Duitse ondernemers bedenken supermarkt zonder verpakkingen uit onvrede met afvalberg en voedselverspilling
Afval scheiden is beter voor het milieu, maar afval voorkomen is natuurlijk nóg beter. Meer dan acht miljard euro gooien we in Europa jaarlijks aan plastic weg. En dat heeft onder andere te maken met de grote hoeveelheid verpakkingen.
Een rondje supermarkt en je weet voldoende: afval is overal: koekjes, groenten, maaltijdsalades, koffiepads, het zit allemaal in ‘handige’ zakjes, bakjes en pakjes met mooie logo’s erop. En dat terwijl het eigenlijk niet nodig is. Dat vonden ook Milene Glimbowski en Sara Wolf uit Duitsland, schrijft de website Hetkanwel.net. Samen bedachten ze er een oplossing voor: de afvalloze supermarkt ‘ Original Unverpackt ‘. Ze schreven een businessplan, wonnen een prijs en volgend jaar openen ze, als alles goed gaat, hun deuren in Berlijn.
Original Unverpackt wordt een winkel waar niets verpakt is. Je koopt precies wat je nodig hebt en dat neem je mee in glazen potten, dozen en wasbare nylon zakken. Die neem je zelf mee naar de winkel, maar je kan de potten en zakken ook in de winkel lenen.
Voor je bestelt, worden de zakjes en potten gewogen zodat je alleen betaalt voor het voedsel. Noedels, rijst, droge erwten, noten en bonen kun je zelf vullen uit tapkranen, net als de dropjes bij de drogist. Melk en olie kun je voor je laten inschenken of zelf afvullen. En producten die je niet onverpakt kunt verkopen zoals vlees, verpakken ze zo milieuvriendelijk mogelijk, bijvoorbeeld in papier van bijenwas.
Het voordeel van al die producten zonder verpakking is niet alleen dat je er een hoop afval mee bespaart, je kunt ook makkelijker op maat kopen. Een paar lepeltjes kruiden voor in een specifiek gerecht bijvoorbeeld, in plaats van een hele pot van die kruiden die je nooit op krijgt en uiteindelijke weg moet gooien omdat hij over de datum is.
De producten die Original Unverpackt gaat verkopen zijn vooral lokaal geproduceerd. Biologische producten van ver proberen de oprichtsters zoveel mogelijk te mijden. De twee jonge onderneemsters lieten zich inspireren door onder andere de Britste Catherine Conway die al jaren de winkel ‘ Unpacked ‘ runt waar je vrijwel alles onverpakt kunt kopen. Het klinkt zo innovatief, maar als je de beelden van die winkel ziet, kun je maar aan één ding denken: zou dit de comeback van de ouderwetse kruidenier worden?