Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Rutte negeerde archiefwet en wiste jarenlang elke dag sms’jes

Landsadvocaat: toestel premier had ruimte voor slechts 20 berichten
Joop

Leraren in actie tegen plannen kabinet

  •  
09-01-2012
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
BNNVARA fallback image
Leraren zijn fel tegen de verhoging van het aantal lesuren en de inkorting van de zomervakantie
In Den Haag komen maandag naar verwachting zo’n 1500 leraren bij elkaar om te demonstreren tegen de verhoging van het aantal verplichte lesuren. Ook staken ze tegen het plan van het kabinet om de zomervakantie in te korten.
De staking zal drie dagen duren en is georganiseerd door vakbond Leraren in Actie. De Algemene Onderwijsbond van de FNV doet niet mee omdat het niet gepast zou zijn om direct na de kerstvakantie te staken.
Vijf scholen blijven vanwege de staking dicht, en op meer dan honderd scholen zullen een aantal docenten verstek laten gaan.

Meer over:

leven, nieuws

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (58)

msj_meijerink
msj_meijerink9 jan. 2012 - 6:53

Terwijl rechts Nederland de vingers likkend deze onderzoekt of er iets smaakvols aan zit, zit de rest van het land nu al met de gebakken peren. Want stukje bij beetje wordt alles wat niet de werkgevers direct geld op levert door Bruin-1 ongedaan gemaakt. Eerst werd aan de ziektekosten fiks gezaagd (bijv. het pgb), nu wordt het onderwijs, met name het werken erin, tot iets zeer onaangenaams gemaakt. Het was door alle bezuinigingen de jarenlange loonstop geen vetpot, nu ambieert niemand meer een carrière in dit werk. Wat volgt?

ColorHugo949
ColorHugo9499 jan. 2012 - 6:53

Kan de regering het onderwijs niet eens 4 jaar met rust laten?

Echo10
Echo109 jan. 2012 - 6:53

De zwaarte van het vak hangt af van de kwaliteit en de ervaring van de docent. Ik heb jaren voor de klas gestaan (middelbaar onderwijs, en heb er van genoten), maar kon meer verdienen in het bedrijfsleven (en het werd een beetje eentonig na een aantal jaar). Als je het vak eenmaal in de vingers hebt, is het inderdaad een eitje. Nakijken tijdens proefwerken en na een paar jaar ken je de stof door en door en is er weinig voorbereiding nodig. Heel veel vakantie en korte dagen. Salaris is inderdaad beroerd, maar omgerekend naar het aantal uren, is het goed betaald. Dit geld niet voor de beginnende docent of een docent die eigenlijk niet geschikt is voor haar/zijn vak. Voor deze mensen is het inderdaad een loodzwaar vak. Voor de beginners zeg ik, even doorbijten. Voor de anderen zeg ik, zoek een ander vak, je gaat er aan kapot als je er niet voor in de wieg gelegd bent.

holstein7
holstein79 jan. 2012 - 6:53

demonstreren anno 2012 BOE! Whahahaha

ElChe
ElChe9 jan. 2012 - 6:53

Hannes en Randy, jullie hebben de dagelijkse praktijk perfect weergegeven. Bedankt.

eeweew
eeweew9 jan. 2012 - 6:53

Nou zie ik hier de "ze moeten zich niet aanstellen en hebben genoeg vakantie" reacties al verschijnen. Kunnen deze mensen mij dan uitleggen waarom leraren altijd ziek en overspannen zijn? Of zijn het allemaal zwakke mensen? In ieder geval is de politiek blind, het heeft geen enkele zin iets door te voeren waar niemand die ermee te maken heeft zin in heeft en waarvan alle experts zeggen dat het niet werkt. Weer zie je dat de ideologie voor de gevolgen daarvan wordt gesteld, de specialiteit van dit kabinet.

3 Reacties
hminkema
hminkema9 jan. 2012 - 6:53

Leraren zijn helemaal niet 'altijd ziek en overspannen'. Sterker nog, het ziekteverzuim ligt in het onderwijs niet hoger dan in vergelijkbare sectoren (hoger opgeleiden in de niet-commerciële dienstensector) en is met de huidige 5,0% in de afgelopen 25 jaar nog nooit zo laag geweest. Bovendien is de gemiddelde verzuimduur relatief kort. In de zorg en onder bestuurders is het verzuimpercentage hoger. Feiten zijn leerzamer dan vooroordelen.

geejeehaa
geejeehaa9 jan. 2012 - 6:53

Ik las ooit eens een verhaal over de 'bore-out': zelfde (serieuze) problemen als bij een burn-out, maar een heel andere oorzaak: een enorm tekort aan uitdaging / inspanning. Ik zeg niet dat dat voor de onderwijssector persé het geval is, maar een hoog ziekteverzuim hoeft dus niet altijd met veel te hoge werkdruk samenhangen.

Joeri2
Joeri29 jan. 2012 - 6:53

" het heeft geen enkele zin iets door te voeren waar niemand die ermee te maken heeft zin in heeft en waarvan alle experts zeggen dat het niet werkt. " Geen zin. Goh. Dus kinderen die geen zin in huiswerk hebben hoeven die ook niet te maken? Wordt eens volwassen zeg.

python
python9 jan. 2012 - 6:53

Ook de leerkrachten moeten begrijpen dat de geldboom is omgewaaid. De timmerman zou ook graag minder uren willen werken tegen een hoger loon. Wie niet ? In 1980 zat ik in het schoolbestuur voor 18 scholen. Bij het directieoverleg werd elk alternatief of idee al voorzien door de zin dat komt door de bezuinigingen. Blijkbaar een standaard zin in het onderwijs. Als niemand wil meewerken aan de reorganisatie van het systeem, dan volgen wij de Grieken, de Spanjaarden en de Italianen, en betalen wij ons ook blauw aan hogere renten, c.q. hogere belastingen. Wat voor velen geldt, geldt ook voor de leerkrachten. Wees blij dat u nog een baan heeft, ook al moet u daar wat langer voor werken. Nogmaals : de geldboom is omgewaaid, ook voor het onderwijs.

3 Reacties
degewoneman
degewoneman9 jan. 2012 - 6:53

De geldboom is niet omgewaaid, ze is vakkundig gekapt zodat ze naar rechts omviel. Je hebt blijkbaar niet opgemerkt dat er nog steeds overdadig bonusvruchten e.d. van de gevallen boom worden geplukt.

hminkema
hminkema9 jan. 2012 - 6:53

Uw argument is een steun voor de staking. Als 'de geldboom is omgewaaid' is het reuze onverstandig om leerlingen nog eens 40 extra uren in de maag te splitsen. Dat komt de onderwijskwaliteit niet ten goede, en wellicht zelfs ten kwade. Anders dan u misschien zou vermoeden is er namelijk een helder en vrij stevig NEGATIEF verband tussen het aantal verplichte lessen dat een land op het programma zet en de behaalde leerresultaten volgens de erkende PISA-vergelijking. Zie hier: http://bit.ly/ycUYmw Dat is niet zo raar, want een euro die je uitgeeft aan kwantiteit is niet beschikbaar voor kwaliteit. Helaas kiest OCW keer op keer voor kwantiteit: veel zwakke lessen door steeds zwakkere leraren. Terwijl onderwijskampioen Finland rigoureus koos voor kwaliteit: weinig maar goede lessen van de hoogst gekwalificeerde leraren die men kan vinden. Geen wonder dat hun onderwijsresultaten met afstand de beste zijn van de westerse wereld, en de tevredenheid onder leraren, ouders en leerlingen hoog scoort. Leraren verdienen er niet beter dan in Nederland, maar hebben een kleinere lestaak, die het bieden van kwaliteit mogelijk maakt. Lesgeven in Nederland is lopende-bandwerk (leraren geven 20% meer lessen dan in de rest van de EU), waarbij de lopende band ook nog eens volgestouwd is (klassen zijn 30% groter dan in de rest van de EU en leraren hebben per week meer klassen dan elders). Goede zaak dat leraren (en leerlingen ook!) zich daar eindelijk eens tegen verzetten; al probeert de werkgeversclub (de nota bene met voor onderwijs bedoeld belastinggeld gefinancierde VO-raad) de bonden uiteen te spelen (zie Volkskrant p. 3).

Candide2
Candide29 jan. 2012 - 6:53

Er is een heel bos omgewaaid, neen gekapt en de grond waar de bomen op stonden afgebrand. Roofbouw heet dat en erosie is het gevolg. http://www.youtube.com/watch?v=HGUwlaM7-A4

[verwijderd]
[verwijderd]9 jan. 2012 - 6:53

1500? Hoeveel leraren zijn er eigenlijk in Nederland?

2 Reacties
hminkema
hminkema9 jan. 2012 - 6:53

Het aantal stakende trambestuurders bij de Februaristaking was ook maar een fractie van het totaal aantal collega's. Beoordeel doel en argumentatie, niet de omvang.

Irmaatje
Irmaatje9 jan. 2012 - 6:53

U klinkt als Lubbers die ten tijde van de enorme demonstraties tegen kruisrakketten ook redeneerde dat er slechts 1 miljoen Nederlanders protesteerden en er dus meer thuis zaten.

Irmaatje
Irmaatje9 jan. 2012 - 6:53

Prima actie! Ik vraag me alleen wel af waarom de leerkrachten een paar weken geleden niet samen met de leerlingen in actie kwamen? En waarom 1 lerarenvakbond pas over een paar weken gaat staken? Zijn we dan niet solidair? Zijn we het staken verleerd?

2 Reacties
hminkema
hminkema9 jan. 2012 - 6:53

Het is u blijkbaar ontgaan, maar de actie van het LAKS werd volmondig gesteund door de onderwijsvakbonden. Leerlingen en leraren hebben hier grotendeels hetzelfde belang: niet meer, maar betere lessen. Ook steunen de vandaag stakende vakbonden - Leraren-In-Actie en de AbvaKabo - de AOB-actie eind januari. Alleen is de liefde van AOB en CNV voor de kleine bonden nogal zuinig. Geen wonder, want de kleine bond LIA is opgericht uit onvrede met de passieve en immer compromisbereide houding van AOB en CNV. Compromisbereid tot in het graf. Nog meer lessen erbij is volstrekt zinloos. Nederlandse leerlingen krijgen nu al 150-200 uur meer les per jaar dan andere leerlingen in de EU, maar scoren niet beter. PISA-resultaten gaan zelfs achteruit, terwijl die van andere landen flink vooruit gaan. Zie: http://bit.ly/oOD2d3 Het een-tweetje tussen Van Bijsterveldt van het CDA en Beertema van de PVV om er - tot ieders verrassing - nog eens 40 uur bij te smokkelen is ingegeven door hun wens onderwijs te 'gebruiken' als goedkope kinderopvang, waarbij 'meer resultaten' als smoes wordt gebruikt die niet strookt met de feiten. Die extra 40 uur moeten worden betaald uit de eigen zak van de scholen. Besturen hebben al aangekondigd dat ze om deze reden leraren 'gratis' met extra lessen willen belasten en de klassen willen vergroten. Zo gaan de 40 extra uren weer evident ten koste van de kwaliteit die leraren kunnen leveren. Allemaal om de CDA-stemmers te gerieven die hun kinderen graag een week *minder* zomervakantie gunnen. Terwijl Nederland al de kortste zomervakantie van de EU heeft.

JoopSchouten
JoopSchouten9 jan. 2012 - 6:53

Het lijkt op een verdeel en heers situatie.

jannie11
jannie119 jan. 2012 - 6:53

Het verhogen van het aantal lesuren lijkt mij een zinloze maatregel. Daar wordt het onderwijs echt niet beter van en laten we wel wezen leraar zijn in onze huidige maatschappij is een zeer zwaar beroep en heeft daarom een slecht imago omdat het ook nog eens een keer relatief slecht betaalt in vergelijking met het bedrijfsleven. Als ik het voor het zeggen had zou ik van het beroep leraar weer een zeer aantrekkelijk beroep maken zowel qua salaris als maatschappelijke status. Dat wil zeggen dat iedere leraar in het middelbaar onderwijs een salaris krijgt van € 3250,- netto aangevuld met allerlei maatschappelijke voordelen en emolumenten. Op deze manier trek je kwalitatief goede mensen naar het onderwijs en zal de kwaliteit aanzienlijk verbeteren want daar schort het op dit moment wel aan. Die investering gaat zich op lange termijn zeker terugbetalen op allerlei vlakken in de samenleving. Op korte termijn ga je dat geld weghalen bij het overschot aan ambtenaren bij het rijk en gemeentes, versobering van de secundaire arbeidsvoorwaarden van dit type ambtenaren (managers), versobering van de slarissen en arbeidsvoorwaarden van politici. Hetzelfde stel ik voor voor het beroep politie agent. De kwaliteit en het imago van de Nederlandse politie is bedroevend. Dat gaan we ook veranderen door betere mensen en hoger opgeleide mensen aan te trekken. Dus ook een salaris van €3250,- netto aangevuld met allerlei maatschappelijke voordelen. Minimaal vereiste opleiding is wel VWO Ook deze investering betaalt zich zeker terug.

1 Reactie
geejeehaa
geejeehaa9 jan. 2012 - 6:53

3.250 netto, dat is ongeveer 4.750 bruto. Ofwel 61.500 per jaar (nog afgezien van die emolumenten zoals b.v. 13e maand). Kijk, als we daar een heel nieuw 'type' docent voor krijgen, prima. Want dan maak je van docent een dure topbaan en moet het hele onderwijssysteem daarop aangepast worden. Maar dan moet zo'n docent echt héél veel meer in huis hebben (qua capaciteiten, opleidingsniveau) dan de gemiddelde docent nu. Wat doen we met die huidige docenten die dat niveau niet aankunnen? Ontslaan ofzo?

Klapschaats2
Klapschaats29 jan. 2012 - 6:53

Onderwijzers worden prima betaald. Sommigen worden zelfs sterk overbetaald. De foute aanname is dat iedere onderwijzer dezelfde kwaliteit aflevert, en dat die onbesproken is. Dat blijkt al jaren niet zo te zijn. Het beeld is soms zo droef dat extra slagen nodig zijn om het vereiste instroomniveau te halen en veelal is dat niet veel meer dan fatsoenlijk kunnen rekenen en schrijven. Toch geen al te hoge eisen voor instroom in een vervolgopleiding, of ik moet me sterk vergissen. Terug naar de honorering. Een goede leraar mag natuurlijk een goed salaris verdienen en doet dat ook, zeker wanneer de exorbitante vakanties meegerekend worden. Het trieste is dat een slechte leraar in de praktijk hetzelfde verdient als een goede bij gebrek aan juridische onderbouwing van een eventueel verschil van inzicht. Terug naar 6 weken zomervakantie lijkt onbespreekbaar. Vraag dat eens in het bedrijfsleven. Dan is het nog eens zo dat de bijscholing veelal ook buiten de vakanties plaatsvindt. Tel uit je winst. Ik heb diep respect voor de goede leraren en gun hen een hoger salaris dan het huidige. Het is de taak van de oveheid daar objectieve criteria voor bijscholing voor te bedenken. En dan bedoel ik niet een aanwezigheidslijst afvinken tijdens een seminar. Vrijblijvender kan het niet. Daar toont zich overigens de makke van een groot deel van de beroepsgroep: wanneer je te lang in dezelfde functie anderen verteld hebt hoe de wereld in elkaar zit, dan sta je niet meer open voor feedback, laat staan voor inhoudelijke modernisering. Het onderwijs moderniseert voortdurend hoor ik u zeggen. Het onderwijs verandert voortdurend - overigens zonder evaluatie en corrigerende maatregelen - hetgeen heel wat anders is. Zo heeft de sector elkaar decennia de handboven het hoofd gehouden tot de afbraak niet meer te verbergen was. Extra geld / salaris heeft geen bal geholpen; een objectivering van de toelatingseisen en bijscholing voor onderwijsbevoegdheid doet dat wel. Van uw loodgieter verwacht u hetzelfde.

3 Reacties
Candide2
Candide29 jan. 2012 - 6:53

'Van uw loodgieter verwacht u hetzelfde.' U weet wat loodgieters rekenen?

hminkema
hminkema9 jan. 2012 - 6:53

Had u al in de gaten dat leraren vandaag *niet* staken voor een hoger salaris? Toch ga ik in het kort in op uw bericht daarover. 'Onderwijzers' verdienen meestal in de laagste loonschaal die het onderwijs kent, namelijk LA. Na een HBO-opleiding is dat eerste 2290 euro bruto en na vijf jaar ervaring is dat ca. 2600 bruto ofwel 1800 netto. Daarmee behoort het tot de laagste inkomens die mensen na een hbo-opleiding verdienen (gemiddeld 2050 na vijf jaar). Waarom u hun salaris 'prima' noemt is me een raadsel. Eerstegraads leraren hebben een universitaire masteropleiding behaald en daarna een postacademische opleiding van een jaar. Zij verdienen na hun opleiding in verreweg de meeste gevallen in schaal LB: 2445 euro bij de start, na vijf jaar ca. 2850 euro ofwel 2000 euro netto. Daarmee behoren ze tot de allerlaagst verdienende mensen met een universitaire (laat staan post-academische) opleiding (gemiddeld 2800 netto na vijf jaar). De 'aanname' dat iedere docent dezelfde kwaliteit aflevert, zuigt u uit uw duim. Net als de aanname dat de kwaliteit van elke docent boven de maat is. Maar dat de geleverde kwaliteit verschilt, hoeft op zichzelf nog geen reden te zijn om een systeem van beloningsverschillen in het leven te roepen (al willen ze dat bij de VVD dolgraag, maar die zijn dan ook ideologisch verblind). Dat is net zo dom als politieagenten betalen naar het aantal uitgereikte parkeerbonnen of verpleegsters naar het aantal gegeven injecties: het leidt tot ongewenste, perverse effecten, tot onderlinge concurrentie i.p.v. samenwerking en het ondermijnt dus de geleverde kwaliteit i.p.v. dat het die kwaliteit bevordert. De laatste jaren zijn veel studies verschenen (met name in de VS) die van het verhoopte verband tussen salarisprikkel en geleverde kwaliteit niets heel laten. Ja, er zijn verschillen tussen leraren, maar dat is geen groot probleem. Ten eerste is meneer Jansen voor leerling A dan wel niet zo best, maar voor leerling B wel. Ten tweede heeft leerling A volgend jaar meneer Pietersen, wat weer gunstig is voor A maar minder voor B. Bovendien jaagt een systeem waarbij leraren achter wortels moeten aanhollen en stokken moeten vermijden, de beste leraren weg. Het paard achter de wagen. Bonussen werken hooguit bij lopende-bandwerk. Bij beroepen met een complex cognitief karakter pakken goedbedoelde prestatiebeloningen tegendraads uit, omdat mensen ofwel weglopen, ofwel een steeds lagere inzet plegen omdat ze de prikkel toch wel krijgen of de kans juist laag inschatten. Leraren hebben helemaal geen 'exorbitante vakanties'. Tenzij u vindt dat ook nachtwakers een riante baan hebben met 'alle dagen vrij'. Het werk van leraren is geen kantoorbaan. De reden dat hun werk (op papier 1659 uur per jaar, qua omvang wel een gewone kantoorbaan) geconcentreerd is in 40 weken is dat *leerlingen* 12 vakantieweken wordt gegund. Die 'lange vakanties' hebben leraren zelf bij elkaar verdiend door 40 weken lang 44 uur per week te werken, in de avonden en de weekends. Herhaaldelijk heeft onderzoek naar werkdruk uitgewezen dat leraren in de praktijk méér uren maken dan de genoemde papieren uren; in het bijzonder de deeltijders, die veel overhead hebben, en van wie er steeds meer zijn in het onderwijs. Van een zwakke leraar maak je geen sterke door hem minder te betalen. Willen we voor al onze leerlingen deugdelijke leraren, dan moeten we het beroep aantrekkelijker maken en tegelijk de instroomeisen verhogen. Daarvoor bestaat geen alternatief. Ook niet een 'cursus' voor laagopgeleide leraren of voor zij-instromende voormalige ambtenaren die wegens een lerarentekort ineens wiskunde moeten geven in het vmbo of geschiedenis in het havo. Een serieuze kenniseconomie zet voluit in op de kwaliteit van de instroom in het beroep, en doet niet aan pappen en nathouden en mislukte ideologieën rond worteltjes en stokjes. Extra geld voor onderwijs is niet nodig. Dat is een goed bericht in deze zuinige tijden. Maar wat wél nodig is - een rigoureuze herschikking van de middelen, ten nadele van de kostbare kleilaag en ten voordele van hen die er in het onderwijs werkelijk toe doen: de leraren en de leerlingen - zal heel wat moeilijker te bevechten zijn dan een politiek-financieel douceurtje. Want de niet-lesgevenden die hun baantje en hun mooie inkomen danken aan het huidige neoliberale, corporatistische 'bedrijfsmodel' voor het onderwijs, zullen de voorrechten zeker niet zomaar opgeven. Gaat u in uw reactie nog even in op de VERDUBBELING van de OCW-begroting in de afgelopen 15 jaar? En op de vraag waar al dat geld is gebleven? Het is niet in de klas terechtgekomen, althans niet op VO-niveau.

Babette4
Babette49 jan. 2012 - 6:53

"Terug naar 6 weken zomervakantie lijkt onbespreekbaar. " Mag ik u er even op wijzen dat docenten extra uren werken om die lange vakanties te hebben? Wist u dat niet? Nee, dat dacht ik al... Dat is bij de meeste mensen onbekend. Het is makkelijk schoppen uit onwetendheid... Mijn partner is docent op een MBO dus ik zit er echt met m'n neus bovenop... De werkdruk is absurd hoog, en de beloning voor al dat werk matig...

[verwijderd]
[verwijderd]9 jan. 2012 - 6:53

Slechte zaak van de fnv. Onvoorwaardelijke steun, dat is toch het minste wat je van je bond mag verwachten.

1 Reactie
python
python9 jan. 2012 - 6:53

Of de FNV heeft inmiddels het licht gezien en begint dingen te snappen.

JoopSchouten
JoopSchouten9 jan. 2012 - 6:53

Ik ben ruim zestien jaar getrouwd geweest met een onderwijzeres uit de bovenbouw die een full-time baan had en nog heeft. Haar 'huiswerk' was (en is) niet aan te slepen, de vele avonden dat ze naar cursussen toe moest, de thuisstudies, de voorbereiding van ouderavonden, enz. enz.. En daarnaast heb je nog de thuisbeslommeringen. Ik geef het je te doen. En dit allemaal tegen een matig salaris. De vakantietijden waren noodzakelijk om bij te tanken. Na twee weken zomervakantie lostte de 'stress' pas op. Bruin-1 hanteert 'een onmenselijke maat'.

1 Reactie
python
python9 jan. 2012 - 6:53

Na twee weken zomervakantie lostte de 'stress' pas op. Dan zijn al veel mensen met strech weer aan het werk.

[verwijderd]
[verwijderd]9 jan. 2012 - 6:53

Wordt eindelijk het slechte onderwijs en de hoge werkdruk aangepakt door de vacanties wat in te korten, de verveling van de leraren opgelost door meer lesuren te laten draaien, zijn ze "leraren" weer ontevreden. Maken dagen van 7 á 8 roosteruren, ( woensdagmiddag vrij, vergader-uren, omschool-uren, bijspijker-uren, baal-dagen, wat neer komt op 4,5 tot een magere 5 echte uren werken per dag in de normale werkwereld. Hebben zo maar 3 to 4 maanden echte vakantie, van 24 uur per dag ( dat wel!), en zijn nog niet tevreden. Zou het niet verstandig zijn dat deze mensen eindelijke eens gingen doen waar ze voor ingehuurd zijn, lesgeven. Gewoon lesgeven en genieten van de enorme hoeveelheid vrijetijd die aan deze baan kleeft. Kun je zien waar verveling toe leidt. Niet tot tevredenheid, meer en meeeer en meeeeeer is nooit vol. Ikke en ikke en de rest kan stikke????? Ik zou zeggen ga eens lesgeven, en als de resultaten (daar schort nog wel het een en ander aan) bevredigend zijn, dan praten we wel eens verder. Aan het werk en niet zeuren. Met een stok achter de deur, als de resultaten nog niet bevredigend zijn dan pikken we nog een week of twee vakantie in. Aan de werkdruk kan het dan niet meer liggen......

5 Reacties
hminkema
hminkema9 jan. 2012 - 6:53

Drammer, ik zou zeggen ga je eens inlezen in dit probleem in plaats van uit je nek te kletsen, en als de resultaten (daar schort nog wel het een en ander aan) bevredigend zijn, dan praten we wel eens verder. Aan het werk en niet zeuren.

Candide2
Candide29 jan. 2012 - 6:53

'Zou het niet verstandig zijn dat deze mensen eindelijke eens gingen doen waar ze voor ingehuurd zijn, lesgeven.' U kunt zo de bühne op en tot op hoge leeftijd. Niet als buikspreker, maar als onderbuikspreker. Nooit voor de klas gestaan zeker.

eeweew
eeweew9 jan. 2012 - 6:53

Wat een naïviteit weer. Hoe komt het dat deze mensen niet aan het geven van les toekomen? Dat ze niet meer zelf mogen bepalen hoe ze hun lessen invullen? Dat ze doelen moeten halen en om de haverklap voortgang moeten rapporteren? Terwijl er geen geld meer over is om ze normaal te betalen? Ja, jij mag het zeggen. En kom er niet mee dat dat salaris marktconform is. Want dat is het alleen als het doel van de markt is alle academici voor zichzelf te houden, wat wel zo zou zijn.

JanB2
JanB29 jan. 2012 - 6:53

de verveling van de leraren Volgens mij verveel jij je meer dan die leraren, gezien je aandachttrekkerij met extreme standpunten.

Uilenspiegel
Uilenspiegel9 jan. 2012 - 6:53

Ik weet niet waar jij onderwijs genoten hebt maar de werkelijkheid is wel iets anders: zie mijn reactie onder Bruintje hierboven. Stel je eerst eens op de hoogte van het aantal uren dat er lesgegeven wordt en dat leerlingen les krijgen. Dat er links en rechts wat mis is, dat er steeds meer onbevoegden voor de klas tsaan, dat het onderwijs vergrijst, dat mensen gaan voor banen elders, dat zou je moeten verontrusten (niet de werktijden of de vakanties) en dat er wat mis is, komt door de afbraak van het onderwijs door Den Haag, die hun maatregelen met prietpraat die er lekker ingaat, verkopen. Het is juist een wonder dat de scores op de OESO rapporten van ons onderwijs. de leerlingen prestaties, nog zo goed zijn. Dat komt door de inzet van de docenten die jij "verafschuwt". Het is dom anderen na te praten.

python
python9 jan. 2012 - 6:53

Nederlandse leraren staan jaarlijks 930 uur voor de klas (PO) of 750 uur (VO). Plus kent een veel hoger ziektepercentage dan mensen die werken in het bedrijfsleven. Als secretaris van 18 scholen vergelijk ik dit met mijn eigen personeel, die o.a. buiten- en in de fabriek werken. 140 personen. Excel rekent alles uit. De Nederlander werkt 1.750 uur of meer op een bouw of in een fabriek. De marges zijn laag en dus ligt daar het tempo (productiviteit) hoog. Heren/dames uit het onderwijs u bent gewoon verwend en/of u heeft een softie instelling.

3 Reacties
Uilenspiegel
Uilenspiegel9 jan. 2012 - 6:53

Wel de goede en volledige cijfers geven. Naast lesuren voor de klas, in het VO inderdaad 750 uur, staat er ook nog werktijd voor: voorbereiden, nakijken, ontwikkelen, leerlingenbegeleiden, overleg (raporten/zorgleerlingen, afdeling, vakgenoten), deskundigheidsbevordering, verslaglegging, ouderavonden, huisbezoek, stagebezoek, bij elkaar op papier: 909 uren. Bij elkaar 1659 per jaar. Daarbij mag je aantekenen dat de nederlandse docent in vergelijking met zijn buitenlandse collega's de meeste contacturen met de leerlingen kent. Daarbij meg je aantekenen dat er per gegeven lesuur erg weinig (absurd weinig) tijd staat voor nakijken en voorbereiden. (Als je voor 1 lesuur van 50 minuten, 25 minuten nakijk en voorbereidingstijd zou hebben (wat niet zo is) dan betekent dit per leerling bij 25 leerlingen: 1 minuut per leerling!) Dus kortom leerkrachten werken hard (vaak ook thuis nog) en krijgen er dankzij de maatregelen van dit kabinet in al grote klassen er zorgleerlingen zonder voorzieningen bij. Daarnaast zijn in de 40 lesweken de 1000 onderwijsuren voor de leerlingen prima te realiseren en hoeft de vakantie niet op de schop. De vakbond heeft daarvoor al lang een door werkgevers en werknemers gedragen voorstel gedaan. Kortom uw reactie Bruintje slaat nergens op, u praat anderen na, het is popie jopie prietpraat voor bij de kapper.

hminkema
hminkema9 jan. 2012 - 6:53

Ik neem aan dat een secretaris van 18 scholen kan rekenen, Bruintje, en dat hij numerieke gegevens kan opzoeken. Het ziekteverzuim in het onderwijs is in de afgelopen 25 jaar nog nooit zo laag geweest als nu (ca. 5%) en lager dan in de zorg en onder bestuurders. Je moet geen appels en peren vergelijken, maar werknemers met een vergelijkbaar intensief beroep (900 solovoorstellingen per jaar aan een groep van 25-30 pubers). Daarbij moet je bedenken dat elk uur in het onderwijs wordt waargemaakt. Pauzes worden niet doorbetaald, en daarmee komen onderwijs met 1659 uur en de sector die jij met 1750 uur noemt direct in elkaars verlengde te liggen (want in die laatste worden koffie- en theepauze doorbetaald). Maar in het onderwijs kun je geen geld verdienen met in de baas z'n tijd bij het koffieapparaat hangen, de krant lezen, aan je laptop frunniken, een ommetje maken, pleziersurfen, ontspannen kletsen of geinen met collega's, boodschappen doen voor de jarige collega, of al die andere dingen die naast het harde werk ook een beetje ontspanning geven. Een leraar die z'n tijd zit te verdoen, krijgt dat direct op z'n brood: lessen bereiden zichzelf niet voor, proefwerken kijken zichzelf niet na, ouders worden niet automatisch opgebeld door 'n ander, werkweken kunnen niet zonder begeleiding, en schrijfwerk dat bij ziekte blijft liggen ligt er na de ziekte nog steeds. Het valt me op dat mensen die er het vooroordeel op na houden dat het leraarschap zo'n makkelijk baantje is met weinig uren en veel vakantie, nooit met een goede verklaring komen voor het feit dat er een gigantisch tekort aan leraren is. Als het zo simpel en zo makkelijk was en goed voor luie mensen, dan wilde iederéén toch wel leraar worden?

Candide2
Candide29 jan. 2012 - 6:53

Of u bent kortzichtig en bevooroordeeld? Ik mis dat in uw lijstje.

Frank Straathoff
Frank Straathoff9 jan. 2012 - 6:53

Valt zo te zien nog een hoop te privatiseren in Nederland.

5 Reacties
Uilenspiegel
Uilenspiegel9 jan. 2012 - 6:53

Ik ben bang dat je straks dankzij dit beleid privé scholen en staatsscholen krijgt. (Dus ook vet betaalde docenten (de besten) en onderbetaalde docenten op de scholen voor de kinderen van Henk en Ingrid.) Maar dat zal je wel niet bedoelen.

eeweew
eeweew9 jan. 2012 - 6:53

U kunt de tarieven van de basisschool niet betalen? Jammer, dan kan uw kind niet naar school. U doet er echt alles aan het hier in een 3e wereldland te maken he?

hminkema
hminkema9 jan. 2012 - 6:53

Alle schoolbesturen in Nederland - ook van de openbare scholen - zijn in de afgelopen 15 jaar geprivatiseerd en een zelfstandige rechtspersoon geworden. Mede daardoor is zijn de OCW-uitgaven aan onderwijs VERDUBBELD. Dat wil zeggen dat wij burgers, na correctie voor inflatie, nu 70% meer uitgeven aan het onderwijs als in 1997. Wat krijgen we er voor? Dertig procent van de lessen wordt gegeven door onbevoegden en mensen met een te lage of verkeerde bevoegdheid. Talloze juffen en meesters in het basisonderwijs die moeite hebben met rekenen of taal of allebei. Een hoger onderwijs waarbij studenten voor minder onderwijs drie keer zoveel moeten betalen als tevoren. Diploma's die steeds minder waard worden omdat iederéén ze haalt. Havo-klassen die in doorsnee bestaan uit de mavo-leerlingen van 1980, omdat iedere bestuurder z'n school graag ziet groeien. Ja, op het oog zijn er dingen mooier geworden. Er staan glimmende computers op school (met een besturingssysteem van 10 jaar oud). Er zijn vijf keer zoveel 'managers' die niet lesgeven en daardoor in een hogere schaal terechtkwamen. Het zijn de vazallen van de schoolleiding en het schoolbestuur, want een koning kan niet zonder hofhouding. Het bovenschools bestuur heeft zich een ministerieel salaris aangemeten, en een Mercedes met chauffeur. In het MBO gaat de helft van het geld NIET op aan onderwijs maar aan overhead. Over InHolland zwijg ik maar. Hoe dik moet de plaat voor je kop zijn om nu nog 'privatisering' aan te bevelen? Je lijkt op de Middeleeuwse dokter die aderlaten aanbeveelt, die als het niet helpt méér aderlaten aanbeveelt, en die als de patiënt dood is concludeert dat er onvoldoende is adergelaten.

hminkema
hminkema9 jan. 2012 - 6:53

Trouwens, geen land kent zoveel geprivatiseerd onderwijs als de VS. Niettemin besteedt geen land meer belastinggeld aan onderwijs als de VS. Maar de leerresultaten van de kinderen zijn bedroevend, evenals de enorme verschillen in onderwijskansen (daar zou een op 'gelijke kansen voor elk individu' gerichte liberaal zich toch iets van moeten aantrekken). Welk land scoort het beste op onderwijs, en tegen nadrukkelijk lagere kosten dan de VS en Nederland? Dat is Finland. Die begrijpen dat het beter en goedkoper is als je inzet op kwaliteit in plaats van op zo veel mogelijk lessen door matige en door slecht gefaciliteerde leerkrachten. Geen Onderwijsinspectie, geen landelijke examens, gewoon zorgen dat scholen zichzelf goed organiseren en voluit vertrouwen hebben in de kunde en kwaliteiten van hoogopgeleide, vakkundige leraren. Blijkt beter te werken dan wat dan ook. Evidence-based. Het duurt niet lang meer of de schellen zullen menigeen van de ogen vallen als het gaat om de valse beloftes van de privatisering en de 'vrije markt'. Zoals ook het communisme en socialisme op bepaalde punten van hun voetstuk gevallen zijn. Een ideologie najagen lijkt mooi, maar blind zijn voor de feitelijke gevolgen is rampzalig.

Candide2
Candide29 jan. 2012 - 6:53

Wat dacht u ervan dat we u gingen privatiseren? We gaan u verpatsen. U gaat drugs transporteren, werken in een illegaal naai-atelier, u wordt slaaf bij iemand in de huishouding...? Keuze te over.

[verwijderd]
[verwijderd]9 jan. 2012 - 6:53

De docenten hebben 100% gelijk. Meer lesgeven is niet beter. Net zoals langer vergaderen niet beter is.

3 Reacties
JoopSchouten
JoopSchouten9 jan. 2012 - 6:53

'Net zoals langer vergaderen niet beter is.' Langer dan wát ? Ken jij de inhoud van de onderwerpen die tijdens een vergadering ter sprake komt?

Michiel Online
Michiel Online9 jan. 2012 - 6:53

"De docenten hebben 100% gelijk. Meer lesgeven is niet beter. Net zoals langer vergaderen niet beter is." wat een rare vergelijking

Joeri2
Joeri29 jan. 2012 - 6:53

Natuurlijk is meer lesgeven wel beter. Zo zou er bv weer muziekles gegeven kunnen worden. Of meer gym zodat de nieuwe dikkertjes voorkomen kunnen worden. Of meer aandacht voor lezen. Of dieper op stof ingaan. Meer lesuren is ook beter voor werkende ouders, die moeten nu klauwen vol geld aan kinder opvang betalen omdat de kindertjes weer eens een keer vrij hebben. De zomer vakantie vrij om mee het gras van het land te halen is echt uit de tijd.

ANRandy
ANRandy9 jan. 2012 - 6:53

Er worden hier door een aantal zelfverklaarde harder werkende mensen uit het bedrijfsleven e.a. waaronder bovendien ook nog duidelijk ervaren thuiszitters en, of ook, ouders die er belang bij hebben hun verantwoording af te schuiven wegens hun falende opvoeding uit onkunde en/of onwil een aantal tekenende fouten gemaakt. De 1659 klokuren die docenten op papier moeten maken, analoog aan een werkweek van een werkende uit het bedrijfsleven bij een werkweek van 38 uur naast het recht op snipper- en feestdagen, zijn bij de berekeningen door de schoolbesturen gebaseerd op gemiddeld 36 werkweken terwijl de docenten in werkelijkheid gemiddeld 38,5 werkweken hebben. Dat betekent dat bij een toekenning van klokuren voor een taak per week gemiddeld altijd 2,5 weken ontbreken terwijl het werk wel gedaan wordt. In de 36 weken, maar in werkelijkheid dus 38,5 weken, dien je dan ±42,5 klokuren per week te werken om dan om de ± 8 weken een week vakantie te verdienen. Maar in werkelijkheid maak je veel meer uren en werk je in de vakanties ook nog de opgebouwde achterstanden weg. Maar dat betekent dus buiten dat in werkelijkheid structurele extra werk bovendien 1659 - (1659 : 36 x 38,5)=±-115 structureel niet vergoed maar wel uitgevoerd werk. Daarnaast is het toekennen van uit te betalen uren voor een taak natte vingerwerk. Je krijgt een aantal uren voor een taak. Maar in de praktijk betekent dit dat je meer uren dan toegekend wordt besteedt om deze taak naar behoren uit te voeren. Het komt kortom neer op stukloon wat in het bedrijfsleven ongekend is. Stel je voor dat je pas vrij bent als je werk af is en niet als de klok een bepaalde tijd heeft bereikt. En dus geen uitbetaling van overuren of zelfs gewoon extra gewerkte tijd. Bovendien schreef ik al dat het toekennen van de uren natte vingerwerk is. Door de bezuinigingen voelen schoolbesturen zich gedwongen de toekenning van het aantal uren voor een taak drastisch te herzien. En taak die bij ons jaren 40 klokuren per jaar toegekend zag is met ingang van dit schooljaar zonder opgaaf van redenen herzien tot 25 klokuren terwijl van het het geleverde werk hetzelfde wordt verwacht. Dit gebeurt structureel bij alle taken buiten de lesgevende. Die lesgevende kan men niet aan sleutelen behalve het herzien van de toekenning van voor- en nawerk. Dat heeft men tot nog toe gelaten of in ieder geval nog niet durven aan te passen. Maar de inflatie van het aantal toegekende klokuren voor de overige taken is een favoriete hobby geworden van de schoolbesturen. Dit betekent bij ons alleen al een verlies van ±100 toegekende klokuren op papier zodat er, eveneens op papier, ruimte is ontstaan voor het uitvoeren van nieuwe taken, of taken die eerder door anderen werden uitgevoerd. Een goed voorbeeld is de taak van het begeleiden van zorgleerlingen. Dat deden anderen altijd maar behoort sinds dit jaar tot het reguliere takenpakket van de docent. Bovendien is de eeuwige veranderingsbehoefte vanuit het management sinds deze verantwoordelijkheid 'bij de scholen' zelf is gelegd in het geheel niet verminderd en dus de extra taken die hiermee samenhangen ook niet. Werden deze via onderwijs'kundigen' eerder via Zoetermeer opgelegd gebeurt dat nu via de managers die allemaal hun carriére willen aanjagen via het plaatsen van hun eigen geurvlag. Bovendien zijn de onderwijs'kundigen' nu Zoetermeer niet meer geschikt is hun focus massaal gaan verleggen naar de schoolbesturen met in de aanbieding een zak subsidiegeld als het schoolbestuur toehapt. Dan vraag je er dus ook om. De zich ook wel 'lectoren' noemende niet onderwijs'kundige' maar letterlijke geldzakken zijn inmiddels een ware plaag. Met hun nog steeds meestal onzinnige onderwijsplannen bezorgen ze de tot uitvoering gedwongen docenten met hun plannen veel extra werk, maar bovendien een kwaliteitsverlies wat alleen maar door de meestal desondanks betrokken docent nog steeds met nog meer extra vrijwillig kunst- en vliegwerk gerepareerd wordt met echte vakbekwame bijles. Ik ben daar mentaal klaar mee ondanks dat het mij als het er op aan komt misschien toch weer te veel morele moeite kost en ik toch weer zwicht. Maar eigenlijk wordt het tijd dat de wal het schip maar moet keren. ik ben in ieder geval met een eerste actie begonnen met de afgelopen kerstvakantie. Ik deed altijd nog veel aan het wegwerken van noodgedwongen uitgesteld werk in de vakanties. Maar niet meer. Ik had volgend automatisch antwoord op mijn schoolmailaccount gezet: "Zoals u weet wijd ik mij voor de volle 100% aan zaken die mijn werk met zich meebrengt. Momenteel is dat een vakantie. Ik zal uw mail in de dagen na de vakantie zeker gaan lezen en in de loop van die week beantwoorden indien nodig. Groet en een aangename verwerking van de zonnewende met bijbehorende al dan niet zelfverzonnen rituelen. " Het voelde goed en de mondelinge reacties van meerdere vandaag op mijn eerste werkdag die het hadden gekregen na het sturen van een mail in de vakantie overwegend positief op een paar zure na. Die laatste waren precies degenen die deze boodschap verdienden.

2 Reacties
hminkema
hminkema9 jan. 2012 - 6:53

Kijk nu toch eens. Heeft u er met één mooi bericht voor gezorgd dat ik uw 'fan' geworden ben! Dank voor het zo mooi delen van uw ervaringen.

SjoukeBoonstra
SjoukeBoonstra9 jan. 2012 - 6:53

== Er worden hier door een aantal zelfverklaarde harder werkende mensen uit het bedrijfsleven e.a. waaronder bovendien ook nog duidelijk ervaren thuiszitters en, of ook, ouders die er belang bij hebben hun verantwoording af te schuiven wegens hun falende opvoeding uit onkunde en/of onwil een aantal tekenende fouten gemaakt. == Ja, als je zelf aan de beurt bent is het ineens niet zo leuk meer, he?

BATikker
BATikker9 jan. 2012 - 6:53

1040 uur, dat komt neer op zo'n 5 lesuren per dag, dus waar hebben we het over? Ik herinner me dagen van 6, 7, soms 8 lesuren te hebben gehad en zo oud ben ik nu ook weer niet. Of gaat het de leraren om eigen 'verworven rechten'?

1 Reactie
hminkema
hminkema9 jan. 2012 - 6:53

Vroeger leerden we op school nog het verschil tussen uren en minuten. Tussen klokuren en lesuren.

jonh16144
jonh161449 jan. 2012 - 6:53

Dit is gewoon een verkapte bezuiniging die kant noch wal raakt. Ik zie het steeds meer de waarheid worden: het volk wordt arm en dom gemaakt. En voor degene die denken dat dit een goed plan is, vraag jezelf eens af: Het is de 'best betaalde' baan en je krijgt de 'meeste vrije' tijd. Je hoeft helemaal 'niets' te doen dus waarom ben je dan geen leraar? Je moet wel dom zijn om het niet te doen. Toch? Of is deze 'waarheid' toch niet de realiteit?

1 Reactie
holstein7
holstein79 jan. 2012 - 6:53

toevallig moet er bezuinigd worden ja en dus ook bij jullie

hminkema
hminkema9 jan. 2012 - 6:53

Als u niet meer in de hooibouw werkt, en niettemin kinderen heeft verwekt die in de vakantie weinig omhanden hebben, dan moet u een slim plan verzinnen om die kinderen van de straat te houden. Als leraar voel ik me geenszins geroepen om uw ouderlijke verantwoordelijkheid over te nemen. En als u per se wilt dat ik met uw kinder ga wandelen, het leer scrabbelen of indiaantje ga spelen, dan betaalt u mij maar mooi het normale tarief van 6,75 euro per kind per uur. U kunt het op uw buik schrijven dat ik dat gratis ga doen in mijn eigen tijd. Wilt u meer muziekles? Stuur uw kinderen naar de muziekschool, of huur een privépianojuf. Wilt u voorkomen dat uw kinderen dik worden? Stop met uw kinderen volgooien met chips, pizza's en cola. Wilt u dat ze bewegen, beweeg dan zelf mee. Wilt u dat uw kinderen lezen? Ga met ze naar de boekwinkel en koop een mooi boek. Of ga gezellig mee naar de bibliotheek. Wilt u dat de kinderen 'dieper op de stof ingaan'? Veel succes met de huiswerkbegeleiding. Hoort u: HUISwerkbegeleiding. Het schoolwerk doe ik. HUISwerk doet u. U kunt mij eventueel ook huren als huiswerkbegeleider, academisch opgeleid. Ik kost per uur nauwelijks meer dan een loodgieter. Waar halen ouders toch het malle idee vandaan dat scholen een substituut zijn voor de dure kinderopvang? Waar komt toch het malle idee vandaan dat scholen zomaar gratis te verantwoordelijkheid willen goedmaken waarin zij als ouders tekortschieten? Puur consumentisme, dat is het. Wij als leraren kunnen maar beter héél snel leren een streep te trekken. Als het aan onze bazen ligt, u weet wel, die lieden zonder lessen maar een eigen kamer en schaal 15, dan komen we nog aan zulke stupide wensen tegemoet ook.

1 Reactie
python
python9 jan. 2012 - 6:53

Hannes, hier ben ik het voor 150% mee eens. Goed geformuleerd. Bravo. Primair zijn en blijven de ouders altijd verantwoordelijk voor hun kinderen en niet de leerkracht. Ik heb nog wel een vraag over de Mamoetwet voor het onderwijs. Is dit nu vanuit de basis gezien, een verbetering, een flop of is vergeten deze in de tijd aan te passen. Zijn er niet teveel pretpakketten ontstaan ? en studies met geringe kansen op een betaalde baan ? Ik snap dat onderwijs uit 1990 niet vergeleken mag en kan worden met 2012. Moet het onderwijs niet anders worden ingericht ? Minder managers, minder vergaderingen. Een vakman weet wel wat goed is voor de leerling c.q. student. Een vriend van mij (onderwijs) zegt altijd ik regel zelf wel mijn zaakjes. Memo's, instructies, etc., gaan bij mij via de prullebak. Vergaderen doe ik in mijn eigen lokaal. Zijn resultaten zijn bewijsbaar goed en iedereen waardeert hem om zijn instelling en zijn manier van handelen. Bedrijven zijn inmiddels ook anders ingericht. Wij selekteren op kwaliteit en mentaliteit en betalen daarvoor. Wij hebben ontdekt dat 2 x 20,00 euro loon minder aan prestatie en werkplezier kan opbrengen dan 1 x 40,00 euro. Kosten-baten. Willen wij overleven, dan moeten wij wel winst kunnen maken. Investeren kost ook geld. Bijscholing ook. Is het onderwijs niet teveel gericht op een apparaatje waar je toevalling ook mee kunt bellen. Mijn eerste stagebegeleider zei altijd (ca. 1970), je handen moeten kunnen maken, wat je hersenen kan bedenken. Met dit gegeven, en via hun bedrijfsscholen, zijn concerns als Stork, ASML, Philips, DAF, etc., ontstaan en gegroeid. Was ook natuurlijk ook een bedrijfsbelang. Leerlingen konden wel via, via, doorgroeien tot de TU en de UNI, via natuurlijke selektie van deze bedrijven en niet via de selektie van ouders die elk eigen kind vaak te hoog inschatten en super vinden. Gemiddeld is niet goed genoeg. Ik had het geluk dat mijn kinderen goed konden studeren. Maar dat is niet elk kind gegeven. Ontstaat hier niet een eerste probleem ? Te hoge verwachtingspatronen van ouders. Ik heb veel te danken gehad aan de Stork-formule en deze ook toegepast op mijn kinderen. Gelukkig met succes, zodat ik nu ook tijd heb gekregen voor andere dingen die ik leuk vind. Zoals nu dit item. Een hoofd TD-er bij een groot bedrijf zei in 2011 tegen mij, ze kunnen van alles, twitteren, toveren met excel, etc., maar een boormachine goed gebruiken is al een probleem geworden. Hier zit toch een kern van het probleem tussen vraag & aanbod vacatures. De boormachine is hierbij een praktisch symbool als voorbeeld. Ik gun mijzelf veel, maar ik gun een ander ook veel, vooral op het punt van betaald werk en dat begint toch in onderwijsland. Is onderwijsland niet teveel in slaap gesukkeld of mogelijk vastgelopen in een moeras ?