik het antwoord wel weet...

Linkse activist
Linkse activist16 nov. 2019 - 7:01

Gewoon gas gebruiken. We hebben genoeg. En zo snel mogelijk schakelen naar kerncentrales op thorium. Met thorium is een kernramp uitgesloten. Een thoriumcentrale levert geen plutonium waarmee je vervolgens kernwapens kunt maken. Er ontstaat nog maar nauwelijks radioactief afval. Thorium is praktisch oneindig beschikbaar, bijvoorbeeld in zand. Ik word zo depressief van de windmolenparken en zonneparken in het landschap. Gelukkig nog niet bij mij in de buurt geplaatst.

2 Reacties
Evert Kuiken
Evert Kuiken16 nov. 2019 - 9:52

En thorium centrales zijn nog niet commercieel verkrijgbaar. Op zijn vroegst in 2050. Wat doen we in de tussentijd?

Buitenstaander
Buitenstaander16 nov. 2019 - 11:59

@Evert Zeker als je nog langer wacht, of niet durft toe te geven als milieu beweging, dat het wellicht toch nog niet zo onhandig is om er wat voortvarender aan te gaan werken…..

Minoes&tuin
Minoes&tuin16 nov. 2019 - 6:37

Heeft de EU nu die subsidies verboden? Ik dacht dat gehoord te hebben.

Evert Kuiken
Evert Kuiken15 nov. 2019 - 19:25

Verwarrend stuk. Ook de brief en het persbericht van Milieudefensie en Greenpeace. Gaat het nu om alle biomassa, dus ook vergisting om gas te maken, of alleen verbranding van hout? Gaat het om bijstook bij kolen voor elektriciteitsopwekking of om biomassacentrales voor warmte? En sinds wanneer is de bron van het hout van invloed op het meetellen van de CO₂ uitstoot? En in Diemen komen twee centrales, als het tegenzit: de grootste biomassacentrale van Nederland (100 MWth) en een kleine van 1 MW. De eerste heeft goede filters, de tweede geen filters. De uitstoot van die kleine zou best eens erger kunnen zijn dan van die grote...

Katootje2
Katootje215 nov. 2019 - 17:13

Eindelijk iets waar iedereen het over eens is, -dan kunnen we dat geld beter gebruiken om windmolens neer te zetten in de natuurgebieden.

JoostdeV
JoostdeV15 nov. 2019 - 16:49

De kolencentrale op de Hemweg in Amsterdam wordt over anderhalve maand eindelijk voorgoed uitgeschakeld. Weet iemand welke bio-centrale ze daar op het moment aan het bouwen zijn? Is dit weer een nieuwe installatie voor het verstoken van biomassa?

5 Reacties
Evert Kuiken
Evert Kuiken15 nov. 2019 - 19:19

De kolencentrale maakt elektriciteit. Biomassacentrales maken warmte. Nogal een verschil (alhoewel beide energie en dus Joules zijn...). Nuon / Vattenfall stelt dat de productie wordt vervangen door wind, maar het opgestelde vermogen van de nog te bouwen windturbines is lager van dat van de Hemweg centrale. En ze zullen minder energie opwekken dan de centrale omdat het niet altijd waait. https://group.vattenfall.com/nl/newsroom/actueel/persbericht/2019/laatste-maanden-hemweg-centrale-voorbereidingen-sluiting-in-volle-gang

JoostdeV
JoostdeV16 nov. 2019 - 12:01

Ik heb uiteindelijk dit gevonden: https://www.parool.nl/nieuws/27-000-amsterdamse-huizen-op-biomassa-maar-is-er-genoeg-hout~b75c99c8/ Het stadsbestuur is al akkoord, er wordt al gebouwd, maar de gemeenteraad praat nog over het plan. Natuurlijk staat de besluitvorming van de overheid onder tijdsdruk in verband met subsidies van diezelfde overheid. Drie leveranciers hebben beloofd de komende 12 jaar snoeihout uit Noord-Holland aan te leveren dat er helemaal niet is. Per jaar is 110.000 ton nodig, er is in Noord-Holland nog ruimte voor het inkopen van 11.000 ton. We weten al enkele jaren dat energiebedrijven bij gebrek aan snoeiafval gewoon hout opstoken uit bossen in de VS dat via zeer vervuilende schepen naar Nederland wordt verscheept. Vattenvfall heeft zelf aangekondigd na de centrale in Diemen voorlopig niet verder te investeren in houtstookcentrales. Welke gevolgen dit heeft voor bouw op het Hemweg terrein is onduidelijk. Overigens zijn windmolens ook zeer goed inzetbaar voor het direct produceren van warmte.

Buitenstaander
Buitenstaander16 nov. 2019 - 12:04

@Joost Ben wel blij met het uitschakelen van de Hemweg. Hebben wij in NL ons achtertuintje tenminste geschoond. Waar een klein land 'groot' in is. Hetzelfde geldt voor de stikstofmaatregelen en PFAS. Lekker jezelf kastijden met extra strenge maatregelen zonder je rekenschap te geven waar de rekening komt te liggen: Uiteindelijk weer bij Jan Modaal, en dan maar weer klagen over koopkracht…...

TRAXX2
TRAXX216 nov. 2019 - 15:44

Ja, gelukkig wordt de Hemcentrale gesloten. Dan kunnen we weer een beetje meer RWE-stroom uit Duitsland importeren. Je weet wel, die bruinkoolcentrales waarvoor ze hele dorpen afgraven. En vergeet ook niet die bulkcarriers uit Zuid-Amerika die hier in Rotterdam en Amsterdam gelost worden en waarvan de inhoud met treinen richting Duitsland gaat. Sluit die Hemcentrale. Mooi stukje symboolpolitiek weer. Wat een land....

Willem D2
Willem D217 nov. 2019 - 1:16

@TRAXX Het Nederlandse verdienmodel met Duitsland. Als de zon schijnt of het waait dan krijgen we bijna gratis stroom uit Duitsland, als het een tijdje mistig en windstil is, dan laten we onze gasgestookte electriciteitscentrales wat harder lopen en verkopen we electriciteit voor de hoofdprijs aan onze oosterburen.

Jorah
Jorah15 nov. 2019 - 16:40

Bruinkool mag niet, kolen mag niet, gas mag niet. Als alternatief wordt er dan maar naar biomassa gegrepen maar ook dat mag schijnbaar niet. Dat biomassa niet wenselijk is snap ik dan wel weer, een boom moet ruim 30 jaar groeien voor nog geen 10 minuten energie opwekken. Maar wat is het reële alternatief op korte termijn?

3 Reacties
Salama.
Salama.15 nov. 2019 - 18:59

Alle energiebronnen die je hier niet genoemd hebt, plus serieus energiebesparen.

Kaas2
Kaas215 nov. 2019 - 20:30

@Salama, "Alle energiebronnen die je hier niet genoemd hebt, plus serieus energiebesparen" Serieus energie besparen gaat natuurlijk serieus meer energie gebruiken worden. We moeten namelijk allemaal een electrice auto en een waterpomp. We hebben die biomassacentrale's simpelweg nodig als we de klimaatdoelen van Parijs willen halen. Al zijn hypermoderne Nederlandse gascentrales uiteindelijk schoner. Windmolens en zonnepanelen leveren bij lange na niet genoeg op. Een van de vele fouten van het klimaat akkoord van Parijs waar een hoop mensen zo veel aan hechten.

Jorah
Jorah16 nov. 2019 - 9:30

@Salama Heel leuk, maar ik vroeg specifiek om reële alternatieven op korte termijn. Graag een inhoudelijke reactie. Neem daarin gelijk de reactie van Kaas in mee. Bvd.

MountEverest
MountEverest15 nov. 2019 - 16:01

Prima plan. Een alternatief is voorlopig nog gas stoken en tegelijkertijd bomen planten.

1 Reactie
Evert Kuiken
Evert Kuiken15 nov. 2019 - 19:09

Precies. En veel meer doen aan besparing en transitie van hoge naar lage temperatuur en van warmte uit verbranding naar warmte met behulp van elektriciteit.