Met onze acties en programma's zetten we zaken in beweging. Op deze pagina lees je wat BNNVARA, samen met het publiek, teweeg brengt

Minister komt in actie na uitzending Kassa over medische hulpmiddelen

05-01-2020
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
55 keer bekeken
  •  
Kassa

Onder de noemer ‘Regel Het’ nam de redactie van Kassa het op voor de mensen die eindeloos wachten op medische hulpmiddelen zoals een rolstoel, aangepaste fiets of traplift. En? Is het nu geregeld?

Een bericht aan de redactie van Kassa: een vrouw die naar een andere gemeente verhuisde, moest haar rolstoel achterlaten bij de gemeente waar ze vertrok. Intussen wachtte ze eindeloos op een rolstoel bij haar nieuwe gemeente – na zes maanden had ze nog steeds niks.

#regelhet

Het is één van de problemen waar gebruikers van medische hulpmiddelen tegenaan lopen. Kassa ontving na een oproep over problemen met bureaucratie bij aanvraag van medische hulpmiddelen al snel achthonderd verhalen, het een nog schrijnender dan het andere. Ze startten een actie: #RegelHet – een directe oproep aan minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid.


Kassa-redacteur Carmen Esselink bundelde honderd van de klachten tot een zwartboek, een bloemlezing met schrijnende gevallen dat aangeboden is aan De Jonge. Er kwam een speciale Regel Het-uitzending van Kassa (waar De Jonge overigens níet wilde aanschuiven). Esselink: ‘Ik las in die reacties vooral dat het allemaal al zó lang speelt. Dat de mensen er moe van worden en dat ze de wanhoop nabij zijn. Die wanhoop las ik vooral terug in de verhalen die we gemaild kregen. Ik dacht: waarom is dit nog niet opgelost? Bij mensen die het al toch al zo moeilijk hebben?’

Enfin, régel het.

De voorbeelden in het zwartboek zijn geanonimiseerd, om te voorkomen dat alleen deze gevallen worden opgelost omdat Kassa zich ermee bemoeit. Researcher Judith de Lang: ‘Als Kassa belt, worden problemen vaak wél opgelost. Dat heb ik zo vaak meegemaakt. Het kan dus wél in specifieke gevallen.’ Maar bij onze de actie #RegelHet gáát het niet over specifieke gevallen. Het gaat over bureaucratie, over vertraging, over organisaties die niet goed met elkaar communiceren. Structurele problemen dus. Redacteur Frank Thies: ‘Als je namens Kassa belt, reageren ze allemaal positief. Maar de mensen die ons hebben gemaild, worden al maanden van het kastje naar de muur gestuurd.’

Actieteam Huge de Jonge

Hoe lossen we dit op? De Lang belde de Vereniging Nederlandse Gemeenten – medische hulpmiddelen vallen immers onder de verantwoordelijkheid van de gemeenten of zorgverzekeraar, Kassa focuste zich op de rol van gemeenten. ‘Ik heb een dik dossier van de VNG gezien waarin staat wat de gemeente moet doen in gevallen van verhuizing van iemand die bijvoorbeeld een rolstoel nodig heeft.’ In dat dossier staat bijvoorbeeld dat je je rolstoel wél mag meenemen, maar deze regel wordt niet altijd goed nageleefd. ‘Het is allemaal afgesproken, maar het gaat niet altijd goed. De minister is nu verantwoordelijk (‘stelselverantwoordelijkheid, red.), nu de gemeentes dat niet doen.’ Daarom ook de oproep aan De Jonge om het te regelen. ‘Allerlei ambtenaren van de minister zijn er nu wel mee bezig, er is daar een actieteam opgezet.’

Het actieteam moet mensen die problemen hebben met hun hulpmiddel of het aanvragen daarvan snel gaan helpen. Daarnaast heeft de minister met leveranciers en gemeenten afgesproken dat hulpmiddelen bij een verhuizing niet langer moeten worden ingeleverd. Ook kondigde hij op Facebook aan in januari een steekproef onder Wmo-cliënten te laten uitvoeren, om te toetsen of er verbetering heeft plaatsgevonden. Verder laat minister De Jonge weten aan de slag te gaan met de ruim achthonderd klachten die bij de redactie van Kassa zijn binnengekomen.

Hoe nu verder?

En er verandert inmiddels ook echt wel iets. Esselink: ‘Er beginnen nu berichten binnen te druppelen bij de redactie: “Dank je wel Kassa, het is na vijf jaar wachten eindelijk opgelost, ik heb eindelijk een rolstoel die wél werkt.” Thies: ‘We krijgen óók berichten van mensen die juist helemaal niks horen. Dat de situatie nog niet veranderd is. Dat moeten we ook in kaart brengen.’

Kassa komt over een aantal weken uitgebreid terug op de problematiek in de hulpmiddelenzorg en zal minister Hugo de Jonge (VWS) dan (uitgebreid) vragen naar de stand van zaken en of de problemen inmiddels opgelost zijn. 

Bekijk hier het complete dossier van Kassa. 

Meer over:

#uitgelicht
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.