Vraag vandaag eens aan de mensen om je heen ‘heb je dat gelezen, dat een groot deel van de Nederlanders niet of nauwelijks het nieuws volgt?’ Grote kans dat het antwoord nee luidt. Het Sociaal Cultureel Planbureau meldt vandaag dat veel burgers nauwelijks op de hoogte zijn van wat er in de wereld speelt. Ze consumeren nieuws alsof het snacks zijn. Af en toe een beetje en niet diepgaand. Vooral jongeren zijn amper geïnteresseerd in actuele ontwikkelingen. Trouw schrijft :
"Een aanzienlijk deel besteedt minder dan vijf minuten aan het nieuws, zij het soms meerdere keren per dag, en een ander deel slaat dagenlang het nieuws over. Op een gemiddelde dag maakt slechts 61 procent echt tijd om het nieuws te volgen. En 39 procent dus niet, vooral mensen onder de 35 jaar."
Het SCP ontdekte dat door drieduizend mensen van dertien jaar en ouder in 2015 een dagboek bij te laten houden waarin ze optekenden hoe ze nieuws tot zich nemen. De resultaten zijn schokkend omdat andere onderzoeken juist een heel andere indruk wekken. Zo constateerde Trends in Media van marktonderzoekbureau GfK begin dit jaar nog: Aan het lezen van nieuws besteedt de Nederlander gemiddeld 3,5 uur per week. In bijna de helft van de tijd (gemiddeld 100 minuten) komt het nieuws van online platforms. Iets meer tijd wordt besteed aan het lezen van de gedrukte krant (gemiddeld 109 minuten). SCP stelt dat onderzoeken naar mediagebruik op het eerste gezicht geruststellend zijn maar dat het verandert als de resultaten nader onderzocht worden. Dan blijkt er sprake van een zeer vluchtige consumptie.
Het nieuwsmijden baart zorgen. “Een goed geïnformeerde bevolking is belangrijk voor het functioneren van de democratie”, zegt SCP-onderzoekster Annemarie Wennekers in Trouw. Lichtpuntje is dat de burgers die het nieuws wel volgen de klassieke media nog niet in de steek gelaten hebben. Daardoor krijgt de verspreiding van nepnieuws minder kans, aldus de onderzoekers.