Sfeerfoto van Jaaroverzicht

Jaaroverzicht

De programma's waarmee BNNVARA zaken in beweging bracht in 2019.
Jaaroverzicht

Sahil maakte Holland great again

3 jan 2020
  •  
leestijd 5 minuten
bnnvara-great-190719-063-edit-drukwerk-452327
Afgelopen zomer was het programma Make Holland Great Again bij BNNVARA te zien. Met het programma poogde presentator Sahil Amar Aïssa met zijn redactie om Nederland een stukje beter te maken. Een programma dat op de presentator zijn lijf geschreven is. We vragen Sahil naar het effect van het programma.
Waarom wilde je het programma graag maken?

‘Ik kan wel zeggen dat ik een ‘maatschappelijk betrokken dier’ ben. Daarnaast ben ik ook best een oude boef. Ik houd van kattenkwaad uithalen en vind het leuk om de boel een beetje op stelten te zetten. Dit programma was de perfecte combinatie van die twee. Ik kon goede dingen doen op een manier die ik heel leuk vind: door flink wat aandacht te trekken met acties.’
Hoe gingen jullie te werk? 

 ‘Het mooie is dat alles in samenspraak is gedaan. Dat zie je in het programma ook heel duidelijk. Alles is ontstaan aan een grote ronde tafel. Ik zou nu niet eens meer kunnen zeggen welk idee uit wiens mond komt, maar iedereen heeft zijn steentje bijgedragen aan ieder onderwerp. Vervolgens was het ‘bellen, bellen, bellen’. Het programma draait namelijk voor 100% op mensenliefde. Dat is de essentie van het programma en dat zie je terug. Je merkt dat mensen eigenlijk best wel veel onzelfzuchtige dingen doen; orgaandonatie, helpen bij het zoeken naar leden voor het G-team, of zich uitspreken tegen pesten. Ze krijgen er allemaal geen ene rode cent voor maar doen het puur uit goedheid. Ik vind het heel mooi dat je in het programma duidelijk ziet dat dat er nog wel is in Nederland. Ook al zijn we af en toe wat verzuurd.’
Welke missie is het beste gelukt volgens jou?
 
‘Met die orgaandonaties hebben we sowieso levens gered. Dat vind ik wel een heel bijzonder idee. We hebben ongeveer 34.000 nieuwe orgaandonoren laten registreren. Het idee dat wij later iemand kunnen helpen die een orgaan nodig heeft en deze kan krijgen van een persoon die dankzij ons programma donor is geworden. Dat is heel bijzonder.
Daarnaast is de missie van Mark ook een persoonlijke favoriet van mij. We hebben natuurlijk allemaal grote acties gedaan, maar ook de kleinere acties zijn belangrijk. Mark was op zoek naar een single van The Beatles, de laatste die hij nodig had voor zijn collectie, ter nagedachtenis aan zijn overleden vrouw. Die hebben wij voor hem kunnen vinden. Dat vind ik net zo belangrijk. Als wij mensen kunnen inspireren om ook kleine dingen voor een ander te doen, dan wordt de wereld weer een klein stukje leuker.

Ook Ask For Angela is natuurlijk ook een groot succes. De campagnevideo had al meer dan drie miljoen views. Toen dacht ik wel: ‘holy shit, het triggert mensen wel echt.’ En het nodigt horecazaken uit om mee te doen. We hebben sowieso tweehonderd horecazaken, verspreid over heel Nederland, mee laten doen. En dat zijn enkel de zaken waarvan we dat bevestigd hebben gekregen. Ik ben de afgelopen maanden ook regelmatig in een kroeg te vinden geweest, daar krijg ik ook vaak te horen van de kroegeigenaren dat ze meewerken aan Ask For Angela. Naast die tweehonderd bevestigde zaken weet ik zeker dat het er in realiteit meer dan het dubbele zijn. Dat vond ik wel heel gaaf. Het is zijn eigen leven gaan leiden in de horecawereld. Dan realiseer ik me dat we wel echt wat hebben gedaan. Het is heel tof om de posters terug te zien als ik zelf in de kroeg ben.’
Heb je ook van mensen gehoord die hebben gevraagd naar ‘Angela’?
 
‘Ja. Kortgeleden vertelde een meisje mij dat ze laatst om Angela had gevraagd aan de bar. Normaal gesproken hoor je dat natuurlijk niet, omdat het allemaal anoniem en geruisloos gebeurt. Dat is de kracht van de actie. Maar dit meisje bedankte mij ervoor. Daar voel ik me dan wel heel goed bij. Het is een prettig idee dat we een meisje een veiliger gevoel hebben kunnen geven tijdens het uitgaan.’
Merk je dat Nederland een stukje beter is geworden na Make Holland Great Again?

‘Ja, te beginnen bij mezelf. Ik was echt een ramp. Ik reed te hard, te veel links, ik dronk uit plastic flesjes en ik was geen orgaandonor. Ik was het boegbeeld van de onverschillige burger. Na het programma kan ik natuurlijk niet achterblijven. Ook voor we aan het programma begonnen wist ik natuurlijk in meer of mindere mate van de problemen. Iedereen weet het wel. Maar er wordt weinig over gepraat. Ik denk dat het er mee te maken heeft dat we allemaal wel weten dat we iets zouden moeten doen, maar we het niet aanpakken uit een vorm van luiheid of onverschilligheid. We willen niet met problemen worden geconfronteerd. Dat zit ergens diep in ons. Daarom is het aan ons programma om die problemen op een leuke manier te verpakken. Zo is het leuk om naar te kijken terwijl het onbewust eigenlijk problemen aankaart. Ik denk dat het dan makkelijker is voor mensen om mee te doen. Maar je moet natuurlijk geen urgentie verliezen. Je moet de perfecte balans vinden tussen leuke, grappige en inhoudelijke content. Die combinatie maakt het goed. Alleen maar problemen incasseren is te zwaar voor mensen, denk ik.’
Dit is wel een hele nieuwe manier van programma maken, of niet? 
 
‘Ja, dat is wel heel vet. Je bent heel actief bezig. In plaats van het alleen aankaartten van problemen doe je er ook echt wat aan. Dat vind ik heel tof. In het programma geven wij eigenlijk een voorzetje. Wij laten zien hoe het kan. De mensen die kijken kunnen dan vervolgens meedoen. Zoals bijvoorbeeld de cursus voor het levensreddend handelen. Wij zijn dat zelf gaan doen, waarna er vervolgens 750 mensen die deze cursus hebben gedaan. En dat was nodig, want elk jaar krijgen veertigduizend mensen te maken met hartfalen.’
Vind je het een goede ontwikkeling dat bepaalde programmamakers tegenwoordig ook die activerende rol op zich nemen? 
 
‘Ik denk dat de media moeten laten zien wat er in het land gebeurt, de goede en de slechte dingen. De verslaggeving maakt mensen bewust van een probleem. Ik denk dat verslag doen en actie ondernemen hand in hand gaan. Het zou mooi zijn als een journalist in zijn artikel een link zou plaatsen waarmee lezers actief kunnen helpen en bijdragen aan de oplossing voor het probleem. Dat is niet per sé een rol van de journalist, maar het zou heel mooi zijn als dat wel het nieuwe streven zou worden. We zijn met 17,5 miljoen mensen in dit land, als we allemaal een klein beetje meehelpen dan worden de problemen in ons land ook weer kleiner.’

Meer over dit onderwerp