Geochemicus Ellen Kooijman wint LEGO-ideeënwedstrijd, geeft LEGO-meisjespoppetjes eindelijk meer te doen dan winkelen
Er worden regelmatig mensen boos, als opgemerkt wordt dat meisjesspeelgoed toch wel heel erg beperkt is tot roze, prinsessen en poppen, maar dat weerhield geochemicus Ellen Kooijman er niet van om te proberen wat leven in de plastic brouwerij te brengen. Ze bedacht een nieuwe LEGO-speelgoedlijn van vrouwelijke wetenschappers en won daarmee de 2014 Winter Review van het bedrijf. De lijn van drie vrouwelijke poppetjes, ‘Research Institute’ gedoopt, zal in augustus in de winkels liggen.
Kooijman is overigens niet de eerste LEGO-fan die haar ongenoegen kenbaar maakte over het beperkte aanbod van meisjesrollen in LEGO-speelgoed. In februari schreef de zevenjarige Charlotte al een boze brief aan het bedrijf over de ‘meisjeslijn’ LEGO Friends, die de meisjes-poppetjes weinig spannenders liet beleven dan een beetje op het strand hangen en winkelen, terwijl de jongetjes-poppetjes de wildste avonturen beleefden.