Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Veel kenmerkender voor Kubrick is het gebruik van klassieke muziek. In de videocompilatie horen we de 9-de symfonie van Beethoven. Dit stuk speelt een belangrijke rol in "a Clockwork Orange", een adembenemende film vol "ultrageweld". Een absolute aanrader.
De muziek in Clockwork was synthesized door Walter Carlos (nu trouwens mevr. Wendy Carlos), en werd er gebruikt gemaakt van één van de eerste "Moog" synthesizers.
Ik heb net nog even mijn "Stanley Kubrick Archives" erbij opengeslagen, maar volgens mij is die man nog nooit naar enige filmacademie geweest. Net als veel succesvolle kunstenaars is hij godlof nog nooit verpest door vastgeroeste, slaapverwekkende doctrines. Overigens heb ik nu wel gelijk pijn in m'n rug want het Kubrick boek is nogal groot en zwaar, een kilo of vijftig als je het mij vraagt. Overigens II, wacht ik vol ongeduld op de recensie van de laatste Tarantino film. Geschoten op 70mm film (nou ja, eigenlijk 65mm. Alleen de release print is 70mm), volgens het Ultra Panavision systeem ! Met Panavision anamorphic lenzen die voor het laatst werden gebruikt bij Ben-Hur ! (1959) Een extreme beeldverhouding van 2.76 : 1 en geen enkele concessie van de kant van Tarantino. Alleen theaters die de 70mm print willen en kunnen projecteren, krijgen een kopie. Kubrick was al een grote held van mij, maar Tarantino is dat nu ook. Hier is een link naar de officiële site. Let op de leuke quote van Samuel Jackson ; "actors had the idea that they were working on a movie, not on a hard drive". http://thehatefuleight.com/
Geweldige video van Figueras trouwens. Heerlijk om de beelden weer es te zien, en de muziek (niet de originele), te horen uit Clockwork Orange.