Van de Britse bedrijven die eerder verklaarden dat ze volledig waren voorbereid op Brexit, ondervindt 60 procent nu toch verstoringen als gevolg van het verlaten van de EU. Dat blijkt uit een onderzoek dat de belangenbehartiger van Britse fabrikanten Make UK heeft laten uitvoeren.
Importeurs en exporteurs hebben zwaar te lijden onder de nieuwe regels. De bedrijven zijn de afgelopen maand “in Dantes vijfde hellecirkel” beland, verklaart Ben Fletcher van Make UK tegenover The Guardian. “Het is ontzettend ingewikkeld om het papierwerk op orde te krijgen en ze krijgen nauwelijks hulp van de overheid.”
De toelevering van allerhande goederen is verstoord door de deal die Boris Johnson met de EU heeft gesloten. Zo kan een autofabrikant duizend voertuigen niet afbouwen, omdat het bedrijf de benodigde onderdelen niet op tijd heeft binnengekregen.
Ook het transport van levensmiddelen gaat niet van een leien dakje. Zo duurt het door de extra grenscontroles rustig acht dagen voordat een partij worteltjes de plaats van bestemming bereikt. Britse worstproducenten vrezen dat ze in de toekomst alleen nog maar bevroren vleeswaren naar de EU kunnen exporteren, omdat het vervoer van hun producten zoveel tijd in beslag neemt.
Veel problemen worden nu nog verbloemd doordat veel bedrijven eind vorig jaar hun magazijnen hebben volgestouwd met goederen. Tot januari konden vrachtwagens zonder problemen de EU binnenrijden, omdat het Verenigd Koninkrijk bij de Europese interne markt hoorde. Nu moeten vrachtwagenchauffeurs documenten kunnen overleggen voor alle goederen die ze vanuit het Verenigd Koninkrijk meenemen.
Ongeveer de helft van de vrachtwagens die het kanaal oversteken, is daarom leeg. Transportbedrijven durven het niet aan om Britse goederen mee terug te nemen naar de EU uit vrees dat dat tot vertragingen zal leiden bij de grens.