Sfeerfoto van Jaaroverzicht

Jaaroverzicht

De programma's waarmee BNNVARA zaken in beweging bracht in 2019.
Jaaroverzicht

De producenten van BNNVARA over de programmering

16 dec 2019
  •  
leestijd 4 minuten
BNNVARA_WZV_IN_landscape
Bij BNNVARA zijn het afgelopen jaar 292 verschillende programma’s gemaakt op radio, tv en online. Drie interne producenten non-fictie en één producent fictie zijn verantwoordelijk voor de inhoud van al deze content. Hoe kijken Sander van den Eeden, Gerke Nauta, Marco Versluis en Robert Kievit terug op de programmering van 2019?

Gerke: “Het afgelopen jaar hebben we met elkaar nog scherper bepaald wie we zijn, wat we willen vertellen en hoe we onze programmering daar zoveel mogelijk op aan laten sluiten. Daar is onze zogeheten Golden Circle uit voortgekomen: BNNVARA steekt haar nek uit voor een open, gelijkwaardige en rechtvaardige samenleving. We zijn waar het publiek is en maken originele, ontregelende en onderzoekende content waar je niet omheen kan.”

Sander: “Dat betekent niet dat ons programmapakket drastisch is gewijzigd, want vaste titels als DWDD, De Nieuws BV, Kassa, Zembla sluiten naadloos aan bij die ambitie. Tegelijkertijd heeft het wel gezorgd voor aanpassingen in bijvoorbeeld 3 op Reis en hebben we afscheid genomen van titels als De Gevaarlijkste Wegen en Ranking the Stars.”

Robert: “Op het gebied van drama is Anne+ een mooi voorbeeld om te noemen. Een serie over het turbulente liefdesleven van de lesbische twintiger Anne. Dat sluit heel erg aan bij ons streven naar gelijkwaardigheid en tolerantie. We proberen in onze series de verschillende kleuren van de samenleving te laten zien en drama biedt bij uitstek de mogelijkheid je te verplaatsen in een ander. Anne+ is daarin heel goed geslaagd. Het is begonnen als webserie en krijgt na het nationale en internationale succes komend seizoen een vervolg op NPO 3. Maar ook in andere series zoals Oogappels snijden we actuele dilemma’s aan.”

Sander: “Terugkijkend op het jaar komen bij mij documentaireseries als Dienders en Voorbij de Grenzen van Saoedi Arabië naar boven. Dat zijn series die op heel verschillende niveaus een inkijk hebben geboden in werelden die anders gesloten blijven. Sinan Can liet de verschillende gezichten van het land van binnenuit zien, door de ogen van de inwoners zelf en in Dienders zagen we hoe een groep jonge agenten, vanuit persoonlijke achtergronden, hun turbulente eerste jaar aan de politieacademie doorkomt. Ook past een scherp programma als Opstandelingen heel goed bij ons, waarin te zien was hoe je als burger tegen de muren van het lokale bestuur aanloopt. Dat had geen andere omroep kunnen maken. En wat te denken van Onze Jongens op Java. Het is eigenlijk te veel om op te noemen.”

Gerke: “Ik ben nog steeds trots op het team van #BOOS dat het telkens weer voor elkaar krijgt om het verschil te maken. Begin dit jaar werd het kinderpardon verruimd waardoor Nemr zijn verblijfsvergunning kreeg en aan het einde van 2019 haalde een van de grootste zenders van het land haar hele genre “guilty pleasure-tv” van de buis nadat Tim en zijn team de aanranding in De Villa aankaartte. Deze makers hebben de juiste voelsprieten in onderwerpkeuze en hebben de kennis en kunde daar een vorm bij te vinden die de jongere doelgroep aanspreekt.”

Marco: “Ik zit pas net op deze plek, dus kan niet putten uit een heel jaar aan voorbeelden, maar als het gaat om het agenderen van maatschappelijke thema’s denk ik de documentaire over autisme van Romano een goed voorbeeld is. Door deze film uit te zenden in het tijdslot van DWDD bereikten we 850 duizend kijkers. Dat zijn mensen die dit onderwerp anders niet tot zich hadden genomen.”

Gerke: “Buiten de programmatische kant is de grote winst van het afgelopen jaar dat we plek hebben weten te creëren om talent door te laten groeien. Zo maakte Jurre Geluk een tweede seizoen van Je Zal Het Maar Hebben en is hij begin 2020 te zien in Proefkonijnen. Sahil was te zien in Yung DWDD, Rambam en had met Make Holland Great Again zijn eerste eigen programma. En ook Emma was te zien in Yung DWDD, schopte het tot het Songfestival en maakte naast haar eigen online programma Emma’s Peepshow haar eerste reportages voor Trippers.

Sander: “Die groei gaat ook veel meer dan voorheen over de verschillende genres heen. Erik, Willemijn, Sophie en Hugo gaan nieuwe uitdagingen aan bij Op1. Amber wordt het nieuwe gezicht van Kassa en Sahil gaat De Kassa Belbus presenteren. Renze hebben we kunnen laten doorgroeien naar De Nieuws BV en Dzifa ging van Drugslab naar Na Het Nieuws. Die doorstroming is beter dan ooit tevoren en daarmee maken we onze ambitie als omroep voor nieuw talent helemaal waar.

Robert: “Ook binnen drama is en blijft de ruimte voor jonge makers van groot belang. Dat hebben het afgelopen jaar gedaan met verschillende films onder de noemer ‘Centraal’. Dat is het nieuwe talentontwikkelingstraject voor fictieregisseurs en scenaristen binnen de NPO. Met ‘Wat je vindt mag je houden’ en ‘Afua’ hebben jonge talentvolle makers de verhalen verteld van mensen met verschillende achtergronden en ideologieën. Maar ook bij speelfilms zoeken we naar nieuw talent. Bij De Libi van Shady El-Hamus spat de energie van het doek. En Halina Reijn heeft als regisseur haar indrukkende debuutfilm Instinct gemaakt.”

Marco: “De belangrijke ontwikkelingen zitten ook sterk in de verschijningsvormen van programma’s. We willen op de plekken zijn waar ons publiek zich bevindt. Dus maken we niet alleen een radio- of tv-programma, maar vertellen we de verhalen via veel meer kanalen. Zo hebben bijvoorbeeld Kassa en Vroege Vogels hele actieve communities en krijgt De Nieuws BV ook een eigen tv-uitzending. Om maar een paar dingen te noemen.

Sander: “Dat 360-graden-denken gaat echt bepalend worden voor 2020. En op dat gebied gebeurt achter de schermen nu al zo veel. Daar zitten mooie dingen aan te komen in dit nieuwe jaar.  

Meer over dit onderwerp