Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Facebook kent je beter dan je lief (is)

  •  
13-01-2015
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
RTEmagicC_ivan_01.jpg.jpg
Onderzoek wijst uit dat na Facebook je na 300 likes beter kan inschatten dan je eigen partner
Ivan Wolffers over de mensenkennis van computers en wat wij van die computers zouden moeten weten.
Hoe is het met uw mensenkennis gesteld? Vrouwen die altijd vertellen dat ze op de ‘foute mannen’ vallen hebben blijkbaar slechte mensenkennis. Tegelijkertijd zeggen veel mensen dat ze een ‘goed gevoel hebben voor het inschatten van anderen’. Zeker bij P&O-afdelingen van grote bedrijven lopen mannen en vrouwen rond die daar een hele kunst van hebben gemaakt. “Die moeten we hebben en die niet?”
Mensenkennis is een combinatie van optellen en aftrekken van wat je weet over anderen en door de mooie praatjes van mensen heen kijken, zodat je ook kunt inschatten wat je niet weet. Je zou soms willen dat je een betere inschatting van anderen zou kunnen maken. Zodat je weet wie de foute mannen zijn. Zodat je weet wie je geen tweede keer op je verjaardag hoeft te vragen. Zodat je snapt wie je beter niet in dienst kunt nemen.
Facebook kent je beter dan je denkt Er is zo’n methode. Met behulp van een simpele analyse van de pagina’s die je op facebook liket (van bijvoorbeeld producten, winkels, bands, films) kent een computer u beter dan wie dan ook. Na tien likes schat de computer je al beter in dan je naaste collega’s dat doen. Na 70 likes kent de computer je al beter dan je familieleden. Na 150 likes kent de computer je beter dan je beste vrienden. En, de slagroom op de taart van dit onderzoek, na 300 likes kent de computer je beter dan je eigen echtgenoot. Gelukkig hoef je met die computer niet te trouwen. De gemiddelde gebruiker liket 227 ‘objecten’ op Facebook en daarom is van een hoop gebruikers al veel bekend. Misschien wel meer dan ze lief is.
De computer weet al snel of je drugs gebruikt, of je veel alcohol drinkt en wat je seksuele voorkeuren zijn, maar ook kan hij vertellen met wie je eet, slaapt en ruzie maakt. De software die dat mogelijk moet maken is ook de basis voor het commercieel succes van Facebook, want als je die gegevens kunt verkopen aan bedrijven, die dan gericht met hun marketing zich op jou kunnen richten, hoe ben je dan nog in staat je tegen zulke beïnvloeding te verzetten?
Computer wint het altijd Voor het onderzoek werd informatie over meer dan 86.000 deelnemers verzameld, inclusief het Facebookprofiel van meer dan 70.000 mensen. De proefpersonen deden een persoonlijkheidstest waarmee openheid, zelfbeheersing, extraversie, vriendelijkheid en neurotisch gedrag in kaart werden gebracht. Naast nog andere onderdelen van het onderzoek, bleek de software die gebruikt werd goed in staat een analyse van persoonlijkheid te maken. Dat werd vergeleken met de inschatting van mensen die je goed kennen, maar ook met de uitkomsten uit andere onderzoeken naar hoe goed mensen elkaar kennen. De computer wint uiteindelijk altijd en dat nog wel ondanks het feit dat mensen zich op het internet vrijwel altijd mooier voordoen dan ze zijn.
De vraag hier is: de computer blijkt ons goed te kennen, maar kennen wij de computer? Ik ben bang dat het niet het geval is en dat we daardoor het risico lopen aardig gemanipuleerd te worden met wat de computer over ons kan vertellen. Ik weet namelijk wel dat de computer een allemansvriend is en gul informatie deelt met iedereen die er genoeg voor betaalt.
 
Het laatste boek van Ivan Wolffers is ‘Als de tijd voor altijd stil zou staan ‘
Volg Ivan Wolffers ook op Twitter Ivan schrijft voor Joop elke dag een Gezond Weetje van de Dag:  klik hier voor een overzicht

Meer over:

opinie, leven
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.
BNNVARA LogoWij zijn voor