Joop

Europees Parlement dreigt álle Brexit-afspraken te blokkeren

  •  
10-07-2017
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
11306226655_9607181a5c_k
Een groep Europarlementariërs heeft gedreigd tegen álle Brexit-afspraken met de Britten te stemmen. Dat melden onder meer de NOS en The Independent. Volgens de parlementariërs zijn de Brexit-plannen van Theresa May een ‘damp squib’, oftewel “een natte voetzoeker”. Met name over de rechten van EU-burgers in Groot-Brittannië is veel onzekerheid, zij zouden volgens de huidige Britse plannen hun verblijfsvergunning kwijtraken.
De parlementariërs hebben hun standpunt verduidelijkt in een open brief , geschreven door oud-premier van België en huidig voorman van de liberale coalitie in Brussel Guy Verhofstadt en ondertekend door de fractievoorzitters van alle grote partijen.
‘Het voorstel van het VK laat de burger in de kou staan,’ is de titel van de brief die begint met:
"Hoewel we aanvaarden dat de brexit het gevolg is van een democratische keuze, hebben we er nooit in geloofd dat het ook een goede zaak is. Niet voor de economie, al zeker niet voor het aanzien van Europa en het VK in de rest van de wereld en, bovenal, ook niet voor de burger. De nota van het VK over de rechten van de burger heeft ons enkel gesterkt in deze overtuiging. De tekst slaagt er niet eens in zijn eigen ambities waar te maken om “de burger op de eerste plaats te zetten” en werpt een schaduw van vaagheid en onzekerheid over het leven van miljoenen Europeanen."
Andere zaken die in de plannen van de Britse premier Theresa May volstrekt onduidelijk blijven, zijn regelingen omtrent grensarbeid, collegegelden of erkenning van diploma’s. Het Europees Parlement wil dan ook dat burgers hun rechten in Groot-Brittannië kunnen blijven afdwingen bij het Europees Hof van Justitie, want: ‘We zullen er nooit mee instemmen dat rechten met terugwerkende kracht worden afgenomen.’ De Britten willen volledig af van het Europees gerechtshof in Luxemburg, maar tegelijkertijd wel toegang houden tot de Europese markt. Het een kan volgens de parlementariërs echter niet zonder het ander.
"Ook al hebben we enorm veel respect voor het Britse rechtsstelsel, we kunnen er niet omheen dat de rechters wetten toepassen die worden aangenomen door Britse politici, die momenteel niet in staat zijn voldoende garanties te bieden voor de komende jaren, laat staan levenslange garanties. Daarom moeten zowel Britse als Europese burgers de mogelijkheid krijgen hun rechten af te dwingen in het kader van een regeling waarin het Europees Hof van Justitie zijn rol voluit kan spelen."
Vorige maand gingen de Brexit-onderhandelingen van start. Eind maart 2019 zou de Britse afscheiding van de EU een feit moeten zijn. De Britten zouden bij hun vertrek een bedrag van tussen de 60 en 100 miljard euro moeten overhandigen om afspraken die met Britse instemming zijn gemaakt te kunnen blijven betalen. De Britten willen echter niet eens over welke betaling dan ook spreken. Ook zolang die houding zo blijft, zullen de parlementariërs tegen de Brexit-plannen stemmen, schrijven zij.
Verlenging van de onderhandelingsperiode is ‘gewoonweg ondenkbaar’, staat in de brief te lezen. Dat zou betekenen dat in het Verenigd Koninkrijk in mei 2019 Europese verkiezingen zouden worden gehouden. ‘Voor ons is dit een zaak van fundamentele grondrechten en -waarden, die het kloppend hart vormen van het Europees project.’
cc-foto: ALDE

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (112)

Break on through
Break on through12 jul. 2017 - 12:36

Toe maar jongens de beuk er in. Ja vooruit maar lui zet 'm op....

GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*12 jul. 2017 - 9:14

Goedendag. Dit is een meer dan duidelijk signaal van deze Europeaan in hart en nieren aan de hardcore Brexiteers in Engeland o.l.v. Nigel Farage, Boris Johnson, Michael Gove, Liam Fox, David Davies enz. (en natuurlijk ook aan Theresa May en haar heel kabinet) dat ze sowieso niet kunnen *Have your cake and eat it too (!)*, de komende twee jaar, tijdens de Brexit onderhandelingen. Mijn petje af aan meneer Guy Verhofstadt wat betreft zijn eerlijkheid, duidelijkheid en oprechtheid namens de EU, alle 27 EU landen en alle 500 miljoen Europeanen. Een heel fijne dag verder.

Minoes&tuin
Minoes&tuin11 jul. 2017 - 17:36

Het is allemaal spel!

JoWe62
JoWe6211 jul. 2017 - 16:12

Ik ben helemaal niet EU, echter als je afspraken maakt en er eenzijdig niet meer aan wil houden ga je weg en trekt consequenties. De Engelsen, niet de Britten, proberen alles zo te houden maar willen wel onder het juk van de EU weg. Goed streven maar voor zoiets pas ik echt. De Engelsen hebben al veel te veel voordeel gehad en het is tijd voor een koude afscheid. Just a no return.

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout11 jul. 2017 - 10:21

Pfff... Babbling Brexit https://www.socialeurope.eu/2017/07/fallacies-brexit-personifying-countries-simplistic-polemics/

Kepler
Kepler11 jul. 2017 - 6:58

Prima, ruzie is goed voor het slechte imago van de EU. Doorgaan zo! Laat je ware gezicht maar zien.

1 Reactie
Robbels
Robbels11 jul. 2017 - 7:49

Waarom behandelt u het VK niet net zo? Zij willen toch weg?

TeeJee2
TeeJee210 jul. 2017 - 23:47

De heer Verhofstadt heeft aanzienlijke maling aan de democratie wanneer de uitkomst niet strookt met de goddelijke mening van de heer Verhofstadt. Een dictator in spe, naar mijn bescheiden mening. Hij heeft al even het dictatoriaal speechen kunnen oefenen in Oekraïne, geen fijn vooruitzicht.

5 Reacties
Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon11 jul. 2017 - 6:04

Ik vind dit ook een levensgevaarlijke man die de vrede op ons continent nog in gevaar kan brengen. Vreemd dat links zo gedwee achter deze demagogische Euroliberaal aanhobbelt.

Jean Marie Pisive
Jean Marie Pisive11 jul. 2017 - 6:45

Verhofstadt is niet zo belangrijk. De brief in kwestie is door nagenoeg alle fracties ondertekend. Proportie is dus van groot belang in beoordeling van feiten. En nu we het over proportie hebben. De speech van Verhofstadt tegen meesteroplichter Janoekovitsch is irrelevant in deze. Maar als je daar iets over wilt zeggen. Laten we niet vergeten dat Janoekovisch 30 miljard heeft gestolen van het Oekraiense volk, en duizenden politieke gevangenen vasthield. Laten we niet vergeten dat de rebellen die aan de kant van Janoekovitsch staan met steun van de Russen een oorlog zijn begonnen en duizenden mensen hebben vermoord, waaronder natuurlijk de MH17 slachtoffers. Het waren onschuldige burgers. Je had, als het ware, er zelf in kunnen zitten. Dit soort dingen kun je Verhofstadt niet aanrekenen.

TeeJee2
TeeJee211 jul. 2017 - 7:50

@Jean Marie Pisive Ik reken de heer Verhofstadt zijn nare gewoonte om democratie en soevereiniteit te bespugen, wanneer het hem uitkomt en wanneer hij dat acceptabel acht, wel degelijk aan. De rest is goedpraterij.

theoswg
theoswg11 jul. 2017 - 8:47

Jean Marie Pisive 11 juli 2017 at 08:45 Verhofstadt is niet zo belangrijk. De brief in kwestie is door nagenoeg alle fracties ondertekend. Zo is het , wat ik niet begrijp is dat sommige mensen menen dat Verhofstadt in zijn eentje de EU bestuurt. Het zou helpen als iedereen die een mening heeft ook zich zou informeren over hoe het democratisch gekozen EP functioneert.

Jean Marie Pisive
Jean Marie Pisive11 jul. 2017 - 10:44

Teejee, Verhofstadt zit er met een democratisch mandaat, en heeft niet zoals de man die jij impliciet verdedigt, mensen laten martelen of vermoorden.

Robbels
Robbels10 jul. 2017 - 22:42

@ all die zeggen dat het schandalig is dat de EU niet geeft aan het VK wat het wil, maar zijn eigen voortbestaan boven het welzijn van VK stelt. Wat had u dan verwacht en gedacht of gewild? Ik ben Nederlander, Europeaan en EU-burger. Ik verwacht inderdaad dat de EU zich inzet voor mijn beste belang en niet primair voor het belang van het VK. Zij hebben gekozen hun eigen weg te gaan. En dat is prima. Dat betekend echter niet dat ik/wij me/ons moeten voegen naar wat zij willen. Heel erg simpel. Stel nou eens dat de EU verregaande concessies doet aan het VK waardoor het VK 'have your cake and eat it too' kan doen. Dan is non-EU lid maar verregaande toegang tot de EU dus de beste optie. Vervolgens willen meerdere landen het 'voorbeeld' volgen en valt de EU in elkaar. Maar dan? Wat is er dan nog? Het hele idee dat je meer van de EU kan profiteren door non-lid te zijn stort dan ook in elkaar! Denk daar nou eens over na! Als niemand contributie betaald voor een club, dan is er als gevolg ook geen club om van gebruik te maken. Tweede punt: anti-EU mensen en clubjes beweren zeer stellig dat samenwerken op een verscheidene hoeveelheid van terreinen heel erg simpel is. Dat is onzin. De EU is nu juist het bouwwerk dat in Europa gecreëerd is om die samenwerking enigszins te stroomlijnen. Samenwerken is dus moeilijk. Zeker in een continent waar zoveel verschillende culturele identiteiten hun stem willen hebben en waar de geschiedenis zo bloederig is.

9 Reacties
Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon11 jul. 2017 - 6:00

Geen deal is ook slecht voor de EU. Vooral ons land zal hierdoor onevenredig hard worden getroffen. Geen Britse bijdrage voor toegang tot de interne markt betekent dat wij nog meer moeten gaan bijdragen aan de EU. Nederland is bovendien een van de grootste handelspartners van het VK.

Robbels
Robbels11 jul. 2017 - 6:34

@ Gadfly Dat is nou exact het probleem. Je zegt: geen Britse bijdrage betekent een hogere NL bijdrage. De Britten willen van die bijdrage af, of iig minder betalen en tegelijkertijd een zo groot mogelijke toegang houden tot de interne markt. Wel de lusten, niet de lasten. Dat kan dus niet. Dat ondermijnt de fundamenten van de EU/interne markt.

Jean Marie Pisive
Jean Marie Pisive11 jul. 2017 - 6:46

Geen deal is ook een deal, maar inderdaad een slechte deal.

Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon11 jul. 2017 - 7:55

@ Robbels Wat zou er onredelijk aan zijn als de Britten minder willen betalen voor toegang tot de interne markt dan dat zij nu betalen voor een volledig lidmaatschap? Ontvangen immers ook geen bijdragen meer uit de structuurfondsen. Volgens mij moet dit nog allemaal uit onderhandeld worden.

TeeJee2
TeeJee211 jul. 2017 - 8:01

@Robbels Er zijn meerdere landen die wel de lusten hebben, maar netto gezien geen lasten. Het fundament onder de EU is de bereidwilligheid van de grootste netto betalers (Nederland, Duitsland, België, Frankrijk) om dit te blijven dragen. Om de economieën, voor welke het een beroerd idee was om aan te sluiten bij een keiharde munt, te kunnen blijven voeren zodat het systeem niet als een kaartenhuis inzakt. Maar groeit de zuidelijke economie nou? Hebben al die investeringen, de transfer-unie, nou echt geleidt tot een structurele verbetering waardoor de EU als geheel het fantastisch is gaan doen ten opzichte van de wereld economie? Nou nee en de EU reageert traag op veranderingen en/of is traag met het doorvoeren van slagvaardiger beleid. DE Britten zien het blijkbaar niet meer zitten en willen er uit. En dat is hun goed recht. Beetje jammer dat het parlement zich nu gedraagt als een kleuterklas, Verhofstadt voorop.

Robbels
Robbels11 jul. 2017 - 10:10

@ Gadfly 'Wat zou er onredelijk aan zijn als de Britten minder willen betalen voor toegang tot de interne markt dan dat zij nu betalen voor een volledig lidmaatschap? Ontvangen immers ook geen bijdragen meer uit de structuurfondsen.' Daar is helemaal niks mis mee. Dat mogen ze best willen. Ze zijn alleen niet een partij die dat eenzijdig kan beslissen in hun voordeel. Wat is daar nou zo moeilijk aan? Hun voordeel is in hun belang en in mijn nadeel. Waarom moet ik blij worden als onze bijdrage omhoog moet omdat het VK extratjes wil die wij niet krijgen?

Robbels
Robbels11 jul. 2017 - 10:14

@ TeeJee Wat een zwartpraterij. Als de EU zo verschrikkelijk is, waarom willen de Britten dan uberhaupt een deal? Ze zijn vrij om te gaan. Hard Brexit, WTO tarieven. Allemaal prima hoor. Denken ze dat ze het zelfstandig en alleen beter kunnen. Dan moeten ze het maar laten zien. Ik ben niet onder de indruk van de daadkracht van Downing Street momenteel.

Jean Marie Pisive
Jean Marie Pisive11 jul. 2017 - 10:51

"fundament onder de EU is de bereidwilligheid van de grootste netto betalers (Nederland, Duitsland, België, Frankrijk) om dit te blijven dragen" Teejee, de opbrengst van de EU is honderd keer hoger dan de contributie. We zijn geen lid omdat het een gezellig clubje is maar omdat het spijkerhard voordeel voor onze economie oplevert. De focus op contributie is derhalve volkomen misplaatst. Het BNP van Nederland is 800 miljard. De nettobetaling van Nederland aan de EU is 3 miljard.

ratio2
ratio213 jul. 2017 - 6:27

@Jean Marie Pisive Maar dat geldt toch net zo goed voor al die andere landen? Die hebben toch ook, in jouw woorden, 100 keer zoveel voordeel van de EU dan de contributie? Waarom krijgen die landen dan nog steeds ook nog eens netto-geld, en moet jij geld betalen? Stel dat jij en je buurman allebei naar de dokter gaan. Dat kost jou 100 euro. Je buurman betaalt niks of krijgt zelfs 50 euro terug. Maar als je klaagt over die 100 euro, zegt de dokter dat wat hij voor je doet nog veel meer waard is, wel 1000 euro. Mag je dan niet meer klagen over het feit dat jij nog steeds 100 euro per keer dokt, terwijl je buurman diezelfde 1000 euro aan diensten gratis krijgt of er zelfs geld bij terugkrijgt?

ratio2
ratio210 jul. 2017 - 17:52

Vraagje: zijn alle uitspraken van het Hof ook afdwingbaar in Turkije? Turkije heeft nagenoeg toegang tot de interne markt, dus als dat zo is, dan moet (de logica van Verhofstadt volgend) Turkije ook volledig onderworpen zijn aan het Europese Hof van Justitie. Maar volgens mij is dat niet zo. Dus leg maar eens uit Guy, waarom krijgt Turkije wel volledige toegang tot de Europese markt zonder volledig onderworpen te zijn aan het Europese Hof, en wil je dat het VK ontzeggen? Vind je Erdogan stiekem eigenlijk wel een toffe vent, die lak heeft aan democratie en checks and balances? Spreekt je dat wel aan als toekomstbeeld voor het Europese project?

2 Reacties
Robbels
Robbels10 jul. 2017 - 22:27

@ ratio Leest u deze: https://infacts.org/briefings/turkish-option/

ratio2
ratio213 jul. 2017 - 6:23

@Robbels Dat is geen antwoord op mijn vraag. Turkije heeft blijkbaar op gebied van goederen wel toegang tot de interne markt, en is niet volledig onderworpen aan het European Court of Justice. Waarom biedt de EU Turkije wel die optie en sluit Verhofstadt dat nu uit voor het VK? Omdat hij Erdogan leuker vindt dan een land waar democratische tradities wel hoog in het vaandel staan?

Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon10 jul. 2017 - 15:46

Het benoemen van Verhofstadt als Bexit-coordinator van het EP is een stategische blunder die alleen maar verliezers op zal leveren. Deze rancuneuze volksmenner en EU-fundamentalist zal er alles aan doen om de onderhandelingen te dwarsbomen en wil maar een ding: een deal met de slechtst mogelijke uikomst voor de Britten.

6 Reacties
ratio2
ratio210 jul. 2017 - 17:47

Dat betekent dus dat er geen deal komt. De Britten hoeven niet te tekenen als ze dat niet willen, en dan kan de EU naar zijn geld fluiten. Verhofstadt gaat ons nog 60 miljard kosten, zal hem populair maken.

Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon10 jul. 2017 - 18:02

Brexit Uitkomst

Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon11 jul. 2017 - 5:47

@ Ratio Geen deal is, zolang Verhofstadt aan de knoppen zit, ook een zeer waarschijnlijke uitkomst.

Jean Marie Pisive
Jean Marie Pisive11 jul. 2017 - 6:50

Gadfly, je overschat Verhofstadt. De Brexit is zeer complex, er is niet een persoon die alleen alle processen aanstuurt. Ik ben meer bezorgd over May, en dan vraag ik me af wat erger is, haar incompetentie of haar gebrek aan steun. Ik begrijp dat dit tegengestelde zorgen zijn. Ik vrees dat de UK nu niet een politicus heeft die van de Brexit een succes kan maken.

Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon11 jul. 2017 - 8:05

@ Jean Marie Pisive Verhofstad is de spin in het web en heeft meer macht dan u denkt. Ik deel uw zorgen over May, is net als Verhofstadt een hardliner en ik vraag mij ook af of zij het overzicht kan behouden.

theoswg
theoswg11 jul. 2017 - 10:50

@ ratio Hoe komt u aan die 60 miljard ? En wie zijn "ons" ? De hele EU of alleen Nederland ?

Kees777
Kees77710 jul. 2017 - 14:49

Het ligt in de lijn der verwachtingen dat er een keiharde Brexit zal komen. In sommige gevallen heeft de EU gelijk, in andere gevallen GB, bijvoorbeeld als het om Gibraltar gaat, een onlosmakelijk onderdeel van GB. Spanje heeft geen recht tot klagen,zeker niet zolang er Spaanse enclaves in Marokko zijn. GB zal daarentegen nooit 60 miljard willen betalen. In GB kan er zelfs een juridische chaos uitbreken, die het bedrijfsleven niet fijn zal vinden. Je herschrijft niet zo snel veel wetten. En militair zal de NAVO zo ook verder verzwakken. Nederland, denk heel goed na, voordat je ook uit de EU ga.

1 Reactie
Jean Marie Pisive
Jean Marie Pisive11 jul. 2017 - 6:55

Nederland gaat niet uit de EU. Daar ben ik niet bezorgd over. Ieder EU land snapt, nu meer dan ooit, hoe belangrijk de EU is. Ik denk dat zelfs de Britten in de EU zouden blijven als ze konden kiezen. Niemand had hun verteld wat de Brexit werkelijk zou betekenen. Maar de Britten mogen niet kiezen, ze gaan uit de EU, onherroepelijk, ze kunnen hopen op een zo zacht mogelijke landing.

Kees Halt2
Kees Halt210 jul. 2017 - 14:09

De ''progressieven'' waaronder Verhofstadt hebben hun zinnen gezet op ''een progressief terugtrekkingsakkoord''. En dreigen ''progressief'' als ze zijn overal tegen te stemmen. Gemakshalve gaan de ''progressieven'' er vervolgens ook nog vanuit dat er maar 1 soort EU burger is. Terwijl de keiharde werkelijkheid is dat er in de praktijk 2 soorten EU burgers zijn. Te weten de EU burger die profiteert van de EU en de EU burger die alleen maar nadelen ondervindt. En de groep EU burgers die per saldo nadelen ondervindt is verreweg de grootste. En dat is ook de enige reden dat Britse arbeiders de EU profiteurs in de Londense City e.d. de middelvinger hebben gegeven met de Brexit. Het is voorwaar ook geen lolletje als je als arbeider werkloos thuis zit. Of dat als je wel werk hebt moet concurreren met arbeiders uit het Oostblok die onder de prijs werken. Zodat je zelfs als je werk hebt de huur niet kan betalen, laat staan 1 gezin onderhouden. Als er al een woning voor een redelijk prijs te krijgen is. En ook nog moeten concurreren met andere EU landen die stijf staan van de EU subsidie door het VK mede gefinancierd als nettobetaler. Wat de ''progressieven'' moeten doen is respecteren dat de Britse arbeider er met de Brexit voor gekozen heeft voor het VK te kiezen. En de EU profiteurs die straks in het VK geen rechten meer hebben zonder gezeur de EU rechten waarvan ze altijd hebben kunnen profiteren laten behouden op kosten van de EU profiteurs.

Bert Vlierman
Bert Vlierman10 jul. 2017 - 14:03

Je kunt rechtse mensen van alles verwijten maar niet dat ze hersens hebben. Hun schedel is van vreemde smetten vrij. Nadenken en zo, dat is volgens hen voor links. Daarom ontgaat het hen ook dat een Brexit in de vorm van oorlog vooral de EU zal schaden. De oorzaak daarvan is eenvoudig en dus voor onze rechtse vrienden onzichtbaar: niet de dames en heren politici bepalen de inhoud van het proces, maar het bedrijfsleven. Daarbij wordt er gedeald om het leven en telt alleen het geldelijk gewin. De politiek heeft zich maar aan te passen.

3 Reacties
Jean Marie Pisive
Jean Marie Pisive11 jul. 2017 - 6:59

Ik weet niet wat jij rechts noemt. Stel dat dat de liberalen zijn uit ALDE. Neem van mij aan dat die de Brexit niet willen. Extreemrechts wil de Brexit, maar extreemrechts is eigenlijk nogal links. Misschien moeten we die oude rechts/links sjablonen uit ons denken verbannen, ze voldoen niet meer om het politieke landschap te beschrijven.

Jo4Hanna
Jo4Hanna11 jul. 2017 - 9:23

@ JM - dat wordt hier al ten minste twee jaar aangegeven: hou eens op met die geconditioneerde verschillen aan te houden die nergens op zijn gebaseerd en polarisatie veroorzaken

Jean Marie Pisive
Jean Marie Pisive11 jul. 2017 - 10:53

Jo4hanna, misschien begrijp ik jeverkerrd, maar je lijkt hetzelfde als ik te zeggen.

joloe
joloe10 jul. 2017 - 13:58

Europees Parlement dreigt álle Brexit-afspraken te blokkeren, Dat moeten ze maar nodig doen met als resultaat dat de Britten hun kont tegen de krip gooien want wie heeft wie nodig?

Gijsbrecht van Aemstel
Gijsbrecht van Aemstel10 jul. 2017 - 13:54

"die Verhofstadt doet toch de onderhandelingen namens de EU?" Hij is parlementslid in het Europees Parlement en fractieleider van de "Alliantie van Liberalen en Democraten voor Europa" (ALDE) is. De onderhandelingen waar jij op doelt bestaan niet uit een persoon, maar wordt op verschillende fora simultaan gedaan. Deze fora zijn te groeperen in zes hoofdfora. Lees hier verder. http://www.cer.eu/insights/theresa-may-and-her-six-pack-difficult-deals Naast de onderhandelingen met de EU moet de UK ook intern duizenden wetten erdoor zien te krijgen die de huidige EU wetten gaan vervangen, hiervoor is een stevig mandaat nodig dat May niet heeft. Ze zit op gammele basis en wordt gechanteerd door de Noord Ieren die haar bloed ruiken. Naast duizenden wetten moet de UK tientallen instituties gaan oprichten die vervanging moeten gaan worden voor de EU instituties die nu het werk doen. De kans dat dit allemaal gaat lukken, en zeker door May, wordt door bijna iedereen heel klein geacht, en gevreesd wordt dat zelfs in 2025 de UK nog steeds lid van de EU zal zijn. Deze tussentijd moet goed gereguleerd worden om te voorkomen dat de UK van twee walletjes gaat eten, enerzijds lid gaat zijn, en anderzijds de EU negeert als dat beter uitkomt. Een snelle Brexit, dat gaat dus niet gebeuren, of men moet chaos voor lief nemen. Chaos binnen de UK en chaos binnen de EU. Hoe moet het met die 50.000 Nederlanders die in de UK wonen en werken, velen zijn nu al van plan om de stekker eruit te trekken, nu kunnen ze het huis nog verkopen voor een redelijke prijs, nu kunnen ze nog een baan vinden in Nederland, maar hoe is dat over vijf jaar? Vandaar dat men zich overal zorgen maakt.

Jo4Hanna
Jo4Hanna10 jul. 2017 - 13:37

M.i. gaat alles over banken - en over Trump en May's opportune toeschietelijkheid richting VS. Of liever niet over Trump in persona - maar over de Republikeinse ( onduidelijke, onzichtbare, onbetrouwbare) agenda en ik appelleer aan o.a. Naomi Klein en haar j.l. waarschuwing mbt die partij - nu net na die G20 en berichten over personen in die Trumpcampagne & Kushner & een zekere Russische advocaat met wie afspraakjes zouden zijn gemaakt om de democraten te ondermijnen. Hoe dat onderzoek ook afloopt; zo Pence de VS zou overnemen maakt dat de Republikeinse ( onduidelijke, onzichtbare, onbetrouwbare) agenda niet minder oorlogszuchtig. Trump is een rijke puppet enkel geinteresseerd in het eigen zakelijke belang wat wordt bewerkstelligt door zijn enge schoonzoon. M.i. is Verhofstadt al dat gekonkel helemaal spuugzat - en dient Europa haar markten te ontsnipperen ( lees: 'Maak de weg vrij voor een Europees Apple e/o Google'- indachtig Europa als marktleider op ICT gebied ( NRC j.l. 4 juli O&D). Een betere vraag kan worden gesteld wie de Europa -ICT positie heeft weggegeven aan de VS - Apples & Googles en - hóe de UK zich zo goed als ongemandateerd echter evenzo superieur denkt te gaan verhouden tot de VS - Republikeinen

wesley2811
wesley281110 jul. 2017 - 12:58

wat me duidelijk werd uit de brief is dat guy de eu superieur vind aan landen. het is hem te doen om aan zien en dat druipt ook wel van de brief af.

1 Reactie
Gijsbrecht van Aemstel
Gijsbrecht van Aemstel10 jul. 2017 - 13:25

"de brief is dat guy ......" Heb je gezien dat de brief ondertekend is door alle grote fracties in het EP?

rbakels
rbakels10 jul. 2017 - 11:34

Fijn dat de pijnlijke duidelijkheid nu al open en bloot op tafel ligt. De Engelsen willen natuurlijk niet niet dat de City leegloopt en Shell en Unilever hun Londense kantoren sluiten, maar wel alle Polen liefst met terugwerkende kracht het land uit flikkeren. Discriminatie? Ja fijn! Het gerucht gaat dat Verhofstadt zijn beruchte gebit door een Poolse tadarts heeft laten saneren.

hansdetorenkraai
hansdetorenkraai10 jul. 2017 - 11:32

Laat ik nu met de kop van dit stuk al een vieze smaak in mijn mond krijgen. Denk dat de angst er bij van Verhofstadt goed inzit stel ( zeg niet dat het op zeker gaat gebeuren ) maar als GB er beter uitkomt dan heeft Verhofstadt het nakijken. Iets wat niet ondenkbaar is kijkend naar landen als IJsland, Noorwegen en Zwitserland doen het best redelijk tot goed. Ben absoluut voor nauwe samenwerking in de EU maar oh wat heb ik de pest aan Brussel.

7 Reacties
bob b.
bob b.10 jul. 2017 - 13:07

Hoe zou het VK er beter uit kunnen komen? Is er soms leven na de dood? Alle seinen staan op rood, dat besef dringt langzaam tot de Britten door nu de roes is weggetrokken. Zelfs de grootste supporters van de Brexit zeggen nu dat het niet gaat lukken. De politiek ligt volledig op zijn gat. May zoekt toenadering tot Labour omdat haar eigen partij haar wil wippen. Van alle Engelsen onder de dertig is 85% tegen het opgeven van een EU lidmaatschap, onder alle Britten is dat 65%. Bovendien kun je Engeland niet vergelijken met andere landen, het zit tot aan zijn nek in de EU. Die pest aan Brussel is onzin, Brussel als zodanig bestaat niet. De nationale leiders beslissen dus feitelijk hebt u een hekel aan de leiders van nationale staten. Hoe wilt u dat ongemak ooit oplossen? Door tegen de EU te stemmen? Dat zou tegelijk een stem tegen u zelf zijn.

itsme3
itsme310 jul. 2017 - 13:21

"Noorwegen en Zwitserland doen het best redelijk tot goed. " Noorwegen en Zwitserland zijn de facto lid van de europese unie. Ze. Betalen contribuie en zijn gebonden aan eu wetgeving zonder dat ze er zelf iets over te zeggen hebben. De Noorse economie draait nu niet goed, want dieis voor het overgrote deel afhankelijk van olie, terwijl de Zwitserse economie is gebouwd op crimineel en zwart geld, en belastingontduiking.

Gijsbrecht van Aemstel
Gijsbrecht van Aemstel10 jul. 2017 - 13:22

"Laat ik nu met de kop van dit stuk al een vieze smaak in mijn mond krijgen. " Ik merk dat je er emotioneel van wordt. Probeer het verstand bij elkaar te houden.

hansdetorenkraai
hansdetorenkraai10 jul. 2017 - 18:02

@Gijsbrecht van Aemstel 10 juli 2017 at 15:22 U heeft waarschijnlijk gelijk, geachte Gijsbrecht van Aemstel laat me wel vaker meeslepen haha. Maar als ik dat zooitje zakkenvullers zie dan heb ik dat nu eenmaal. Een lallende/dronken Junker, een platvloerse schreeuwlelijk als Verhofstadt een parlement wat er de kantjes afloopt en de megalomane drang naar nog meer landen en de uiterst slappe houding ten opzichte van de asielstroom en de besluiteloze houding ten opzichte van Turkije en de zieke subsidiestromen en het wegpompen van belasting-gelden naar corrupte landen niet om de mensen maar de banken te redden.

Caligula2
Caligula210 jul. 2017 - 20:12

@Bob 'Van alle Engelsen onder de dertig is 85% tegen het opgeven van een EU lidmaatschap...' Sukkels zijn het dus, die onder de dertig. Als zij niet massaal waren thuisgebleven tijdens het Brexit referendum was er nooit een Brexit gekomen. Met een duimpje op Facebook bedrijf je nu eenmaal geen democratie. Je kunt met evenveel recht zeggen dat de 'under 30' even verantwoordelijk is voor het ontstaan van de Brexit als de mensen die voor de Brexit hebben gestemd.

hansdetorenkraai
hansdetorenkraai10 jul. 2017 - 20:30

@Bob 10 juli 2017 at 15:07. Een ding is er niet en dat is leven na de dood maar met die uitspraak komen we natuurlijk niet veel verder.Die cijfers en % zeggen me eerlijk niet zo veel spreek vaak Engelsen en denk dat het wel wat genuanceerder licht ouderen willen vaker weg en jongeren willen wat vaker blijven en met de vergrijzing zal dat wel niet zo veel veranderen. Die pest aan Brussel is een regel gegeven waar heel veel Europeanen mee kampen. Als ik een voorstander van Europa ben hoef ik nog geen voorstander te zijn van die technocratische zelf verrijker's met een lallende/dronken Junker, een platvloerse schreeuwlelijk als Verhofstadt een parlement wat er de kantjes afloopt en de megalomane drang naar nog meer landen. De uiterst slappe houding ten opzichte van de asielstroom en de besluiteloze houding ten opzichte van Turkije en de zieke subsidiestromen en het wegpompen van belasting-gelden naar corrupte landen niet om de mensen maar de banken te redden. Dat is beslist niet mijn Europa en voel me op geen enkele mannier aangesproken als zou dat een stem tegen mezelf zou zijn, pure onzin en holle frasen dat soort opmerking en kom nu alstublieft niet ineens aan met het sprookje dat het voor de nodige vrede en stabiliteit heeft gezorgd want dat is gewoon niet waar geachte Bob. Het enige waar het voor heeft gezorgd is een neoliberaal door banken en multinationals geregeerd instituut die het absoluut niet goed voor hebben met de gewone burger van de EU.

Jo4Hanna
Jo4Hanna11 jul. 2017 - 8:10

Eens - Caligula & Hans - en dát is dus precies wat er nu zou kunnen veranderen. VK gaat dumpen als een kat in 't nauw: FD berichtte vanmorgen al 'dat City- banken zich niet willen/kunnen vestigen in Amsterdam maar de flitskredieten ' & andere shit - waar vorig jaar in navolging van 2008 - 4 miljoen Nederlanders áánhoudend onder bloeden. Betalen die bedrijven belasting? No way: hoeft niet van Kamp. Toezicht? Dan is 't al te laat. Zolang Nederland blijft appelleren aan angst & fake-news cq populisme-light ( NAM gaat nu procederen) en Kamp pizza- koeriers wil inzetten om de post rond te brengen cq geen antwoord heeft op doorschietend markt-fundamentalisme - zal deze politiek écht geen rekening houden met burgerbelangen - zowel in VK als in Nederland. Wat je ook van de EU-technocraten vind ( als er één anti-technocraat rondloopt ben ik 't wel): als er wordt geappelleerd aan rechten van burgers uit monde van Verhofstadt & EU inzake de Brexit - is dat m.i. een goede zaak. Zou Nederland BVVVDVV-Christelijk ook eens moeten doen

Jhonathan
Jhonathan10 jul. 2017 - 11:19

Nog steeds niemand die het ware gezicht van de huidige EU ziet?

12 Reacties
Gijsbrecht van Aemstel
Gijsbrecht van Aemstel10 jul. 2017 - 13:22

Wij zijn het ware gezicht van de EU, jij en ik en 500 miljoen anderen.

Wappie Kappie
Wappie Kappie10 jul. 2017 - 13:29

@Gijsbrecht van Aemstel Vertroebel de discussie nou niet. De UK verlaat niet Europa, maar de unie. Ik voel me ook europeaan, maar met het europees parlement heb ik, net zoals een meerderheid van de mensen in Europa, helemaal niets. Het EP+EC laat nu zijn ware gezicht. Niet de burgers van de EU, want die kijken daar gemiddeld genomen toch wat genuanceerder tegen aan en hopen op een goede (trade) deal.

Jhonathan
Jhonathan10 jul. 2017 - 13:34

@ Gijsbrecht van Aemstel 10 juli 2017 at 15:22, Neen, mijn beste. Wij zijn het ware gezicht van een deel Europa, niet van de EU. Kent u het verschil nu nog steeds niet?

Gijsbrecht van Aemstel
Gijsbrecht van Aemstel10 jul. 2017 - 13:57

Jhonathan, ik denk dat wij naast Europeaan, als burgers van de EU ook het gezicht van de EU zijn, ik heb verder geen interesse in semantische raadseltjes.

Jhonathan
Jhonathan10 jul. 2017 - 18:40

@ Gijsbrecht van Aemstel 10 juli 2017 at 15:57, Geen semantisch raadseltje maar een overduidelijk verschil. De EU is een project en dat project heeft een gezicht. Dat u zich geen raad weet met mijn reactie op u, en u er daardoor geen zin meer in heeft, is een heel ander verhaal.

Jean Marie Pisive
Jean Marie Pisive11 jul. 2017 - 7:03

Gijsbrecht heeft gelijk, de EU burgers zijn het gezicht van de EU. De EU is een multilaterale samenwerking aangestuurd door democratisch gekozen regeringen. Als de EUburgers de EU niet meer willen kunnen ze hun regeringen vragen om eruit te gaan.

Jhonathan
Jhonathan11 jul. 2017 - 9:03

@ Jean Marie Pisive 11 juli 2017 at 09:03, Ook u weet nog niet helemaal hoe de EU functioneert, zie ik. Het EP heeft geen recht op initiatief en daarmee hebben wij - de kiezers - dus geen inbreng. Derhalve zijn wij niet het gezicht van de EU, maar de EC is het gezicht van de EU.

Jean Marie Pisive
Jean Marie Pisive11 jul. 2017 - 10:58

Een te snelle conclusie Jhonathan. Niet iedereen die het met u oneens is kunt u zomaar in de schoenen schuiven dat hij er niks van weet. Arrogantie leidt maar heel zelden tot wijsheid. Verder blijf ik bij mijn vorige stelling, ondanks uw aanval op mijn persoon heeft u die niet weerlegd, ik neem aan dat we het eens zijn.

Jhonathan
Jhonathan11 jul. 2017 - 15:58

@ Jean Marie Pisive 11 juli 2017 at 12:58, Ik zeg niet dat u er niets van weet, u leest dingen die er niet staan. Ik constateer dat u niet helemaal weet hoe de EU functioneert. Uw reactie daarop heeft dat niet kunnen weerleggen anders dan dat u zelf de aanval op de persoon opent door een ander arrogantie te verwijten. Iets met: hand en boezem.

Jean Marie Pisive
Jean Marie Pisive11 jul. 2017 - 18:26

" Ik constateer dat u niet helemaal weet hoe de EU functioneert. " Sorry Jhonathan, toevallig weet ik wel hoe de EU werkt, maar ik vind een gedetailleerde beschrijving daarvan niet nodig. Die zoek je zelf maar op op Wikipedia. Het volstaat om samen te vatten dat de regeringen van de lidstaten het bestuur inrichten. Jij wijst mij op zaken waar ik het helemaal niet over heb gehad, en het ook niet over wil hebben.

Jhonathan
Jhonathan12 jul. 2017 - 8:49

@ Jean Marie Pisive 11 juli 2017 at 20:26, Dat u nu de zaken gaat omdraaien, zegt genoeg. Uit die paniekreactie van u, blijkt dat u dus niet volledig weet hoe de EU functioneert. Gezien u uw wijsheden van Wikipedia haalt, is dat ook niet verwonderlijk.

Jean Marie Pisive
Jean Marie Pisive13 jul. 2017 - 0:09

"paniekreactie" Gek dat ik zelf helemaal niet merk dat ik in paniek ben, maar jij het wel. Knap hoor.

[verwijderd]
[verwijderd]10 jul. 2017 - 11:15

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
Gijsbrecht van Aemstel
Gijsbrecht van Aemstel10 jul. 2017 - 13:23

Engeland is vrij, het kan zo breken met Europa, geheel eenzijdig, zonder enige poespas. Maar ik vrees dat de Britten dit slecht zal bekomen. Al die Brexit onderhandelingen dienen ervoor om de UK en de Eu voor een ramp te behoeden.

Wappie Kappie
Wappie Kappie10 jul. 2017 - 10:59

De EU is als een scheef landenhuwelijk waarbij één partij geld, liefde en genegenheid biedt en de andere partij zich niet aan de regels houdt, schulden creëert en alleen maar moppert. Vervolgens wil er een scheiden en de ander gaat zo zuur mogelijk doen. "Dat gaat je geld kosten! Ik ga het je zo moeilijk mogelijk maken!" Ik weet dat ik ergens rationeel gezien voor de EU zou moeten zijn, maar mensen zoals Verhofstad en die andere engerd maken het me niet makkelijk.

1 Reactie
Gijsbrecht van Aemstel
Gijsbrecht van Aemstel10 jul. 2017 - 13:24

"en die andere engerd maken" Wil het even niet te binnen schieten?

TwoTone
TwoTone10 jul. 2017 - 10:55

In mijn opinie hadden types als Verhoffstadt juist de Brexit moeten voorkomen door logisch en democratisch Eu beleid. Zijn kritiek zal weinig invloed meer hebben, misschien dat Merkel nog iets teweeg kan brengen. Macron zal weinig interesse tonen omdat die snel onderhandse afspraken maakt met de Britten.

Cor Galis
Cor Galis10 jul. 2017 - 10:51

Vreemd, die Verhofstadt doet toch de onderhandelingen namens de EU? Hoeveel petten heeft die man?

1 Reactie
JanVG2
JanVG210 jul. 2017 - 15:34

Verhofstadt is coördinator bij de onderhandelingen namens het Europese Parlement. Met andere woorden hij is de vertegenwoordiger van het parlement die namens dat parlement toeziet bij de onderhandelingen en waar nodig aan het parlement rapporteert en de mening van het parlement in de onderhandelingen inbrengt. Echter de echte onderhandelingen worden gevoerd door Barnier, namens de europese commissie. Verhofstadt kan hem dingen influisteren, maar hij hoeft niet te luisteren. Alleen is het wel zo dat het EP uiteindelijk met de overeenkomst moet instemmen, en dat het verslag van Verhofstadt daar een belangrijke rol speelt is duidelijk.

JanVG2
JanVG210 jul. 2017 - 10:39

Guy en de parlementariers spreken voor hun beurt. Hoe principieel ze ook denken te zijn, is dit eerder in het nadeel van de europese burgers in de UK (en de Britten in de EU) omdat hiermee de onderhandelingen alleen maar lastiger worden. Men DWINGT de partijen zich dieper in te graven. Guy lijkt zich minder om echte mensen te bekommeren als om zijn eigen politieke profiel. Slecht teken voor de toekomst ...

1 Reactie
Yoda2
Yoda210 jul. 2017 - 13:00

Dank JanVG, voor deze sterke uitleg; klopt helaas als een bus!

Lester2
Lester210 jul. 2017 - 10:14

Dus EU grondwet > VK grondwet? En dan vinden ze het vreemd dat sommige mensen daar de kriebels van krijgen.

Bouwman2
Bouwman210 jul. 2017 - 10:06

Maar dan wel een grote groep. De brief die in diverse - en niet de minste- kranten staat afgedrukt is getekend door álle grote fracties in het gekozen EU parlement. Het gaat over het behoud van rechten van EU onderdanen die ik het VK wonen maar door May naar het tweede plan worden verwezen. Blijkbaar denken kleine groepen dat hun gevoel van uitsluiting het best gediend is met werkelijke achterstelling van anderen. Voor de goede orde: de PVV levert een bijdrage van wel 5 zetels aan een van de kleine groepen.

RobSon2
RobSon210 jul. 2017 - 10:04

De EU denkt dus zelfs na de vechtscheiding nog uit te kunnen maken hoe het VK met haar inwoners omgaat. Volstrekt belachelijk. Ga gewoon in goede harmonie uit elkaar en accepteer dat het VK geen onderdeel meer van je wil zijn. Acceptatie is de snelste weg vooruit.

Tom Meijer
Tom Meijer10 jul. 2017 - 9:59

Uitstekend initiatief. Had al veel eerder moeten gebeuren.

Sonic2
Sonic210 jul. 2017 - 9:53

De populisten( uiteraard weer van rechts radicale snit) hebben die hele Brexit natuurlijk veel te makkelijk voor gedaan. Ze hebben van iets uiterste complex iets heel simpels gemaakt. Engeland hoefde alleen maar uit de EU te stappen en alles zou wel goed komen. De Britten zijn uiteraard in de leugens van de populisten getrapt. Een jaar later zijn ze weer terug gestort in de realiteit. Het gaan nog hele moeilijke jaren worden voor het Verenigd Koninkrijk.

Meta Foor3
Meta Foor310 jul. 2017 - 9:43

gewoon , net als de Ukraine deal met NL, een bijlage bij de notulen die niets voorstelt. Idereen tevreden , inclusief verhofstad met zijn natte voetzoeker (soort verbaal terrorisme)

blues boy
blues boy10 jul. 2017 - 9:28

De Britten hebben nu de conservatieven met de bijbel. Wij krijgen misschien rechts met de bijbel. Weinig verschil dus.

DerUnterMensch
DerUnterMensch10 jul. 2017 - 9:22

Mooi toch dit. Het is allemaal zo doorzichtig, zelfs bij de EU geloven ze niet in de EU maar willen ze vooral door gaan met de droom. Als ze tenslotte zo in de EU geloofde hoefden ze VK niet zo te boycotten, het weg gaan zou perfect tonen hoe geweldig de EU wel niet is. Ze geloven echter duidelijk niet in hun eigen horrorscenario’s en zijn doodsbang dat de VK er zo maar eens heel positief uit zou komen. Aangezien alle horrorverhalen over een wereld zonder de EU, en pracht-verhalen over wat we allemaal wel niet te danken hebben aan de EU dan in duinen vallen. Daarnaast proef ik nog een flinke arrogantie. “Het Europees Parlement wil dan ook dat burgers hun rechten in Groot-Brittannië kunnen blijven afdwingen bij het Europees Hof van Justitie” Nee natuurlijk niet, het hof is een instelling van de EU, als je uit de EU stapt gaat dat hof helemaal nergens meer over. Dit is juist een belangrijke reden om uit de EU te stappen. Om weer je eigen baas te zijn. En dan dat geneuzel alsof ze het doen voor de rechten van de burgers. De rechten die immigranten hebben zodra ze een land in komen of wat? Want anders als dat zie ik weinig veranderen. Het is nou niet alsof de VK zijn burgers zo slecht behandeld alsof het een of andere enge dictatuur is. “De Britten willen volledig af van het Europees gerechtshof in Luxemburg, maar tegelijkertijd wel toegang houden tot de Europese markt. Het een kan volgens de parlementariërs echter niet zonder het ander.” Ook grote onzin natuurlijk. Je kunt prima met elkaar handelen zonder dat je ook (nationale) wetten laat toetsen door dat gerechtshof. Die zaken staan 100% los van elkaar. Dat weet iedereen, maar de EU probeert het enige middel dat ze hebben (interne markt) te misbruiken om hun zin door te dringen. Wat dit allemaal echter helemaal duidelijk maakt / bewijst is dat het de mensen binnen de EU helemaal niet zo om vriendschappelijke samenwerking gaat. Dan zouden ze namelijk prima een goede deal kunnen maken met de VK. Nee het gaat puur om de droom van de Verenigde Staten van Europa.

2 Reacties
Yoda2
Yoda210 jul. 2017 - 12:56

Hear, hear!

Gijsbrecht van Aemstel
Gijsbrecht van Aemstel10 jul. 2017 - 13:33

"Nee natuurlijk niet, het hof is een instelling van de EU, als je uit de EU stapt gaat dat hof helemaal nergens meer over." Nu is dat niet waar wat je zegt. Wat betreft de EU landen blijft het Hof jurisdictie houden en beperkt de onderhandelingsruimte. Dus als de UK een onderhandelingsresultaat wil dat tegen uitspraak van het Hof is, dan gaat die niet door, omdat de EU-landen daarin niet kunnen meegaan. En daar komt nog bij dat zolang de UK de EU niet daadwerkelijk heeft verlaten, het Hof ook jurisdictie binnen de UK heeft. Iedere Britse burger, ieder bedrijf, kan een Britse overheidsbeslissing aanhangig maken bij het Hof. Dat kan lastig zijn voor de Britse regering, maar soms kan het ook een voordeel zijn. Je kunt dit niet in het algemeen zeggen.

ton14024
ton1402410 jul. 2017 - 9:21

Leuke illustratie hoe het proces verloopt, maar ver van mijn bed. Wel zou ik zo nu en dan een overzicht willen zien van het verloop van Brexit, maar gooi me a.u.b. niet dood met alle pijnpuntjes. Misschien is een soort logboek een idee?

Bruggenbouwer2
Bruggenbouwer210 jul. 2017 - 9:12

Dat belg Verhofstad de hele UK in gijzeling kan nemen laat zien hoe pervers de EU werkelijk is.

13 Reacties
Molly Sweet
Molly Sweet10 jul. 2017 - 9:35

Precies.

ton14024
ton1402410 jul. 2017 - 9:57

Gijzeling? Gewoon onderhandelen en Verhofstad is niet De EU. Zoals we door fabeltjes als 'breekpunt milieu' bij de formatie voor de gek worden gehouden omdat we slechts gedeeltelijk worden ingelicht. Zo ook hier: the proof of the pudding is in eating.

ton14024
ton1402410 jul. 2017 - 10:00

A.u.b. niet afkeuren vanwege de slechte zinsbouw.

H.Witte
H.Witte10 jul. 2017 - 10:04

Een bruggenbouwer beschouwt beide kanten van de zaak en probeert vervolgens zo objectief mogelijk te zijn en op zijn minst een opvatting te ventileren die niet verder polariseert.

RobSon2
RobSon210 jul. 2017 - 10:05

Eens. En het VK gaat heel hard aangepakt worden. Alleen maar om de andere landen te laten zien dat ze het maar uit hun hoofd moeten laten om op te stappen.

Crunchy Frog
Crunchy Frog10 jul. 2017 - 10:05

Dat de britse May de hele EU in gijzeling kan nemen laat zien hoe pervers de Brexit werkelijk is.

Zandb
Zandb10 jul. 2017 - 10:13

Bruggenbouwer Het feit dat de hele VK zich met die Brexit, in een positie gemanoeuvreerd heeft, dat het gemakkelijk in gijzeling genomen kan worden, doet niet ter zake? Daar kijkt u dan loever langs heen?

Goed Lezen
Goed Lezen10 jul. 2017 - 10:45

"belg Verhofstad de hele UK in gijzeling kan nemen laat zien hoe pervers de EU " Bruggenbouwer, je verspreidt fakenews. Er staat: "ondertekend door de fractievoorzitters van alle grote partijen". Het is dus niet alleen Verhofstadt, maar alle fracties van het EP. Wij noemen dat ook wel eens democratie, maar daar zul jij, gezien je standpunten, niet veel mee ophebben.

datkanbest
datkanbest10 jul. 2017 - 10:50

Jij vind het prima dat de UK wel de lusten wil van de EU, maar niet de lasten. Want dat is wat ik tot nu toe hoor vanuit de UK.

rbakels
rbakels10 jul. 2017 - 11:29

Gelul. Verhofstadt spreekt namens het Europees Parlement en het gaat niet om "de hele UK" maar om de rechten van andere Europeanen.

HarrieV2
HarrieV210 jul. 2017 - 13:23

Die opmerking over pervers is behoorlijk kort door de bocht en wie neemt wie nu eigenlijk in gijzeling.

Mick64
Mick6410 jul. 2017 - 16:06

In Kiev deed meneer ook z'n best, we weten hoe dat afliep, deze globalist wil de grenzen van de NAVO opschuiven tot 300 kilometer van Moskou.

Bickle
Bickle10 jul. 2017 - 18:17

@Bruggenbouwer Verhofstad probeert er gewoon namens de EU de beste deal uit te slepen. Is toch niks mis mee? Schijnt dat er in Amerika op dit moment ook iemand is die dat steeds propageert. Prima toch?

Yoda2
Yoda210 jul. 2017 - 9:10

Verhofstadt en de zijnen zitten nu, na de aankondiging van de wens om te scheiden en de aanvankelijke ontkenning, blijkbaar in de fase tussen boosheid en het gevecht aangaan. Alles wijst op een vechtscheiding, waarbij mijn argwaan meestal uitgaat richting de persoon die de scheiding probeert te voorkomen. En altijd levert zo'n vechtscheiding verliezen/verliezers op, met name (voor) de kinderen (lees burgers van Europa).

7 Reacties
ton14024
ton1402410 jul. 2017 - 9:36

Het VK is een notoire vrijgezel, ongeschikt voor het huwelijk en schuldig aan de scheiding.

Bouwman2
Bouwman210 jul. 2017 - 10:12

Volgens mij hadden Verhofstadt en de zijn helemaal geen wens om het VK buiten de deur te zetten, maar waren het met name de Engelsen die tot hun verbazing per referendum dat verlangen uitten. Als je startpunt aantoonbaar onjuist is, kun je daarop geen kloppende redenering bouwen.

Goed Lezen
Goed Lezen10 jul. 2017 - 10:51

"Alles wijst op een vechtscheiding, waarbij mijn argwaan meestal uitgaat richting de persoon die de scheiding probeert te voorkomen" Iedereen heeft recht op vooropgezette meningen, ook jij, zoals je aangeeft. Maar de werkelijkheid is dat het EP de Brexit zacht wil laten verlopen voor de EU burgers, en ook de UK burgers, want als de EU burgers hun verblijfsstatus in de UK verliezen, dan kun je wel raden wat er omgekeerd gebeurt. De vechtscheiding wordt door de regering van de UK geïnitieerd, en ik denk dat velen in de UK en erbuiten het hier niet mee eens zijn. Vooral het bedrijfsleven. De UK zal voelen wat decennia lang Thatcheriaanse bezuinigingen op onderwijs teweeg hebben gebracht. Een volk van laaggeschoolden, en oude rijken, die op zichzelf geen economie draaiend kunnen houden. De UK heeft haar immigranten uit de EU (ook de Polen) hard nodig. Die rekening komt als de Brexit een feit is, dan krijgen de Britten dat wat waarvoor ze hebben gestemd.

Yoda2
Yoda210 jul. 2017 - 12:52

@Bouwman en @ Goed Lezen Ik bedoel uiteraard de aankondiging van de wens om te scheiden door het VK, vandaar ook mijn opmerking dat mijn argwaan meestal uitgaat naar diegene die de scheiding probeert te voorkomen. Niemand kan toch ontkennen dat de EU daar erg hard haar best voor heeft gedaan met Juncker en Verhofstadt voorop. Iedereen weet hier zo zeker dat het mis gaat met het VK. Nou geen probleem toch dan? Dan komen ze toch met hangende pootjes terug. Of zijn jullie juist bang dat het straks wel goed gaat met het VK? @Ton14010 Bent u getrouwd?

Gijsbrecht van Aemstel
Gijsbrecht van Aemstel10 jul. 2017 - 13:37

"Iedereen weet hier zo zeker dat het mis gaat met het VK. Nou geen probleem toch dan?" Dat vind ik nou erg kortzichtig gedacht. Hoezo zou het een voordeel voor de EU zijn als het de UK slechter gaat na de Brexit? De Uk blijft een belangrijke handelspartner, en als die economisch inzakt, dan is dat schadelijk voor de EU. Bijvoorbeeld is de pond 20% verlaagd sinds het Brexit-referendum. Dit betekent dat toeristen uit de UK 20% minder uit te geven hebben, en voor velen geldt zelfs dat ze liever binnen de UK op vakantie gaan, omdat de verlaagde pond vooral buiten de UK voelbaar is. Dat is niet echt een voordeel voor de EU, want minder omzet aan Britten, en het is geen voordeel voor de Britten, want ze hebben minder om uit te geven.

Mick64
Mick6410 jul. 2017 - 16:15

Voorspelling : Engeland stapt uit de NATO, en gaan samen met Amerika een nieuwe alliantie aan. Europa mag een eigen NATO verzinnen, met of zonder partners. Of de progressieven krijgen hun zin, en verwachten dat Amerika en Engeland een grote knieval zullen maken naar Brussel.

Jean Marie Pisive
Jean Marie Pisive11 jul. 2017 - 7:06

Dat gaat niet gebeuren, Mick, Amerika heeft de militaire invloed in Europa nodig voor haar eigen veiligheid. Het tijdperk Trump zou wel eens kort kunnen zijn.

Ver Bazing
Ver Bazing10 jul. 2017 - 9:04

Eindelijk eens een ferme en principiele stellingname uit het Europese kamp. Wel jammer dat mevr. May in het Brexit-debacle dreigt te worden meegezogen. Van Corbyn verwacht ik op dit moment weinig heil. Die staat teveel met zijn rug naar de toekomst.

2 Reacties
Tom Meijer
Tom Meijer10 jul. 2017 - 10:03

Wat is er jammer aan dat een onbetrouwbare politicus van een walgelijke partij wordt 'meegezogen'? Wat mij betreft wordt ze via het afvoerputje weggespoeld. Ach en Corbyn. Er valt veel op hem aan te merken maar het feit blijft dat hij betere ideeën heeft dan May waarschijnlijk ooit gehad heeft. En dat hij met zijn rug naar de toekomst staat is een kwestie van perspectief. Zegt meer over degeen die het zegt dan over degeen waar het op slaat.

Goed Lezen
Goed Lezen10 jul. 2017 - 10:53

May staat ook met haar rug naar de toekomst. De UK is politiek failliet, en vervalt tot stompzinnig nationalisme dat altijd latent aanwezig is geweest. Brittania rules the waves? Ja, op de Thames, maar verder niet, zelfs Loch Ness gaat verloren, als ze niet opletten.