Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Coronavirus is begonnen aan najaarsoffensief, aantal besmettingen neemt razendsnel toe

Duitsland scherpt maatregelen aan
Joop

Asielzoeker opgepakt bij geboorteaangifte

  •  
23-12-2010
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Flickr_vader_kind_Oneselfsacrifice_300.jpg
Aanhouding lijkt voorschot te nemen op kabinetsplan op illegaliteit strafbaar te stellen
Een 27-jarige asielzoeker uit Azerbeidzjan is opgepakt toen hij in het gemeentehuis van Winterswijk aangifte kwam doen van de geboorte van zijn eerste kind. Hij is aangehouden, omdat hij geen Burger Service Nummer kon overleggen. Dat meldt Trouw donderdag.
De asielzoeker, die samen met zijn vrouw negen jaar in Nederland verblijft, is overgebracht naar Kamp Zeist. Het voorval speelde zich maandag af en is donderdag naar buiten gebracht door Jan Oberink, die zich over het gezin ontfermt, zo meldt Trouw. “Mijn vrouw heeft hem bij de geboorteaangifte begeleid. Het voelde niet goed toen de ambtenaar vroeg naar zijn BSN. Tien minuten later stond de politie binnen en werd hij afgevoerd”, aldus Oberink donderdag.
De arrestatie van de jongeman lijkt een voorschot te nemen op het kabinetsplan om illegaliteit strafbaar te maken.

Meer over:

leven, nieuws,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (31)

JoopSchouten
JoopSchouten23 dec. 2010 - 10:37

Da's grof.... !!! : (((

eeweew
eeweew23 dec. 2010 - 10:37

Is dat de nieuwe omgangsvorm onder dit kabinet? Wat had die man dan moeten doen? Geen aangifte van zijn kind?

JAWEH
JAWEH23 dec. 2010 - 10:37

Dat is wel een hele dubbele.. Een beetje flauw maar vast wel volgens de letter van de wet. ' Aanhouding lijkt voorschot te zijn ' is overigens de correcte manier van schrijven.

Jan_E
Jan_E23 dec. 2010 - 10:37

Illegaliteit gaat nu dus nieuwe illegaliteit uitlokken, want welke illegaal gaat nog zijn kinderen aangeven?

ElChe
ElChe23 dec. 2010 - 10:37

Herhaling van het kerstverhaal: voor deze ouders en baby is er geen plaats in deze herberg. Vrijdagavond zitten deze bestuurders en ambtenaren in de kerstmis en zingen: stille nacht, heilige nacht. En vervolgens besluiten ze met: Er is een kindeke geboren op aard. 't Kwam op de aarde voor ons allemaal Het lag in een kribbe, gedekt met wat stro. 't Kwam op de aarde en 't had er geen huis

cmore
cmore23 dec. 2010 - 10:37

Wat is er zo gevaarlijk aan de de situatie in Azerbeidjan dat deze man al 9 jaar niet terug zou kunnen keren ?

trujac
trujac23 dec. 2010 - 10:37

Er is een kindeke geboren vandaag, kwam op de aarde en droeg al zijn kruis.

s. smit
s. smit23 dec. 2010 - 10:37

Kennelijk worden asielzoekers herhaalde keren afgewezen voor een verblijfsvergunning. Terwijl ze hier al 9 tot 10 jaar wonen, dat is heel gewoon. Ik denk hierbij ook aan het Afghaanse gezin in St. Annaparochie. Families, waarvan de kinderen in Nederland geboren zijn. Niets van het land van herkomst van hun ouders afweten. De procedures in Nederland laten toe dat vluchtelingen zelfs na 10 jaar verblijf nog niet weten waar ze aan toe zijn. Is deze procedure voering humaan te noemen in een land wat zich een democratische rechtsstaat noemt? Mijn inziens klopt er niets van de gevoerde procedurevoering. Hopelijk gaat hier zo spoedig mogelijk verandering in komen. Er ligt een taak bij de regeringspartijen om verandering in dit beleid aan te brengen. Niet alleen afkeuring uitspreken, maar met een deugdelijk beleidsplan komen.

wvdstraat
wvdstraat23 dec. 2010 - 10:37

Big Brother is Arresting you......

clara51
clara5123 dec. 2010 - 10:37

Mag ik de hardvochtige spierballen hieronder, die het allemaal zo goed weten, wijzen op het feit dat illegaal verblijf in Nederland vooralsnog niet strafbaar is. Zie 1. Brief minister van BZK d.d. 24 november 2010 http://bit.ly/planning-BZK-vreemdelingen 2. Vreemdelingenwet (2000) http://lexius.nl/vreemdelingenwet-2000/artikel67 Oppakken van criminele illegalen kan nu ook al (zie Vreemdelingenwet 2000). Het gevangenzetten van alle illegalen in Nederland (schatting 75.000 tot 100.000 mensen) zal een absurd beroep doen op de handhavingsmacht (opsporen en voorgeleiden), de rechterlijke macht (strafrechtelijk vervolgen) en de cellencapaciteit (insluiten). Verdonk (ja, die) heeft deze argumenten al in 2002 ingebracht en was er dus geen voorstander van. Om nog maar te zwijgen van het effect op onze economie. In andere Europese landen blijkt het strafbaar stellen bovendien niet te helpen. En er zijn ook haken en ogen i.v.m. de Mensenrechten. Het is dan ook zeer de vraag of dit stoere voornemen uit het regeerakkoord het ooit gaat halen. Hoe dan ook, met de kennis die ik heb heeft de bewuste ambtenaar in strijd met de voorschriften gehandeld. Dat het kerstmis is, is schrijnend, maar niet relevant. Dat de man net vader is geworden, is schrijnend, maar in wezen ook niet relevant. De enige vraag die echt relevant is, is of hier procedureel correct is gehandeld. Nee, is mijn inschatting. Hieronder nog de relevante teksten: 1. Bijlage bij de brief van de minister van BZK d.d. 24 november 2010 met kenmerk 2010/774326   Wanneer 4e nota van wijziging in voorbereiding Voor zomer 2011 Titel Wijziging Vreemdelingenwet 2000 ivm nationale visa e.a. (MVV*wet) TK 31549 Wat Afwijzing verblijfsvergunning na illegaal verblijf 2. Artikel 67 Vreemdelingenwet 2000 1. De vreemdeling kan door Onze Minister ongewenst worden verklaard: a. indien hij niet rechtmatig in Nederland verblijft en bij herhaling een bij deze wet strafbaar gesteld feit heeft begaan; b. indien hij bij onherroepelijk geworden rechterlijk vonnis is veroordeeld wegens een misdrijf waartegen een gevangenisstraf van drie jaren of meer is bedreigd dan wel hem terzake de maatregel als bedoeld in artikel 37a van het Wetboek van Strafrecht is opgelegd; c. indien hij een gevaar vormt voor de openbare orde of nationale veiligheid en geen rechtmatig verblijf heeft als bedoeld in artikel 8, onder a tot en met e dan wel l; d. ingevolge een verdrag, of e. in het belang van de internationale betrekkingen van Nederland. 2. Indien de bekendmaking van de beschikking, waarbij de vreemdeling ongewenst wordt verklaard, geschiedt door toezending, wordt van de beschikking mededeling gedaan in de Staatscourant. 3. In afwijking van artikel 8 kan de ongewenst verklaarde vreemdeling geen rechtmatig verblijf hebben. Artikel 197 Wetboek van Strafrecht Een vreemdeling die in Nederland verblijft, terwijl hij weet of ernstige reden heeft te vermoeden, dat hij op grond van een wettelijk voorschrift tot ongewenste vreemdeling is verklaard, wordt gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.

Hanvander Horst
Hanvander Horst23 dec. 2010 - 10:37

Zo meteen begint op Nederland II de zeer fraaie documentaire "De Leugen". Gaat over de naam van Ayaan Hirsi Ali. Heel, heel relevant in dit kader. Computer uit, buis aan.

omaoeverloos
omaoeverloos23 dec. 2010 - 10:37

Zo zie je maar weer dat het krijgen van kinderen in veel gevallen tot louter ellende leidt.

[verwijderd]
[verwijderd]23 dec. 2010 - 10:37

Dat is nog eens de ware Kerstgedachte. Zo ken ik onze CDA-bestuurderen weer..................

1 Reactie
jvanarkel
jvanarkel23 dec. 2010 - 10:37

Je bedoeld de ambtenaar in functie die de beslissing heeft genomen. En niet met 2 maten meten hé? PVV leden de kamer uit en mensen die geen BSN hebben niet volgens de bestaande wet, dus niet iets van de huidige regering, vervolgen. Het lijkt me dat deze persoon of idd uitgeprocedeerd is en dan gewoon weg zou moeten, en als dat niet zo is, dan lijkt me dat hiervoor gewoon een procedure is. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat de afgelopen 30 jaar geen geboorten hebben plaats gevonden bij mensen die, overigens in de veel te lang durende, in een procedure zitten. Ik snap je reactie dat je goedwillend moet zijn in deze, maar dat betekend nog steeds dat je het beleid van Staat Secretaris Cohen niet uitvoerd.

matrix2
matrix223 dec. 2010 - 10:37

Al 9 jaar uitgeprocedeerd en nogsteeds tijdrekken. Na afwijzing dient men subiet NL te verlaten!

1 Reactie
eeweew
eeweew23 dec. 2010 - 10:37

Ook als land van herkomst je niet wil hebben (weet niet of dat hier het geval is). En ook als je zeker weet dat je daar gevaar loopt?

Fitness
Fitness23 dec. 2010 - 10:37

Kleine aanvulling uit de Telegraaf: Een woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken liet donderdag in een reactie weten dat de asielzoeker in november 2009 was uitgeprocedeerd en dus illegaal in Nederland is. „De man heeft wel een aanvraag ingediend voor een gewone verblijfsvergunning om hier te mogen werken of te studeren. Die aanvraag dient echter in het land van herkomst te worden aangevraagd. Pas na een positief besluit mag de aanvrager naar Nederland komen.” De zegsman zegt dat op humanitaire gronden de vrouw en baby met rust worden gelaten.

2 Reacties
eeweew
eeweew23 dec. 2010 - 10:37

Maar op dezelfde humanitaire gronden zou je de man toch ook met rust moeten laten? Hij is ook net vader geworden, hetzelfde als die moeder. Ik zie niet in waarom je deze man dit wel aan zou mogen doen, en zijn vrouw niet.

Echo10
Echo1023 dec. 2010 - 10:37

Weet je Wiemer, je hebt helemaal gelijk. Maar als ik ambtenaar zou zijn, zou ik net een beetje meer sympathie hebben zo vlak voor de kerstdagen en hem waarschuwen en naar huis sturen. Gevolg: de ambtenaar gaat met een goed gevoel over hem (of haar)zelf naar huis en de illegaal geschrokken lekker terug naar vrouw en pasgeboren kind. Je doet niemand kwaad met een beetje flexibel omgaan met de regels hier en daar. We willen het in Nederland toch een beetje gezellig houden met z'n allen? En daar is niet alleen de regering verantwoordelijk voor, maar wij allemaal. En het is ECHT niet erg om zo af en toe de officiele regels even aan je laars te lappen. Dat maakt het leven juist wat leuker, hoezeer je het ook eens bent met deze regels.

[verwijderd]
[verwijderd]23 dec. 2010 - 10:37

Dit is toch wel een tranentrekkend Kerstverhaal. Baby'tje, illegaal, vrouwtje ondergedoken. Maar ja, regels moeten wel een keertje gehandhaafd worden. Voor je het weet staat de hele wereld op de stoep. En 7 miljard is toch wel een beetje veel op dit stukje aarde. De Koningin vond 10 miljoen al veel. Nou is Azerbeidzjan ook weer niet het eerste land waar je uit hoeft te vluchten. Meneer is al eerder afgewezen. Misschien is het wel een gelukszoeker. Waarom gaat ie niet gewoon terug? Daar ligt vast ook wel sneeuw.

1 Reactie
GijsUtrecht
GijsUtrecht23 dec. 2010 - 10:37

"Daar ligt vast ook wel sneeuw" LOL ;-)

GijsUtrecht
GijsUtrecht23 dec. 2010 - 10:37

Wel enorm hardvochtig om zo net voor kerst de kersverse vader op te pakken. Wat ik me afvraag is of de ambtenaar van de Burgelijke Stand op eigen initiatief de politie gebeld heeft, of dat het tegenwoordig protocol is bij een ontbrekend BSN. Ik vind het een slecht idee om illegaliteit strafbaar te stellen. Ik denk dat de huidige vreemdelingenwet genoeg mogelijkheden biedt om tegen overlastgevende en criminele illegalen op te treden. Met die groep hoeven we ook niet zoveel medelijden te hebben, want die heeft genoeg kansen gekregen. De groep die 'alleen maar' illegaal is, en in anonimiteit en zonder de Nederlandse maatschappij onevenredige schade te berokkenen leeft, heb ik niet zoveel problemen mee. Dit is zeker ook heel erg afhankelijk van de mogelijkheid tot terugkeer naar het land van herkomst en de duur dat men in Nederland is geweest. Zo is er een groep 'niet uitzetbaar', bijvoorbeeld omdat er geen vliegtuigen gaan naar het land van herkomst of omdat de illegaal geen papieren meer heeft en er geen ambassade is die een laisser-passez (soort eenmalig paspoort) wil uitgeven. Deze mensen krijgen van de IND de oproep om binnen ik dacht 30 dagen het land te verlaten, maar ze kunnen nergens heen, want in de rest van Europa zijn ze evenmin gewenst.

1 Reactie
Pjotrs
Pjotrs23 dec. 2010 - 10:37

"Wel enorm hardvochtig om zo net voor kerst de kersverse vader op te pakken." Was het zo rond pasen minder hardvochtig geweest?

Echo10
Echo1023 dec. 2010 - 10:37

Illigaliteit is toch per definitie strafbaar? Als iets illegaal is, is het toch ook strafbaar? Maar wat een verscrhikkelijke treurige ambtenaar om de politie hier zo vlak voor kerst er bij te roepen. Dan heb je werkelijk geen hart. Het zijn in het verleden toch altijd deze Kafkaiaanse ambtenaren geweest met net teveel macht en net te weinig ego die hier plezier aan beleven.

1 Reactie
brynnar
brynnar23 dec. 2010 - 10:37

"Als iets illegaal is, is het toch ook strafbaar?" Maar hoe kan mens zijn illegaal zijn?

Archie2
Archie223 dec. 2010 - 10:37

Deze vader wist dat zijn vrouw zwanger was (neem ik aan) en had er ook voor kunnen kiezen om terug te gaan. Hij is niet voor niks afgewezen want voor zowel Azeri's als Armeniers is Azerbeidzjan veilig. Wachten tot de geboorte is een bewustgekozen risico van de vader/moeder met de baby als inzet.

1 Reactie
Hanvander Horst
Hanvander Horst23 dec. 2010 - 10:37

En dat weet je omdat je er elk jaar op vakantie gaat.....

cormol
cormol23 dec. 2010 - 10:37

De PvdA´er drs. Thijs (M.J.) van Beem is burgmeester van Winterswijk en heeft dus iets uit te leggen. Zonder er nu meeteen een Godwinnetje van te maken, misschien wat te overijverig?

1 Reactie
clara51
clara5123 dec. 2010 - 10:37

Ik vind dit een ongepaste opmerking, Cor.

hansdetorenkraai
hansdetorenkraai23 dec. 2010 - 10:37

Ja een beetje dom denk ik, je bent hier illegaal dan geef je je kind aan bij de burgerlijke stand en verondersteld dat je dan legaal bent. Als dat zo zou zijn hebben we nog wel wat te gaan. Wetten zijn er om uitgevoerd te worden als je het er niet mee eens bent moet je ze veranderen. Maar dat is soms heel moeilijk omdat je sentiment iets anders wil dan onze wetgeving.

1 Reactie
ikbenhorkie
ikbenhorkie23 dec. 2010 - 10:37

Maar de Burgerlijke Stand had kunnen volstaan met de man te zeggen dat ze hem zonder persoonsnummer niet kunnen helpen. Als hij is opgepakt, hebben ze kennelijk iets meer gedaan !