Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

China klaar om Oceanië in te lijven

Nieuwe overeenkomst betekent grote machtsuitbreiding in gebied
Joop

Bootvluchtelingen zijn een groot gevaar

  •  
10-03-2015
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
BNNVARA fallback image
Niet alleen voor zichzelf, maar ook voor andere groepen vormen bootvluchtelingen een gevaar zolang de EU niks blijft doen.
Het argument dat een grootschalige reddingsoperatie op de Middellandse Zee bootvluchtelingen alleen maar aanmoedigt hun leven te wagen kan nu toch echt de prullenbak in, schrijft Amnesty-directeur Eduard Nazarski. Maar in Den Haag en Brussel blijft er verzet tegen het redden van mensen die verdrinken aan de Europese grenzen. Er dreigt echter ook gevaar voor hele andere groepen en door niets te doen brengt de EU ook hen in gevaar.
Aanzuigende werking Als we iets hebben geleerd van de eerste twee maanden van 2015 is dat het argument van de ‘aanzuigende werking’ definitief de prullenbak in kan. Tot dusver gingen er dit Mare Nostrum-loze jaar 60 procent meer bootvluchtelingen de Middellandse Zee op dan in dezelfde periode vorig jaar, toen Mare Nostrum hen nog wel opviste. Dit alleen al zou de Haagse en Brusselse beslissers met grote spoed aan het denken moeten zetten. Maar dat is niet de enige reden. De inactiviteit op het gebied van redding brengt niet alleen de levens van bootvluchtelingen in gevaar, het raakt ook aan de veiligheid van vele anderen. Een paar voorbeelden.
Levensgevaarlijk reddingswerk Laten we beginnen bij de Italiaanse kustwachtmedewerkers die bij weer en ontij hun levens wagen om die van anderen te redden. Nu de marine niet meer met groot materieel op zoek is naar bootvluchtelingen in nood, komt er een enorme last op hun toch al overvraagde schouders te liggen. In de nacht van 8 op 9 februari moesten ze bijvoorbeeld bij windkracht 8 honderden levensgevaarlijke kilometers afleggen in kleine boten om een groep vluchtelingen te redden. Van de vluchtelingen die aan boord werden gehaald stierven er op de barre terugtocht alsnog 29, door onderkoeling. Een jaar eerder zouden de grote, beter op slechte weersomstandigheden toegeruste Italiaanse marineschepen hoogstwaarschijnlijk in de buurt zijn geweest om in te grijpen.
Noodklok commerciële scheepvaart Naast de kustwacht valt de last van redding vooral ook op commerciële schepen die zich toevallig in de buurt van rampen bevinden. Op basis van het zeerecht zijn ze verplicht assistentie te bieden en dit gebeurt ook veelvuldig. Vorig jaar (nogmaals: mét Mare Nostrum actief) werd zeker 600 keer een beroep gedaan op commerciële schepen om bootvluchtelingen op te pikken. Dat zal dit jaar aanzienlijk stijgen. Niet voor niets luidde de International Chamber of Shipping (ICS), die commerciële rederijen vertegenwoordigt, vorige week de noodklok. De ICS maakt zich grote zorgen omdat commerciële schepen en hun bemanning slecht zijn toegerust op reddingsoperaties, wat hun veiligheid in gevaar brengt. De ICS was zo chique om niet te zeggen dat voor commerciële rederijen aan reddingsacties ook enorme financiële nadelen kleven; niet alleen omdat opgepikte vluchtelingen van eten en medische hulp moeten worden voorzien, maar ook omdat er vaak flink van de geplande koers moet worden afgeweken om te assisteren en de geredde personen naar een veilige haven te brengen. Dit, signaleerde Amnesty International eerder, zou er dan weer toe kunnen leiden dat zulke schepen reddingsoperaties in de toekomst gaan proberen te vermijden.
Dreiging Islamitische Staat Tenslotte is er nog de grote vraag van de veiligheid van ons allemaal. Vooral de chaotische situatie in Libië, waar nu ook de Islamitische Staat voet aan de grond lijkt te hebben gekregen, wordt gezien als een bedreiging voor de Europese veiligheid. De EU moet nu dus tegelijkertijd reageren op een humanitaire crisis en een veiligheidscrisis. In Europese beleidskringen is er een groeiende angst dat jihadisten zich via Libië naar Europa proberen te bewegen, op eigen bootjes of verstopt onder bootvluchtelingen.
Reddingscapaciteit moet worden versterkt Dit weekend werd door EU-ministers dan ook gesproken over de mogelijkheid van een grotere (militaire) ‘maritieme aanwezigheid’ voor de Libische kust. Tot dusver heeft voormalig staatssecretaris Teeven voornamelijk gewezen op het belang van de aanpak van mensensmokkelaars. Dit onderwerp is ook tot één van de prioriteiten van het Nederlands EU-voorzitterschap in 2016 gemaakt. Dit belang onderschrijf ik ten zeerste, maar er dreigt hierbij een enorme blikvernauwing. Het is bewust gekozen beleid om nog maar beperkte reddingscapaciteit toe te staan. De EU en haar lidstaten hebben een humanitaire verantwoordelijkheid deze noodlottige incidenten zoveel mogelijk te voorkomen. Dit kan alleen door met spoed serieus werk te maken van het versterken van de reddingscapaciteit in het hele Middellandse Zeegebied.
– met alle EU-landen gezamenlijk de zoek- en reddingsoperaties op zee uit te breiden;
–  meer veilige en legale routes naar Europa te bieden voor mensen die op de vlucht zijn voor conflicten en vervolging.

Meer over:

opinie, wereld

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (8)

TruusBeek
TruusBeek10 mrt. 2015 - 11:57

Wat dacht u van een dagelijkse veerdienst naar Tunesie, Libie en Marokko. Ik zou zeggen schrijf deze landen aan met de medededeling dat zij misdadig bezig zijn om boten vanuit hun havens en stranden te doen laten vertrekken.

Stechelwald
Stechelwald10 mrt. 2015 - 11:57

Waarom niet gewoon de vluchtelingen blijven oppikken, maar met Libie afspreken dat ze allemaal daar naartoe kunnen worden gebracht? Opvangen in kampen, door de EU betaald, waar een ieder die naar Europa wil heenkan. En in die kampen een bureautje waar de vluchtelingen asiel kunnen aanvragen voor de EU. De schrijnendste gevallen toelaten en eerlijk verdelen over de EU. Iedereen die van een schip wordt gehaald verspeelt definitief het recht op asiel.

Armagaddon
Armagaddon10 mrt. 2015 - 11:57

>>> Mogelijk reeds te laat... > >>> De menselijke geschiedenis leerde ons reeds eeuwen, dat een te groot verschil in vrijheid en economische omstandigheden, automatisch vluchtelingen aantrekken.. >>> Dus een mondiale en in ons geval een EU probleem van de huidig beter gedijende landen, dus een mondiaal probleem van een hetere verdeling van rijkdommen en economie, anders worden deze gehaald...of de rijkere stabielere landen overspoeld door horden vluchtelingen... >>> De enige humane oplossing is een mondiale inzet voor meer staatkundige en economische stabiliteit...voor dt het echt te laat is...!!

zweistein
zweistein10 mrt. 2015 - 11:57

"In Europese beleidskringen is er een groeiende angst dat jihadisten zich via Libië naar Europa proberen te bewegen, op eigen bootjes of verstopt onder bootvluchtelingen". Mij lijkt dat er dan op zijn minst sprake is van een duivels dilemma: Het is OF helemaal niet redden, en de EU beschermen tegen Jihadgangers, OF wel redden, en de EU bewust blootstellen aan gevaar. Nazarski komt echter niet verder dan de constatering dat er sprake is van "blikvernauwing" bij de beleidsmakers als ze voor beperkte reddingscapaciteit pleiten. Mij dunkt dat een beleid moet worden gevonden waarbij zowel het belang van de vluchtelingen, als dat van de EU wordt gerespecteerd. En dat kan alleen als opvang in de regio wordt gerealiseerd, door middel van door de VN beveiligde gebieden in Nooord Afrika.

2 Reacties
lembeck
lembeck10 mrt. 2015 - 11:57

Opvang in de regio.... het Credo van mensen die geen vluchtelingen willen. Opvang in de regio wordt allang gedaan. Miljoenen mensen zitten in vluchtelingenkampen 'in de regio'. De enige manier om dat uit te breiden is met heel erg veel Europees geld. En dat willen jullie (die tegen vluchtelingen zijn) ook weer niet. Toch maar lekker laten verzuipen dan maar? Ik vraag me soms serieus af, of bij een groeiend aantal mensen ooit is aangeleerd dat je voor vluchtelingen moet zorgen. Dat je mensenlevens moet redden. Maar ik ben bang van niet. Daar lijkt het namelijk wel op.

dino_radja
dino_radja10 mrt. 2015 - 11:57

De beste manier die zo veel mogelijk mensenlevens spaart is om de vluchtelingen op zee te redden. Als 50 mensen in europa dan omkomen per jaar zijn duizenden mensenlevens gered. Dat is het waard.

.3
.310 mrt. 2015 - 11:57

De reddingsoperaties uitbreiden is toch te zot voor woorden. Eerst de mensen de zee op laten gaan en dan de reddende engel uithangen. Wat een borstklopperij. Ik zou het prima vinden om ze op te pikken maar dan wel terugvaren naar de haven van afvaart. Asiel- of vluchtelingenaanvraag zou in het land van herkomst plaats moeten vinden.

1 Reactie
dino_radja
dino_radja10 mrt. 2015 - 11:57

mensen willens en wetens laten verdrinken is te zot voor woorden.