Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Johan Vollenbroek: ‘Boeren hebben een punt, Schiphol moet ook halveren’

Luchthaven heeft geen natuurvergunning... ‘Reizigers vertrekken nu van een illegaal opererend Schiphol’
Joop

De kleuren van Kubrick

  •  
07-01-2016
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Schermafbeelding-2016-01-07-om-22.24.52
Over de geniale wijze waarop Stanley Kubrick met zijn publiek communiceert
Er is maar weinig zo van invloed op psychologische interpretaties als kleur. We hebben de neiging emoties in kleuren uit te drukken en gebruiken kleurtinten om persoonlijkheden te omschrijven. Goed is wit, slecht is zwart, bedroefdheid blauw, jaloezie groen, woede is rood. De animatiefilm Inside Out is niet de enige die dat begrepen heeft. Al op de filmacademie leren regisseurs welke invloed kleur heeft op de sfeer van de film. Het juiste gebruik van kleur kan net zo belangrijk zijn als de dialoog of het spel.
In de hele geschiedenis van de film is er misschien geen regisseur die dit zo goed begrepen heeft als Stanley Kubrick. Met sowieso een perfect oog voor detail, is voor hem het kleurgebruik in zijn films een van de manieren waarop hij met zijn publiek communiceert. Een manier om sfeer en emotie over te brengen.
Muzikant en filmliefhebber Marc Anthony Figueras wilde laten zien op welke manier Kubrick te werk gaat als het gaat om gebruik van kleuren. Het resultaat is Kubrick In Color , een videocompilatie waarin het hele kleurenpalet van de meester goed zichtbaar wordt.

Meer over:

kijk nou, kunst, lekker, film

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (4)

Albert Einstein
Albert Einstein8 jan. 2016 - 9:54

Veel kenmerkender voor Kubrick is het gebruik van klassieke muziek. In de videocompilatie horen we de 9-de symfonie van Beethoven. Dit stuk speelt een belangrijke rol in "a Clockwork Orange", een adembenemende film vol "ultrageweld". Een absolute aanrader.

1 Reactie
crumb2
crumb28 jan. 2016 - 14:01

De muziek in Clockwork was synthesized door Walter Carlos (nu trouwens mevr. Wendy Carlos), en werd er gebruikt gemaakt van één van de eerste "Moog" synthesizers.

crumb2
crumb27 jan. 2016 - 22:39

Ik heb net nog even mijn "Stanley Kubrick Archives" erbij opengeslagen, maar volgens mij is die man nog nooit naar enige filmacademie geweest. Net als veel succesvolle kunstenaars is hij godlof nog nooit verpest door vastgeroeste, slaapverwekkende doctrines. Overigens heb ik nu wel gelijk pijn in m'n rug want het Kubrick boek is nogal groot en zwaar, een kilo of vijftig als je het mij vraagt. Overigens II, wacht ik vol ongeduld op de recensie van de laatste Tarantino film. Geschoten op 70mm film (nou ja, eigenlijk 65mm. Alleen de release print is 70mm), volgens het Ultra Panavision systeem ! Met Panavision anamorphic lenzen die voor het laatst werden gebruikt bij Ben-Hur ! (1959) Een extreme beeldverhouding van 2.76 : 1 en geen enkele concessie van de kant van Tarantino. Alleen theaters die de 70mm print willen en kunnen projecteren, krijgen een kopie. Kubrick was al een grote held van mij, maar Tarantino is dat nu ook. Hier is een link naar de officiële site. Let op de leuke quote van Samuel Jackson ; "actors had the idea that they were working on a movie, not on a hard drive". http://thehatefuleight.com/

1 Reactie
crumb2
crumb27 jan. 2016 - 22:45

Geweldige video van Figueras trouwens. Heerlijk om de beelden weer es te zien, en de muziek (niet de originele), te horen uit Clockwork Orange.