Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Ultraconservatieve vrouwenhaters in Amerikaans Hooggerechtshof schaffen recht op abortus af

Zware klap voor vrouwenrechten in de VS
Joop

Erdogans AK-Partij verdient een ernstige waarschuwing

  •  
18-07-2016
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
IMG_8728

© Demonstratie bij Turks consulaat in Rotterdam, vrijdagavond.

Er zijn van die dingen die je meteen in de kiem moet smoren. Dit is een goed voorbeeld.
Op het Taandersplein in Rotterdam-West hebben aanhangers van Erdogan heibel getrapt voor een gebouw van de stichting Nida, die sympathiseert met de Fetulah Gülenbeweging. Journalisten werden bedreigd en aangevallen. Eerder waren van het gebouw de ruiten al ingegooid. Volgens de site van Radio Rijnmond heeft de politie de gemoederen gesust. Ook tijdens de grote demonstraties van het weekend moesten mediamensen het ontgelden.
Er zijn van die dingen die je meteen in de kiem moet smoren. Dit is een goed voorbeeld. Burgemeester Aboutaleb gaat met Turkse groeperingen in gesprek, zo maakte het Rotterdamse stadhuis bekend. Dat moet geen flemen worden. Dat moet een confrontatie worden met een strenge burgervader, die dingen vaststelt, de puntjes op de i zet en geen tegenspraak of smoesjes duldt. Ook autoriteiten in Den Haag horen zich uit te spreken.
Erdogan probeert internationaal de indruk te wekken dat het vastberaden Turkse volk de militaire coup heeft verijdeld. Dat is niet het geval. Met de coup als excuus heeft hij zijn aanhangers opgeroepen om de straat te veroveren. Zijn AK-Partij speelt nu de baas in de openbare ruimte terwijl overal in het land massa-arrestaties plaatsvonden onder andersdenkenden.
Bij de laatste verkiezingen behaalde De AK-Partij iets minder dan de helft van de stemmen. Door het heel bijzondere kiesstelsel en de kiesdrempel van tien procent resulteerde dit toch in een absolute parlementaire meerderheid. De verbolgen massa’s op de straten vertegenwoordigden op zijn best de helft van de Turken. De andere helft heeft de boodschap gekregen om zich gedeisd te houden. Het lijkt wel of de militaire coup Erdogans Rijksdagbrand is. Ik maak die vergelijking bewust.
De straatintimidatie van zondagavond op het Rotterdamse Taandersplein heeft geen plaats in de Nederlandse democratie. Het is het goed recht van de AK om zich in ons land te organiseren en om haar gezicht te laten zien. Nederlandse partijen als de PvdA of D66 doen dat ook. Zij hebben net zo goed afdelingen in het buitenland, bijvoorbeeld in Brussel, New York en Genève. Als de AK-Partij echter probeert hier te lande andere bewegingen en partijen of journalisten te intimideren, dan is een scherpe waarschuwing op zijn plaats. Politieke meningsvorming en discussie zijn welkom zo lang ze worden geuit via de (sociale) media, op bijeenkomsten en tijdens vreedzame demonstraties. Pogingen om anderen te bedreigen, aan te vallen of de mond te snoeren zijn onduldbaar.
Het is een dure plicht voor de plaatselijke en de nationale overheid om ieders grondwettelijk recht om zich vrij te uiten te garanderen.
De AK-Partij in Nederland moet weten dat het overschrijden van de hier genoemde grenzen tot ernstige gevolgen leidt voor leden en organisatie. De veroordelingen van de relmakers in Geldermalsen laten zien welke. Dat dient de leiding in ondubbelzinnige termen te worden ingewreven. Hier en wellicht ook in Turkije. Daar zou men in ieder geval te horen moeten krijgen dat sprekers namens de AK-Partij vanuit Turkije zelf geen visum meer krijgen als dit gesodemieter niet onmiddellijk ophoudt.
Dat is geen mededeling die de regering aan Erdogan als president zou moeten doen maar aan Erdogan als leider van de AK-Partij. Wij hebben tenslotte geen problemen met de Turken en hun republiek. Wij hebben problemen met misdragingen door leden van een politieke stroming waarvan hij toevallig de grote leider en inspiratiebron is.
Als andere organisaties zich zouden schuldig maken aan vergelijkbare intimidaties roepen zij uiteraard dezelfde maatregelen over zich af.
Het is ondertussen van groot belang dat wij in Nederland de AK-partij niet gelijk stellen met het Turkse volk. Dat zouden de aanhangers van Erdogan wel willen.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (97)

blues boy
blues boy19 jul. 2016 - 10:51

Nederturken die Erdogan aanhangen zijn eigenlijk hetzelfde PVV stemmers,ze lopen blindelings achter een despoot aan.

1 Reactie
blues boy
blues boy19 jul. 2016 - 10:56

=als PVV stemmers.

Achterberghen2
Achterberghen219 jul. 2016 - 10:20

Stel...dat Europa ooit in een gewapend conflict terecht komt met Turkije, dan hebben we een probleem achter de linies. Een groot probleem.

1 Reactie
mulligan
mulligan20 jul. 2016 - 10:05

Waarom denkt u dat we zoveel Hollanders op vakantie naar Turkije sturen?

Dick3
Dick319 jul. 2016 - 9:22

Het zweet loopt ze al door de bilnaad hoor Han, hahah.

Prosecco
Prosecco19 jul. 2016 - 9:05

Ik heb me altijd afgevraagd waarom Erdogan als ruilmiddel voor het opvangen van de Syriërs, zo nodig dat visumvrij reizen wilde voor zijn onderdanen. Maar, ik denk dat ik het begin te begrijpen. De 5e colonne, die we steeds meer naar buiten zien komen, die moet denk ik nog groter worden, zodat Erdogan, wanneer hij op zijn fluitje blaast, alle Turken overal in Europa kan mobiliseren voor zijn plannetjes. Bij de demo’s in Rotterdam liepen er opeens 6000 Turken victorie te kraaien, en geen enkele Nederlandse poltie-agent te bekennen. Logisch, want zoveel agenten hebben we helemaal niet. Wat moet je dan? Nu al op je rug gaan liggen en je overgeven? In feite is dat hetgene de autoriteiten in Rotterdam al gedaan hebben: ze hebben de confrontatie nu al niet aangedurfd. Nou, dan weten we weer gelijk waar we staan. 2e Kamerleden lopen dan wel te kwetteren of te twitteren dat dit natuurlijk niet kan, maar wat DOEN ze er aan? Het leger en de politie zijn al helemaal kapot en wegbezuinigd. Dat goede gesprek van Aboutaleb met de Turken, daar zullen die Turken denk ik niet zo van onder de indruk zijn. Ik vraag me af hoeveel agenten Rotterdam heeft om de grote groep Turken binnen de kaders van de wet en van de Openbare Orde te houden... Wat doe je met een handjevol agenten tegen massale aanwezigheid van grote groepen onruststokers? Ik las op http://reorganisatie-politie.nl/files/page/inrichtingsplan-bijlagen-nationale-politie1.pdf pagina 99 , dat er in geheel Rotterdam in theorie 3500 agenten zijn. In de praktijk is natuurlijk de helft vrij ( ivm wisseldiensten) , op verlof, met vakantie, op cursus, zodat je zo' n getal nooit letterlijk moet nemen. Ik denk dat je het voor de dagelijks inzetbare agenten op een derde van dat totaal moet houden, dus dan heppie 1000 man " paraat" . Als je die allemaal inzet op zo' n massa demonstratie van " bezorgde Turkse Burgers" dan vallen er elders weer veiigheidsgaten. Nee, NL heeft een structureel probleem. We zitten hier met massa' s mensen die zich niet verbonden voelen aan Nederland en die als allah of Erdogan het wil, van het een op het andere moment zich massaal kunnen keren tegen de " aboriginals" of de autoriteiten. Ik denk dat gezien de samenstelling van de bevolking en de broeiende onderlaag, er minstens een verdubbeling van politie en leger zou moeten plaatsvinden, willen we voorkomen dat het hier anarchie wordt. " Een goed gesprek" , vat ik persoonlijk op als " theedrinken" . Nou, dat hebben we lang genoeg gedaan denk ik. Ik wil pure repressie, ik wil geen politiestaat, maar subversieve elementen, zelfs al zijn het er 6000 , moet je kunnen isoleren en oppakken, preventief of anders maar nadien. Er zullen vast wel camerabeelden zijn, gebruik die ook, zoals je dat ook doet met voetbalhooligans. Dit zo maar voorbij laten gaan, dan is het hek van de dam. Alleen een beetje boos twutteren , kwetteren, moties indienen, of weet-ik-veel wat de NL politici tegenwoordig doen, daar redden we het niet meer mee. Actie wil ik zien. Ziet u het gebeuren dat er in Turkije massa-demonstraties ten gunste van een BUITENLANDSE president worden toegestaan? Nee toch zeker? Afijn, NL is gewoon kapot. Maar waar en wanneer gaan we de boel eens repareren?

Sjors Spruitje
Sjors Spruitje19 jul. 2016 - 6:38

Het is allemaal reuze interessant om nu te gaan beweren dat Turkije fout is, maar dat wisten wij al heel lang. Als je je oor te luister had gelegd bij ene Wilders, had je dit al 12 jaar geleden kunnen weten. Het eventueel lidmaatschap van Turkije was de belangrijkste reden waarom hij opstapte bij de VVD in 2004. Ook over andere items, in het bijzonder wat betreft de islam, heeft hij meer dan gelijk gekregen. Dat hij ook gelijk gaat krijgen met beweringen die nog niet zijn bewezen is dan nook meer dan waarschijnlijk. Met andere woorden: het in de kiem smoren had, als je naar de juiste man had geluisterd, al 12 jaar geleden kunnen plaatsvinden. Als je nu nog iets gaat ondernemen kun je dat echt niet meer "in de kiem smoren" noemen. Wij zijn al jaren geleden gewaarschuwd. Nu is het te laat.

Neef Herbert
Neef Herbert19 jul. 2016 - 4:50

Hehe Han, het gebeurd niet vaak, maar ik ben het weer volkomen met je eens.Vooral de laatste alinea, waarheid als een koe.

Dewik2
Dewik219 jul. 2016 - 2:26

De EU leiders, inclusief Rutte hebben allemaal heel snel hun steun uitgesproken voor de democraat Erdogan dus deze weet zich gesterkt door deze massieve steun van 500 miljoen mensen. De Amerikanen hebben dat ook gedaan maar worden nu op een ongemakkelijke manier voor het blok gezet (met 80 atoom bommen als gijzelaars) en de Russen en ISIS waren al vriendjes. De gemeenschappelijke vijand is ook al aangewezen. Dus....wie ligt Erdogan nog een stroobreed in de weg ? Niemand.

Andy Capp
Andy Capp19 jul. 2016 - 1:30

Het begint allemaal een surrealistisch tintje te krijgen: Daesh en anderen verkochten olie en werden bevoorraad. Jarenlang is dat een soort logistiek publieke geheim gebleven omdat Assad zo nodig gewipt moest worden. Nou ben ik geen vriend van dat soort mensen: ik kan me nog goed herinneren dat één van de black spots van de CIA -waar ze hun gevangenen lieten martelen- zich in Syrië bevond. Dat kon natuurlijk niet zonder dat Assad direct persoonlijk medeplichtig was. Maar dat terzijde. Dan slaat de stemming om en de VS -het westen- ziet een kans om Assad misschien wel te wippen. Dus werd er zoveel mogelijk olie op het vuur gegooid en proxy-oorlog op poten gezet, waarbij voertuigen, voedsel wapens en munitie worden uitgedeeld aan iedereen die maar wil schieten. Via Turkije. Dat kon natuurlijk niet zonder dat Erdogan persoonlijk medeplichtig was. Eigenlijk kwam dat pas in het nieuws, toen de Turken een Russisch vliegtuig neerhaalden en de Russen foto's begonnen te publiceren van colonnes vrachtwagens, die zich als spanrupsen van 3 km lang door de woestijn verplaatsten. Daarvoor deed iedereen alsof zijn neus bloedde: de pers schrijft wat Jantje zegt en wat Pietje zegt, maar wat er werkelijk aan de hand is, dat zul je daar niet lezen. De VS hielpen de terroristen -sorry, Mujahedin- zich te organiseren en bewapen tegen de Russen in Afghanistan, tegen Gadaffi in Libie, tegen Assad in Syrie en steeds is de uitkomst dezelfde. Wel een beetje erg hardleers, zou je denken. Of toch niet? Luister naar Dick Cheney in 1992 - http://tinyurl.com/lcbe9sb "What kind of Government do you want us to create?" - O ja, ze gingen daar de democratie brengen, dat is waar ook. Die smeerlappen weten dus precies waar ze mee bezig zijn en welke risico's dat met zich meebrengt. Onlangs zag ik een interview met Bianca Jagger, die constateerde dat de Chilcot commissie nu wel had laten zien dat Blair en Bush de zaak gewoon belazerd hadden, maar dat niet één maal de vraag is gesteld naar het WAAROM. "En dat allemaal voor olie", vervolgde ze ziedend van woede. Ik ben bang dat het nog veel erger is: we leven post-1984: er wordt oorlog gevoerd als doel op zichzelf; om de bevolking op 1 lijn te krijgen tegen "de vijand", met behulp van de pers, om de politiestaat te rechtvaardigen, om het militair industrieel complex te onderhouden. Precies zoals Orwell dat voorzien had, alleen zonder het grauwe armoedige tintje dat Hollywood er aan gegeven heeft, maar veel moderner, met veel blije uiterlijke schijn. Het is volstrekt walgelijk, en nu bedoel ik niet alleen Daesh. Daesh is gewoon een van de zwerende wonden van de westerse politiek, waar het pus uit is beginnen te druipen. Dat kun je niet zo laten, want dat is besmettelijk, maar als we echt iets willen veranderen, dan zullen we onze eigen politici moeten gaan aanpakken. En vertel me niet dat Wilders dat gaat doen, want die is een van de dragers van het virus. Dat begint door Bush, Blair en al dat andere tuig voor de rechter te brengen, geen zaken meer te doen met mensen als Erdogan, noch Netanyahu en mensen als Halbe Zijlstra aan de schandpaal te nagelen als ze het tegendeel bepleiten. Het wordt tijd dat eens leren inzien dat wij degenen zijn die die misdadigers -want dat zijn het- de kans geven door keurig 1x in de 4 jaar een kruisje te zetten en onze belastingen te betalen. Als we werkelijk een democratie hebben, dan moeten we daar maar eens gebruik van gaan maken. O ja, dat is waar ook, het gaat over die jongens van de AK-partij; jullie hebben belangrijker zaken aan je hoofd: de splinter in het oog van de ander.

Cube2
Cube218 jul. 2016 - 23:14

Hoe vaker en vooral de manier waarop Turkije, de AKP en Erdogan in het nieuws komen, des te vaker moet ik denken aan bepaalde staatsvormen uit de geschiedenisboeken. Een ideologie welke bestaat uit een eigenaardige combinatie van linkse en rechtse denkbeelden. De partij en radicale leider die langzaam maar zeker hof, aristocratie, clerus en zakenleven overneemt en spreekt over het mobiliseren van de massa. Sterk nationalistisch, militaristisch en niet schromen binnen- en buitenlandse doelen met dwang te bereiken. Repressieve staatscontrole, bombastische propaganda en een cultus rond de leider. En de omringende landen wilden keer op keer met oogkleppen op de lieve vrede bewaren door concessiepolitiek.

Macavity2
Macavity218 jul. 2016 - 21:06

Over in de kiem smoren gesproken. We mogen inderdaad hopen dat de Nederlandse overheid vanaf nu met alle nodige en afdoende middelen, in ieder geval waar deze extremistische Turkse Nederlandse heethoofden zich doen gelden, klaar staan om in te grijpen, en dat ook onmiddellijk doen zodra dit soort zaken gebeuren als dit: "Erdogan-aanhangers bekogelen kinderdagverblijf en cultureel centrum" In Nederland en met bakstenen! Dat is reden om iedere demonstratie uit de hoek van aanhangers van welke groep Turkse Nederlanders dan ook, voorlopig te verbieden. Een van de nog steeds leidende figuren binnen de SP, Paul Ulenbelt, haalt inmiddels Wilders rechts in. "Als je Erdogan top vindt, Turkije je "vaderland" is, je hier rotzooi schopt, dan vertrek je of we zetten je uit." Het blijven toch populisten zullen veel mensen dan zeggen. Maar hoeveel mensen zullen in geval van dubbele nationaliteit en dergelijk gedrag niet ook dit soort gedachten krijgen? En zei Aboutaleb bij een andere gelegenheid niet ook zoiets?

3 Reacties
Dubbeldenker
Dubbeldenker19 jul. 2016 - 3:40

Beetje merkwaardige uitspraak van Ulenbelt. Of je Erdogan top vindt, moet je zelf weten, die Gedanken sind Frei en in Nederland geldt vrijheid van meningsuiting. Of Turkije je "vaderland" is of niet, moet nergens iets voor uitmaken, niet voor hoe je behandeld wordt en niet voor je rechten. Alleen het "rotzooi trappen" kan reden zijn voor sancties. Zoals arrestatie en straf. Uitzetten is een ander punt, en dat is bij mijn weten niet in onze wet geregeld, dat je als je een dubbele nationaliteit je uitgezet kunt worden als je bij een relletje betrokken bent. We deporteren voetbalhooligans die zelf niet in 010, 020 of 030 wonen toch ook niet naar Rotterdam, Amsterdam of Utrecht na een voetbalrel.

Macavity2
Macavity219 jul. 2016 - 13:54

Als het in mede-EU-land Frankrijk kan dan moet het hier ook kunnen: http://www.volkskrant.nl/buitenland/frans-parlement-stemt-in-met-afnemen-nationaliteit-terroristen~a4241951/ Er wordt ook hier al aan gewerkt: http://www.nrc.nl/nieuws/2016/05/18/wie-naar-syrie-gaat-verliest-zijn-nationaliteit-1622460-a260872 De definitie van terreur bij geweld of het gewelddadig bedreigen lijkt me wel van toepassing zoals bij die Turks Nederlandse meute die met bakstenen naar een kinderdagverblijf gooiden.

crumb2
crumb219 jul. 2016 - 15:32

Hey Phil ! Hoe gaat't met Ben ? (Dover) Ik snap jullie "angle". Ik zou me in jullie geval ook behoorlijk ongemakkelijk beginnen te voelen. Maar wie niet ?

Bert Vlierman
Bert Vlierman18 jul. 2016 - 20:44

Is dit nou wat Mark Rutte bedoelt met 'een gebalde vuist'? Stevige taal?

Sardar2
Sardar218 jul. 2016 - 20:17

“Erdogans AK-Partij verdient een ernstige waarschuwing” Beste Han zou het ernstiger zijn dan gepleegde coup? Kijk hoe Erdogan op de coup reageert! Het probleem van benadering van Han is dat het geen uitvoerbare benadering is maar een wensdenken. Han dient te kiezen om de gebeurtenissen in Rotterdam als een interne gelegenheid te benaderen en er wettelijke (individuele) gevolgen te binden, of mot het als een actie van Turkse overheid beschouwd te worden, wat ook op zijn beurt andere gevolgen in vervolg heeft zoals breed uitzetten van relschoppers. Nu is het een leeg wensdenken geworden met enorme ruimte om rondom te discussiëren. Wat kan gediscussieerd worden is politiek en geen misdaad in ieder geval! Met het toelaten van een verkapte coup zuivert Erdogan al zijn interne vijanden en oppositie binnen overheid, leger en rechtelijke macht, en zijn georganiseerde leger fanatici in het buitenland. En het westen denkt alleen aan haar economische belangen in Turkije, die van multinationals die nog achter Erdogan staan.

MAXIMALE STUDIEFINANCIERING GEBRUIKT
MAXIMALE STUDIEFINANCIERING GEBRUIKT18 jul. 2016 - 20:04

Wat korte reacties: "Ook autoriteiten in Den Haag horen zich uit te spreken." Rutte wacht op Berlijn, ook elders was het raak: https://www.theguardian.com/world/2016/jul/18/turkish-diaspora-eu-erdogan-failed-coup. "Rijksdagbrand" De 10/10/15 bomaanslagen in Ankara waren waarschijnlijk een meer recente vergelijking. "De verbolgen massa’s op de straten vertegenwoordigden op zijn best de helft van de Turken." Wel kijken, er is zowat geen vrouw te bekennen in de beelden, of zijn alle Turkse mannen 100% pro-Erdogan? Intimidatie etc. Dit afdoen met een gesprek op het gemeentehuis maakt de rechtzaak tegen Wilders belachelijk, gewoon de wet volgen.

ton14024
ton1402418 jul. 2016 - 19:54

Han heeft gelijk, dergelijke ongehoorzaamheid moet bestraft worden. Laat de troepen van Aboutaleb ze een stevige uitbrander geven. Het echte probleem is het Turkije van Erdogan (en ook het V.K.). Landen die een ernstige terugval laten zien, moeten minimaal een stevige uitbrander krijgen. Komen ze niet op hun schreden terug, gaan ze in de ban, dus opschorten van alle verdragen. Aangezien we hier met een (voor de EU) unieke situatie te maken hebben, bepalen wij de regels!

Buzzer
Buzzer18 jul. 2016 - 19:49

Wanneer straks het visum vrij reizen kan, zal Europa overspoeld worden door de geheime diensten van Erdogan. Het is tijd om de Turken een halt toe te roepen, we hebben dat eerder gedaan, daar kan Han ons alles over vertellen.

panterarosso65
panterarosso6518 jul. 2016 - 18:46

"Bij de laatste verkiezingen behaalde De AK-Partij iets minder dan de helft van de stemmen. Door het heel bijzondere kiesstelsel en de kiesdrempel van tien procent resulteerde dit toch in een absolute parlementaire meerderheid" bij de 1 na laatste verkiezingen iets ervoor haalde ak die niet, een seculier koerdische alliantie wist dat te voorkomen. Gevolg Erdo stookte het vuurtje met de koerden wat op, beschuldigde de koerdische partijen en liet opnieuw kiezen een ernstige waarschuwing? hoeveel hebben ze er niet van gehad. Waar is de woede en uitbarsting van verontwaardiging die er wel was toen de abu graib foto's naar buiten kwamen? we hebben beelden gezien van lynchen, vernederingen en mishandelingen die abu graib niets doen lijken we roepen dat we de democratische regering steunen door niet timmermans naar het maidan oeps taksimplein te sturen om op te roepen een regering te val te brengen. hoeveel accepteren we nog?

1 Reactie
Andy Capp
Andy Capp18 jul. 2016 - 23:46

"we hebben beelden gezien van lynchen, vernederingen en mishandelingen die abu graib niets doen lijken" De Amerikanen hebben hun gevangenen mishandeld, niet één keer, maar herhaaldelijk, gedurende weken of zelfs maanden en daar zijn doden bij gevallen! Ik heb weinig zin om onmenselijk met onmenselijk te vergelijken, dat zou jij beter ook niet doen, -de uitkomst maakt het er nooit beter op.

mengde
mengde18 jul. 2016 - 18:26

De toespraak van een half jankende Hitler na de Rijksdagbrand had ik in gedachte toen ik de half jankende Erdogan zag die geroerd was door de absolute macht die hij nu voor het grijpen ziet. Dat ontroert zo'n man.

Achterberghen2
Achterberghen218 jul. 2016 - 17:25

35 Jaar te laat Han.

Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon18 jul. 2016 - 17:16

"Het is ondertussen van groot belang dat wij in Nederland de AK-partij niet gelijk stellen met het Turkse volk. Dat zouden de aanhangers van Erdogan wel willen." 70% van de Turken van Nederlandse komaf stemde bij de laatste verkiezingen op de AK-partij. Als je Koerdische Nederlanders niet meerekent, ligt dit percentage nog een stuk hoger. In de Nederlandse situatie kun je het "Turkse volk" al grotendeels gelijk stellen met de AK-partij. En Han zie je na de afgelopen dagen ook de nadelen van een meervoudige nationaliteit voor opeenvolgende generaties?

5 Reacties
Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon18 jul. 2016 - 17:36

Turks Koerdische Nederlanders

peterh2
peterh218 jul. 2016 - 19:00

Als je de reacties en inzendingen op deze site leest van Turken dan bevestigd dit wel het beeld. De overgrote meerderheid van de Turken in Nederland is Pro-Erdogan. Leuk of niet, het is de realiteit. Wat zijn de dingen die we kunnen doen om de boel rustig te houden? In hoeverre moeten wij de Gulen aanhangers steunen of de Kemalisten beschermen?

Hanvander Horst
Hanvander Horst18 jul. 2016 - 19:46

70% van de opgekomen kiezers. De helft bleef thuis. Dat geeft het verhaal een andere wending.

johannn2
johannn218 jul. 2016 - 20:19

Gadfly, Als jij zo nog een tijdje doorredeneert, dan zijn álle "Turken" hier AK-partij. .

peterh2
peterh219 jul. 2016 - 7:23

[Als jij zo nog een tijdje doorredeneert, dan zijn álle “Turken” hier AK-partij.] 70% Bijna alle dus...

crumb2
crumb218 jul. 2016 - 17:07

Ik moest vanmorgen hartelijk lachen om een commentaar aangaande het circus Istanboel, van onze Bertje Koenders op radio 1. Hij had het ijskoud over het voorkomen (!) van een bijltjesdag (is de man blind en doof ?), over democratische waarden in Turkije (je komt toch niet meer bij ?), over het belang van rust binnen Europa !!!!! Deed het herhaaldelijk voorkomen alsof Turkije en Europa reeds een fait accompli is, alsof Turkije dus daadwerkelijk deel uitmaakt van Europa. En…over het belang van de NATO. Nou ja, dat is dan het énige waar ie tenminste eerlijk over was, de griezelige glibber. Erdogan heeft de EU "by the short and curly's", en als je naar zo'n Koenders luistert kunnen we maar beter alvast met de pootjes omhoog gaan liggen. "Ja, baas, ja baas, drie zakken vol".

1 Reactie
Donostia2
Donostia218 jul. 2016 - 21:28

Tenenkrommend inderdaad. Uit de PvdA stal van doctorandussen "Politieke en sociale wetenschappen" van de VU en UVA. Nog nooit van zijn leven een echte baan gehad, nog nooit van zijn leven een bedrijf van binnen gezien. Direct na zijn studie de politiek in. Eng dat dit soort mensen zoveel macht krijgen. "Het moet geen bijltjesdag worden" getuigt van een onwaarschijnlijke wereldvreemdheid.

Bram Emanuel
Bram Emanuel18 jul. 2016 - 16:48

"Journalisten werden bedreigd en aangevallen." Journalisten worden in Nederland al jaren bedreigd, bespuugd en geslagen. Beetje vreemd dat van der Horst nu plots een grens trekt. Maar goed, beter laat dan nooit.

Kobalt2
Kobalt218 jul. 2016 - 16:37

Helemaal mee Hans, op de thee bij de burgemeester en om het duidelijk te maken dat we van deze praktijken niet gediend zijn, worden er deze keer geen speculaasjes geserveerd.

adriek
adriek18 jul. 2016 - 16:02

Stevig optreden lukte prima tegen een onaangekondigde demonstratie van Feijenoord supporters. Deze keer was dat blijkbaar niet mogelijk (of niet gewenst?). Koren op de molen van Wilders en (vooral) zijn aanhang.

Acid Prune
Acid Prune18 jul. 2016 - 15:43

[Als andere organisaties zich zouden schuldig maken aan vergelijkbare intimidaties roepen zij uiteraard dezelfde maatregelen over zich af.] onzin wilders aanhangers mogen rellen, aanslagen plegen, mishandelen, intimideren en bedreigen en mooi dat de PVV daar mee weg komt onder het mom dat wilders en zijn apostelen er ook niets aan kunnen doen en zo kan erdogan hetzelfde zeggen

3 Reacties
il viaggiatore
il viaggiatore18 jul. 2016 - 16:26

Zinloos geblaat natuurlijk zonder echte onderbouwing. Volgens mij hebben de relschoppers bij Geldermalsen een fikse celstraf gekregen. En die kneuzen in Enschede die een brandje probeerden te steken in een volle moskee worden nu alsnog in hoger beroep harder aangepakt. Verder hoeft de Pegida het niet in hun hoofd te halen om zonder kennisgeving een spontane demonstratie op te zetten zoals afgelopen weekend want dan staat de politie er snel bij.

Acid Prune
Acid Prune18 jul. 2016 - 23:53

Han wil een dat Erdogan en zijn partij er op aangesproken worden . Ik zeg dat dat waarschijnlijk kansloos is omdat wilders ook niet aangesproken wordt op zijn achterban tenzij we natuurlijk met twee maten meten

il viaggiatore
il viaggiatore19 jul. 2016 - 9:28

Wilders heeft geen achterban. Wilders heeft voorlopig een klein groepje stemmers, en wellicht wordt die groep wat groter in de toekomst. Verder is hij enigste lid van de partij en de rest is pluche vulling. Er zijn geen leden, en pegida en andere groepen bezorgde burgers (DTG) hebben geen banden met de PVV. Ze kunnen elkaars gedachtegoed ondersteunen dat is wat anders. Maar ik zie Wilders nog steeds niet op een NVU bijeenkomst rond marcheren. Verder zijn er vrij forse straffen uitgedeeld aan de relschoppers bij Geldermalsen, en worden de jongens die een volle moskee in brand wilden steken in hoger beroep zwaarder vervolgd. Oftewel, de mensen worden aangesproken en wel door de rechterlijke macht. En in mijn ogen is dat prima, deze mensen hoeven niet op het stadhuis ontvangen te worden.

slopsma
slopsma18 jul. 2016 - 15:40

Ha een stevige waarschuwing! Dat zal ze leren! pff.

Buzzer
Buzzer18 jul. 2016 - 15:17

"Het is het goed recht van de AK om zich in ons land te organiseren en om haar gezicht te laten zien." Hoezo hebben ze dat recht? Het is geen nederlandse partij maar een anti-democratische buitenlandse partij. En ik vraag me af of voor die "spontane"demonstraties wel een vergunning was, ik geloof daar helemaal niets van, de politie had deze demonstraties direct keihard aan moeten pakken, zeker in Rotterdam.

Mark Gh
Mark Gh18 jul. 2016 - 15:08

Wat er nu allemaal gebeurt is dood en doodeng. In Turkije, maar ook hier. Er zou veel meer energie gestoken moeten worden in het blootleggen en amputeren van de lange arm van Ankara.

Bert Vlierman
Bert Vlierman18 jul. 2016 - 15:05

Eigenlijk is het heel naar, zo'n tsunami van meningen. Veel zinvoller zou een goede analyse zijn waarbij meningen even worden opgeschort. Dat vergt wel een aanzienlijk steviger inspanning van de auteur, maar die is daar best toe in staat. Al dat 'dit kan niet' en 'dat kan wel' en 'het moet zus' en 'het moet niet zo', dat is zo gemakkelijk. Van der Horst, kom eens met een mooie analyse over dit onderwerp. Gezien de relatie van Turkije met de EU en de positie van Turkije in de NATO, alsmede de turbulentie in de islamitische wereld en de vluchtelingenproblematiek is zo'n analyse meer dan welkom.

2 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst18 jul. 2016 - 17:35

Het is allemaal heel eenvoudig. En het ligt vast, de manieren waarop je in een democratie je meningen en je opvattingen uit. Geweld en intimidatie horen daar niet bij. En voor de rest niks.

Bert Vlierman
Bert Vlierman18 jul. 2016 - 20:38

De manieren waarop je in een democratie je meningen en opvattingen uit, ligt per definitie niet vast. Over geweld valt het een en ander te zeggen (de politie die zwarte piet-demonstranten tegen het plaveisel knuppelt), en intimidatie is een gangbare strategie. Bijvoorbeeld de concentratiekampbeelden die een liberaal op z'n website zette tijdens het debat over de Europese grondwet. Het zal wel te moeilijk zijn.

BasVV
BasVV18 jul. 2016 - 13:42

Hier is al zo vaak voor gewaarschuwd. Nu loopt de scheidslijn nog tussen Erdogan en Gulen. Maar er speelt veel meer. Tussen de diverse stromingen van moslims. De enigen die zich geen zorgen hoeven te maken zijn de niet moslims. Die spelen geen rol in al die conflicten. Wat wel vervelend is dat de politieke bazen van de politie deze instroom van conflicten mogelijk gemaakt heeft en dat hun eigen werknemers nu de rotzooi op moeten ruimen.

1 Reactie
Buzzer
Buzzer18 jul. 2016 - 19:47

" De enigen die zich geen zorgen hoeven te maken zijn de niet moslims. Die spelen geen rol in al die conflicten. U klinkt erg zeker, ik geloof er niets van, bv Atheisten worden voor zover ik weet door alle religies gehaat, nog erger dan de religie die ze het meeste haten.

Gammana
Gammana18 jul. 2016 - 13:23

De ware aard van een eng nationalistisch volkje komt weer eens naar boven, fijn dat de baby boom generatie de deuren wagenwijd heeft open gedaan voor deze engerds.

2 Reacties
slopsma
slopsma18 jul. 2016 - 17:36

Die erfenis van die babyboomers is bijna niet te overzien, zo ellendig! Langzaam begint het tij te keren, te langzaam wat mij betreft!

Acid Prune
Acid Prune19 jul. 2016 - 10:33

Inderdaad de babyboomers hebben het nagelaten de generaties na hen fatsoenlijk op te voeden met normen en waarden dat racisme fout is bijvoorbeeld . stoute babyboomers ! Stout!

peterh2
peterh218 jul. 2016 - 12:41

Maar wat wil je nu dat er concreet gebeurd Han? Mooie woorden maar verder niets... De overheid doodsbang voor de AKP en haar Nederlandse tak DENK. Kuzu gaat juist in maart op democratische wijze meer en meer invloed verwerven. De overheid durft wel tegen autochtonen op te treden Geldermalsen omdat dat verder geen gedonder geeft. Nu optreden tegen de AKP in Nederland gaat geheid tot geweld en een opstand leiden, rellen en doden en gewonden...

2 Reacties
Common Sense
Common Sense18 jul. 2016 - 14:42

Als Kuzu stemmen gaat winnen zal dat een verdere verzwakking van de linkse partijen inluiden.

Piet de Geus
Piet de Geus18 jul. 2016 - 21:26

"zal dat een verdere verzwakking van de linkse partijen inluiden" De vraag is natuurlijk of dergelijke types iets binnen links te zoeken hadden.

Sfinx2
Sfinx218 jul. 2016 - 12:29

@Han, best wel naïef van je om te denken dat een stevige waarschuwing aan het adres van de AK partij zal helpen. Westerse democratieën zijn gevangen in hun eigen goede bedoelingen en niet meer dan schapen in de ogen van de (grijze) wolven.

ikdus2
ikdus218 jul. 2016 - 12:28

han van der Horst is een beetje paternalistisch aan het doen. wat doen we aan onze eigen antidemocratische krachten. in hoeverre is Irak binnenvallen democratisch. en in hoeverre is onze eigen oorlogsmisdadigers niet berechten democratisch. altijd maar het kwaad in anderen zien maar niet zelf in de spiegel kijken. en ja.. Turkije dient gedemocratiseerd te worden. misschien moet daarom wel de instituties gezuiverd worden van het oude establishment.

2 Reacties
Buzzer
Buzzer18 jul. 2016 - 15:12

Je vergeet de 80 jarige oorlog, de oorlog tegen de Engelsen, de oorlog tegen de Fransen, de opkomst van de Neanderthalers en hun verdwijning door opkomst van een ander ras de homo sapiens, kortom dit rijtje is bullshit net zoals jouw verhaaltje.

ikdus2
ikdus218 jul. 2016 - 17:46

@buzzer is de oorlog in Irak niet direct het gevolg van wat er in Turkije aan de hand is? de oorlog tegen de PKK is weer opgelaaid nadat onrusten ik de levant Turkije dwong om zich in de strijd te mengen. Turkije is sinds de oorlog in staat van noodtoestand wat de AKP zich met groot machtsvertoon kon permitteren de macht volledig naar zich toe te trekken. nu zitten we in een impasse. de zittende macht heeft het mandaat van het overgrote deel van het volk dus democratie en datzelfde volk staat toe dat de AKP het land in een ondemocratisch proces sleept. een schizofrene tegenstrijdige beweging. je kan dan wel andere er niet toe doende zaken erbij halen, maar de illusoire inval Irak heeft alles te maken met de huidige machtsverhoudingen in de regio. ja dus onze leiders van toen die ons de illegale misdadige oorlog ingerommeld hebben zouden vervolging moeten tegemoetzien als we überhaupt nog het recht op een moralistisch opgeheven vingertje willen hebben. en anders mondje dicht over democratie en zendingsdrang van het vrije woord.

Bartje822
Bartje82218 jul. 2016 - 12:15

Ik denk dat we ons grotere zorgen moeten maken om de pvv en zijn aanhang.

9 Reacties
Gammana
Gammana18 jul. 2016 - 12:34

Slaat nergens op, wanneer hebben zij als laatst een aanslag gepleegd waar doden bij vielen? Stel je voor dat het PVVers waren die afgelopen zaterdag met vlaggen liepen te zwaaien, ik vraag me af wat dan je reactie zou zijn. Waarschijnlijk zou je dan niet naar een onschuldige partij wijzen, waarschijnlijk zou je dan wel gedurfde uitspraken doen. Het is de lafheid van mensen zoals jij die de ondergang van de westerse samenleving mogelijk maakt.

Sjaak4
Sjaak418 jul. 2016 - 12:52

kijk uit! Er zit democratie onder uw bed!

Yolo2
Yolo218 jul. 2016 - 12:58

Waarom precies? Zijn die net zo ultra nationalistisch en agressief als de grijze wolven en andere AKP adepten die we in onze contreien hebben? Wordt er op het commando van Geert Wilders aanvallen op PVDA kantoren uitgevoerd? Zijn ze door middel van een video boodschap van de grote blonde leider te mobiliseren zoals we afgelopen weekend bij de Turken hier in NL zagen? Kom op zeg..

RoBru
RoBru18 jul. 2016 - 13:18

Ben ik niet met je eens. Ik denk dat Turks-Nederlandse aanhangers van Erdogan in Nederland zelfs een grotere bedreiging zijn voor de democratie in Nederland dan de PVV. Zie de bejegening van de pers in Rotterdam en dergelijke...

Jeroen Stobbe
Jeroen Stobbe18 jul. 2016 - 13:19

Jij denkt dat we ons grotere zorgen moeten maken om Wilders en zijn partij, dan om Erdogan en zijn AKP?

PocoPoco
PocoPoco18 jul. 2016 - 16:37

Haha wat een kul zeg. Tandenloze tijger is het.

slopsma
slopsma18 jul. 2016 - 17:39

Bartje82 18 juli 2016 at 14:15 Ik denk dat we ons grotere zorgen moeten maken om de pvv en zijn aanhang. Ik hoop oprecht dat dit sarcastisch bedoeld is. Die enge nationalistische Turken die hier op afroep de straat op stormen, daar gaan we nog ellende van krijgen.

Bartje822
Bartje82218 jul. 2016 - 17:45

Uiteraard een sarcastische uitspraak, ik als pvv'r in hart en nieren :D

Paul250371
Paul25037118 jul. 2016 - 21:25

Laat ik het anders zeggen: het fascisme waar de PVV voor staat en het fascisme van Erdogan is 2 kanten van dezelfde medaille. De een heeft alleen de kans om zijn fascisme vanuit een machtspositie uit te voeren en de ander op twitter

Macavity2
Macavity218 jul. 2016 - 12:10

En wie verrast het dat Denk die nationalistische agressieve menigte Turkse Nederlanders toesprak bij de illegale en naar pers ongehinderd gewelddadige demonstratie? Dat Kuzu, net als Erdogan, ze er stond op te hitsen ook buiten Turkije de "terroristen" te bestrijden? https://www.facebook.com/DenkNL/videos/1762132487404870/?permPage=1 De resultaten ervan zijn ons inmiddels bekend met de aanval op instellingen van Turkse oppositie en journalistieke instellingen. Met de vervolging daarvan was Erdogan sowieso zelf al langer mee bezig. Het zal er niet bij blijven met een dergelijke 5e colonne die zich, behalve door de verscheidene door het Turkse regime aangestuurde organisaties in Nederland, nu dus ook al openlijk in het Nederlandse parlement vertegenwoordigd weet. De populariteit van de zich nu openlijk bekennende Denk onder de ronduit fascistische nationalistische meute wordt inmiddels iconisch geïllustreerd door een van de vele selfies die met de voormannen gemaakt werden: https://twitter.com/nietgeprint/status/754751059491446786/photo/1?ref_src=twsrc%5Etfw

6 Reacties
ikdus2
ikdus218 jul. 2016 - 12:32

en als DENK die twee Turkse heren vraagt om de partij te verlaten en ze voldoen dááraan. zijn ze dan wel OKÉ? gaan jullie dan wel op ze stemmen?

Macavity2
Macavity218 jul. 2016 - 13:03

Niet dat het echt een verrassing mag heten dat er goede betrekkingen zijn en al waren tussen Denk, Erdogan, en diens dubieuze vrienden, zoals ook bewezen door Denk's eigen campagneleider en behartiger van externe relaties Umar Chaudry, tevens bestuurslid van Femyso, de jongerenafdeling van de Moslimbroeders, een al even foute organisatie als de fascistische en racistische MHP waar de Grijze Wolven toe behoren. https://pbs.twimg.com/media/CFMj5IzUgAAyTMN.jpg

cockpol
cockpol18 jul. 2016 - 14:48

Een van die jonge kereltjes staat daar waarempel het "grijze wolven" teken te maken. Bedankt voor de verwijzing Macavity. De PVDA had waarempel de giftige slang aan zijn boezen gekoesterd ik hoop dat ze nooit meer die fout maken, maar het ziet er niet zo naar uit. In wanhoop om hun multiculti maatschappij te redden zijn ze tot alles in staat.

Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon18 jul. 2016 - 17:30

@ ikdus 14.32 Een vertrek van de twee grondleggers zou het beste zijn dat DENK zou kunnen overkomen. Dan zou er een geloofwaardige partij ontstaan die alle minderheden zou vertegenwoordigen en kan de heimelijke Turks nationalistische agenda in de prullenbak.

ikdus2
ikdus218 jul. 2016 - 19:44

@gadfly is dat de enige horde. ga je dan wel op ze stemmen

Macavity2
Macavity218 jul. 2016 - 20:43

@Gadfly Zoals Jacobse en van Es als grondleggers van de Tegenpartij deze verlieten vanwege hen overstijgende belangen?

Yasmine Den Riet
Yasmine Den Riet18 jul. 2016 - 12:06

Hoor graag de reactie van @Cemil Yilmaz op dit artikel ! Ik quoteer uit Cemil Yilmaz schrijven dd 16 juli jl.: Enerzijds hoop ik dat deze coup de president en de regering dwingt tot meer zelfreflectie en koersverandering. Anderzijds hoop ik dat de Turkse burgers voortaan dezelfde eenheid en onderlinge solidariteit gaan tonen als de burgerrechten van hun buren in gevaar komen. (ref. http://www.nieuwwij.nl/opinie/coup-de-turks/)

Geert5
Geert518 jul. 2016 - 11:41

Als sommige Neder Turken zo vol zijn van hun Vader en Vaderland, als ze daarbij journalisten en andersdenkende Turkse Nederlanders menen te moeten intimideren en erger, dan rest de vraag of deze groep zich hier wel thuis voelt. Wij hoeven geen lieden te tolereren die het niet eens zijn met wat hier 'democratie'betekent. Als ze zo achter hun leider (niet Rutte dus maar Erdogan) staan, en zich hier niet thuis (willen) voelen, dan zou ik zeggen: sodemieter op.

1 Reactie
Gammana
Gammana18 jul. 2016 - 12:36

Die gaan uit zichzelf niet weg, zolang ze hier een uitkering kunnen vangen en laf links hun misdragingen goed praat hebben zij geen reden om weg te gaan.

H.Witte
H.Witte18 jul. 2016 - 11:38

Een steviger optreden naar Turken (e.a. Mederlanders) die zich misdragen moet wel wettelijk gekaderd blijven, maar ik zou er geen bezwaar tegen hebben als bij ernstige misdragingen en/of bij herhaling lichte misdragingen in geval van dubbele nationaliteit, de 'delinquent' het land wordt uitgezet. Desnoods een tijdelijke 'verbanning'. Van mij mag de wet daartoe conform aangepast worden. Ofschoon dus de AK-partij het recht heeft in Nederland een afdeling te bestieren zou dat 'filiaal' onmiddellijk moeten worden opgeheven als aantoonbaar te maken is dat zij oproer in ons land aanmoedigen/ondersteunen.

2 Reacties
il viaggiatore
il viaggiatore18 jul. 2016 - 12:55

Die wetten zijn al lang voorhanden. Criminele Marokkanen worden ook wel eens uitgezet naar Marokko. Het is enkel de laatste halte die de rechterlijke macht heeft en wordt daardoor (gelukkig) weinig gebruikt. Want ja, het woord deportatie klinkt al snel, en we hebben een aantal links gekkies die menen dat geen mens illegaal is, grenzen niet bestaan en wij allen kinderen van de wereld zijn. Er is jaren voor gewaarschuwd maar men ligt liever in bed met conservatieve religieuzen dan met seculiere liberalen. Die kiezen dan vaak ook voor VVD of D`66. En de linkse koerden kiezen voor de SP.

H.Witte
H.Witte18 jul. 2016 - 13:48

Handige Harry, Ik ben zo'n 'linkse gekkie' die er naar streeft dat uiteindelijk de wereld van iedereen is, dat er geen grenzen meer bestaan etc. Maar dit 'linkse gekkie' heeft wel met de realiteit van het moment te maken en wil zich daarvan bewust zijn. Niet wegkijken, geen kop in het zand. Niks mis mee, toch?

paul2
paul218 jul. 2016 - 11:36

''Na de mislukte staatsgreep in Turkije is er een ware heksenjacht op volgelingen van de verbannen geestelijke Fethullah Gülen. President Erdogan beschuldigt hem van de couppoging. Agressieve Erdogan-aanhangers verjagen in België zelfs Gülen-sympathisanten uit hun huizen. In Beringen probeerde een groep Erdogan-aanhangers het gebouw van de pro-Gülen-vereniging Vuslat te bestormen. Een waterkanon van de politie hield de amokmakers op afstand. Volgens burgemeester Maurice Webers (sp.a) kwamen de meeste heethoofden van buiten zijn gemeente, vanuit Diest en zelfs Brussel. "De Gülen-aanhangers moesten onderduiken", zegt Webers. "De politie beveiligt hun woningen zo goed als mogelijk. We hebben nu vernomen dat Erdogan ook de uitlevering zal vragen van Gülen-aanhangers. Dat gooit alleen maar olie op het vuur. Ik houd mijn hart vast." http://www.demorgen.be/buitenland/erdogan-slaat-terug-zelfs-tot-in-belgie-b3a3f482/ Sommige rechtse politici hadden wel eens trojaanse paarden-verhalen in het verleden . Er wordt zo wel een hoop olie op het vuur gegooid door Erdogan.

ronald8
ronald818 jul. 2016 - 11:31

De Turken zijn Aziaten met een handels- en veroveringscultuur die van oost naar west zijn getrokken. Hanibal is tegengehouden bij de Alpen en de grens ligt nu bij het door de Turken etnisch gezuiverde van oorsprong Grieks en christelijke Constantinopel. De Turken hebben geen probleem met het etnisch zuiveren van een door hun veroverd gebied (Armeniers eerst en nu nog de Koerden). Zo is de geschiedenis en zo is hun cultuur. Erdogan is nu de persoon in die traditie en de helft van de bevolking staat achter hem. Het is niet verbazingwekkend dat het Koerdische verzet extreem links is omdat de Turken een extreem rechts beleid voeren analoog aan het door communisten gedomineerde verzet in Nederland tijdens de WOII als reactie op de nazi's. Men roept democratie in Turkije, maar een gekozen president is staat niet gelijk aan democratie. Het vertrappen van de oppositie, ontbrekende persvrijheid, geen scheiding tussen de machten duidt op het tegenovergestelde. Maar ja ik praat de "Westerse media" na en zit in het complot tegen de Turken. Met dit soort antwoorden wordt ik geconfronteerd en geen enkel argument volgt verder als ik een Ergdogan aanhanger spreek. De problemen hier met Turken komen voort uit een regering in Ankara die deze cultuur voortzet met de Turken die zich in West Europa hebben gevestigd. Het gevolg is dat de scheidslijn tussen de culturen scherper aan het worden is. Voordeel is dat het nu voor iedereen duidelijk wordt. Het nadeel is het escalatie risico maar op zijn beloop laten lijkt mij geen optie.

4 Reacties
Jeroen Stobbe
Jeroen Stobbe18 jul. 2016 - 13:22

Ronald8 Helemaal met u eens.

cockpol
cockpol18 jul. 2016 - 15:23

De Turken hebben heel wat meer volkeren etnisch gezuivert dan enkel de Armeniërs. Zo zijn er de Grieken en de Assyriërs om er maar een paar te noemen. De Turken zukllen zich in gesprekken zullen zich verdedigen door te zeggen dat ook etnische Turken verwijdert zijn uit Europa. Maar volgens mij gaat die vergelijking maar heel gedeeltelijk op. De Turken waren toen (17de-18de en 19de eeuw, om de Europese bevolking in toom te houden. De volkeren in Europa en Turkije waren immers de oorspronkelijke volkeren en de Turken waren veroveraars. Nu hebben onze politici zelf Turken ingevoerd, om stemmen te winnen en de lonen te drukken. Zullen deze ingewekenTurken (want zo voelen velen zich) zich nu opstellen als een 5de colonne om de Europese bevolking in toom te houden?

cockpol
cockpol18 jul. 2016 - 15:36

Een paar foutjes in mijn tekst geslopen. Moet zijn: de Turken hebben in de 18de en 19de eeuw Turken ingevoerd in Europa teneinde de Europese volkeren in toom te houden (o.a. Bassybouzouken). De Turken zullen zich in gesprekken verdedigen door te zeggen dat deze Turkse bevolkingsgroepen ook door de Europeanen verjaagd zijn (en dat ging er ook niet altijd zachtzinnig aan toe). Maar de vergelijking gaat erg mank.....

Van der Wal
Van der Wal18 jul. 2016 - 16:37

Wat heeft Hannibal met de Turken te maken?

KeesVanZundert
KeesVanZundert18 jul. 2016 - 11:31

Helemaal niets aan toe te voegen.

il viaggiatore
il viaggiatore18 jul. 2016 - 11:28

Sorry Han, Hoezeer ik er ook voor ben om ze duidelijk te maken dat er een grens is overschreden door Journalisten lastig te vallen gaat het niet gebeuren. PowNews en GeenStijl lopen daar al jaren tegenaan, maar dat zijn maar PowNews en GeenStijl. Door destijds te doen alsof onze neus bloedde en ze het aan zich zelf te danken hadden hebben we een gevaarlijk precedent geschept. Begrijp gewoon dat het een tribaal gevecht is wat wij als westerlingen niet kunnen winnen met onze feministische samenleving. We weten allemaal wat voor rellen er gaan komen als we een klein beetje druk gaan zetten en geen enkele politici zal voor die rellen verantwoordelijk willen zijn. Een laf foei, niet meer doen zal er klinken. En verder gaat men weer over tot de orde van de dag. Vervolgens geven we de racistische samenleving in NL de schuld en gaan we nog maar weer wat extra baantjes en subsidie`s uitdelen waardoor de liberale seculiere Turken in NL (waar er ook genoeg van zijn, maar niemand naar omkijkt) weer verder onderdrukt raken door de AKP-adepten en NVU-sujetten.

3 Reacties
Donostia2
Donostia218 jul. 2016 - 12:32

Helemaal eens. To little, to late. De oproep van Han is helder, maar wel 20 jaar te laat. We hebben deze situatie zelfs gestimuleerd, door bijvoorbeeld het subsidiëren van Dunyanet, en hen als contactgroep voor overleg met de Nederlandse overheid geaccepteerd. Nederlandse parlementariërs van Denk moedigen zelfs openlijk de Grijze Wolven aan, en plaatsen dit trots op hun Facebookpagina. Ik zou niet weten hoe dit te stoppen, onze rechtstaat is niet ingericht op ingericht op intimidatie en geweld gepleegd door groepen.

MCHover
MCHover18 jul. 2016 - 13:28

Precies! Intimideren en het fysiek mishandelen van de vrije pers gebeurt regelmatig door linkse fascisten. Trek dan één lijn en niet daarmee gaan lopen marchanderen.

slopsma
slopsma19 jul. 2016 - 3:09

MCHover 18 juli 2016 at 15:28 Precies! Intimideren en het fysiek mishandelen van de vrije pers gebeurt regelmatig door linkse fascisten. Precies, en daar krijgen ze nu de rekening van. Pers kan je aanvallen is de boodschap, want we zien niet anders als Pownews weer eens de wijken in gaat.

slopsma
slopsma18 jul. 2016 - 11:26

Hier wordt al jaren voor gewaarschuwd, maar is altijd weg gewuifd door links. 5de colonne weet u nog?

1 Reactie
ton14024
ton1402418 jul. 2016 - 18:05

Wat schermutselingen, was dat het jaren onrust zaaien en angsthaas spelen waard?

DaanOuwens
DaanOuwens18 jul. 2016 - 11:22

Mooie bijdrage. Ben het er helemaal mee eens behalve de laatste zin. Het onderscheid partij en staat is nu niet zo relevant. Erdogan wordt beschouwd als eigenaar van beide en nog belangrijker hij vindt dat zelf ook. Het is echter gemakkelijk maatregelen te nemen tegen de staat dan tegen Erdogan en de partij. De staat heeft diplomaten die op het matje geroepen kunnen worden. Op het gebied van het reizen van personen kunnen maatregelen genomen worden en er kunnen pasporten ingetrokken worden. Er kan desnoods een import boycot komen of een export verbod. Het levert in ieder geval veel meer drukmiddelen op. En gezien de aard van deze groep Turkse Nederlanders en de aard van Erdogan is het vrijwel zeker dat meer geweld, ook in Nederland, zal volgen.

2 Reacties
cockpol
cockpol18 jul. 2016 - 15:28

Het is toch allemaal de schuld van de PVV, Daan, dat zit je hier toch altijd te beweren? Weet je wat, laat de brave burgervader van Rotterdam een verwijzend vingertje opsteken naar de Turkse diplomaten, dat zal zeker helpen.

ton14024
ton1402418 jul. 2016 - 17:45

´´Erdogan wordt beschouwd als eigenaar van beide´´ Door jou wel blijkbaar.

mulligan
mulligan18 jul. 2016 - 11:11

In een samenleving waarin het kennelijk als logisch wordt ervaren dat een vermoeden voldoende bewijs is om te (ver-)oordelen, waarin ieder individu zich 'het volk' waant, zichzelf een meerderheid toedicht en de minderheid veracht, zullen dit soort intimidaties steeds vaker voorkomen. Dit gedrag is kennelijk ook niet vreemd aan een deel van de Turkse gemeenschap in Nederland, lijkt zich welhaast globaal te manifesteren. Helaas.