Kunnen de Spelen dit nog overtreffen?
• 05-08-2012
• leestijd 1 minuten
Reclamespotje van Nike overtreft 'greatness'
Geoliede lichamen, snelheden waar antilopen niet aan kunnen tippen en bezwete torso’s. Niets van dit alles in de nieuwe reclamespotjes van Nike die het sportmerk voor de Spelen lanceerden. Deze kwam onlangs in opspraak. In het clipje ‘Find your greatness’ kiest Nike voor een ongewone hoofdrolspeler. De 12-jarige obese Nathan Sorrell is vastbesloten om af te vallen door iedere dag te joggen. Nike heeft de jongen beloofd opnieuw een spotje met hem op te nemen als hij slaagt in zijn doel.
Nike kiest er tijdens de Spelen voor om niet in te zoomen op de sportieve prestaties van haar atleten, maar ‘gewone’ mensen zoals Sorrel, die zichzelf iedere dag proberen te overtreffen, in de schijnwerpers te zetten. Het clipje werd een hit op YouTube, maar kreeg ook veel kritiek. Nike zou de zwaarlijvige jongen misbruiken. Oordeel zelf en kijk en luister naar het filmpje:
Greatness is just something we made up
Somehow we come to believe that greatness is a gift,
reserved for a chosen few, prodigy’s, for superstars
The rest of us can only stand by watching
You can forget that
Greatness is not some rare dna strand
Not some precious thing
Greatness is no more unique thing to us than breathing
We’re all capable of it
All of us