Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Rutte negeerde archiefwet en wiste jarenlang elke dag sms’jes

Landsadvocaat: toestel premier had ruimte voor slechts 20 berichten
Joop

D66 wil schoolpleinpolitie tegen radicalisering

  •  
11-02-2015
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
d66_300.jpg
50 agenten moeten voor extremisme-preventie zorgen
D66 wil dat speciale wijkagenten zich meer op scholen gaan richten om zo jongeren op te sporen die radicaliseren. De partij, die zich vaker profileert met onderwijs, stelt dat de agenten tips kunnen krijgen van leerlingen en docenten.
De aanwezigheid van de agent zou de drempel om problemen te melden moeten verlagen.
De NOS citeert D66-kamerlid en oud-politievrouw Magda Berndsen:
Er zijn ongeveer 26.000 geradicaliseerde jongeren in Nederland, schatten we. Die zouden we nu allemaal in de gaten moeten houden. Ieder mens snapt dat dat niet kan. Daar heeft noch de AIVD noch de politie de capaciteit voor. Wij denken dat we veel beter preventief iets kunnen doen, met name omdat dit probleem niet zomaar opgelost is.” 
Berndsen denkt 50 speciale wijkagenten nodig te hebben.
cc-foto: Wikimedia/Sebastiaan ter Burg

Meer over:

politiek, nieuws

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (42)

basOoms
basOoms11 feb. 2015 - 8:14

Dierenpolitie. Schoolpleinpolitie. En straks: Zedenpolitie Kinderpolitie Verkeerspolitie. Nog even en alle specialiteiten zijn weer terug bij de politie en daarna komt er weer een 'manager' met andere ideeën en worden ze weer opgeheven.

JanVrij
JanVrij11 feb. 2015 - 8:14

26.000 mogelijk geradicaliseerde jongeren... 50 agenten..... En een oud-politie-vrouw (!) denkt dat dat zoden aan de dijk zet. Ik krijg opeens het idee dat haar voormalige collega's haar eerder kwijt dan rijk waren.

Peter van Leusden
Peter van Leusden11 feb. 2015 - 8:14

D(emocraten)66 moet zich schamen. Was dat niet die "onderwijspartij"? Die partij die nu dus de politie wil afsturen op onze pübers. Gaan we onze kinderen aanzetten tot "elkaar aangeven bij de politie" (ik zie weer heel nieuwe mogelijkheden opdoemen voor pesters in onze de scholen). In wat voor land leven we eigenlijk tegenwoordig? Doorgeschoten, dom en onzalig idee van deze D66-mevrouw. Niet doen.

Mindfulnesstherapy
Mindfulnesstherapy11 feb. 2015 - 8:14

D'66 laat nu zien dat het een gewone ordinaire partij is die VVD, CDA en Wilders rechts wil inhalen. Er blijven maar weinig partijen over waarop ik mijn stem kan uitbrengen.

Bernie2
Bernie211 feb. 2015 - 8:14

Arme politiediensten die van hot naar her gestuurd worden om voor allerlei politieke karretjes te worden gespannen. Was 't eerst Wilders' gesneefd plan om politie in te zetten om verdwaalde mierenkolonies en verongelukte sprinkhanen als dierenpolitie weer op de rails te krijgen, nu voor D66 als waakhonden op schoolpleinen. Woeff. Politisering. Je kunt er maar niet vroeg genoeg mee beginnen moet Pechtold denken. Om CDA-collega Buma in electoraal opzicht nog een beetje bij te kunnen benen waar het gaat om Wilders nog wat anti-islamitische wind uit de zeilen te kunnen nemen. Het worden verdomd gezellige verkiezingen die haatzaaier Wilders prima in de kaart spelen. Hoofdthema: islamisering en radicalisering. Welke? Ja dat weet ik ook niet. Graaithema's die islambasher Wilders heeft bedacht. En die kun je als politicus maar beter volgen...

Freeman2
Freeman211 feb. 2015 - 8:14

Prachtig voorstel van mevrouw Berndsen die zeker de enorme rijkdom van ervaring in dezen van de wijkagenten toen der tijd van DDR in Magdeburg, Dresden, Berlijn en anderen zal kunnen gebruiken die bezig waren steeds jarenlang met het volgen van de gedachtengang, interesseren en gedrag van de staatsburgers. Toen was het doel de radicaliserende propaganda van het Westen te neutraliseren. Tegenwoordig is het zeker de radicaliserende propaganda van het Oosten te neutraliseren. Steeds hetzelfde methode. Vervolgens moet dit allemaal door mevrouw Berndsen en collegae in keurige dossiers met aantekeningen en bevestigingen, aangiftes van buren, vrienden en collega's worden vastgezet. Pas dan weet je zeker hoe groot het probleem is en dan moet je hem vervolgens nog structuren en aanpakken. Gevangenissen en werkkampen voor andersdenkenden lijkt op termijn weer de juiste oplossing, toch? Afgezien van de enorme investeringen die hiervoor nodig zijn. DDR kon het aan, Nederland zeker ook. Omdat "rot-op, toch" is al lang door Pegida en extreem-rechts toegeëigend.

angsthaas2
angsthaas211 feb. 2015 - 8:14

Meer controle meet politie, meer tappen meer ruimte geheime diensten, op naar den totale d66 staat.

sam tosha
sam tosha11 feb. 2015 - 8:14

PFOEI weer een reden om GroenLinks of SP te stemmen wanneer je een sociaal beleid wil. Deze partij is niets anders dan een slappe variant van de VVD. Repressie, repressie en nog eens repressie het enige wat rechts kan verzinnen.

Uilenspiegel
Uilenspiegel11 feb. 2015 - 8:14

Ik zeg: "Een hek om het plein, tenminste 4 meter hoog, NATO-prikkeldraad, stroom er op, een wachttoren en onder begeleiding van en naar huis; zo bestrijd je de opvattingen van anderen en zo kan D'66 samen met de PVDA het volk verheffen."

ElChe
ElChe11 feb. 2015 - 8:14

We kunnen nu de hele jeugd afluisteren via hun mobieltje, ook wanneer ze iets tegen vrienden zeggen. http://www.ad.nl/ad/nl/1100/Consument/article/detail/3849175/2015/02/11/Smart-tv-Xbox-en-telefoon-luisteren-met-je-mee.dhtml

kalmpjes
kalmpjes11 feb. 2015 - 8:14

Tja, de aantallen sluiten uit dat dit idee grootschalig succes kan boeken. Maar is het daadwerkelijk zo'n rare denktrant? School agenten voor algemene zaken boeken bijvoorbeeld in Den Haag al zeer goede resultaten. Wanneer wil je iets aan deze problemen gaan doen? Op het punt dat de zaken uit de hand zijn gelopen of voor we zover zijn. Hoe eerder je deze groep jongeren kan bereiken hoe groter de kans is dat er een significant verschil in hun ontwikkeling kan worden gerealiseerd. Met verkiezingen in aankomst is het echter prijsschieten op elk idee dat niet geopperd wordt door de lokaal geprefereerde smaak. Het liefst in een zo'n kort mogelijk artikeltje zonder achtergrond informatie.

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa11 feb. 2015 - 8:14

Zeg wat je niet denkt en doe wat je niet zegt !! Fortuyn op zijn kop.

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa11 feb. 2015 - 8:14

Komt ook een politie voor geradicaliseerde blanke extreemrechts dak bezoekers bij moskeeën ? Of moeten moslims zelf wat stevige Duitse lijm op dak gaan smeren ?? Een ding is zeker: het strijd tegen moslim radicalen en tegen racisten gaan hand in hand zwaar verlieft samen, althans in een gezonde Maatschappij. Anders is het net zo als vrijen met de lijken.

VanCam
VanCam11 feb. 2015 - 8:14

Risicomanagement niveau kabouter Plop van/uit een D'66 tovermuts.

De redactie van Joop zijn een stel hypocrieten
De redactie van Joop zijn een stel hypocrieten11 feb. 2015 - 8:14

Laten ze eerst eens beginnen met alle pestkoppen op te pakken.

Nico de Mus
Nico de Mus11 feb. 2015 - 8:14

het is gewoon beter zijn om alle islamitische scholen te sluiten en vervangen door openbare scholen zonder bijbel, koran of andere haatboeken.

1 Reactie
CliffClavin1993
CliffClavin199311 feb. 2015 - 8:14

Eh, Nico - heb je deze haatboeken gelezen? Je lijkt aardig op de hoogte, toch ben ik zo vrij dat maar even aan je persoonlijk te vragen.

Zjenny
Zjenny11 feb. 2015 - 8:14

Die Gedanken sind frei.

2 Reacties
pietdeg2
pietdeg211 feb. 2015 - 8:14

Denkst du... https://linksunten.indymedia.org/de/system/files/images/6476052304.jpg

lembeck
lembeck11 feb. 2015 - 8:14

If only.........

Blitskikker
Blitskikker11 feb. 2015 - 8:14

Ik ben benieuwd of D66 nu net zo weggehoond gaat worden als de PVV destijds toen ze met hun animal cops kwamen. Om in dezelfde stijl te blijven stel ik voor om deze nieuwe agenten Kindergarten Cops te noemen.

1 Reactie
Nico de Mus
Nico de Mus11 feb. 2015 - 8:14

@@Ik ben benieuwd of D66 nu net zo weggehoond gaat worden als de PVV destijds@@ nee natuurlijk niet.vraag mij ook af of mevrouw niet terug gefloten wordt door hun leider.

blues boy
blues boy11 feb. 2015 - 8:14

Het is verkiezingstijd en D66 komt weer met het aloude https://ejbron.files.wordpress.com/2014/07/screenshot_932.png?w=640

3 Reacties
A.M. Heupscheuten
A.M. Heupscheuten11 feb. 2015 - 8:14

LOL@cartoon!!

lembeck
lembeck11 feb. 2015 - 8:14

Goeie zeg!!! :-)))

JoopSchouten2014
JoopSchouten201411 feb. 2015 - 8:14

: )))

Meta Foor
Meta Foor11 feb. 2015 - 8:14

in mijn tijd heette dat een concierge ; naast kiesdrempel voor politieke partijen ben ik ook voor een IQ en EQ drempel voor politici (sommige partijen zullen dan helaas niet meer bestaan)

1 Reactie
ElChe
ElChe11 feb. 2015 - 8:14

"in mijn tijd heette dat een concierge ;" Tja die zijn door dit kabinet voor het meerendeel wegbezuinigd.

Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen11 feb. 2015 - 8:14

Hoe noemen we die politie? Gedachtepolitie? Ik denk dat D66 een beetje de weg kwijt is. Eerst streden ze voor vrijheid van meningsuiting en b.v. internet. Nu willen ze opeens gedachten inperken. Want politie zetten op het ontdekken van gedachten is wel een heel erg zwaar middel en begint te lijken op onderdrukking. De DDR van Honnecker was zo slecht nog niet zeg ik dan maar met enig gevoel voor overdrijving. Daar mocht je ook niet hardop denken of uitreizen naar, wat zij op dat moment vonden, "vijandelijke landen". Wanneer staat er eens iemand op die wat gaat doen aan de oorzaken van radicalisering? Hoe komt dat nou toch dat een kleine groep mensen zich afkeert van onze maatschappij? Daar zou men bij D66 zich druk over zouden maken. Ik heb daar wel een idee over. Dit voorstel, het criminaliseren van schooljeugd met stoere taal, helpt niet om tot meer ontspanning te komen in deze tijden. Eerder het tegendeel.

1 Reactie
JoopSchouten2014
JoopSchouten201411 feb. 2015 - 8:14

Ja, 'gedachtepolitie'. Ik dacht hetzelfde Alfred. Han noemde dit soort idiotie 'nudging'.

Le Chat Botté
Le Chat Botté11 feb. 2015 - 8:14

Radicale oplossing tegen radicalisering. #ishethieroorlog

1 Reactie
lembeck
lembeck11 feb. 2015 - 8:14

Ja.... inmiddels wel, ja. |:((

Marc Marc
Marc Marc11 feb. 2015 - 8:14

Dweilen met de kraan open. Volgens een studie van het Berlijnse Centrum voor Sociale Wetenschap is in NL 44,6 % van de moslims fundamentalistisch. Volgens die studie is een moslim fundamentalistisch als de volgende stellingen met ja beantwoord worden: * Moslims moeten terugkeren naar de wortels van het geloof; * Er is maar één interpretatie van de Koran. Elke moslim moet zich daaraan houden; * Godsdienstregels zijn belangrijker dan wetten. Volgens datzelfde onderzoek is 5% van de christen in NL fundamentalistisch. Zie: http://www.demorgen.be/binnenland/-helft-belgische-moslims-is-fundamentalist-a2214037/ Ik zou zeggen, stop de indoctrinatie te beginnen met het afschaffen van speciaal onderwijs. Dat zet meer zoden aan de dijk dan een schoolpleinpolitie.

1 Reactie
MarcKaptijn
MarcKaptijn11 feb. 2015 - 8:14

In zo'n rapport zou je nogal wat gaten kunnen schieten, dunkt mij. Ten eerste zou het fijn zijn om toch even een bron te vermelden zodat we het allemaal eens goed kunnen lezen. En er stijgen bij mij wel een aantal vragen op: 1. Wat is de achtergrond van deze onderzoekers? 2. Wat is de methode van dit onderzoek? 3. Wat hebben zij werkelijk geschreven? 4. Wat is de context waarin deze cijfers geplaatst moeten worden? 5. In hoeverre zijn deze cijfers werkelijk hard te maken? Sociale wetenschappen zijn weliswaar nuttig, maar vallen natuurlijk totaal niet onder de categorie exacte wetenschap. 6. Wie heeft dit onderzoek betaald? Een onderzoek wat bekostigt is door een partij met laten we zeggen een bepaalde politieke kleur zou je misschien minder serieus moeten nemen. Ik zeg niet dat we die cijfertjes niet alleen maar op jouw blauwe kijkertjes moeten geloven, maar eigenlijk zeg ik dat wel. Ik bepaal liever zelf mijn mening dan zo maar schijnbare "harde" en tendentieuze statistieken te slikken, dank je wel.

Woeki Hypo
Woeki Hypo11 feb. 2015 - 8:14

D66 wil schoolpleinpolitie tegen radicalisering. D66 is zelf een geradicaliseerde partij. Die redelijkheid was vroeger, in de goede oude tijd, ongeveer 66. D66 is tegenwoordig neoliberaal en een partij van en voor hogeropgeleiden. Neoliberalisme is een extreem radicaal liberalisme. Dus goed plan van D66. En bij wet: Op het plein voor de Ridderzaal alle D66 kamerleden oppakken wegens radicalisering. Woeki Hypo is gematigd liberaal. P.S.: Kunnen we ons tevens afvragen waarom zoveel hogeropgeleiden tegenwoordig geradicaliseerd zijn, want zij ontwerpen, implementeren of accepteren de neoliberale economie, een top wetenschap en een extremisme ((structuur) terreur). Het probleem bij het aanpakken van radicalisering is de eenzijdige bestrijding. Dit valt in de systeemleer onder suboptimalisatie. Hierbij bestrijdt men wel de radicalisering van de ander, maar niet de eigen radicalisering, i.v.m. het eigen maximale voordeel (maximaal egoïsme). Hierdoor worden mogelijke oorzaken van radicalisering niet weggenomen, niet materieel en niet intellectueel.

1 Reactie
lembeck
lembeck11 feb. 2015 - 8:14

Et voilá, Woeki. Dank voor de puntjes op de i's.... Maar zo droevig hè?

Neeman
Neeman11 feb. 2015 - 8:14

bezopen voorstel! Pechtold zeg daar eens iets van! anders moet ik weer op zoek naar een andere partij. Ik denk PvdD, altijd save! toch? effe kijke naar het partijprogram!

3 Reacties
Patrick Faas
Patrick Faas11 feb. 2015 - 8:14

"Ik denk PvdD." Als u liever halal eet, heeft u voorlopig meer aan Ruard Ganzevoort van GroenLinks in de Eerste Kamer. Maar het ontbreken van een goede moslimpartij binnen het politieke spectrum van partijen in de Staten Generaal is echt een probleem. We hebben een grote partij die de vervolging van islam als enige doelstelling heeft, maar moslims hebben geen partij die specifiek voor hen opkomt, zoals christenen er verschillende hebben voor hun belangen. Veel moslims hebben PvdA gestemd, maar het socalisme is in principe atheïstisch. GroenLinks komt op voor de multiculturele vrede, gelukkig, maar kan de aanvallen van Wilders ook niet afslaan met een inhoudelijke verdediging van islam. Daarvoor is echt een moslimpartij nodig.

lembeck
lembeck11 feb. 2015 - 8:14

Ga dan maar op zoek, hoor. Ik denk dat ze braaf zegt wat Pechthold haar opdraagt.

EricDonkaew
EricDonkaew11 feb. 2015 - 8:14

Pechtold zeg daar eens iets van! anders moet ik weer op zoek naar een andere partij. ----------------------- Nadia, je gaat me toch niet vertellen dat je ooit overwogen hebt om op de D66 van die vreselijke Pechtold te stemmen? Mag overigens best hoor, vrijheid van meningsuiting. Maar ik ben wel benieuwd naar jouw motivatie om het stemmen op deze partij zelfs maar in overweging te nemen.

clara51
clara5111 feb. 2015 - 8:14

["De aanwezigheid van de agent zou de drempel om problemen te melden moeten verlagen."] Mevrouw veronderstelt dus dat problemen nu niet gemeld worden bij de politie. Wat niet waar is. Er is een Convenant Veiligheid Scholen waarin scholen regelmatig met (onder meer) de politie om de tafel gaan. Niet alleen over radicalisering, trouwens. Mevrouw veronderstelt dus ook dat de drempel om problemen te melden bij de politie nu te hoog is. Wat dus ook niet waar is. Mevrouw veronderstelt verder dat de (niet bestaande) drempel om problemen bij de politie te melden lager wordt als er wijkagenten op schoolpleinen aanwezig zijn. Nou lijkt het mij noch voor een school noch voor de leerlingen prettig als er wijkagenten komen surveilleren. Mij lijkt dat alleen maar drempel verhogend. Het enige voordeel wat ik aan haar voorstel zie is dat wij docenten dan eindelijk gewoon pauze kunnen houden.

1 Reactie
lembeck
lembeck11 feb. 2015 - 8:14

Dank Clara. Jij zit er middenin en die 'dame' van D66 niet. Die roept alleen maar wat.