Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Johan Remkes presenteert stikstofconclusie

Uitstoot boeren-grootvervuilers 'beëindigen' en 'voorlopig' vasthouden aan 2030
Joop

'Aanleg Noord-Zuidlijn was fout besluit'

  •  
15-12-2009
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
noordzuidlijn-artwork.jpg
Commissie: technische, organisatorische en financiële risico’s waren ondergeschikt aan politieke wens om metrolijn aan te leggen
Amsterdam had in 2002 nooit mogen besluiten tot de aanleg van de Noord-Zuidlijn. Deze conclusie trekt de enquêtecommissie van de gemeenteraad, die dinsdag haar rapport presenteert.
De Volkskrant meldt dat de technische, organisatorische en financiële risico’s volgens de commissie “ondergeschikt waren aan de wens van de politiek de metrolijn aan te leggen”. Amsterdam had niet de kennis in huis de risico’s goed in te schatten, de projectorganisatie miste ervaring en autoriteit, en ambtenaren schoten tekort. Daarbovenop verzuimde het college het metroplan te laten beoordelen door deskundigen.

Meer over:

politiek, nieuws,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (9)

kwelwater
kwelwater15 dec. 2009 - 6:46

Nou daar hebben ze dan van geleerd, en dan gaan ze het nu wel goed doen, want zo leert men door fouten. Maar het loert, je voelt het onder in benen, het komt er aan. het grote "WIE GAAN WE DE SCHULD GEVEN"-spel. Is best een leuk spel, gezellig net voor en rond de kerst. Koppen moeten dan rollen natuurlijk. En dan na een hele lange tijd niets. Ik vind dat ze het voor straf zonder betaling nog allemaal een keer over moeten doen, maar nu goed.

frankie48
frankie4815 dec. 2009 - 6:46

Je hebt strebers en strebers, maar G.Dales is iemand die daar boven staat, Verslaafd aan projecten waar zijn naamkaartje aanhangt, ongeacht de maatschappelijke wenselijkheid en financiële consequenties, laat hij zich door niets en niemand tegenhouden. Het niet volledig informeren of laten informeren, staat synoniem aan G.Dales. Ik vraag me nog steeds af waarom hij als medewerker van een ambassade, als ongewenst dat land is uitgezet.

chanelta
chanelta15 dec. 2009 - 6:46

duidelijk rapport. De enige die er nog zit is Cohen, dus die moet opstappen. Vervolgens kan hij de PvdA gaan leiden. Binnenkort laat de PvdA het kabinet vallen. Mijn voorspellingen voor 2010! Helaas zal Cohen lekker blijven zitten, want verantwoording nemen is hem en zijn partij vreemd. Daar gaan mijn voorspellingen.

IsditMynlant
IsditMynlant15 dec. 2009 - 6:46

Net als 79.860 andere Amsterdammers heb ik bij het referendum destijds tegen de Noord-Zuidlijn gestemd. Waarvan akte. Wikipedia schrijft: Eind jaren '80 werd er op initiatief van D66 toch weer onderzoek naar de haalbaarheid van een Noord-Zuidlijn gedaan. Uiteindelijk resulteerde dit in een Raadsbesluit op 27 november 1996, waarna een volksraadplegend referendum plaatsvond op 25 juni 1997. Voor het referendum kwamen 123.198 stemmers opdagen, waarvan 79.861 (64,8%) tegen de komst van de lijn stemden; 42.961 kiezers stemden vóór aanleg. De uitslag werd niet als bindend erkend, omdat het aantal nee-stemmers groter had moeten zijn dan de helft + 1 van het aantal stemmers bij de laatste gemeenteraadsverkiezing. Dat betekende dat alleen met minimaal 154.935 tegenstemmers de bouw had kunnen worden tegengehouden. Nu dat aantal niet was gehaald, kon de bouw van de lijn wat de democratische rechtsgang betrof, doorgaan.

UrcodeRufter
UrcodeRufter15 dec. 2009 - 6:46

Het is een bekend procede. Megalomane bestuurders die koste wat kost een prestigeus project willen doordrukken, omdat dat zo imposant staat op hun cv en een opstapje biedt naar een nog beter betaalde baan bij het bedrijfsleven. Als het fout gaat verlaten ze echter een voor een geruisloos het stuurloze schip, hun stad achterlatend met een lege kas. Afsluitend wordt er een duurbetaalde commissie in het leven geroepen, die met conclusies komt die allang bekend waren.

DriekOplopers
DriekOplopers15 dec. 2009 - 6:46

Vandaag werd dus de onthutsende uitkomst van het raadsonderzoek naar de besluitvorming rond de Noord/Zuidlijn in Amsterdam gepresenteerd. Kort samengevat: er was onvoldoende kennis in huis om zo'n besluit te nemen, er was onvoldoende externe deskundigheid ingewonnen, en de wens tot aanleg prevaleerde boven een serieuze beoordeling van de haalbaarheid en de risico's van de bouw. Burgemeester en Wethouders hadden het plan nooit aan de gemeenteraad mogen voorleggen, en de gemeenteraad was zand in de ogen gestrooid met veel te optimistische verhalen. Toenmalig verantwoordelijk VVD-wethouder Dales ?heeft even tijd nodig om het rapport te lezen? voordat hij wil reageren, alsof er iets onverwachts in zou staan. Schei toch uit! Betrokken PvdA-wethouders zijn inmiddels al vetrokken. Amsterdam is inmiddels platzak, en overal in de stad zie je de gevolgen van die lege gemeentekas. Straten verloederen, infrastructuur is niet in orde, er is onvoldoende geld om de economische tegenslagen het hoofd te bieden. Nu is de vraag, of er nog koppen moeten rollen. Nee, dat is niet nodig. Komend voorjaar is hét moment om af te rekenen. Ieder Amsterdammer met een IQ van meer dan 80 zal het wel uit zijn hoofd laten om de komende decennia ooit nog PvdA of VVD te stemmen. En hoe zit het eigenlijk met de mogelijkheden tot strafrechtelijke of civielrechtelijke vervolging van de verantwoordelijken?

doeidoei
doeidoei15 dec. 2009 - 6:46

Ongeveer een half jaar geleden las ik een artikel van een ex minister (dat zal Verkeer) geweest zijn, die publiceerde over de gang van zaken toen. Amsterdam heeft nooit de munten gehad voor dit project en deze minister kreeg het zo ongeveer door zijn strot gedrukt. Het moest en het zou gebeuren ondanks de wankele financiering en het rammelende projectvoorstel. In die tijd is een maximum bijdrage afgesproken. Het is te danken aan de PVDA lobby - al dus mijn geheugen over het verhaal van die minister - en de bijzonder goede banden met de toenmalige Minister van Financiën (2x raden wie dat was), dat er keer op keer geld uit de staatskas bij kon. Nu is het megaproject letterlijk en figuurlijk door de metro-assen gezakt. Het kan trouwens sowieso niet op in Amsterdam, want ondanks de 'bezuinigingen' (van 14 naar 7 stadsdelen) leeft Amsterdam nog steeds boven zijn stand. Het zal toeval is de Amsterdammers gunstig gezind, want ook nu is er een bevriende minister van Financiën. Ben benieuwd wat dit de belastingbetalers buiten Amsterdam gaat kosten. Dan doen die Rotterdammers het toch aanzienlijk beter.

Pimpelnel
Pimpelnel15 dec. 2009 - 6:46

Vooral het feit dat geen deskundigen geraadpleegd zijn is uiterst kwalijk en getuigt van bestuurlijke arrogantie. Niet alleen gemeenten maar ook de Rijksoverheid en Rijkswaterstaat maken zich hier schuldig aan. Ook hier is de burger uiteindelijk steeds de pineut.

1 Reactie
Klaas2
Klaas215 dec. 2009 - 6:46

"Ook hier is de burger uiteindelijk steeds de pineut." Dat spreekt vanzelf, wie anders, ons land is gevuld met burgers, een ander slag mensen hebben we niet. Ook de ambtenaren zijn burgers, en de gemeenteraad, en de aannemers, en jij en ik, en noem maar op. De Amsterdammers, belastingbetalers, zijn allemaal de pineut. En niet alleen vandaag, maar jarenlang. De rijken zijn meer de pineut dan de armen, want de rijken betalen meer belasting. Of liggen de zaken toch iets complexer?