Crisis of geen crisis, duurzaam is hot!
• 20-10-2012
• leestijd 2 minuten
Nederland een 'goedkoopte-eiland als het om voeding gaat. Dat geldt ook voor biologische voeding', zegt Johan Bakker van het Landbouw-Economisch Instituut
Crisis of niet, de Nederlandse consument blijft steeds meer duurzaam voedsel kopen, schrijft Trouw zaterdag. Daar zitten biologische producten bij in. Jaar in jaar uit stijgt de verkoop daarvan met dubbele cijfers, terwijl de totale voedselverkoop jaarlijks met 1 tot 2 procent toeneemt. Afgelopen halfjaar kon de duurzame sector weer een plus van 23 procent noteren.
Dat is opvallend omdat bij de Britten bijvoorbeeld een omgekeerde beweging zichtbaar is, schrijft Trouw. Verschillen Nederlanders en Britten dan zo veel van elkaar? Hun eetcultuur – sommigen zouden zeggen het gebrek eraan – is min of meer gelijk, ze geven ongeveer evenveel (10-12 procent van het huishoudbudget) uit aan voeding. Vanwaar die verschillen?
Motivatie “Het is een verschil in motivatie”, zegt Johan Bakker, die bij het Landbouw-Economisch Instituut als onderzoeker de biologische sector volgt. “In de vier grote landen in de EU zie je ook de grootste omzetten. De Duitsers kennen een intrinsieke motivatie om duurzame voeding, zoals biologisch, fairtrade, MSC-vis, te kopen. Het gaat hen om een betere wereld. De Britten aan de andere kant vinden het vooral hip om duurzaam te zijn. Een tv-kok als Jamie Oliver heeft daaraan veel bijgedragen.”
Bakker voegt toe dat de Britse prijzen voor biologisch eten ook wel wat hoger zijn dan in Nederland.
Wij zijn echt een goedkoopte-eiland als het om voeding gaat. Dat geldt ook voor biologische voeding.
Aanbod Volgens Bavo van den Idsert, directeur van Bionext – de koepel van de biologische sector – is de verklaring simpeler: er is geen aanbod. “Toen de financiële crisis in 2008 uitbrak hebben Britse supermarkten hun aanbod aan biologische producten drastisch teruggebracht.”In Nederland wordt het aanbod juist steeds groter.
De Bionext-directeur noemt nog een andere reden. “Fairtrade is in Groot-Brittannië omvangrijk. Dat werkt als een concurrent van biologisch.” Van den Idsert geeft nog wel een waarschuwing mee voor de komende tijd. “De aanslagen op het huishoudbudget worden ook in Nederland groter. Belastingen gaan omhoog evenals zorgkosten, kinderopvang en vervoerskosten. Dat gaat erin hakken. Wij zullen als biologische sector onze vreselijke best moeten doen om de dubbele groeicijfers vast te houden.”