Joop

Kritische vragen over Turkse bemoeienis vallen slecht bij Rutte

  •  
02-09-2016
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Schermafbeelding-2016-09-02-om-17.57.53
De minister-president was nog heerlijk ontspannen toen hij tijdens zijn wekelijkse persconferentie vragen mocht beantwoorden over de column van Halina Reijn. Die joviale stemming sloeg echter om toen Rutte door RTL Nieuws-verslaggever Roel Geeraedts kritisch aan de tand werd gevoeld over de bemoeienis van Erdogan met Turkse-Nederlanders. Geeraedts wil van de premier weten of er nou helemaal niets is dat Rutte kan doen voor de Gülen-aanhangers in Nederland die heel erg veel last hebben van de Turkse inmenging. Daarop valt Rutte de journalist vinnig in de rede: ‘Wat suggereert u nou?’ Ook een latere opmerking dat Rutte zich zou moeten opstellen als minister-president van álle Nederlanders in plaats van alleen de liberale achterban, valt slecht.

Meer over:

mark rutte, politiek, nieuws,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (52)

Mostafa
Mostafa4 sep. 2016 - 17:00

Waarom lachen onze Liberalen anders dan de rest van de mensen? Normaal mensen lachen: hahahahaha... De heer Rutte net zoals de heer Zalm, mond wijd open en dan geluidloos in een stuk Door : haaaaaaaaaaaaaaaaaaaa..

3 Reacties
HughRodham
HughRodham5 sep. 2016 - 9:24

Omdat Mark een op afstand bedienbare genots instrument achter in zijn broek heeft.

Marri2
Marri25 sep. 2016 - 10:22

Moes, heel simpel: "liberale have more fun "

Mostafa
Mostafa5 sep. 2016 - 11:34

Nee mevrouw marri, ben niet met je eens.

MarkvanLeeuwen
MarkvanLeeuwen4 sep. 2016 - 7:58

De politiek heeft al langer geen goede antwoorden op actuele vraagstukken die er inderdaad niet makkelijker op geworden zijn. Is ook lastig als je je (partij)standpunten moet verlaten of politieke correctheid moet laten varen om tot een werkbare oplossing te komen.

JanJanszoon
JanJanszoon3 sep. 2016 - 15:38

Nee. Als Rutte zou zeggen "zoals-het-is" dan zou hij opmerken dat er verdeeldheid heerst binnen het Paard van Troje. Over elkaar buitelende lichaamsdelen, een zichzelf bevechtend organisme dat als voornaamste gemeenschappelijk doel heeft het Westen te slechten.

Anonymous3
Anonymous33 sep. 2016 - 14:17

Rutte moet gewoon antwoord geven en niet zeiken tegen critische journalisten die open zenuwen bij hem blootleggen. Goed signaal waarom we zeker geen Rutte3 moeten krijgen. Grappig vind ik hem ook niet en zeker niet tijdens dat flut stand-in comedian act dit jaar. Hij vind zichzelf het meeste grappig. Zou hij narcistisch zijn? Een goede psychiater zou hem een keer moeten analyseren op kenmerken daarvan en psychopathie. Omdat deze man er telkens weer in slaagt om keihard te liegen en problemen weg te lachen zonder een rimpel te vertonen en zonder te zweten. Ik wacht nog op het moment dat ie uit de kast komt trouwens, dan weet ik in elk geval dat het nooit wat wordt bij hem om eens te ondervinden hoe het is om een gezin te moeten onderhouden en alle zorgen die daarbij om de hoek komen kijken. We zouden een premier koeten hebben die zoals velen weten wat dat is, in plaats daarvan zitten we opgescheept met een soort van eeuwige student die nog door zijn ouders inwoont en wordt onderhouden. Het privéleven van Rutte hoef ik via zomergasten niet te weten.

hminkema
hminkema3 sep. 2016 - 12:18

"Wij Nederlanders benaderen mensen niet als lid van een bepaalde groep." Ik moest erg lachen om de kostelijke onopzettelijke humor van Mark Rutte. U ook?

rbakels
rbakels3 sep. 2016 - 12:04

Omdat Rutte meestal goedlachs en welbespraakt is hoeft hij maar te stoppen met lachen en praten om zijn gehoor van de wijs te brengen. Wat een handige man toch!

Buzzer
Buzzer3 sep. 2016 - 9:55

Spannende discussie vond er op Belgie canvas plaats tussen een Erdogan aanhanger en een Gulen vertegenwoordiger: http://www.canvas.be/video/de-afspraak/najaar-2016/donderdag-1-september-2016/over-de-breuk-in-de-turkse-gemeenschap Zeer de moeite waard.

Buzzer
Buzzer3 sep. 2016 - 9:53

De reactie van Rutte is correct, hij zegt het zoals het is.

Frank Lenssen2
Frank Lenssen23 sep. 2016 - 8:32

Met voorbedachte rade ga ik niet kijken naar "Zomergasten". Ik ben me daar een beetje gek - Misschien gaat Erdbrink de weg op van vele journalisten vóór hem: op zoek naar 'de mens Rutte', de man achter de politicus. Ik meen dat vooral in de Volkskrant dit enkele keren gebeurd is. Het is een breed gedeelde misvatting: dat er achter de aalgladde presentatie van Mark R., en zijn onzichbare privéleven, wel een héél diep mysterie schuil moet gaan, dat kan toch niet anders? Ik denk dat de bedoelde analyses steeds op niets uitliepen, omdat dat mysterie niet bestaat. Rutte is een prima acteur, die naar bevind van zaken emoties naspeelt, in het openbare leven. Ach. hád hij maar een privé-leven... twee intieme vriendinnen, wat homovriendelijke DVD's naast de speler, expertise in de Bhutaanse keuken, van drie oude 'vintage' motoren één supermachine bouwen, doorwrochte kennis van het verzameld werk van Nietzsche, af en toe een paniekaanval, nét teveel rode wijn elke avond voor het slapen gaan, plus een middelzware benzodiazepineverslaving, en onbehandelbare zweetvoeten. Nee hoor: hij is personeelschef geweest bij diverse dochterbedrijven van Unilever. Misschien loop je bij zulk werk een aantal beroepsgerelateerde ziektes op. Zó lang je eigen persoonlijkheid wegdrukken dat ze er op een gegeven moment niet meer is. Jezelf altijd neerzetten alsof je alles prima in de hand hebt. Een belangstelling voor de schone kunsten suggereren en daarbij wat Schubert of Brahms pingelen op de imitatie-Steinway. In elk geval ga ik morgenavond hetzelfde doen als de voorbije tientallen jaren op de zondag: lekker kijken naar 'Tatort'. Dat geeft zóveel meer, in de helft van de tijd, mensen.

2 Reacties
Kees Ollopa
Kees Ollopa3 sep. 2016 - 12:26

De kans dat de onderste steen van VVD Rutte boven komt bij Zomergasten is inderdaad praktisch nihil. Of het nu gaat om zijn telefoongesprek met Erdogan, volgens VVD Rutte zelf gepleegd zonder enige aanwijzing van directe of indirecte bemoeienis van Erdogan met Nederturken, de nog steeds ontbrekende radarbeelden van MH17 met name die van zijn vrienden uit Kiev, koloniaal verleden van zijn familie in relatie tot de vrijheidsstrijd van Indonesie, etc. - En mochten er tegen de verwachting in toch iets verrassends uitkomen dan kunnen we het altijd nog achteraf even bekijken.

rbakels
rbakels3 sep. 2016 - 19:39

Terechte analyse: Rutte zou wel eens werkelijk ONGECOMPLICEERD kunnen zijn. Wie verder probeert te graven gaat een wisse tekeurstelling tegemoet. Maar Rutte zal Erdbrink helpen, zoals Hedy d'Ancona hem eerder hielp. Is het skim als een interviewer zijn gast helpt? Omgekeerde gastvrijheid dus.

chausson61
chausson613 sep. 2016 - 8:06

Die Roel Geraerds van RTL heeft in het MO gezeten ,strakke journalist. Vraagt goed door,wat mis ik dat toch bij de NOS. Rutte hield het verhaal ook helder strak,wat je er verder ook van vindt.

Pietersen2
Pietersen22 sep. 2016 - 22:09

En dan durft zo'n 'lullo' van RTL Nieuws te vragen naar Erdogan en dit ter discussie te stellen. Dit terwijl her het zo simpel is: Rutte = Grootste naïeve en opportunistische dromen = EU = Beleid Brussel = Merkel = Wir Schaffen das = Noodzakelijke vluchtelingendeal met Turkije Hij heeft tot nog toe alle (zware) kinken in de kabel overleeft. Voor dit kinkje is nog geen oplossing gevonden, en ja dan wordt ie wat gepikeerd want als kat met 9 levens houdt het een keer op met dromen en overleven

Maurits Dekker
Maurits Dekker2 sep. 2016 - 20:24

Dit land kan zoveel beter! Ja? Ja, op één voorwaarde. ZONDER RUTTE.

1 Reactie
blues boy
blues boy3 sep. 2016 - 8:26

http://static1.trouw.nl/static/photo/2016/9/1/0/album_large_4050030.jpg Dat kan zo!

msj_meijerink
msj_meijerink2 sep. 2016 - 20:21

Het is dat hij bij de vraag niet kon wegduiken, anders ......

Mostafa
Mostafa2 sep. 2016 - 19:27

Een 50 jarige singel man of vrouw kan geen land besturen laat staan opvoeden ! Leiding en opvoeding begint bij je eigen gezin, dan kun je pas een land besturen en opvoeden .

8 Reacties
Marri2
Marri22 sep. 2016 - 21:14

Moustafa, moustafa, Wat zeg je nu weer? Wat een ouderwetse en achterhaalde ideeën heb je toch ! Waarom zou een dingle man of een single vrouw of een lesbische vrouw geen land kunnen besturen ? In moderne landen kam dat en zelfs in veel achterlijke landen ( Iran werd jarenlang geregeerd door een paar vrijgezelle moefti's ) Dus Je moet echt een beetje maatschappelijk integreren om die ouderwetse beelden in te ruilen voor een beetje meer. 2016 ev.

janwijn
janwijn2 sep. 2016 - 22:46

De Paus en zijn personeel zijn ook singel mannen.

bakkwast
bakkwast3 sep. 2016 - 4:52

tja wat moeten we hier nu op zeggen.....

Buzzer
Buzzer3 sep. 2016 - 9:56

Zelden zoveel bullshit gelezen als uw reactie, daar wil het maar bij laten.

Coronarias Redig
Coronarias Redig3 sep. 2016 - 11:52

Had Pakistan niet ook een tijd lang een vrouwelijke leider?

Jan Willem deBoer
Jan Willem deBoer3 sep. 2016 - 13:20

Moustafa een lesje democratische rechtstaat http://www.rtlnieuws.nl/nederland/politiek/premier-rutte-geirriteerd-na-vraag-over-toenemende-turkse-spanningen Gewoon heel sterk van Rutte, hulde, de staat zal altijd iemand als individu aanspreken, nooit als onderdeel van.

JanJanszoon
JanJanszoon3 sep. 2016 - 15:40

Hmm, laat ik dit nu net 1 van de meer rake opmerkingen van Moes vinden ...

MarkvanLeeuwen
MarkvanLeeuwen4 sep. 2016 - 8:04

Ik kan je geen ongelijk geven. Ik zou het nog even willen doortrekken. Ik zou graag een alleenstaande vrouw in de bijstand met drie kinderen welke de afgelopen vijf jaar niet in het rood heeft gestaan als minister van Financien willen hebben.

Wat een slechte moderatie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wat een slechte moderatie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!2 sep. 2016 - 18:31

Heel gemeen maar enige voordeel zou kunnen zijn dat de integratie voor een deel van de Turken nu beter/sneller zal gaan? Het deel dat duidelijk niet meer welkom is in Nederland door het andere deel of als Turk in het algemeen zal wellicht wat meer richting Nederland gaan en wat afstand nemen van Turkije. Als je vaderland zo veranderd dat als je er weer naar toe op vakantie gaat je misschien geweigerd of opgesloten wordt zou ik er toch snel afstand van gaan nemen denk ik. Sterker nog ik zou demonstratief m'n paspoort verbranden en land lekker links laten liggen tot het weer normaal is geworden. De losgeslagen malloten die hun landgenoten (van 2 landen) hier bedreigen moeten hard worden aangepakt want dat is toch echt te zot. De bedreigde Turken moeten zich niet laten kennen. Je gaat toch niet doen wat ze willen alleen maar om nog naar Turkije te kunnen? Ja vervelend als er nog familie zit e.d. maar uit principe moeten ze niet zo snel toegeven. (kind van school halen e.d.)

1 Reactie
Andy Capp
Andy Capp3 sep. 2016 - 3:21

Het zou inderdaad best kunnen zijn dat het liberaler deel van de Turkse medeburgers zich hierdoor minder met het land van herkomst zullen gaan identificeren. En daar hoeven we inderdaad niet rouwig om te zijn: nationalisme is hoogst zelden een vruchtbare emotie.

Puin Ruimer
Puin Ruimer2 sep. 2016 - 18:19

Als Rutte het juiste leugentje niet vooraf geoefend heeft, valt hij door de mand. Boos worden betekent dat je je niet zeker voelt. Dat maakt al vast 1 ding duidelijk: Rutte is geen staatsman maar een charlatan.

1 Reactie
Buzzer
Buzzer3 sep. 2016 - 10:00

Ik vond zijn reactie zakelijk en juist, hij gaf precies aan waar Nederland voor staat en wat de Nederlandse staat voor de Turkse Gulen aanhangers kan betekenen

Coronarias Redig
Coronarias Redig2 sep. 2016 - 18:14

"Ik sta hier met lege handen"

1 Reactie
JanJanszoon
JanJanszoon3 sep. 2016 - 15:42

"met lege handen en zonder visie". Rutte laat het land verder naar de verdommenis gaan, het handje van Merkel vasthoudend, zoekend naar sturing.

ljhbouwman
ljhbouwman2 sep. 2016 - 17:59

De marges waarin de MP zich begeeft zijn smal. Wat is er aan de hand: naar aanleiding van gebeurtenissen in Turkije hebben een paar duizend Nederlanders die een nog een romantische relatie met Turkije hebben, dus een paar procent, gemeend blijk te moeten geven van hun opvattingen, Dat mag, tenzij ze de wet overtreden. Dan komt Justitie in beeld. Op het handelen van Justitie heeft de MP geen enkele invloed, En dat is maar goed ook, alleen in dictaturen als de Russische, oefent de politiek direct invloed uit. Wie zich bedreigd acht of wordt doet zelf aangifte, dat kan een minister dus niet voor hem doen. Het optreden van Mark Rutte is zeer correct en juist, zoals meestal. Ik begrijp dat mensen vinden dat hij boos moet ingrijpen, maar als men zou willen dat Mark Rutte de heer Erdogan een drijver voor zijn treiter geeft, dan is dat ongemeen dom. Zo denkt men ook dat de heer Erdogan lange armen heeft. Helaas is dat nooit feitelijk aangetoond. Het fenomeen bestaat geheel uit een idee. Als mensen zich iets minder door een idee maar slechts door bewezen feiten zouden laten leiden was de wereld een stuk simpeler. Er bestaat bijvoorbeeld het idee dat de heer Putin ontzettend slim zou zijn. Dat kan eenvoudig gelogenstraft, iemand die al zijn kaarten zet op inkomsten uit olie en gas dan is dat nogal stom. Brazilië, Venezuela en u weer in Gabon Libreville dachten dat namelijk ook, en kijk nu eens: hele volksopstanden. In Rusland heeft de gewone burger het ook al heel zwaar al laat Wierd Duk, hoe onnozel kan iemand zijn, weten hoe prachtig Moskou is door de enorme gaven van de president. Derk Sauer laat hem weten dat Moskou niet schittert en flonkert door Wladimir Wladimirovitsj, maar door olie en gasinkomsten die nu zo sterk verminderen dat Moskou er binnenkort uitziet als de Nederlandse snelwegen na 1 uur 's nachts. Zeg nou niet dat dat overdreven is, want dan ben je echt nooit iets na zonsondergang van Middelburg naar Bergen op Zoom gereden.

3 Reacties
Andy Capp
Andy Capp3 sep. 2016 - 3:42

Jij schijnt te denken dat de Brazilianen -en de Russen- zich niet bewust zijn van de zwakken punten van hun economie: het tegendeel is het geval. Maar als -zoals dat binnen een kapitalistisch land gebruikelijk is- afhankelijk bent van de markt en het particulier initiatief, dan is de speelruimte van de regering betrekkelijk gering. In Europa ie het gangbare verhaal dat door de onderlinge economische verbondenheid -en bovenal de EG- het risico op oorlogen sterk is gedaald. Putin heeft de vergissing begaan te denken dat dit betekent dat de EU die filosofie ook in de praktijk zou brengen ten aanzien van Rusland. Toen het puntje bij het paaltje kwam werd die economische verbondenheid echter gebruikt als drukmiddel. Als je denkt dat Poetin niet de eerste was om die fout in te zien, dan zit je er naast, want hij is onmiddellijk begonnen Monsanto en Co voor de deur te zetten en steun te verlenen aan initiatieven op het gebied van landbouw in Rusland. Hij is dus in ieder geval een stuk slimmer dan jij en Nederland is -tenminste deels- voor goed een klant kwijt.

Andy Capp
Andy Capp3 sep. 2016 - 4:21

Laten we nu eens puur in termen van machtspolitiek denken en veronderstellen dat Putin het wel gehad heeft met de EU en de VS en in het geniep denkt: ik zal jullie wel krijgen. Hij heeft al laten zien dat hij er in slaagt om met betrekkelijk weinig middelen het westen een poot dwars te zetten. Die geruisloze overname van de Krim zonder bloedvergieten was een ongeëvenaard huzarenstukje. En met die interventie in Syrië heeft hij in 6 maanden tijd meer resultaten weten af te dwingen dan de Amerikanen in de 3 jaar daarvoor, -waarom is niet helemaal duidelijk; in ieder geval betekende het een keerpunt. Getuigt dat van inzicht? Is dat puur geluk? Als hij echt kwaad wil, dan stopt hij zo snel mogelijk de gaten in de landbouwtekorten, sluit vriendschap met alle buren tussen Rusland en China: Turkije, Iran, India -......mmmm, Pakistan ontbreekt nog- en verlegt zijn afzetgebied naar het oosten: grootste klant China. Is hij daar misschien al mee bezig? En als hij dan denkt dat het moment gekomen is om dat drukmiddel in te zetten boycot hij op zijn beurt Europa en draait de olie- en de gaskraan dicht. Als dat zou gebeuren, dan moet je onze politici een horen over die onbetrouwbare Putin, die het vuurtje van de koude oorlog nog verder opstookt, terwijl ze het er zelf doelbewust op aansturen! Het is niet eens schaken, het is gewoon risken.

Coronarias Redig
Coronarias Redig3 sep. 2016 - 17:32

"Dat mag, tenzij ze de wet overtreden." Het lijkt mij dat bedreigingen ea intimidaties daar onder vallen.

[verwijderd]
[verwijderd]2 sep. 2016 - 17:11

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
Andy Capp
Andy Capp3 sep. 2016 - 3:49

Ligt het schatrijke pretpark Nederland er prachtig bij na 6 jaar Rutte en Samsom? O ja, dat is waar ook: Nederlanders klagen alleen maar, -altijd! Behalve Erwin natuurlijk, de enige hier met een beetje realiteitszin. -

Arie Roos
Arie Roos2 sep. 2016 - 16:36

Gadverdamme. Rutte wordt gevraagd, wat hij te zeggen heeft tegen mensen die hier onderdrukt worden. Wat zegt hij ? Je hebt je hier normaal te gedragen. Even voor de duidelijkheid, dat zegt hij dus tegen de slachtoffers van de mensen die zich niet normaal gedragen. Bah. Dit bedoelt hij zeker met invechten.

4 Reacties
truusbeek2
truusbeek22 sep. 2016 - 17:00

Nee dat zegt hij tegen de "onderdrukkers". had wat meer van hem verwacht over inperken lange arm van Turkije.

Mostafa
Mostafa2 sep. 2016 - 19:28

Te zacht uitgedrukt !!

Arie Roos
Arie Roos3 sep. 2016 - 1:17

Nee, Truus, dat zegt hij tegen de onderdrukten. Luister nog maar eens.

adriek
adriek3 sep. 2016 - 6:38

Hij verwacht waarschijnlijk wat meer VOC/Joods Christelijke mentaliteit: oog om oog, tand om tand, niks slachtoffer-rol, maar een stevig tegenoffensief, en als 'de vijand vernietigd is' business as usual.

[verwijderd]
[verwijderd]2 sep. 2016 - 16:24

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
truusbeek2
truusbeek22 sep. 2016 - 16:58

Mijn idee

Kees Ollopa
Kees Ollopa2 sep. 2016 - 16:18

Nogal merkwaardig natuurlijk dat VVD Rutte nu beweert dat hij geen enkele aanwijzing heeft van Erdogan inmenging in Nederland. Waarom dan wel bellen met Erdogan als die er niks mee te maken heeft en ook nog PvdA Koenders er op sturen? http://www.rtlnieuws.nl/nederland/politiek/rutte-belt-erdogan-turkse-bemoeienis-tolereren-we-niet http://www.nu.nl/algemeen/4316071/geen-aanwijzingen-bemoeienis-ankara-in-turks-nederlandse-spanningen.html - Knap staaltje bukken voor Erdogan weer van minister president VVD Rutte.

Wat een slechte moderatie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wat een slechte moderatie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!2 sep. 2016 - 16:14

"Die joviale stemming sloeg echter om toen Rutte door RTL Nieuws-verslaggever Roel Geeraedts kritisch aan de tand werd gevoeld over de bemoeienis van Erdogan met Turkse-Nederlanders." Hoe durft die. Daar is de persconferentie niet voor bedoeld. Alleen vragen stellen zodat hij zijn verhaal kan doen. Hij heeft laatst nog gebeld, is het dan nooit genoeg? Straks wordt die nog moe.

Marri2
Marri22 sep. 2016 - 16:10

Sterk betoog van Rutte in deze Een staatsman en minder een politicus en daarmee een echte premier voor alle Nederlanders , althans, diegenen die de loyaliteit hebben met Nederland

1 Reactie
Andy Capp
Andy Capp3 sep. 2016 - 3:54

Ja, daar heb je natuurlijk wel gelijk in: burgers die kritiek hebben op de huidige regering van de VVD en de PvdA staan gewoon niet loyaal tegenover ons dierbare vaderland.

Yolo2
Yolo22 sep. 2016 - 16:07

Wat een nutteloze MP..